Jeg kan forsåvidt forstå at noen aktiverer denne funksjonen i arbeidstida! Men at stadig flere her på forumet tar i bruk denne opsjonen synes jeg lite om. Da kan vi like gjerne fjerne den valgmuligheten. Det blir for dumt å svare et menneske i en eller annen tråd for å oppdage at du har fått svar 30 sekunder senere. Og da er peningen jaggu forsvunnet ut i cyberspace igejn !
Det er i det minste en del av gamet å exponere at du er der. Synes jeg
Hva hvis det står at jeg er online og så noterer du at jeg likevel ikke svarer på et spørsmål som du retter spesifikt til meg? Ville du da gå ut fra at jeg bevisst ignorerer deg? Saken er jo at hvis det står at "jeg" er online på forumet så er det jo ikke jeg som er online, det er maskinen min.
Firefox ligger i autostarten og Arena ligger som én av tabbene som åpnes når Firefox startes. Det betyr at enten hjemmemaskinen eller jobbmaskinen er innlogget på Arena stort sett alle døgnets våkne timer. Men selv om maskinen er innlogget på Arena så er det ikke sikkert at jeg leser noe her på mange timer.
Derfor mener jeg det ville være galt av meg å vise status som online når jeg ikke er i nærheten av å lese på forumet. Enig?
Re: Hide from Who's Online?
[Re: Dan]
#88388305/02/201023:00
Ikke enig. Jeg observerte 9 oppslag på denne tråden de 2 første minuttene. Kun EgilS, -boa og jeg var "aktive" i denne delen av forumet. Det synes jeg er snodig. Det var altså 30 sekunder siden du var inne og svarte, og når jeg slo opp denne tråden igjen så var du sannenlig borte . Titt tei - kom fram igjen. Skaptitter!
Så min mening er at man som passiv leser / smugtitter men ikke minst som aktiv debattant flagger status.
Ikke enig. Jeg observerte 9 oppslag på denne tråden de 2 første minuttene. Kun EgilS, -boa og jeg var "aktive" i denne delen av forumet. Det synes jeg er snodig.
Ikke snodig i det hele tatt. Siden det blir litt tungvint å gå inn og slå av og på denne funksjonen hver gang man er inne, alternativt logge inn og ut hver eneste gang man skal sjekke forumet, så har man to valg. Enten flagger man seg som offline 24 timer i døgnet selv om man er her i 30 minutter i døgnet. Eller så flagger man seg som online 24 (eller i hvert fall 16) timer i døgnet selv om man er borte herfra i 23 og en halv time.
Jeg synes det er verre hvis folk tror jeg er online når jeg ikke er her, slik at de forventer raske svar, enn at det står at jeg er offline når jeg sitter og leser og skriver. Dette er et forum, ikke et chatrom. Vi skal dømmes ut fra hva vi velger å skrive, ikke fra hvor mye eller lite vi faktisk henger foran skjermen.
#88388905/02/201023:11
Se der tok det 12 sekunder fra jeg så meldinga di, og likevel er du borte Dan! Nuh_vel - eksempelets makt er stor. Jeg synes faktisk det er mer meningfyllt å svare noen som flagger "pålogget" enn et svar / meningsytring til en som "kanskje ikke men muligens" er pålogget.
Jeg synes faktisk det er mer meningfyllt å svare noen som flagger "pålogget" enn et svar / meningsytring til en som "kanskje ikke men muligens" er pålogget.
Så hvis en person logger inn, stiller et spørsmål og så logger ut igjen og ikke ser etter svar før neste dag, da synes du det er mindre verdt å svare ham?
#88389105/02/201023:21
Firefox ligger i autostarten og Arena ligger som én av tabbene som åpnes når Firefox startes. Det betyr at enten hjemmemaskinen eller jobbmaskinen er innlogget på Arena stort sett alle døgnets våkne timer. Men selv om maskinen er innlogget på Arena så er det ikke sikkert at jeg leser noe her på mange timer.
Men er det ikke sånn at hvis du ikke har vært aktiv på en stund så blir du automatisk utlogget? Altså, hvis du logger inn, men ikke oppdaterer sida den neste timen så vil du etterhvert få status som utlogget.
