Penicillinkur; trene som normalt?
|
Penicillinkur; trene som normalt?
10/02/2010 13:00
|
silverwrx
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Fikk en "grov" halsbetennelse (tonsilitt streptokokk) jeg ikke ble kvitt.
Er nå på en 10dagers penicillin kur, og er "helt fin" i halsen. Fin i kroppen og hals. Har overskudd. Hvordan er det med trening under en slik kur?
Føler meg pigg, og kjører litt lettere økter, for å ikke tømme overskudd/restitusjon. Som vanlig?
Leave no trace - with fatbike
Diamant Apex 29Ltd 6,8kg Diamant Pinnacle R1 6,6kg Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg Surly Moonlander (solgt) Cannondale 1000w..
|
|
|
Re: Penicillinkur; trene som normalt?
[Re: silverwrx]
10/02/2010 13:08
|
Kaffelars
Ivrig
|
Ivrig
Det er ingen motsetning mellom trening og penicillin. Motsetningen ligger mellom sykdom og trening, og sykdom og penicillin sammenfaller jo iblant, derav "misforståelsen". Er du frisk kan du trene, mener jeg.
|
|
|
10/02/2010 13:09
|
olechr
More than words
|
More than words
Hvorfor skal du trene?? Taper du så mye på å ta noen dager til med fri? Hva skal du rekke? Hadde jeg vært deg så hadde jeg ventet til kuren var ferdig for så og være sikker på at det er borte. Mye bedre å ta et par dager ekstra enn å få en lang periode til pga av at man ikke ventet. Så klart er du en aktiv utøver som skal noe spes i nærmeste tid står det seg litt annereldes.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
10/02/2010 13:23
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Klart du kan trene, sålenge du er frisk. Det er ikke nødvendig å gå helt i kjelleren, men det skyldes kort tid siden sykdom og ikke bruk av antibiotika. Det finnes folk som går på antibiotika i måneder/år, de anbefales fysisk aktivitet sålenge grunnsykdom "tillater" det. Penicillin påvirker humane celler i svært liten grad, det er bakteriene som kreperer.
|
|
|
[Re: HM1100]
10/02/2010 13:37
|
silverwrx
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Takker for innspill!
Jeg føler meg 100%, og har hatt god tid til å bli frisk.
Problemet er at jeg har mange dager igjen med piller. Har og oppkjøring mot skibirken så det er en "viktig" treningsperiode nå. Pusher ikke kroppen, lytter på den, kroppen sier GO.
Lurte bare på om pillene skal hindre dette?
Velger å trene "litt under" normalt så jeg ikke går på en smell.
Leave no trace - with fatbike
Diamant Apex 29Ltd 6,8kg Diamant Pinnacle R1 6,6kg Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg Surly Moonlander (solgt) Cannondale 1000w..
|
|
|
14/02/2010 23:01
|
Karin
Medlem
|
Medlem
Ingen grunn til ikke å trene hvis kroppen fungerer og du er feberfri. Antibiotika eller ikke.
|
|
|
[Re: Karin]
20/07/2010 11:52
|
Krank1
Entusiast
|
Entusiast
Hei.
Sliter litt med samme samme problemstilling. Fikk påvist streptokokker forrige Torsdag og var ganske dårlig. Fikk en 10 dagers pencilinkur av legen og har 5 dager igjen av den. Tatt det helt med ro frem til og med i går. Da kjørte jeg en relativt tøff intervall økt. Ingen knalløkt, men ikke helt på bærtur heller. Kroppen har restituert seg relativt greit føler jeg selv, og jeg føler meg forsåvidt klar for flere økter.
Er bare litt usikker på om det er spesielt lurt. Har som mange andre Birken som hovedmål, men skal også sykler Grenserittet samt muligens et ritt innimellom disse. Det begynner å nærme seg og jeg hadde egentlig lagt opp et lite hardkjør rundt denne tiden for så å slippe opp litt i August.
