Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Er det håp for min tilsynelatende døde PC?

Er det håp for min tilsynelatende døde PC? #881442 31/01/2010 11:20
Arne_And Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Jeg har en ganske gammel Dell stasjonær PC, som ikke lenger vil starte normalt. Skjermen er svart, men det er tydelig at harddisker m.m. starter opp.

Da jeg oppdaget at den var død, så luktet det lettsvidd elektronikk i rommet den stod i. Jeg slo den av og prøvde å starte den igjen, fortsatt død.

Jeg har åpnet opp, rengjort med trykkluft, tatt ut alle PCMCIA-kort og inspisert de (syn og lukt ICON_SMILE ), flyttet over programdisken til eksternt kabinett og kjørt disksjekk og -reparer på en annen PC uten at feil ble funnet. Jeg prøvde å koble ut de to harddiskene som brukes til data for å eliminere evt feil der, og restartet. PC-en er like død. Jeg har prøvd å koble til skjermen på en annen PC, og den funker fint.

Når jeg starter opp PC-en, så høres det ut som den går igjennom en normal boot-sekvens, ut i fra lydene fra harddisken å dømme. Når jeg trykker kort på power-knappen så slår den seg ikke av umiddelbart, men etter en tid så slår den seg av. Det er vel slik den skal oppføre seg om den funker normalt. Da kan det jo tenkes at det er skjermkortet som har gått heden. Jeg har testet både analog VGA og digital utgang, ingen funker.

Merk at PC-en har kjørt lenge etter at jeg åpnet den forrige gang, så jeg tror ikke det er noen løse kontakter e.l. Programdisken har åpenbart strøm, og det samme gjelder PCMCIA-kortene.

Noen forslag til debugging?

Re: Er det håp for min tilsynelatende døde PC? [Re: Arne_And] #881452 31/01/2010 11:35
A
atlekristensen Offline
Ivrig
Ivrig
A
sjekka strømforsyningen? booter den opp helt?
Når skjermkortet er føkka pleier en å høre erotiske pipelyder fra hovedkortet. ICON_TONGUE

Sjekk BEEPCODES relatert til ditt BIOS-type fra google.

Når et svitschet strømforsyning begynner å bli gammel pleier uteffekten å bli lav under belasting. ("slapp")

Min 60watts vifteløse strømforsyning streika hos farmor for noen uker siden så jeg måtte bytte den ut med180W (m/vifte).

...etter mye feilfinning, for den klarte plutselig å ikke dra opp 3 HDD, og etterhvert klarte den ikke å dra opp 1HDD, men det alltid fint med CF og 1HDD som slave. Litt av en oppførsel! ICON_SMILE

Re: Er det håp for min tilsynelatende døde PC? [Re: atlekristensen] #881479 31/01/2010 12:58
Arne_And Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Godt forslag, men jeg måler 5.02V på forsyning til harddisker, så da antar jeg den er OK.

Det er ingen beeping under oppstart.

Re: Er det håp for min tilsynelatende døde PC? [Re: Arne_And] #881484 31/01/2010 13:11
Dan Offline
More than words
More than words
Du har selvfølgelig prøvd med en annen skjerm? ICON_SMILE

En ting å prøve er jo å starte den og la den stå lenge nok til at den er klar med oppstarten. Så kan du prøve å gjøre noen ting i blinde for å se om den jobber med oppgaven. Hvis du f eks husker hvor på startmenyen du har et tungstartet program så kan du starte det med windows-tasten og piltastene og se om det gir som resultat at harddisk-lampen begynner å blinke.

Re: Er det håp for min tilsynelatende døde PC? [Re: Dan] #881489 31/01/2010 13:32
Arne_And Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Jeg har ingen annen skjerm, men skjermen funker på en annen PC.

Jeg har tenkt på å starte opp og prøve å starte et program, men dessverre må jeg klikke på et ikon for å starte innlogging (Win XP), og det blir vanskelig i blinde. Det er kun én bruker, finnes det en tastekombinasjon for å slippe å klikke?

Re: Er det håp for min tilsynelatende døde PC? [Re: Arne_And] #881490 31/01/2010 13:33
CyberTrack Offline
Veteran
Veteran
Ut i fra det du skriver så må jo skjermkortet ligge høyt på lista over mistenkte.
Du skriver ikke om maskinen har on-board skjermkort, men har du et ekstra skjermkort å teste med, evt et kort du kan låne?
Mulig du ikke klarer å kvitte deg med feilen hvis den er en komponent til skjermkoret som sitter integrert på hovedkortet.

Defekte eller løse minnebrikker kan også forårsake merkelige symptomer.

