|
Italias østkyst og Garda, trenger hjelp
|
Italias østkyst og Garda, trenger hjelp
03/02/2010 18:45
|
Bukowski
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Hei erfarne Italia-reisende
Da er sommerferien til Italia med familien booket - eller delvis booket... Vi flyr til Bologna tirsdag 13. juli, med retur tirsdag 27. juli. Fra lørdag 17. til lørdag 24. juli har vi leid hus i Toscana, så den uken er grei.
Tanken var å finne noe rundt Garda-sjøen fra 13-17 juli, og noe langs østkysten fra 24-27 juli. Da har vi fått innsjø, fjell, innland og strand uten alt for mye kjøring i løpet av to uker. For å slippe "dette-var-dustete-ferieopplegg" fra min kone og to døtre, har jeg lagt bort kriteriet om at jeg skal sykle mye denne ferien (selv om pedaler, sko og hjelm nok skal få plass i bagen).
Jeg er totalt novise på Italia, og Garda-sjøen er stor, og østkysten er lang. Derfor, kan du hjelpe meg med: * Anbefaling på by/sted langs Gardasjøen hvor vi kan bade og oppleve fin natur * Anbefaling på by/sted langs østkysten av Italia hvor strendene er ok og det kan være noe å gjøre eller se i tillegg til bading i sjøen
Vet jeg ber om mye, men takker likevel for ledetråder slik at jeg treffer (i hvert fall geografisk) litt bedre enn skyte-fra-hofta-googlingen jeg har drevet med hittil.
PS: det er lov å komme med tips om andre områder enn de jeg har sett meg ut, men det bør være i rimelig avstand fra Bologna slik at vi slipper å bruke så mye tid i bil.
Mvh, Ole
|
|
|
Re: Italias østkyst og Garda, trenger hjelp
[Re: Bukowski]
03/02/2010 20:08
|
Dan
More than words
|
More than words
Et generelt tips er å konsentrere bilkjøringen mest mulig. Altså kom dere fra flyet og rett opp til Garda samme dagen uten stopp langs veien. Det samme gjelder ned til Toscana også. Full fart uten stopp. Ellers blir det så oppstykket og man føler ikke at man har fri fordi hver dag blir en reisedag. Mitt forslag ville blitt noe slikt: 13. Rett opp til Gardasjøen. 13-17. Ferie ved Gardasjøen. 17. Full fart ned til Toscana. 17-24. Ferie i Toscana. 24. Full fart til Cinque Terre (vestkysten). 24-27. Ferie f eks i Monterosso eller Levanto, hvor det er gode bademuligheter samtidig som man kan nyte de andre landsbyene enten ved hjelp av korte togreiser eller ved å gå de fine stiene langs sjøen mellom dem. Det er ca en mil å gå hele strekning fra Monterosso til Riomaggiore. 27. Full fart tilbake til Bologna. Hvorfor jeg foreslår vestkysten isteden for østkysten? Fordi vestkysten ligger på solsiden og har friskere vann. 
|
|
|
03/02/2010 20:56
|
EgilS
More than words
|
More than words
Henger meg på Dan. Minimer reisedagene og reise direkte til de stedene dere skal oppholde dere. Med barn skal du bo ved den sørøstlige delen av Gardasjøen. I området mellom Peschiera og Bardolino, og litt østover for sjøen, finner dere såpass med aktiviteter at dere ikke rekker over en brøkdel av det på tiden dere har satt av. Vi skal være der (for tredje gang) samtidig med at dere er innom og skal bo omtrent 15 km sør for Peschiera, http://www.cascinaboschi.com/Vær klar over at å kjøre på hovedveien langs sjøen på denne tiden av året kan være et helvete. Trikset er derfor å velge noen omveier. Les for øvrig denne denne som jeg skrev etter første gang der. Velg og vrak i aktiviteter: - Gardaland. Anbefales, heldagsaktivitet. Både fornøyelsespark og akvarium. - Canevaworld. 4 aktiviteter. Vi har kun prøvd Medieval Times og skal garantert tilbake dit! Mat og topp show. - Jungle Adventure. Ikke prøvd, men skal dit i år. - Dyrepark og safaripark.. Anbefales, heldagsaktivitet. Det er masse mer ogsåSjekk blant annet i det jeg skrev tidligere. Jeg har senere telt opp 8 badeparker i en drøy mils omkrets fra Peschiera. Dere finner mer opplysninger om det, samt mange forslag til overnatting, her. Under menypunktet Garda map får dere en grei oversikt over byer og aktiviteter.
