|
|
SPlNNING
|
Re: SPlNNING
[Re: sykkeloyvind]
29/01/2010 13:41
|
StigB
Señor
|
Señor
Det som er litt irriterende er de som ønsker å stå gjennom hele timen, eller i lange perioder. I slike situasjoner pleier jeg å komme med generelle kommentarer som at "sittende sykling er vel så effektivt som stående og at det er mye mer realistisk og slik sykkelproffer ville gjort det." Uten å se på den spesielle personen eller peke ut at noen gjør noe feil. Ja du er inne på noe der, jeg liker godt å stå og står gjerne 5X10min med 94% av max. Her om dagen kom jeg i prat med Alf Roger Holme og skal kjøre en del av opplegget hans. Det går på mye sittende terskel og styrkedrag som sikkert du også gjør. Når du nevner effektiviteten så oppdaget jeg det i går. 5X10 sittende ble ikke svært morsomt, beina klarte rett og slett ikke å henge med på mer enn rundt 90 - 91% mot 94 - 95% stående. Jeg spinner på Spenst og synes det forsåget er sosialt, men jeg ble lei opp og ned og tjo og hei. Dette er sikkert gjort med hensikt for å kjøre serier med lange terskel eller styrkedrag er drepende kjedelig. Etter at jeg fikk fri tilgang til salen og musikkanlegget har funnet frem mine gamle program og med litt justering av disse så er jeg på tur formmessig og på vei oppover . Herlig å kunne helt alene få gjøre akkurat som en vil, herlig å nesten grue seg til 1 1/2 time med drepende monotomt svettende slit inne. Ja jeg kunne ha gjort det ute, men jeg får mye bedre kontroll som jeg er helt avhengig av inne, forhåpentlig kan glede meg til våren og tørre stier igjen. Heretter blir det mer sittende sykling helt klart 
Stisykling.no Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre. < TOC >
|
|
|
[Re: larsb]
29/01/2010 13:45
|
taggen
Entusiast
|
Entusiast
Er selv 3T medlem, der jeg går er salen åpen for bruk sålenge det ikke er timer der.
Hender seg faktisk at jeg velger å sitte når kneet føler for det.
Å jaggu har de en 3 timers neste onsdag også:)
---------------------------------------------------- Scott Spark Expert 29`2012 GT Pantera med ymse utstyr Scott speedster 30
|
|
|
29/01/2010 13:45
|
ean
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har ikke syklet spinningtimer på endel år nå, primært av økonimiske grunner. Men jeg har alltid hatt litt problemer med de som kommer til en time med ett program og kjører noe helt annet fordi de ikke liker instruksjonen som blir gitt. Da er det bedre å holde seg unna timene og kjøre når salen er ledig.
Dette er bare alminnelig høflighet og har lite med norsk egalitet eller noe annet å gjøre.
Hva synes dere som er instruktører i dette. Er jeg alt for gammeldags som ser på oppsatte timer som noe alle er enige om, eller er instruktører bare veiledene og alle som vill kan ha egen musikk og eget program i timene?