Må ta en liten historie....en kamerat hadde en pc som ikke virket helt bra, og han mistenkte skjermkortet. Han lånte en hel pc for å flytte deler frem og tilbake til feilen kunne lokaliseres. Det første han gjorde var å sette sitt antatt defekte skjermkort inn i låne-pc'en:
-"Pc'en lå på siden med dekslet av da jeg slo på. Den startet opp, men så kom det en rar lyd og jeg tittet oppi. Det kom litt røyk fra agp-porten, og noe som minner om en dynamitt-lunte i gamle westernfilmer freste bortover hovedkortet. Jeg ble helt perpleks og evnet ikke å trekke ut kontakten, men ble stående å tenke: Skal det være slik da? Fresingen stoppet ved en kontrollerbrikke, og så ble alt svart og stille".

Sikkert en fargelagt versjon, men morsomt lell....poenget er: Vær forsiktig om du låner komponenter og blander disse med ting som kan være defekte. Bedre å sette sammen det du tror fungerer.

Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
Re: Er det håp for min tilsynelatende døde PC? [Re: CyberTrack] #881491 31/01/2010 13:35
CyberTrack Offline
Veteran
Veteran
Hvis du har autostart på cd eller dvd-spilleren så kan du jo sette inn en film eller cd. Kanskje trykke enter for å bekrefte start, litt avhengig av hvordan du har maskinen og mediespilleren satt opp.

Re: Er det håp for min tilsynelatende døde PC? [Re: CyberTrack] #881502 31/01/2010 14:02
Arne_And Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Takk for forslag. Det er et eget skjermkort, koblet til PCMCIA-bussen. Jeg har ikke noe annet skjermkort jeg kan prøve med, men jeg kan forhølre meg om noen har noe gammelt liggende.

Jeg får ikke logget inn (se mitt forrige svar ICON_SMILE ) så jeg får ikke testet med DVD. Jeg har forresten slått av autoplay.

Re: Er det håp for min tilsynelatende døde PC? [Re: Arne_And] #881511 31/01/2010 14:26
Arne_And Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
En ting som bekymrer meg langt mer, siden det er en stund siden siste backup: jeg har tatt ut datadiskene fra den døde PC-en, og koblet de til en annen via eksternt kabinett (en i gangen). De dukker ikke opp som lesbare disker, se bilde under. Jeg har opsjonen "konverter til standard disk", kan jeg gjøre det uten tap av data?

De to datadiskene er kjørt med speiling av data via RAID-kontroller (RAID 0 eller 1, jeg husker ikke hvilken som er speiling).

Redigert av Arne_And; 31/01/2010 14:30.

Re: Er det håp for min tilsynelatende døde PC? [Re: Arne_And] #881521 31/01/2010 15:06
A
atlekristensen Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: Arne_And
Godt forslag, men jeg måler 5.02V på forsyning til harddisker, så da antar jeg den er OK.

Det er ingen beeping under oppstart.

Nei, jeg fikk også samme informasjonen (også 12V) i BIOS; men den nektet likevel å boote fullt opp. Den var finfin når den var oppe, men den klarte ikke å boote opp (høyere strømforbruking ved oppstart enn idle)

Quote:

De dukker ikke opp som lesbare disker, se bilde under. Jeg har opsjonen "konverter til standard disk", kan jeg gjøre det uten tap av data?

harddisken kan muligens være smådefekt, men jeg vet ikke hvordan men feilsøker slikt hos Windows. hva sier S.M.A.R.T?

Booter opp den defekte PCën nå?
Noen ganger nekter PC'en å boote opp når dne ikke kjenner igjen hardiskene.

Re: Er det håp for min tilsynelatende døde PC? [Re: atlekristensen] #881524 31/01/2010 15:33
A
atlekristensen Offline
Ivrig
Ivrig
A
.. altså før den gikk ned var den finfin (147dagers oppetid) og alle spenningsnivåene var finfine under BIOS-skjermen og gjennom OS'et mitt, men den nektet allikevel å boote opp. Jeg tror at strømforsyningen klarte ikke å gi nok strøm/spenning når harddisken trekker strøm, (og da synker spenningen)

Poenget mitt er at hvis du vil eliminere spenningen som et feilkilde er det bedre å måle spenningen [b]eksternt[/i] mens du booter opp. Jeg gjorde det med multimeteren, og strømadapteren hadde 12V hele tiden, mens strøminngangen til hovedkortet sank ned til 8-9 volt og 5V nivået ble føkka hver gang jeg prøvde å boote opp fra HDD!
Det gikk helt fint fra CF/minnebrikke som nesten ikke bruker strøm, og jeg kunne få tilgang til den ene harddisken hvis jeg bootet opp fra CF.

(Arne: jeg håper at du tenker på ESD-sikkerhet!)

