|
|
SPlNNING
|
Re: SPlNNING
[Re: Øyvind V]
03/02/2010 22:26
|
TruTech
Avhengig
|
Avhengig
Interessant diskusjon dette her..
For det første må det jo bare poengteres at det å møte opp sent som instruktør er helt uakseptabelt. En instruktør SKAL være på plass i GOD TID før timen skal starte, det er alltid noen som trenger hjelp til innstillinger, eller lurer på intensitet osv osv. I tillegg bør man jo bruke den tiden til å tegne opp og lage et skjema for timen så deltagerne har en god oversikt over hvordan timen er planlagt rent intensitetsmessig..
Jeg jobber som instruktør, men deltar ofte på andre instruktører sine timer. Både for min egen trenings skyld og for å få inspirasjon. Og min erfaring er at de beste instruktørene er de som både er syklister, men OGSÅ har instruktørutdanning!! Har deltatt på flere timer med sykkelklubber hvor syklistene selv skal være instruktører.. Det har for meg vært utrolig lite motiverende.. Å sitte i to timer hvor man får beskjed om at det skal kjøres RPM på 50 i drag på 9 minutter, instruktøren selv sykler med 60 og musikken kjøres med 70 BPM blir for meg helt håpløst!! Samtidig har jeg gått på timer med instruktører som ikke er syklister men utdannet instruktører, som kjører 3 minutter med 130 rpm... For så å reise seg på den frekvensen!!! Den timen måtte jeg bare forlate...
Jeg tror som sagt at kombinasjonen syklist og utdannet instruktør fører til de beste timene, ikke bare for syklistene, men for alle grupper som vil inn og trene spinning. Kombinasjonen av teknikken, intensitetsstyring og frekvensbruk som man får et forhold til gjennom syklingen kombinert med instruktørteknikk (bruk av musikk, presentasjon av timen, lære seg å SE de som er på timen osv) som man lærer på f.eks NIH, tror jeg er den mest ideelle..
Hos oss har vi bare instruktører som også er syklister.. Og vi kjører timer fra 45 til 90 minutter, og opplever å ha "Nina" på 49 år som skal slanke seg 35 kg og skal prøve seg på et ritt til høsten og "Kjetil" på 30 som skal sykle 6-dagers MTB, og begge har bra utbytte av samme time... Og da tror jeg at man har lykkes i opplegget sitt. Og det går an!
Så tror jeg at langkjøringer på flere timer blir spesialtimer som enten bare funker på ekstremt store senter hvor man har så mange syklister på medlemslista at det er interesse for 3 timer i sone 1 (For det blir jo ensformig, så da bør du være motivert), eller via en sykkelklubb eller så må man ta den treningen utendørs..
Og så er jo også de fleste instruktører interesserte i å få tilbakemelding på det de driver med, så om man er misfornøyd med noe, så setter de fleste pris på å få vite om det.. Og det er egentlig den eneste måten å få forandret ting på: si ifra på en konstruktiv måte, og diskuter gjerne "fag" med instruktøren din. Kanskje opplever man at vedkommende faktisk har et veldig bra grunnlag for timen sin, og om vedkommende tydelig ikke vet hva man driver på med, så bør det meldes til senterledelsen..
Har time i morgen tidlig kl 06.30, så jeg sier bare: God Spinning!!!
Ja Ja Ja!!!
|
|
|
[Re: TruTech]
04/02/2010 08:21
|
NjalVM
Besatt
|
Besatt
Takk,takk.  Eg har hatt fem eller seks spinningtimar i mitt liv, fordelt på to instruktørar. Forskjellen frå eine til andre er e-n-o-r-m! Gubben me har er kring 30, og har vore spinninginstruktør i ti år.. Han byrjar med god oppvarming, fortset med klatring med moderat tempo/kadens og ein til to innlagte spurtar. Det er litt "opp, fram, ned, opp, fram", men ikkje så ille.. Han køyrer variert, men tilpassa musikk (alt frå listepop/techo til Elton John og Bruce Springsteen), og når eg stiller 30 min før time for å varme opp er han allereie på plass, og godt i gang med si eiga oppvarming. "Hu blonde" som og er instruktør køyrer eit heilt anna løp. Ei lita tøtte på 25 år, som neppe har sykla lengre enn til/fra jobb (dvs. ti minutt unna).. Ho dukka opp nøyaktig når timen begynte, og var så entusiastisk at eg vart lei henne som person etter ti minutt. Ho meir hoppa enn trakka på pedalane, og legg opp til ein kadens som eg ikkje har muligheit til å halde fylje med, og når ho i tillegg skal ha den same kadensen (120+++, vil eg tru) ståande, er det for min del uaktuelt. Og morroa er som TruTech beskriv: Musikken stemmer ikkje overeins med syklinga.. Ho hadde blant anna ein låt som varte i (kjennes som, i alle fall) fem-seks minutt, der dei to siste minutta var ein outtro med bølgeskvult på "kosmisk støy", og med beskjeden "prøv å følge rytmen i musikken".. Rytme? Musikk?! Haaaalooooo!? Eg skulle ha dobbeltime spinning etter jobb i dag, men såg at ho står som instruktør, og fann ut at eg har betre ting å gjere.. (Puh. Dagens utblåsing..)