LarsB
Takk! Nei jeg syns ikke du er gammeldags. Som instruktør har jeg (og de fleste av mine kolleger) brukt ganske mye tid på å sette sammen ett program som har treningseffekt, og samtidig gir deltageren både glede av å være i aktivitet og utfordring på eget nivå. I en sal med inntil 45 deltagere (på "mitt" senter) så skal musikken ikke bare passe det programmet jeg har lagt opp til den aktuelle timen (mitt senter har 5 forskjellige timetyper som alle har sin ramme), men også fenge deltagerne samtidig som jeg for egen del syns musikken må være litt "meg" (derfor veldig lite Britney på mine timer :-) ). Deltager som bevisst ikke følger timen blir ett uromoment både for instruktøren og, men ikke minst, for de andre deltagerne. Det er selvsagt forskjeller både blant instruktører og deltagere. Jeg lar meg i liten grad irritere over deltagere som ikke følger mitt opplegg. Jeg vil imidlertid gjerne vite hvorfor, og deltageren vil ganske sikkert få spørsmålet når jeg går en runde i salen. Dersom deltageren er gjenganger på timen og timen ikke er plagsomt full, vil jeg be vedkommende om ikke å velge en sykkel i front eller i senter, men heller bak og på siden. Hvilket de for mitt vedkommende har akseptert. Dersom deltagere gjør dette på de timene som "alltid" er fulle har jeg litt vanskelig for å se motivasjonen til deltageren, da tar han/hun bare opp en plass på en time han/hun egentlig ikke vil være med på. Da får deltageren heller sitte i styrkerommet på syklene som står der (selv om de har 20min grense ved kø). En deltager som derimot følger timen (står og sitter og følger tempo i programmet) men velger å holde seg lavere i intensitet enn det jeg legger opp til, har jeg ingen problemer med. Andre veien derimot, blir nok en gang ett uromoment som ikke er ønskelig (typisk på langkjøringstimer, der målet mitt senter har satt er lav intensitet over lengre tid eller på sykkel1 som er en "begynnertime"). Begrunnelse som "tidspunktet passer for meg og jeg vil kjøre hardt" syns jeg da blir litt for lettvint. Saltimer (hvilket også spinning er) er ett konsept som skal treffe mange samtidig, derfor må deltagerne av og til finne seg i å være med på ett litt annet program enn det som kanskje var planlagt. På ett senter er det til en hver tid en bråte med instruktører, og en bøtte med timer i former og farger. Jeg er helt sikker på at du klarer å finne en instruktør du liker og en time og tidspunkt som passer for deg. Hvis ikke: bytt senter.
Eirik
"Any problem that involves the purchase of tools is worth having..."
|
|
|
29/01/2010 14:03
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Dette er bare alminnelig høflighet og har lite med norsk egalitet eller noe annet å gjøre.
Kjære salpolitiet, jeg befinner meg alltid bakerst og er aldri blitt bedt om å roe meg ned. Jeg kan likeså påpeke at jeg aldri står hele tiden, da trenger jeg ikke å gå på spinning. Her i Oslo finnes det tilogmed instruktører som oppfordrer til å stå, også når det egentlig skal sittes. Dette henger antageligvis sammen med at instruktøren skal prøve å tilfredsstille rallende kondomdraktgamlinger som meg såvel som pipende rehabiliteringskasus (kunden er konge - ikke glem at disse treningssentrene nok er mer opptatt av profitt enn av å forbedre den generelle helsetilstanden). Jeg er instruktørsertifisert selv (3T) og ville selv ikke ha noe imot folk som tar litt ekstra i. Hvem vet - kanskje flere henger seg på og opplever faktisk at de er i bedre form enn de trodde? Martin
|
|
|
[Re: ean]
29/01/2010 14:05
|
JB.
Ivrig
|
Ivrig
Spinning er flott trening vinterstid, men det er som mange her påpeker avhengig av en god instruktør. I fjor bodde jeg i Trondheim og hadde flere gode timer på Lade Arena som jeg benyttet meg av på fast basis. Nå bor jeg i Oslo, og trener på Ringnes Park, men her har jeg desverre ikke funnet frem til like gode instruktører. Er det noen av dere som trener her, og kan komme med anbefalinger? Jeg får helt hetta av timer hvor instruktøren hopper og spretter på sykkelen, opp og ned hvert tyvende sekund, drag med superhøyt tempo og sist men ikke minst slapp pop- rockmusikk med aaaalt for tregt tempo. Jeg ønsker først og fremst sykkelrelatert spinning hvor kadens og intensitet er på linje med normal sykling.
Så! Om noen vet om gode timer på Ringnes Park, skrik ut.
I was just riding along...