(urk, beklager for utydeligheter her men jeg er stressa.) ICON_SMILE

Re: Er det håp for min tilsynelatende døde PC? [Re: atlekristensen] #881530 31/01/2010 16:10
Arne_And Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Da har jeg prøvd å måle spenningen under oppstart, og den er hele tiden litt over 5V. Jeg har ikke oscilloskop, så det er målt med multimeter.

Den eneste harddisken som er tilkoblet nå har jeg sjekket på den andre PC-en, og der fungerte den fint. De to diskene som jeg ikke får lest på den andre PC-en er ikke koblet inn igjen. Jeg får likevel ikke normal oppstart.

Jeg kobler meg til PC-chassiet med håndlenke før jeg tukler inni der, så jeg tror ikke jeg har drept noen komponenter med ESD. Dog har jeg ikke ESD-matte.

Re: Er det håp for min tilsynelatende døde PC? [Re: Arne_And] #881532 31/01/2010 16:14
Arne_And Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Jeg har opsjonen "konverter til standard disk", kan jeg gjøre det uten tap av data?

Det jeg egentlig lurer på er om det vil gjøre diskene lesbare, dvs er det fordi de er dynamiske at jeg ikke får lest dem? De er koblet til en netbook med Win XP Home Edition. Burde ikke den være i stand til å lese dem, selv om de normalt er tilkoblet via en RAID-kontroller? Den var som skrevet satt opp for enkel speiling.

Re: Er det håp for min tilsynelatende døde PC? [Re: Arne_And] #881535 31/01/2010 16:25
CyberTrack Offline
Veteran
Veteran
Jeg tror ikke du kan ta ut et raid-sett fra en raidkontroller, og sette dette på en annen. Uansett om det er kjørt raid1 eller 0. Det er forøvrig raid1 som er speiling. Men i og med at det er en raid1 disk, så kan det hende at den blir lesbar for en annen pc om du konverterer til standard. Dette går jeg dog ikke god for, kun en antakelse. Dette kan sikkert googles.
Et raid0-sett er ødelagt om en disk krasjer.

Men likevel så ville jeg latt diskene være i første omgang. Du burde fått meldinger på skjermen fra bios, selv om en disk er ødelagt.

Det er mer sannsynlig at det er noe med skjermkortet, eller en brikke på hovedkortet som sitter i forbindelse med dette.

Re: Er det håp for min tilsynelatende døde PC? [Re: CyberTrack] #881538 31/01/2010 16:31
Arne_And Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Jeg tror jeg venter med å konvertere ja, denne utredningen forteller meg at dette er noe jeg ikke gjør før alt annet håp er ute.

Jeg er enig i at diskene ikke er skylden, jeg tenkte mer på hvordan jeg skulle få tatt backup av dataene før jeg reparødelegger PC-en min.

Hvorfor får jeg ikke lest diskene? Er ikke dynamiske disker normalt lesbare i Win XP?
EDIT: der fant jeg svaret, jeg må ha XP Prof. Det har jeg på jobb, så backup bør kunne ordnes der.

Redigert av Arne_And; 31/01/2010 16:34.

Re: Er det håp for min tilsynelatende døde PC? [Re: Arne_And] #881541 31/01/2010 16:48
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Prøv et annet skjermkort før du gjør noe annet.

Re: Er det håp for min tilsynelatende døde PC? [Re: Stein] #881545 31/01/2010 16:58
Arne_And Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Jup, du og CyberTrack har nok rett. Jeg får se om jeg får lånt meg et kort. Hvis noen Trondheimske TS-ere har så gi lyd. ICON_SMILE

Re: Er det håp for min tilsynelatende døde PC? [Re: Arne_And] #881628 31/01/2010 20:48
lasr Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg har noen kort liggende. Grensesnitt? AGP, PCIeX, PCI ?

Re: Er det håp for min tilsynelatende døde PC? [Re: lasr] #881670 01/02/2010 07:24
Arne_And Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Det er en 7 år gammel Dell Dimension 8250, grafikkortet er 128MB ATI Radeon 9700 TX. Dell sin bruksanvisning til grafikkortet spesifiserer AGP 4X, mens bruksanvisningen til PC-en skriver at den har én AGP-port og fire PCI. Da er vel grafikkortet koblet på AGP-bussen.

(Jeg har skrevet PCMCIA over, det er jo helt feil. ICON_BLUSH )

Re: Er det håp for min tilsynelatende døde PC? [Re: Arne_And] #881735 01/02/2010 10:51
CyberTrack Offline
Veteran
Veteran

Vi vet det, men i tradisjonell TSforum-stil, så plukker vi ikke på bagateller....

Det er et 4xAGP-grafikkort på maskinen.

