Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tempobøyle til en S2

Tempobøyle til en S2 #881641 31/01/2010 21:35
perzinho Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Vurderer å kjøpe meg en tempobøyle til min S2. Har sett litt på forskjellige modeller hos bikeshop, men vet ikke helt hva jeg skal velge. Prisene varierer fra ca 500 til 1500kr. Er det bare vekt som er forskellig på de forskjellige modellene eller er det andre ting som utgjør prisforskjellen? Hva mener dere er viktig med en tempobøyle? Er det noe spesielle dere vil anbefale eller er det noen dere vil fraråde meg å kjøpe?

Re: Tempobøyle til en S2 [Re: perzinho] #881664 01/02/2010 06:18
kjull Offline
Besatt
Besatt
Vekt er en av forskjellene. 500,- gir vel typisk en relativt tung alu bøyle, 1500 kan gi en lett carbon bøyle.

Instillingsmuligheter og soliditet er andre forskjeller. Fordel at alt sitter fast når du legger vekten av forkroppen i bøylen og tråkker til.

Tror det er bedre om du spør om de modellene du lurer på direkte og ikke henviser til utvalget til en nettbutikk. Da må folk inn der og se, og det gidder mange ikke gjøre, men spør du om en bøyle de har erfaring med får du ofte gode svar.

Vurdere vendbar setepinne også kanskje?
Tror den finnes som ekstrautstyr til Soloist/S rammen enda?

Re: Tempobøyle til en S2 [Re: perzinho] #881746 01/02/2010 11:04
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
Vekt skal du ikkje bry deg så altfor mykje om. Sykkelen din vil nødvendigvis tyngre med enn utan tempobøyle – og likevel raskare!

Poenget med tempobøyle er at du kan få ei svært aerodynamisk sitjestilling med ein viss grad av komfort. Altså skal du leggja vekt på komforten når du vel bøyle. Eg har brukt tre ulike typar, og skilnadene mellom dei kan vera ganske store.

Blant dei tinga som skil tempobøylar frå kvarandre, er kor justerbare dei er. Dersom du kjøper ein som er lite justerbar, må du sjølvsagt vera sikker på at du får ein som passar. I denne kategorien finst f.eks. den fantastiske C3-bøylen til Syntace. Alternativet er noko som er veldig justerbart. Så langt eg veit, er Deda sine blant dei aller mest universelle. Deda Clip One er eit trygt kjøp. (Clip Black er i all hovudsak det same produktet, berre litt lettare og laga av plast i staden for metall.)

Re: Tempobøyle til en S2 [Re: dagfink] #881777 01/02/2010 12:14
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Clip One er grei, men pass på at du liker det veldig vertikale grepet. Jeg synes det er litt snålt og ville likt et flatere grep. Men ikke nok til å gjøre noe med det. Likeledes ville jeg valgt noe med mulighet for større avstand mellom hendene. Jeg monterer Dedaen på på min stkkel på fem minutter.

Man kan altså vektelegge enten enkel montering og fornuftig pris. På den andre siden finnes mye justeringer og mindre fornuftig pris. Det er neppe noen betydelig forskjell i hastighet på de ulike modellene, gitt at man finner en brukbar stilling. Finner man ikke det vil det ikke gå fort uansett hva bøyla kostet.

Det kommer an på hva man skal bruke den til. Et par 10 km tempoer i løpet av sesongen på den vanlige raceren eller en fullblods veterantemposykkel som er laget like mye for å skremme konkurrentene til underkastelse som for å sykle fort selv.

LarsB

Redigert av larsb; 01/02/2010 12:16. Rediger grunn: litt til

Moderator  support, Valentino