Vaskar kleda mine sjølv...
|
|
|
04/02/2010 08:26
|
Pjoltergeist
Ringrev
|
Ringrev
Interessant diskusjon dette her.. Og så er jo også de fleste instruktører interesserte i å få tilbakemelding på det de driver med, så om man er misfornøyd med noe, så setter de fleste pris på å få vite om det.. Og det er egentlig den eneste måten å få forandret ting på: si ifra på en konstruktiv måte, og diskuter gjerne "fag" med instruktøren din. Kanskje opplever man at vedkommende faktisk har et veldig bra grunnlag for timen sin, og om vedkommende tydelig ikke vet hva man driver på med, så bør det meldes til senterledelsen..
Amen! Og som TruTech påpeker: vi har et vidt spekter av kunder, og vi kan ikke bare legge lista etter syklistene. Kunsten er å gi valgfrihet slik at alle skal kunne få det de trenger ut av tima...
Kristian
I'd rather be loved than liked...
|
|
|
[Re: Pjoltergeist]
04/02/2010 10:00
|
Clotho_NOR
Ivrig
|
Ivrig
Og som TruTech påpeker: vi har et vidt spekter av kunder, og vi kan ikke bare legge lista etter syklistene. Kunsten er å gi valgfrihet slik at alle skal kunne få det de trenger ut av tima...
Det forstår jeg godt senterne gjør. Men, det provoserer meg når instruktører kommer med "gjør det på min måte fordi jeg vet best, hvis ikke får du bare skifte senter". De gode instruktørene jeg kjører med her nede, legger opp timen slik at det er mulig å kjøre på en høyere intensitet "for de som vet hva de driver med" så lenge de ikke forstyrrer de andre, og har ofte også avslutninger på harde timer hvor det er opp til hver enkelt om de vil stå / sitte osv. Uansett, tror jeg nøkkelen ligger i å vise respekt for hverandre for derved å muliggjøre best mulig trening for alle.
|
|
|
04/02/2010 10:52
|
StigB
Señor
|
Señor
Interessant diskusjon dette her.. Og så er jo også de fleste instruktører interesserte i å få tilbakemelding på det de driver med, så om man er misfornøyd med noe, så setter de fleste pris på å få vite om det.. Og det er egentlig den eneste måten å få forandret ting på: si ifra på en konstruktiv måte, og diskuter gjerne "fag" med instruktøren din. Kanskje opplever man at vedkommende faktisk har et veldig bra grunnlag for timen sin, og om vedkommende tydelig ikke vet hva man driver på med, så bør det meldes til senterledelsen..
Amen! Og som TruTech påpeker: vi har et vidt spekter av kunder, og vi kan ikke bare legge lista etter syklistene. Kunsten er å gi valgfrihet slik at alle skal kunne få det de trenger ut av tima... Nemlig, man får sine egne favoritter blant de som sitter i front. Jeg har vært på timer som jeg ikke har syntes var noe spesielt, men som frøkna synes var kjempe bra. Sånn er vi forskjellige. Jeg søker de gangene jeg vil sitte i flokk på timer med instruktører fra en av sykkelklubbene her oppe. De tenker sykkel og legger opp mye av programmet etter det, disse timene er stort sett smekk fulle. Men så finnes det også en annen kundegruppe som sitter med noen av de andre som kjører litt anderledes, og der er også salen stort sett smekk full og folk er fornøyd. Et sånt senter har etter min mening klart å fange flertallet i og med at valgmuligheten er der og variasjonen fanger mange.
Stisykling.no Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre. < TOC >
|
|
|
04/02/2010 11:13
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Samtidig har jeg gått på timer med instruktører som ikke er syklister men utdannet instruktører, som kjører 3 minutter med 130 rpm... For så å reise seg på den frekvensen!!! Jeg tror dette faktisk er måten Robbie McEwen trener sprintavslutninger på...
