|
|
SPlNNING
|
Re: SPlNNING
[Re: Øyvind V]
03/02/2010 22:26
|
TruTech
Avhengig
|
Avhengig
Interessant diskusjon dette her..
For det første må det jo bare poengteres at det å møte opp sent som instruktør er helt uakseptabelt. En instruktør SKAL være på plass i GOD TID før timen skal starte, det er alltid noen som trenger hjelp til innstillinger, eller lurer på intensitet osv osv. I tillegg bør man jo bruke den tiden til å tegne opp og lage et skjema for timen så deltagerne har en god oversikt over hvordan timen er planlagt rent intensitetsmessig..
Jeg jobber som instruktør, men deltar ofte på andre instruktører sine timer. Både for min egen trenings skyld og for å få inspirasjon. Og min erfaring er at de beste instruktørene er de som både er syklister, men OGSÅ har instruktørutdanning!! Har deltatt på flere timer med sykkelklubber hvor syklistene selv skal være instruktører.. Det har for meg vært utrolig lite motiverende.. Å sitte i to timer hvor man får beskjed om at det skal kjøres RPM på 50 i drag på 9 minutter, instruktøren selv sykler med 60 og musikken kjøres med 70 BPM blir for meg helt håpløst!! Samtidig har jeg gått på timer med instruktører som ikke er syklister men utdannet instruktører, som kjører 3 minutter med 130 rpm... For så å reise seg på den frekvensen!!! Den timen måtte jeg bare forlate...
Jeg tror som sagt at kombinasjonen syklist og utdannet instruktør fører til de beste timene, ikke bare for syklistene, men for alle grupper som vil inn og trene spinning. Kombinasjonen av teknikken, intensitetsstyring og frekvensbruk som man får et forhold til gjennom syklingen kombinert med instruktørteknikk (bruk av musikk, presentasjon av timen, lære seg å SE de som er på timen osv) som man lærer på f.eks NIH, tror jeg er den mest ideelle..