Noen med erfaring eller tips på hva jeg bør gjøre. Bør jeg "bite i det sure eplet" og ta det helt med ro til kuren er over, eller går det fint å trene samtidig som man medisineres?
Redigert av Krank1; 20/07/2010 13:29.
|
|
|
[Re: Krank1]
24/07/2010 08:24
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hei.
Er bare litt usikker på om det er spesielt lurt. Har som mange andre Birken som hovedmål, men skal også sykler Grenserittet samt muligens et ritt innimellom disse. Det begynner å nærme seg og jeg hadde egentlig lagt opp et lite hardkjør rundt denne tiden for så å slippe opp litt i August.
Noen med erfaring eller tips på hva jeg bør gjøre. Bør jeg "bite i det sure eplet" og ta det helt med ro til kuren er over, eller går det fint å trene samtidig som man medisineres? Med all respekt å melde, i stor grad svarer du jo på dine egne spørsmål i tråden. Nei, det er ikke spesielt lurt å trene hardt i en slik periode. Kroppen er i "høyforsvar", og alt ligger til rette for at du skal bli syk; igjen. Det er fint mulig man følger seg pigg, og er klar for å gi gass, men kroppen den er garantert ikke hypp på å tømme seg. I en restitusjonsperiode fra sykdom er kroppen veldig mottagelig for sykdommer. La oss si at det samme hadde gjeldt sønnen din, som var i ferd med å slå gjennom internasjonalt, hadde du anbefalt ham å kjøre harde intervaller midt i en pencilinkur? Eller la han vente fem dager til? I perioder hvor man er syk, tren maks 1 time helt rolig om dagen. Dette forutsetter dog at man har overskudd til det. Etter sykdommen er over, evt pencilinkuren er over, bruker du tre fire dager på å "trene deg" opp igjen, før du følger program som normalt. Det finnes så utrolig mange eksempler på utøvere som ikke tør å hvile når det trengs, og det går alltid skeis med dem, og de færreste tør å poste sine tabber her. Stress ned; ta deg god tid, bli skikkelig frisk. Da er det plutselig du som er "the better man". Henrik
|
|
|
[Re: Alpers]
25/07/2010 08:15
|
særp
Ringrev
|
Ringrev
Det funker jo litt forskjellig fra person til person,,,selv trente jeg frem til T-O mens gikk på pencilinkur ble ferdig med kuren på fredags kveld og syklet på lørdag morgen,,,eneste var att måtte mye på toalettet,gikk veldig greit for min del.
Det er viljen det står på,Ikke kroppen.
|
|
|
[Re: særp]
30/07/2010 11:18
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Mange av tour-rytterne er jo også på penicilin-kur under touren. Men hvordan dette slår ut i etterkant, tja neppe toppform, men det har de vel uansett ikke etter en slik kraftanstrengelse. Nå er det vel allmentilstanden som er viktig for hvor hardt man kan presse ikke penicilinen. Kroppen min sier stort sett i fra hvis jeg ikke skal trene hardt. Men uansett er det en god ide å trene seg opp etter sykdom. Gikk Birkebeinerrennet etter en lungebetennelse hvor jeg avsluttet penicilinkuren på torsdagen før, lurt? Neppe, men det gikk. Men i dag ville jeg ikke gjort det, hør på Alpers her og stress ned du vil mest sansynlig ikke sykle fortere om du forserer hardtreningene.
|
|
|
30/07/2012 18:54
|
NjuK
Ivrig
|
Ivrig
Har samme problemet nå. Jeg er på min andre penicilinkur i løpet av 2 mnd, og dette tror jeg har med at jeg ikke slapp opp nok på treninga, var desperat etter å få logget de timene jeg skal ha.
Men denne gangen skal jeg trene rolig under kuren, med maks turer på 90 minutter etterhvert. Og etter kuren blir det 3-4 dager med litt lenger turer før jeg kjører i gang igjen. Selv om dette opplegget passer dårlig inn i forhold til birken, så velger jeg heller å bli frisk og driter i birken i år.
Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
|
|
|
|
|