Anonym5
|
|
|
[Re: Clotho_NOR]
04/02/2010 18:54
|
Pjoltergeist
Ringrev
|
Ringrev
Det forstår jeg godt senterne gjør. Men, det provoserer meg når instruktører kommer med "gjør det på min måte fordi jeg vet best, hvis ikke får du bare skifte senter". De gode instruktørene jeg kjører med her nede, legger opp timen slik at det er mulig å kjøre på en høyere intensitet "for de som vet hva de driver med" så lenge de ikke forstyrrer de andre, og har ofte også avslutninger på harde timer hvor det er opp til hver enkelt om de vil stå / sitte osv.
Uansett, tror jeg nøkkelen ligger i å vise respekt for hverandre for derved å muliggjøre best mulig trening for alle.
Ja, gode instruktører legger opp til flere ulike muligheter mtp intensitet. Men det er forskjell på kunder som kjører hardere innenfor rammene som blir lagt - og de som (kanskje mest for å provosere/demonstrere) kjører sitt helt eget opplegg med hodeløse spurter, styrketråkk (styrketråkk er bannlyst på mine timer) og helt andre kadenser enn det opplegget legger opp til. Jeg takler det, men det er utvilsomt svært forstyrrende for mindre erfarne deltagere - og derfor på grensen til arrogant i mine øyne. Med andre ord: Jeg legger ned svært mange timer i utviklingen av mine timer, og det er en tanke bak alt. Det er fullstendig legitimt å ikke like opplegget, men da kan man gi tilbakemelding på det etter tima istedenfor å demonstrere underveis. (Det er tross alt av kritikk man lærer.)
Kristian
I'd rather be loved than liked...
|
|
|
05/02/2010 01:00
|
Edorf72
Fersking
|
Fersking
Veldig bipolar debatt, selvhøytidelig er den på mange måter:
På den ene siden (1): Mellomgenerasjonssyklister, de fleste uten noe å vise til, med egne blogger om ukentlige treningsplaner, kritiserer treningstudioene for mangel på tilrettelegging i forhold til egne ambisjoner på spinningtimer.
På den andre siden (2): Spinninginstruktører som kommenterer på terrengsykkel.no, per. def. mer enn gjennomsnittelig interessert i sykling, tar debatten med (1), og gjør etter min mening mer enn god nok jobb med å argumentere sine synspunkter ang. problemstillingene belyst av (1).
Mulig konklusjon: Skjerpings fra (1), gjør noe med den selhøytidelige tonen, alternativt bli instruktør og gjør en forskjell. For (2), høyere kvalitet på timene, med et bredere spekter av timer og intensitet. Ikke bare 45 min 4x4 fastfood intervalltimer.
Etter min mening har spinning rekruttert et stort antall syklister utendørs de siste årene. Mye takket være dyktige instruktører, selv om treningsstudioene fortsatt har en jobb å gjøre... På samme måte som de styrketråkkende kan sette seg bakerst hvis de ønsker å kjøre eget løp...
|
|
|
05/02/2010 11:20
|
TruTech
Avhengig
|
Avhengig
Men det er forskjell på kunder som kjører hardere innenfor rammene som blir lagt - og de som (kanskje mest for å provosere/demonstrere) kjører sitt helt eget opplegg med hodeløse spurter, styrketråkk (styrketråkk er bannlyst på mine timer) og helt andre kadenser enn det opplegget legger opp til. Jeg takler det, men det er utvilsomt svært forstyrrende for mindre erfarne deltagere - og derfor på grensen til arrogant i mine øyne.
Dette er vesentlig!! Jeg har heller ikke noe imot at deltagere på mine timer kjører med en annen intensitet enn det jeg har lagt opp til. Jeg åpner av og til opp for det, dersom jeg ser at jeg har "supersyklister" (dvs de som kommer på time i tempodrakt  ) Og om en sitter og jobber på terskel og naboen sitter 20 under terskel, så har det vitterlig ingenting å si for timen, så lenge de jobber innenfor samme bolklegging og helst i samme frekvens. Til tider ber jeg de som har kommet på en mer sykkelspesifikk time og åpenbart har problemer med å stå i høy frekvens f.eks, om å roe det ned, og drite i frekvensen. Man trenger ikke å knekke folk. Og så lenge man informerer om at det i visse tilfeller er greit å kjøre på annen frekvens fordi det kan være for vanskelig for enkelte, så virker det heller ikke forstyrrende. Som instruktør må man huske på og ta hensyn til at noen kommer på spinning for å bli bedre syklister (øke kapasiteten sin) og andre kommer på spinning fordi de ønsker å komme i bedre form og bryr seg kanskje ikke egentlig så mye om sykling. Klarer man å huske på det og ha kompetanse nok til å lage timer som hensyntar begge, så får man motiverte folk på timen, og også en motivert instruktør. Og da blir spinning faktisk innmari GØY
Ja Ja Ja!!!