|
|
|
29/01/2010 14:07
|
Clotho_NOR
Ivrig
|
Ivrig
Jeg hadde helt sikkert gjort det. De instruktørene jeg har snakket med, har full forståelse for at noen velger å kjøre sitt eget opplegg når det gjelder intenstitet. De setter dog pris på at de blir informert i forkant. Det er mulig 3T i Norge er helt annerledes enn SATS Danmark, og har sykkelspesifikke timer som dekker et stort spekter av forskjellige typer trening. Sånn er det ikke her nede. Her er programmene stort sett laget for "massene", logisk nok siden de er i flertall (og noen sentre er faktisk opptatt av at medlemmene ikke skifter senter) og ikke for "wannabe"-syklister som undertegnede som ønsker å komme i best mulig sykkelform til februar/mars, når stort sett all trening foregår utendørs. Du snakker for eksempel om sone1-økter. Her nede er det svært sjelden timer som strekker seg over en time. Det kan være enkelte "event-timer", hvis ikke er man tvunget til å kjøre doble timer. Jeg har bortimot null nytte av å være på en enkelttime for å kjøre sone1, ser man bort fra restitusjonstrening. Hvis jeg da følger programmet til instruktøren mtp kadense og stående/sittende, kan jeg simpelthen ikke forstå hvordan det kan forstyrre noen, eller ødelegge deres trening.
|
|
|
29/01/2010 14:29
|
StigB
Señor
|
Señor
Som instruktør har jeg (og de fleste av mine kolleger) brukt ganske mye tid på å sette sammen ett program som har treningseffekt, og samtidig gir deltageren både glede av å være i aktivitet og utfordring på eget nivå. Jeg har hørt det der, og for de som er med for det det gir er det sikkert greit, men innenfor 45min kan målet bli vanskelig å nå. UCK kjørte søndagstimer for de som syklet og dette ble en helt annen opplevelse enn det som ble presentert innenfor rammene til senteret. Dette var opplegg direkte rettet til syklister og passet meg utrulig godt, men jeg tror ikke en gjennomsnittlig spinningsyklist hadde syntes dette var så gøy. Dersom deltagere gjør dette på de timene som "alltid" er fulle har jeg litt vanskelig for å se motivasjonen til deltageren, da tar han/hun bare opp en plass på en time han/hun egentlig ikke vil være med på. Da får deltageren heller sitte i styrkerommet på syklene som står der (selv om de har 20min grense ved kø). Hadde du presentert de holdningene til meg som kunde på ditt senter ville du mista en kunde lynkjapt. Det må være rom for å kunne kjøre/følge et eget opplegg i gjennom timen, vet flere som gjør dette og som har et godt forhold til de som sitter i front. Dessuten må det være grunn til å tenke igjennom når en oppdager en eller flere som bryter er dette bra nok eller kan vi gjøre justeringer. Jeg nevnte tidligere at jeg kjører heller alene for et eget opplegg noe som er helt avgjørende for å sakte bygge opp og da kan jeg ikke legge dette i hendene på en som skal tilfredsstille 35 stykker. De gangene jeg har sittet i sammen med full sal har jeg også fulgt mitt eget og i stede for å bli henvist til "katakombene" blitt spurt om hvordan det går og om formen er stigende. Takk Spenst Jessheim for at det er rom for alle  I morgen er det tre herlige timer med langkjøring 
Redigert av StigB; 29/01/2010 14:32.
Stisykling.no Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre. < TOC >
|
|
|
[Re: Knirkekne]
29/01/2010 14:35
|
ventle
Besatt
|
Besatt
Fine jenter i tights var det der også. Det ser man lite til ute i Bymarka. De fins, om man bare vet hvor og når. Jeg har sprunget i felt med 20-30 av dem opp Henriksåsen 
mvh Helge
|
|
|
[Re: ventle]
29/01/2010 20:52
|
olechr
More than words
|
More than words
Jeg kjører spinning timer selv som er ganske sykkelreltert men jeg har ingen problemer hvis noen ønsker å trene anenerledes enn det jeg legger opp til..
Men spinning er konge syntes jeg hvis man gjør det litt sykkelrelatert. Jeg skrev et innlegg på bloggen min om spinning også. Limer det inn her:
Rundt spinning er det veldig mange oppfatninger blant syklister og instruktører. Da jeg er syklist og i høst (+tidligere høster) har jobbet som spinning instruktør tenkte jeg og skrive litt hva jeg mener om det.
For å ta det første først: Spinning nesten uten motstand er VERDILØST. Mange på sentere rundt omkring sitter og hopper. Jo fortere pedalene går rundt jo bedre trur de at de trener. Dette har jeg inntrykk av at flere instruktører også trur. Riktig nok blir man svett og får opp pulsen ganske så lett selv uten så mye motstand på spinning. Problemet er at trener man for å for eksempel klare merke på Birken så får man sjokk når man kommer ut. For når man sykler ute er ikke lenger sykkelturen ”uten motstand”.