[Re: -Jan]
#88412406/02/201017:21
For å eventuelt illustrere mitt poeng så kan jeg jo be at -Jan og snikkarboa skriver et svar her så fort de leser denne meldingen. De står jo begge to som pålogget akkurat når jeg skriver dette.
#88413706/02/201017:40
Du har vel snart vært pålogget 1/2 helga snart. Har du ikke hatt tid til å flagge det ?
Jeg har ikke vært pålogget halve helgen. Min maskin har vært pålogget. Jeg har vært ute, jeg har støvsugd, jeg har jobbet litt, jeg har laget middag. Og innimellom har jeg sjekket forumet. Når er det jeg skal flagge at jeg er pålogget? Hver gang jeg passerer datamaskinen og trykker F5?
#88416306/02/201018:36
Men er det ikke sånn at hvis du ikke har vært aktiv på en stund så blir du automatisk utlogget? Altså, hvis du logger inn, men ikke oppdaterer sida den neste timen så vil du etterhvert få status som utlogget.
Det er også min erfaring, at hvis det ikke er noe trafikk mellom nettleseren og forumet, så vil status endres til offline etter en stund. Et eller annet timer ut. Men man trenger ikke logge seg på igjen på nytt hvis deretter ser på en side. Cookien er fortsatt gyldig, virker det som. Uansett er vel dette noe som bare de som er teknisk ansvarlige på forument kan svare på.
Den brukes ikke til annet enn å registrere at du / din maskin er pålogget. Og at om jeg ville henvende meg til deg så er sannsyligheten for svar langt større enn om du er logget som offline. Dont get me wrong - men jeg synes det signaliserer alminnelig høflighet og respekt for andre forumbrukere. Eller for å si det på en annen måte , - er jeg på fest så smyger jeg meg ikke bak gardinene langs veggen.
Ett enkelt spørsmål: Hvis jeg aktiverer online status, hva er det du skal bruke den informasjonen til, siden du er så opptatt av at den skal vises?
Hvis man følger en heftig debatt der det er mange som skal krangle med GeirK, så er det jo underholdende å følge dette "live" hvis man ser at mange av debattantene er online. Hvis alle er offline så kan man heller dra på kino, eller mekke sykkel.
Det er jo litt det samme hvis det er et interessant TV-program som går live - man vil jo helst se det når sendinga går, sjøl om det kanskje ikke passer helt.
Den brukes ikke til annet enn å registrere at du / din maskin er pålogget. Og at om jeg ville henvende meg til deg så er sannsyligheten for svar langt større enn om du er logget som offline.
Langt større? La oss si at det er 1-2% større sannsynlighet for at du treffer meg her hvis jeg står som pålogget. Det er kanskje langt større i forhold til 0%, men det er ubetydelig i forhold til 100%, så jeg mener det argumentet ikke holder.
Quote:
Dont get me wrong - men jeg synes det signaliserer alminnelig høflighet og respekt for andre forumbrukere. Eller for å si det på en annen måte , - er jeg på fest så smyger jeg meg ikke bak gardinene langs veggen.
Isteden står du mitt i rommet iført maske slik at ingen skal vite hvem du er? Ikke at det gjør meg noe, siden jeg er stor tilhenger av anonymitet i åpne fora, men ditt argument sliter litt med at du ikke "står for det du skriver", som anonymitetsmotstanderne ville ha sagt.
[Re: -Jan]
#88441107/02/201012:30
Hvis man følger en heftig debatt der det er mange som skal krangle med GeirK, så er det jo underholdende å følge dette "live" hvis man ser at mange av debattantene er online. Hvis alle er offline så kan man heller dra på kino, eller mekke sykkel.
Hvis du lot min online-smiley holde deg fra å dra på kino eller mekke sykkel så vil jeg si at du kastet bort tiden, siden jeg med stor sannsynlighet ikke var nærværende til tross for at maskinen sto på og var pålogget.
#88441207/02/201012:37
Det er jo riktig bare hvis det er sånn som larsb sier, at det ikke er noen timeout-funksjon som automatisk flagger som offline etter en stund. Men det er mulig han er ekspert på dette?
Dessuten så skrev jeg "hvis man ser at mange av debattantene er online.", og hvis det er slik, så er det stor sjanse for at en del av de faktisk sitter ved PC-en og leser, sjøl om ikke akkurat du gjør det.