|
|
|
05/02/2010 11:25
|
Christen
Ex Trippelbirker
|
Ex Trippelbirker
Hvorfor demper man/skrur av lyset i spinningssalene, slik at man nesten ikke kan se pulsklokka?
|
|
|
05/02/2010 11:26
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
(dvs de som kommer på time i tempodrakt  ) Seff må man komme i tempodrakt,hvordan skal man ellers knipe sekunder på luftmotstand når man sitter på spinningsykkelen.. Alle vet jo hvor mye krefter man sparer på å ligge i dragsuget av noen andre på spinningtime... 
|
|
|
[Re: Christen]
05/02/2010 11:47
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Hvorfor demper man/skrur av lyset i spinningssalene, slik at man nesten ikke kan se pulsklokka? Fordi det ofte blir fryktelig varmt med mye lys på. Jeg sitter i mørket på rulla hjemme også, men med akkurat nok lys til at jeg ser pulsklokka. Det skal sies at de aller fleste treningssenterkjeder har en plan for time-utvalget. Timene skal være hensiktsmessig trening for så mange som mulig, samtidig som de skal fungerer for flere nivåer. De fleste som lager disse planene har relevant utdanning og erfaring til å vite hva som fungerer som generell trening. Hva som fungerer best for en syklist er kanskje ikke det samme. Mange brukere av spinningtimer gjør dette fordi de trenger hjelp til å trene og har drivkraften til å klare dette selv uten noen som forteller dem hva de skal gjøre. Det samme gjelder hvis timene blir lagt opp som hensiktsmessige 4x8 minutters intervaller uten stående sykling f.eks. Motiverte sykliste vil mestre denne treningsformen, men mange andre vil ikke klare å få dette til å fungere i noen særlig grad.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: SimonS]
05/02/2010 12:26
|
TruTech
Avhengig
|
Avhengig
Ikke sant!! Men dessverre så får de ikke full uttelling, da de pleier å legger igjen hjelmen hjemme  
Ja Ja Ja!!!
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
05/02/2010 12:27
|
Natier
Veteran
|
Veteran
Har lest tråden å sitter med bittelitt dårlig samvittighet :-o
Heretter blir det bakerste rekke når jeg skal kjøre mitt eget løp - men jeg spør ikke om lov!
Spinner forresten på Sats Metro
Redigert av Natier; 05/02/2010 12:29.
/Atle
Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
|
|
|
05/02/2010 12:36
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ikke alle legger igjen tempohjelmen når de setter seg på rulle eller spinningsykkel...
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
[Re: Garpen]
05/02/2010 12:53
|
TruTech
Avhengig
|
Avhengig
Hahahahahaaaaa.... Fantastisk!!!
Ja Ja Ja!!!
|
|
|
05/02/2010 14:03
|
Johnny Yuma
Avhengig
|
Avhengig
Hvorfor demper man/skrur av lyset i spinningssalene, slik at man nesten ikke kan se pulsklokka? Fordi det ofte blir fryktelig varmt med mye lys på. Jeg sitter i mørket på rulla hjemme også, men med akkurat nok lys til at jeg ser pulsklokka. Jeg synes også det er utrolig teit å sitte i mørket. For varmt med lyset på? Hallo? Og å sitte med lyset av når du sitter hjemme på rulle? Hva med å montere et vindu som kan åpnes? Når det er sagt , så er vel det absolutt mest irriterende med spinning, at det skal spilles så utrolig høyt. Jeg synes det er helt utrolig irriterende, spesielt under høy intensitet. Spinning : et nødvendig onde ? Gleder meg til varmere vær !
|
|
|
[Re: Johnny Yuma]
05/02/2010 15:43
|
mortys
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg syns faktisk at spinning er ganske greitt innimellom på vinterstid, og jeg er faktisk en av de som begynte med spinning og har gått over til syklist. av og til er det fantastisk å få beskjed hva en skal gjøre og gjerne får litt pisk. Men som flere andre her har poengtert så er det stor forskjell mellom instruktørene, hvilket som betyr mye om hvorvidt jeg velger å gå på akkurat den timen eller ikke. I går var jeg med på BCK (Bryne Cykleklubb) sin spinningtime som blir arrangert i samme sal som jeg normalt bruker til spinning. timen ble ledet av Eddgeir Bore som er en habil rytter og opplegget var mer lagt opp til syklister....supert arrangement i disse snøtider
I am not crazy; my mother had me tested.