Det første året jeg syklet trente jeg veldig mye spinning (5-6 ganger i uken). Da dessverre nesten uten motstand, men gudbedre jeg svettet. ”Nå blir jeg i slag!!!” Dessverre/heldigvis gikk det ikke helt til sommeren før jeg skjønte at dette ikke var all verden. Jeg ble med mamma på skitur (ikke en helt vanlig mamma) og ble gått i fra. ”Hvordan er dette mulig” tenkte jeg ettersom jeg hadde trent så bra. Da fant jeg ut at mer motstand må til og dette hjalp noe veldig.
Nå kjører jeg mye spinning men da med bra med motstand, man skal kjenne at beina er brukt når man har kjørt intervall på spinning også. Så til alle de som har så mye mot spinning og mener det ikke er sykkel trening så har dere feil. MEN i mange tilfeller er det riktig.
En annen ting med spinning er å finne en instruktør du syntes har bra timer. Det jeg mener er bra timer er timer som har variert musikk som fenger deg/motiverer deg. Musikk kan hjelpe deg noe veldig når man for eksempel skal kjøre intervaller inne. Det kan være forskjellen på en intervall økt som går veldig bra eller føles veldig tung. En annen ting som er viktig er at instruktøren finner musikk som passer til det man skal (stå, sitte). Det dummeste jeg ser på spinning er hvis man har en låt man liker veldig godt men blåser i når det passer å gå opp og ned. Da mister man den piffen en låt kan gi.
Så trener du for å sykle fort ikke nødvendigvis gå på det jeg kaller gammeldags spinning hvor det er instruktører som skriker som om de var på fotballkamp, ensformig musikk (musikk ikke lagt opp til program) og sist men ikke minst gjør ALT de kan for å få tatt knekken på knærne dine med en sinnsyk frekvens.
Nå er jeg ferdig som fast spinning instruktør i vinter da utenlandsoppholdene starter snart.
PS: Gleder meg til sentrene skjønner hvor bra og effekt man ville hatt av og ta inn spinning sykler med wattmåler. Power tap blant annet har det for proff bruk. DA kan vi begynne å snakke grom trening.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
29/01/2010 21:29
|
aktiviteten
Ivrig
|
Ivrig
Det jeg synes mange glemmer her er at spinning ikke er laget for syklister, men for mosjonister som synes det er en stor utfordring å sykle i en time. Det er disse som er kundegrunnlaget, ikke de få som satser på sykkel dessverre. Det gjelder det samme der som det gjelder for byggere og vekttrening. Apparatur og senter blir mer og mer laget for den vanlige mosjonist, og ikke styrkeløfteren eller byggeren.
Har spinningtimer sjøl og prøver å få inn litt "sykkelteori" blant mine disipler...:-) Jeg har alt fra hun som sitter i fleecegenser til syklisten som trør birken på 3.20, tror begge trives og det er det viktigste for meg!
40årskrisesylist
|
|
|
29/01/2010 21:36
|
StigB
Señor
|
Señor
Det du egentlig sier er at det er forskjell på spinning og sykkelorientert spinning?
Jeg vet at Alf Roger kjøre en del timer og det er langt unna det som kjøres i spinning salene i de forskjellige sentrene.
|
|
|
[Re: StigB]
29/01/2010 21:37
|
olechr
More than words
|
More than words
Yepp. men flere og flere sentere skjønner dette og har spinning timer som er mere rettet mot de som gjør det for syklingens skyld.
|
|
|
29/01/2010 21:57
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
PS: Gleder meg til sentrene skjønner hvor bra og effekt man ville hatt av og ta inn spinning sykler med wattmåler. Power tap blant annet har det for proff bruk. DA kan vi begynne å snakke grom trening. Powertap på alle syklene og storskjermer som viser watten til alle hdde vært noe..  Inntil da nøyer jeg meg med den ene timen i uka som sykkelklubben kjører. Ellers veldig bra oppsummering.
|
|
|
[Re: Kriss]
29/01/2010 22:11
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Enig ! Og takk & pris for at jeg bor på bøgda og ikke har spinning-politiet luskende i salen på treningsøktene, og skal arrestere meg om jeg kjører styrketråkk når de andre kjører intervall eller vice versa. For noe fjåneri ! Takke meg til stilpolitiet
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
[Re: StigB]
30/01/2010 09:48
|
aktiviteten
Ivrig
|
Ivrig
Det du egentlig sier er at det er forskjell på spinning og sykkelorientert spinning?
