Fordi: Man setter seg på sykklen å trår ut i skog og mark sammen med venner. Opplever nydelig natur på den morsomstå måten jeg kan tenke seg. Du flyr over røtter og stein. Klatrer opp på topper. Tar deg tid til å nyte utsikten, godsnakker du litt med vennene din om hvor mye du gleder deg til å kaste deg utfor ned til kjerner litt lenger innover stien.
Ved kjernet tenner man et bål, griller pølser, kanskje bader litt.
God og mett setter man seg på sykklen igjen å smiler hele veien hjem. Mens man sykler så gjørme og blader fyker.
Rocky Mountain Bicycles har ilustrert dette på en glimreden måte i denne film snutten.
Den gamle sykkelen på det første bildet der... Jeg håper det ikke er bare noe du fant i skogen et sted og syntes det var gøy å ta bilde av? Hvis det er slik, må du straks løpe tilbake og redde den. Den er GAMMEL, og absolutt verdt å ta vare på.
:-) ..nei, men seriøst. Den der ser ut til å være ca. 95-100 år gammel, og ganske komplett, og hvis den får ligge og slenge ute i skogen og ruste, vil det være en tragedie.
Det er en venn av meg som fikk æren av å posere på denne eligante modellen av en eldre herre sykkel. Sist jeg så den befant seg i låven til en forlat gård i hallingdal. Litt opp i dalsiden over Rotneheim nord vest for gol.
Du har et poeng. Selv om den var meget uegnet til stisykling i bratte dalfører på gol så virket den nokså hel.
Som en som er opptatt av å fremme terrengsykling som naturopplevelse og friluftsliv må jeg si at dette var flotte bilder og film! Det er dette budskapet vi må få fram til forvaltingsmyndighetene i kommuner, fylkeskommuner, direktoratet for naturforvalting, og miljøverndepartementet.
T
PS: Hva med å glede seg over det hvite istedet? (så blir det enda gøyere å sykle når sommeren kommer) Her om dagen oppdaget jeg at det er fullt mulig med høykvalitets skikjøring i sentrum av regnbyen, hvem skulle tro det?
Gleder meg stort over det hvite, at det snart forsvinner, at vi skal til Kr.sand og tjuvstarte på sesongen, at 2010 blir det beste stisyklingåret i min korte karriere. Jihaa!
Hvis noen har noen flere gode bidrag i form av bilder eller filmklipp til temaet. Føl dere fri til å poste. Så har vi noe å gjøre frem til sommeren kommer.
Re: Jeg elsker å sykle sti.
[Re: Ynot]
#88314104/02/201013:52
PS: Hva med å glede seg over det hvite istedet? (så blir det enda gøyere å sykle når sommeren kommer) Her om dagen oppdaget jeg at det er fullt mulig med høykvalitets skikjøring i sentrum av regnbyen, hvem skulle tro det?
Bra for deg, men hva har skikjøring med sykling å gjøre? Jeg vil sykle, damnit!
Fordi det gir samme fysiske utfordringer i motbakkene, samme naturopplevelse og frihetsfølelse, samme opplevelse av terrenget, og samme flytfølelse nedover når det går nedover.
Det er endel syklister og sykkeltrenere, langrennstrenere, og foppaltrenere som godt kunne lest seg opp på allsidighet. t
Hmm... Tror du det? Jeg ville gjette på ca 40-50-tall.
ja, jeg vil tippe på 1910-1915. Denne, en Shelby fra C.E. Sontum, Christiania, som jeg har stående i garasjen, og er datert av Einar Bowitz til "fra ca. 1910", ser ganske lik ut teknologisk, f.eks.
Faktisk er den så lik at jeg mistenker at den sykkelen også er en "Shelby", og i følge Bowitz var ikke (slike) sykler akkurat allemannseie den gangen. En sånn kostet over en vanlig arbeider-årslønn.
Verneverdig, spør du meg.
Re: Jeg elsker å sykle sti.
[Re: Ynot]
#88325704/02/201017:06
Fordi det gir samme fysiske utfordringer i motbakkene, samme naturopplevelse og frihetsfølelse, samme opplevelse av terrenget, og samme flytfølelse nedover når det går nedover.
Det er endel syklister og sykkeltrenere, langrennstrenere, og foppaltrenere som godt kunne lest seg opp på allsidighet. t
men tony? nå har du glemt en viktig faktor, du KAN sykle oppover!
mens andre kaller seg stisyklister, kan du kalle deg selv for "mtb geit" elns..de tingene du sykler opp er det sikkert noen andre som klarer, men da med grov bruk av spd og hopping og kleing...
så ikke kom med sanne innlegg til oss "mtb mennesker"
ja, jeg vil tippe på 1910-1915. Denne, en Shelby fra C.E. Sontum, Christiania, som jeg har stående i garasjen, og er datert av Einar Bowitz til "fra ca. 1910", ser ganske lik ut teknologisk, f.eks.
Njaaa... Ikke veldig lik teknologisk vil jeg si. Sjekk særlig kranken og pedalene. Din fine gamle Shelby har cotter pin, mens skogssykkelen på det første bildet har en enkel endelt krank. Pedalene på din er også vesentlig "rarere" i formen enn pedalene på skogsfunnet.
nydelig. helt enkelt nydelig... tommygutt har skjønt hva den tråden skulle handle om. (ikke gamle sykler, diskusjoner om ski, fottball, eller sjakk for den saken skyld.)
Får skikkelig godfeeling av sånt ja!! Har sett den filmen en del ganger. Må nesten se å få lagt den inn på Iphonen på et vis så jeg kan se den konstant både på jobb og hjemme
Får også lyst til å skaffe meg skikkelig kamera og lage litt filmer til sommeren!
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
Tenkte å sniktitte på den mens jeg jobbet og kidsa lekte i bakgrunnen.
Hørt fra våre to små: Guten på 2,5 år: "Woow, han hoppa pappa! Sjå da!!" jenta på 4 år: "Han sykkla fort ja!"
Så sier jeg: "Kanskje dere vil være med å sykle sånn?" Guten: "Da må æ ha hanska å shorts ja, å strømpa pappa" Jenta: "Men pappa, sykkel'n min går da så sakte! kanskje du kan lån min så kan æ sykkel på din?"
Hehe, gjett om jeg gleder meg til de blir pittelitt større og vi skal på stitur ilag
Ja, vi gläder oss nått aldeles jä...gt till denna säsongen drar igång. Tanten håller på att få spader på alla cyklar som står i hela huset. Mitt försvar med att " Cyklarna inte kan stå i garaget för att det är inte isolerat och Cyklarna mår inte bra av minusgrader " håller väl i ca 1 månad till, sen åker de ut. Men hennes skor, de kan minsann stå precis överallt...