|
|
|
05/02/2010 15:50
|
Christen
Ex Trippelbirker
|
Ex Trippelbirker
Hvorfor demper man/skrur av lyset i spinningssalene, slik at man nesten ikke kan se pulsklokka? Fordi det ofte blir fryktelig varmt med mye lys på. Jeg sitter i mørket på rulla hjemme også, men med akkurat nok lys til at jeg ser pulsklokka. Som fjellape og turnusarbeider trener jeg mye alene på dagtid. På kveldene er det ungene som skal ut på ski/fot-ball/håndball/kulturskole osv. Men av og til er det en mulighet for å treffe andre som man trene sammen med. Treninga starter og lyset skrus av og der sitter man alene i mørket... Da er det neste bedre å sitte alene ute i låven høyt til fjells.
|
|
|
05/02/2010 16:41
|
aktiviteten
Ivrig
|
Ivrig
Angående dette med lys så har det nok ikke så mye å gjøre med at det er varmt gitt. Da har senteret for dårlig ventilasjon. Timene mine legges iallefall opp sånn at jeg skrur lyset ned samtidig som intesiteten går opp. Når f.eks man er på "toppen" og har 1-2 minutter hvile mellom toppene så skrur jeg lyset opp igjen. Jeg føler at både jeg og publikum yter mer når man dimmer lyset, kanskje det er fordi man "tørr" å ta i mer, jeg vet ikke. Vi synes iallefall det funker! Men man trenger jo ikke skru av lyset...
40årskrisesylist
|
|
|
[Re: aktiviteten]
05/02/2010 19:00
|
StigB
Señor
|
Señor
Mulig det har effekt, for min egen del når det begynner å røyne på lukker jeg aua og da er det ingen som ser meg, ikke ser jeg noen andre heller 
Stisykling.no Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre. < TOC >
|
|
|
[Re: StigB]
05/02/2010 20:37
|
Christen
Ex Trippelbirker
|
Ex Trippelbirker
Mulig det har effekt, for min egen del når det begynner å røyne på lukker jeg aua og da er det ingen som ser meg, ikke ser jeg noen andre heller Får håpe på at det aldri røyner på i ritt...
|
|
|
05/02/2010 20:58
|
StigB
Señor
|
Señor
Nei det skal du vite at ingen kommer noen gang til å se meg i ritt, DET er ihvertfall en ting som er helt sikkert. Startnummer er fandens verk og burde forbys for evig og alltid .
|
|
|
[Re: StigB]
05/02/2010 22:12
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Men å være med å arrangere (lappe dekk?), DET er liksom greit? 
|
|
|
[Re: aktiviteten]
05/02/2010 22:39
|
Rednax
Ringrev
|
Ringrev
Angående dette med lys så har det nok ikke så mye å gjøre med at det er varmt gitt. Da har senteret for dårlig ventilasjon. Sykkelsalen på mitt senter ligger ligger i en tidligere svømmehall og ventilasjonen er dimensjonert deretter. På det verste er timeplanen lagt opp slik at det er fem spinningtimer kontinuerlig etter hverandre, når jeg begynner den femte er luften allerede mettet av svette. Femti plasser i salen, femti syklister som svetter i fem timer etter hverandre, klart det blir varmt uansett hvor god ventilasjon en har. Fjernkontrollen til lysene i salen styrer; tak, vegg, "gulvlys", tavlelys og podielys. Med alle disse halogenpærene får jeg justert ned varmenivået litt ved å dempe lampene. Dog er jeg nesten helt enig med lysbruket ditt. Jeg varierer også lys først og fremst med tanke på dramaturgi, det øker etter intensitet (selv om en bratt bakke blir mørk for så at lyset kommer tilbake på neste flate) og kuliminerer med alle lys på maks ved slutt av innspurt. Ofte skrur jeg lyset av i begynnelsen av innspurt for å illustrere feks. motvind for så å øke gradvis til maks dess nærmere enn kommer mål og dess hardere en jobber. Sekundet en er i "mål" blir det mørkt helt til en er ferdig med nedkjøring og tar fatt på uttøying. Også mørkt under restitusjon mellom intensitettopper.
..just wait 'til I'm cllipped in and sober..
|
|
|
[Re: Rednax]
06/02/2010 08:55
|
olechr
More than words
|
More than words
Det med diming av lys har også med detå gjøre at for mange folk er terskelen høy for å sette seg i en spinning sal og bli "sett" på. Når man da demper lyset føler disse folkene seg mere vel og syntes det er bedre å være på spinning.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
|
|