Jeg vet at Alf Roger kjøre en del timer og det er langt unna det som kjøres i spinning salene i de forskjellige sentrene.
Definitivt. 80-90% av mine spinningmedlemmer er der for å svette ut og for å trene kondisjon en time, både hoppende og syklende, med motstand og uten motstand. Og det er definitivt de vi som sentereiere må rette oss etter i de fleste spinningtimer. Skulle vi spesialisert spinningtimene for de få som er syklister ville vi mistet mosjonisten som er den viktigste kunden vi har. Men om noen syklister ønsker å kjøre sitt eget løp på noen av våre timer så får de ikke kjeft for det...:-) Salen vår er også åpen og tilgjengelig mellom kl. 06-00-22.00 hver dag hele året.
40årskrisesylist
|
|
|
[Re: JB.]
30/01/2010 15:12
|
Pysa
Entusiast
|
Entusiast
Spinning er flott trening vinterstid, men det er som mange her påpeker avhengig av en god instruktør. I fjor bodde jeg i Trondheim og hadde flere gode timer på Lade Arena som jeg benyttet meg av på fast basis. Nå bor jeg i Oslo, og trener på Ringnes Park, men her har jeg desverre ikke funnet frem til like gode instruktører. Er det noen av dere som trener her, og kan komme med anbefalinger? Jeg får helt hetta av timer hvor instruktøren hopper og spretter på sykkelen, opp og ned hvert tyvende sekund, drag med superhøyt tempo og sist men ikke minst slapp pop- rockmusikk med aaaalt for tregt tempo. Jeg ønsker først og fremst sykkelrelatert spinning hvor kadens og intensitet er på linje med normal sykling.
Så! Om noen vet om gode timer på Ringnes Park, skrik ut. Birken timen på mandager er ok, uten for mye dilldall. Har også kjørt langkjøringstimen på onsdager noen ganger. En intervall time jeg var på ville instruktøren at alle skulle justere sidemannens belastning....... Jeg sa nei! I det siste har jeg laget intervall økter på Itouch'n og bruker spinningsyklene ute i styrkerommet. Føler det gir litt mer utbytte, og ikke minst et intenst ønske om sol og varmere vær:)
Front wheelie, to face plant!
|
|
|
[Re: Pysa]
30/01/2010 15:53
|
Mmar
Ivrig
|
Ivrig
Klubben min har god erfaring med å leie spinningsal for 90-min økter med en av oss som instruktør. På denne tiden av året blir det som oftest 4 intervaller på 15-20 min. i sone 3. God musikk og vekslende kadens avhengig av sang (fra ca 60 til over 100) gjør at det blir litt mindre kjedelig. Istedet for å prøve å etterligne utendørssykling reiser vi oss under refreng etc.
Går du en 2 t. rolig skitur i forkant tror jeg dette er noe av den beste treningen du kan gjøre i vinterhalvåret. Du får trent sykkelspesifikk muskulatur, basismuskulatur (langrenn) og langkjøring.
Tipper de fleste treningssenteret har ledige saltimer for leie. BOC har tidligere arrangerte timer på Gjønnes, Bekkestua ++ (CC Vest eller Colosseum Elixia tror jeg). Aner ikke hva tilbudet er i år, men verdt å ta kontakt om du bor i nærheten.
60 min. treningssentertimer blir bare jalla for meg.
Redigert av marley; 30/01/2010 15:55.
|
|
|
[Re: Mmar]
30/01/2010 16:10
|
pinsky
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg tipper det er mange som kan se laaaangt etter en 2 timers skitur etterfulgt av 90 minutter spinningpes. Ja, sånn rent tidsmessig.  Gikk 2 timer skitur i går og hadde ingen planer om å tråkke på Tacxen min, men endte opp med å tråkke noen minutter pga installasjon av en oppdatering til sykkelcomputeren som led av blank skjerm. Det var ikke rare greiene, men det skjedde definitivt interessante ting i låra mine  Ilya
|
|
|
[Re: pinsky]
30/01/2010 20:04
|
Rednax
Ringrev
|
Ringrev
Jeg er snart på tredje året som spinninginstruktør selv.