Re: Er det håp for min tilsynelatende døde PC? [Re: Arne_And] #881745 01/02/2010 11:04
E
ehovde Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
E
Jeg mener bestemt jeg har et et gammelt AGP-kort liggende. Det ble byttet fordi det låt som en jet-turbin, men funket ellers helt fint. Gis bort mot henting ICON_SMILE

Erlend

"Improvement makes straight roads; but the crooked roads without improvement are roads of genius" - William Blake
Re: Er det håp for min tilsynelatende døde PC? [Re: ehovde] #881749 01/02/2010 11:10
Arne_And Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Brillefint Erlend, da tar jeg meg en tur. Du har vel noe trykkluftremedier jeg kan ta med i samme slengen synes jeg å minnes. ICON_SMILE

Re: Er det håp for min tilsynelatende døde PC? [Re: CyberTrack] #881767 01/02/2010 11:59
A
atlekristensen Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: CyberTrack

Vi vet det, men i tradisjonell TSforum-stil, så plukker vi ikke på bagateller....

Det er et 4xAGP-grafikkort på maskinen.

Enig. Jeg konkluderte også feil ang. strømforsyningen men jeg skylder på mine egne traumaer relatert til den fiine eks-strømforsyningen min. ICON_SMILE

(jeg har bare PCI-skjermkort her.) ICON_LAUGH

recovery av harddisk:
Hmm, hva med å boote opp med msdos diskett/CD/DVD og så kopiere det over til et annet harddisk?

jeg har gjort det flere ganger selv under UNIX, men msdos har jo et elendig brukegrensesnitt så jeg vet ikke om det går an der.

Lykke til!

Re: Er det håp for min tilsynelatende døde PC? [Re: atlekristensen] #881794 01/02/2010 12:51
Arne_And Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Strømforsyningforslaget var bra det, det kunne godt ha vært problemet.

Jeg får nok løst harddisk-recovery med laptop-en fra jobb.

Jeg fikk låne et par gamle AGP-skjermkort fra sysadmin, så da er det håp for at jeg finner ut av debuggingen.

Uansett utfall vurderer jeg å kjøpe ny PC. Når edn er 7 år gammel er den vel endel eldre enn den er laget for å vare, og neste gang noe ryker kan det gå dårlig. Jeg har startet en ny tråd for å få gode forslag.

Redigert av Arne_And; 01/02/2010 14:50. Rediger grunn: link til ny tråd

Re: Er det håp for min tilsynelatende døde PC? [Re: Arne_And] #881886 01/02/2010 16:16
Arne_And Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Æææææh, de skjermkortene jeg fikk låne på jobb er tydeligsvis for gammel versjon av AGP, de passer ikke i porten. Så jeg er fortsatt interessert i å låne et AGP-kort, evt et PCI-kort, det bør vel også kunne brukes siden den har PCI-buss. Da får jeg jo også utelukket evt. feil med AGP-bussen/kontrolleren.

Re: Er det håp for min tilsynelatende døde PC? [Re: Arne_And] #882052 01/02/2010 22:31
lasr Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg har et PCI-kort mtp feilsøking. Du kan låne det om du vil

Re: Er det håp for min tilsynelatende døde PC? [Re: lasr] #882069 02/02/2010 06:57
Arne_And Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Flottings! Jeg får låne et AGP-kort, om det ikke gjør jobben tar jeg kontakt.

Re: Er det håp for min tilsynelatende døde PC? [Re: Arne_And] #882185 02/02/2010 11:32
Arne_And Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Jeg får nok løst harddisk-recovery med laptop-en fra jobb.

Neida, heller ikke jobb-PC med Win XP Pro klarte å lese den ene RAID1-disken når den var montert i eksternt kabinett (uten RAID-støtte). Er det slik at selv RAID1 lagres i et proprietært format som kun kan leses med RAID-kontroller? Må jeg plugge RAID-kontrolleren inn i en annen PC for å få kopiert diskene?

Re: Er det håp for min tilsynelatende døde PC? [Re: Arne_And] #882347 02/02/2010 17:25
Arne_And Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
JAAAAA! Jeg fikk låne 4 skjermkort fra jobb, 2 PCI og 2 AGP. De tre første virket ikke, men det siste gjorde jobben. Puh. Jeg plugget inn en av de to RAID1-diskene, og den var fullt lesbar. Så nå tar jeg full backup gitt.

Erlend: fortsatt interessert i ditt kort, i alle fall om det har DVI-utgang. Vi får ta det ved anledning, det funker så lenge.

Takk for alle gode innspill! Av og til er det det enkleste som funker. [selvironisk modus] Skal vi se, normale oppstartslyder men ikke noe bilde på skjermen, kan det være skjermkortet tro? thinking [/selvironisk modus]

Redigert av Arne_And; 02/02/2010 17:28.

Moderator  support