Redigert av EgilS; 03/02/2010 20:58.
|
|
|
[Re: EgilS]
03/02/2010 21:11
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Iseo-sjøen er også veldig flott å sykle ved.
|
|
|
[Re: kjerts]
03/02/2010 21:55
|
Dan
More than words
|
More than words
Iseo-sjøen er også veldig flott å sykle ved. Hehe, det gjorde jeg tidligere i dag, på rullen. 
|
|
|
[Re: EgilS]
03/02/2010 22:06
|
Bukowski
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Takker og bukker! Da søkes det ivrig på Peschiera del Garda, Monterosso og Levando. Etter hint fra kona nå i kveld, så "har vi vel lyst til å være ved sjøen når vi skal være innenlands resten av ferien"? Dvs at jeg får vanskeligheter med å overtale til Garda-opphold (men har ikke helt gitt opp håpet).
Da barna var små kjørte vi hit og dit til forskjellige destinasjoner i sommerferien, og kom hjem mer slitne enn uthvilte. Derfor har de siste sommerferiene blitt brukt på hytte på Portør etter prinsippet "kjøre ned, parkere, og kjøre hjem etter 4 uker". Men etter den begredelige sommeren 2009, ble avgjørelsen tatt om at vi _må_ oppleve litt sol og varme. Litt kjøring kommer på kjøpet når vi vil oppleve litt. Men er helt enig, Dan: Det skal holdes på et minimum.
I år må nok kona og min sin sykkelsommertreningsleir legges på familieferieofferbålet ;-)
Forespørsler om ledige hotell er sendt til in-italia.dk, som vi har brukt til å leie huset i Toscana.
Mvh, Ole
|
|
|
03/02/2010 22:31
|
Dan
More than words
|
More than words
Etter hint fra kona nå i kveld, så "har vi vel lyst til å være ved sjøen når vi skal være innenlands resten av ferien"? Dvs at jeg får vanskeligheter med å overtale til Garda-opphold (men har ikke helt gitt opp håpet). Hør på kona. Jeg tror dere får mye mer ferie hvis dere holder dere innenfor et triangel mellom Bologna, Toscana og enten vestkysten eller østkysten. Området rundt Gardasjøen kan dere ta en annen gang. Italia er uansett så stappfullt av fine steder at man ikke får sett alt på én ferie (eller ti). Jeg ville ha satset på Toscana og så to halve uker på vestkysten, med baseleir i f eks Monterosso og så dagsutflukter derfra: -Cinque Terre, de fem landsbyene hvorav Monterosso er den nordligste. -Pisa, med det opprettede tårnet. -Carrara, marmorbruddene. -Viareggio, sol og bad for vanlig folk. Ikke så sjarmerende by dog. -Portofino og Santa Margherita, sol og bad for fint folk. Veldig sjarmerende byer. Noe å tenke på også, når man snakker om kjøring, er at det er veldig stor forskjell på å spise frokost, hoppe inn i bilen, være ute på tur hele dagen og så komme tilbake til samme sted. I forhold til å spise frokost, pakke seg ut av rommet og få med seg alt i bilen, være ute hele dagen og så måtte finne et hotell og pakke seg ut igjen.
|
|
|
[Re: Dan]
03/02/2010 23:22
|
kilgore
Medlem
|
Medlem
Legg listen lavt og heller utelat ting fra progammet. Mange gode forslag fra Dan, men Viareggio bør sløyfes om du får dårlig med tid. Det kan fort bli nok av timer på italienske motorveier. Vi har laget ny qiuz. Test deg selv om hvor mye du kan om Italia her: Italiaquiz.
Redigert av kilgore; 03/02/2010 23:23.
|
|
|
[Re: kilgore]
04/02/2010 09:10
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Det er utrolig fint i nærheten av Rimini. Jeg har vært i Fano og Pesaro flere ganger, og det er glimrende bademuligheter begge steder. I tillegg til at det er ypperlige utgangspunkt for sykkelturer på asfalt i variert terreng og det er små byer med få turister. Pesaro er vel hjembyen til Puccini, og Fano er kjent for litt krigshistorie. Hvor mange (andre) severdigheter det er der er jeg jammen ikke sikker på. Har jeg en strand, en asfaltert fjellvegg og en god resturant, så er jo ferien min sikra ...  Jeg har også vært på vestkysten, bl.a. Cinque Terre, og mener at østkysten slår vestkysten ned i støvelen.
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
[Re: Hæ?]
04/02/2010 09:14
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Anbefaler Riccione framfor Rimini. Nabobyer, men likevel veldig forskjellige. Du får uansett samme sykkelområde.
Sykla fra Riccione til SanMarino for et par år siden som en onsdagstur halvorganisert via et hotell der nede. Finfint...