Etter å ha blitt forært et vennemedlemskap og blitt enormt overrasket over utviklingen innen spinning fant jeg ut at jeg like godt kunne tjene på treningen fremfor å betale. (Sist jeg syklet innendørs på stasjonærsykkel med fastnav var tidlig nittitall i forbindelse med rekonvalesens, den gang var det mye "overkroppstull". Jeg fant konseptet heeeelt tullete og higet etter å komme meg ut på ordentlig sykkel igjen.)
Min inspirasjon kom fra en særs dyktig og inspirerende instruktør med kunnskap over gjennomsnittet, samt muligheten til å kjøre mot individuell pulsavlesning på storskjerm. Flesteparten av timene og instruktørene senteret tilbød bød meg direkte i mot, kun et par var tilfredstillende. Men det til gangs.
For meg som kunde er de mest irriterende momentene andre syklister som slappper av og pratet seg i mellom, og de som har så feil teknikk at det blir en ren distraksjon. At sidedamen blir sittende mens vi andre reiser oss er ikke noe problem i mine øyne, heller ikke at noen holder høyere/lavere kadens. Alt under forutsetning av at programmet og instruktøren er inspirerende. Personlig blir jeg ikke inspirert av hoiing og "Har vi det bra!?"skriking, men mer av at jeg nesten automatisk havner der jeg skal være på % av makspuls fordi programmet er godt forberedt/gjennomtenkt og at instruktøren jobber sammen med meg. Jeg prøver å velge timer jeg tror passer for meg, men noen ganger er jeg uheldig. Instruktører kan være direkte uinspirerende, programmet virke som venstrehåndsarbeid, og teknikk og kunnskap som presenteres direkte misvisende og i verste fall skadelig. Dette er verre enn noen av distraksjonene i resten av salen og jeg svartelister instruktør/time for min egen del.
Som instruktør ville jeg aldri bedt noen finne seg en annen time, og heller ikke påpeke feil teknikk på tomannshånd med mindre jeg ble oppsøkt av kunden først. Jeg prøver å gjøre meg flid med å beskrive og illustrere teknikk gjennom timen. Dersom jeg oppdager at noen vrikker litt for mye på hoftene, humper opp og ned med overkroppen, låser skuldre og albuer, eller holder for høy/lav kadens, så minner jeg heller hele salen på viktigheten av å holde kontroll over kroppen/takt/etc. (spesifikt) for å maksimere treningseffekten i forhold til hvor vi er i programmet.
Selvfølgelig er det givende å se en hel sal gynge synkront, at alle pulsenheter på storskjermen viser samme %, og at pusten løper vilt etter siste innspurt. Ingen ting slår å få kommentarer om at timen var god, eller at folk kommer bort og spør om trening/teknikktips. Å bli værende igjen et kvarter etter timen og vise hvordan en sykkel skal stilles inn, sittestilling, effektivt rundtråkk, eller forklare fordelene med pusltrening regner jeg som en del av oppgavene mine og det speiler at kunden har blitt inspirert.
Noe av det som ergrer meg med treningsentrenes opplegg for spinningtimer er at de først og fremst skal være inkluderende på bekostning av teknikk og effektivitet. Mange lever i misoppfattelsen at stående sykling brenner flere kalorier og bygger penere rumpe (ja, jeg har hørt det argumentet), og mangler forståelse for at riktig teknikk fører til betraktelig bedre utnyttelse av treningstimen (og forbygger skader). Det er lav terskel for å delta på spinning. "Alle" kan sykle, det stilles ingen krav til koordinasjon eller rytmesans og de fleste begynner å svette etter få minutter. Selv har jeg kun tørret delta på et par yogatimer, andre typer saltimer tror jeg blir "vanskelige" for meg. Selvsagt skal man ikke skremme folk vekk på nybegynner spinningtimer, men man kan godt terpe effektiv teknikk i viderekomnetimer. Å se halve salen huske spastisk opp og ned med overkroppen på de hardeste intervalltimene smerter. Om noen hadde hatt så feil teknikk i tilsvarende step/aerobicsaltime kunne det vært direkte farlig for omgivelsene. Likevel blir instruktører oppfordret til å vende et blindt øye til, flesteparten av instruktørene har like dårlig teknikk selv. Det verste jeg opplever er instruktører som står, på relativ høy kadens, gjennom en heeel sang, samtidig som de hviler på styret med låste armer og bruker kroppsvekten til å tråkke. Slendrianer som brer uvaner! Få om noen som greier å legge seg på riktig intensitet dersom man også hadde stått og tråkket riktig i slike tilfeller, instruktøren har selv målt at pulsen ligger behagelig fordi han ikke jobber effektivt.
Jeg har fått tilsnakk fra kvalitetskontrollører om at min teknikk setter andre instruktører i et dårlig lys, og det til tross for at jeg kun har viderekomne/harde timer. Å argumentere at spinning er for folk flest/hobbymosjonister, ikke hardcore syklister er greit nok. Men faktum forblir at spinning er sykling, om enn stasjonært. Spinning ble ”oppfunnet” av en amerikansk proffsyklist som ville terpe teknikk, å begynne å lære vekk stående tråkking som om en skulle stå på en elipsemaskin, vifte på rumpa, sitte feil over sykkel etc. kun for å appellere til ”folk flest” er og blir helt feil. Jeg kjører timene mine som om de skulle vært små sykkelritt. Vi går i brudd, tetter luker, kjører TT. Ligger unna ”intern sykkelsjargong” men forklarer og visualiserer slik at folk forstår hvorfor dette er effektivt i- og relaterer til den virkelige sykkelverden. Og det slår an. Å relatere noe i programmet til Kurt Asle, Thor eller Edvalds prestajoner har plutselig blitt relevante holdepunkter for, nettopp, "folk flest".
Sist; kommentar til Ole Chr.s blogginlegg. Som nevnt ble spinning innført for å terpe teknikk. Selv Lance terper teknikk. TS artikkel om vintertrening svarte Kostøl at Byberg bruker spinningsykkel for å terpe teknikk, og Kostøl anbefaler dette. Høy kadens og lav motstand er fundamentet i et bra treningsgrunnlag. Å si at det ikke gir resultater er helt feil. For en toppsyklist som OC så vil nok styrketråkk og 4X4 gi mer merkbare resultater enn ren spinning (smak på ordet, det er en grunn til at det heter det det gjør) siden han allerede er i over gjennomsnittlig form, men menigmann må først ha grunnlaget og teknikken inne for så å supplere med de hardere formene for spinning. I mine øyne legger treningsentrene opp alt for mange timer (i mitt senters tilfelle 99%) der man står for mye, og jobber for hardt. Og når det er tilfelle jukser til og med instruktørene med teknikken for å holde ut.
Aller, aller, sist; får ikke lov til å bruke tom spinningsal når de likevel står tomme? Fordi?! Redd for at kunden skal skade seg selv all by his lonesome? Her lukter det restrisksjoner for å øke antall registrerte på timer (gjett om det føres statistikk mellom sentre). Å kunne slippe til en tom sal, skru av lyset, skru viftene og anlegget på fullt, og så følge eget program så lenge en vil (evnt. salen er ledig) er den beste vintertrening. Har salen prosjektør fyrer man i en insprierende sykkelfilm. Jeg kjører langkjøring til The Collective triologien en gang i uken helt alene, neeesten like godt som en ekte sykkeltur.
Redigert av Rednax; 30/01/2010 20:05.
..just wait 'til I'm cllipped in and sober..
|
|
|
[Re: Rednax]
30/01/2010 21:20
|
Skoje
Ivrig
|
Ivrig
Glad jeg trener på et nokså lite senter hvor jeg kan bruke spinningsalen når jeg vil og ha med min egen pc og koble den på prosjektoren og se en film 
|
|
|
[Re: Pysa]
31/01/2010 12:31
|
JB.