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: RazeFaze]
04/02/2010 09:16
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Ja, for guds skyld - med mindre du er særdeles glad i tyskere - ikke bo i Rimini. Jeg bare definerte området utfra byen som tross alt er mest kjent. Ancona er også ganske fin, selv om den er litt større enn de jeg nevner. 
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
[Re: Hæ?]
04/02/2010 09:17
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Hehe :-)
En kompis sa at Riccione har alt ikke Rimini har, og ingenting av det Rimini har.
Fyll, horer, dop og kriminalitet var noe av det Rimini har :-) Trivdes utrolig godt i Riccione og skal muligens tilbake dit i sommer, nå med småbarn.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: RazeFaze]
04/02/2010 10:42
|
Rolfkr
Entusiast
|
Entusiast
Slenger meg på her: Monterosso al mare og resten av cinqe terre er helt fantastisk område. Dersom dere ønsker å kombinere sykkel og strand så se på området rundt Finale Ligure lenger vest. Har hatt to ferier der. Der er det flotte strender, og stigninger opp til 1400 rett på innsiden. Det er et nettverk av asfalterte veier, grusveier og stier. Det er mer enn 1000 boltede klatreruter i klippene rundt finale, og de har god is. I finalborgo er det sykkelutleie, både asfalt og stisykkel og grovere saker, samt guidebøker og 50 mil merkede stier. klatresjappe: http://www.rockstore.it/index.html syklesjappe: riviera outdoor <info@rivieraoutdoor.com>
|
|
|
[Re: Rolfkr]
05/02/2010 10:51
|
FrankS
Entusiast
|
Entusiast
Henger meg på denne tråden, men skal forsøke å ikke spore den av. Jeg skal være 5 dager i midten av april i Italia (uten sykkel). Flyr til Pisa med kone og barn (4 år). I tillegg skal jeg på seminar 2 dager  Vi har snakket om Firenze men jeg tror 5 dager i storby med barn blir litt lenge. Vi har vel egentlig endt opp med Firenze et par dager og deretter et eller annet sted i Toscana tilknytning til vinproduksjon. Vi har tidligere fått tips om et sted i nærheten av San Gimignano. Men det er egentlig fint å unngå for mange bytter av bosted, og med barn er det greit å ikke ha for hektisk program. Takket være dette allvitende forum har det nå dukket opp et nytt alternativ som ser fint ut. Hvordan er det i cinqe terre i april mtp temperatur? Er det noe poeng å være kystnært når det ikke er badetemperaturer eller er det like greit med Toscana? Alle forslag og innspill er velkomne. --frank
|
|
|
05/02/2010 15:47
|
Wiberg
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jag måste nog ändå slå ett slag för Garda. Men så vet jag inte helt vad det är för cykling Mr Bukowski är ute efter heller. Denna sidan har en del fina förslag om var, hur och varför. I norra delen är det väldigt familjevänligt med fina badmöjligheter för alla de som inte cyklar. Vi bodde på ett hotell där de guidade turerna ingick i priset. De har ett rätt brett urval av turer där alla borde hitta en som passar. Jag prövade mig på en XC tur och en DH tur och var otroligt nöjd med bägge. Riktigt fina stigar och en sjukt vacker natur. Det var ett , lite för kort, reportage från Garda i TS nummer ? i sommras. Där var en del nyttiga linkar med oxå. Kan tänka mig att glida runt på en räser i Toscana oxå men det får bli när konsekvensanalysförmågan har hunnit helt i kapp mig. Fram tills dess kör jag gärna 1600 höjdmeter neråt så fort jag kan i skogen.
Mvh
Wiberg
|
|
|
[Re: Wiberg]
13/04/2010 20:36
|
Bukowski
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Tiden går, og jeg tenkte det var på sin plass med en liten oppdatering etter alle rådene jeg fikk i denne tråden.
Italia skal altså besøkes i 14 dager til sommeren, og reiseruten blir som følger: *Lander i Bologna. *Kjører direkte til hotellet i Portovenere, og skal bo midt i byen i 4 dager. *Deretter en uke i et alt for stort hus like ved Castiglion Fiorentino/Toscana. *De siste 3 døgnene skal brukes i Riccione før vi kjører tilbake til Bologna og tar flyet hjem.
Vet ikke hvordan sykkelfokuset blir, men tar med sko, pedaler, bukse og hjelm i tilfelle jeg finner en sykkelutleie i nærheten av stedene vi skal bo.
Takk igjen for alle hint og råd. Håper dette blir bra :-)
Mvh, Ole
|
|
|
|
|