Ivrig
|
Ivrig
Birken timen på mandager er ok, uten for mye dilldall. Har også kjørt langkjøringstimen på onsdager noen ganger.
En intervall time jeg var på ville instruktøren at alle skulle justere sidemannens belastning....... Jeg sa nei!
I det siste har jeg laget intervall økter på Itouch'n og bruker spinningsyklene ute i styrkerommet. Føler det gir litt mer utbytte, og ikke minst et intenst ønske om sol og varmere vær:)
Jepp, jeg har også vært på time hvor sidemann skulle justere belastning. Det blir for dumt. Det er litt for mange timer med for mye dilldall. En annen ting jeg ikke forstår er hvorfor noen instruktører vil at man skal stå oppreist ved stående sykling, som på en elipsemaskin. Langkjøringen på onsdager var veldig bra da det var en kvinnelig instruktør, men etter jul har en annen tatt over, nå er de desverre for kjedelige for min smak. Birken-timene skal testes ut, kanskje de faller i smak.
I was just riding along...
|
|
|
[Re: JB.]
02/02/2010 11:36
|
Andrehua
Besatt
|
Besatt
Jeg har selv vært på mange spinningtimer i vinter her i Kongsvinger, og kan si det er STOR forskjell på instruktørene her i byen. Jeg har prøvd Spenst her, og mer talentløs instruktør enn den ene jeg har opplevd der, skal man lete lenge etter... Hun stod så og si hele timen, hadde ikke noe program. Skulle nesten tro hun hadde på McMusic 437 og bare syklet etter sangene der. Men så har vi endelig klart å få 2 økter i uka på Avancia her, med "flinke syklister" som instruktører. Den ene er 1 times og den andre er en 90-minutter. Må si jeg er imponert over de. Lange seige drag rett oppunder terskel og med utrolig bra musikk. Kjenner man blir mer gira når du står å tråkker og legger merke til at hvert tråkk følger bass-rytmen i sangen. Digg! Prøvde å få en fra forumet her som instruktør innimellom, men de som står ansvarlige for timen var for gjerrige  Vi kjører også noe de kaller Lien Spesial i noen av timene, og hvis man gjør som olechr sier, og har på ordentlig med motstand på sykkelen... SÅ BLIR DU SLITEN!!  Min oppfatning er da kort forklart: Spinning kan være moro med skikkelig instruktør og bra musikk! 
|
|
|
[Re: Andrehua]
02/02/2010 11:49
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
I går opplevde jeg - nok en gang - det som gjør at jeg tar litt lett på dette med at instruktørene ikke liker at noen kjører sitt eget løp:
Jeg kommer 15 minutter før timen; kommer man seinere får man nemlig 50,- kroner i no-show gebyr. Skifter. Blir stående i kø og vente på at en annen time skal bli ferdig. Så inn i en kokvarm sal. Timen skal begynne 1925. Klokka 1929 kommer instruktøren, forklarer at hun er seint ute, og setter oss i gang med "oppvarming" mens hun leter etter mikrofon, skifter om og gjør seg klar. Så er vi i gang. Etter 3 minutter skjærer CDen seg, og etter mye fikling og fjas og mas må instruktøren bytte CD, og kjøre et annet opplegg enn det vi først fikk høre om. Og fordi dama er seint ute og senteret har så ræva anlegg, så må vi kutte i timen! Og så forventer de at alle kundene skal være på pletten 15 minutter før timen begynner, og atpåtil følge instruktørene i alt de gjør underveis? Drit og dra.
Rydd opp i egne rekker, SÅ skal jeg vurdere å få en smule dårlig samvittighet neste gang alle reiser seg for å spurte på maks rpm mens jeg blir sittende.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
02/02/2010 14:03
|
olechr
More than words
|
More than words
I går opplevde jeg - nok en gang - det som gjør at jeg tar litt lett på dette med at instruktørene ikke liker at noen kjører sitt eget løp:
Jeg kommer 15 minutter før timen; kommer man seinere får man nemlig 50,- kroner i no-show gebyr. Skifter. Blir stående i kø og vente på at en annen time skal bli ferdig. Så inn i en kokvarm sal. Timen skal begynne 1925. Klokka 1929 kommer instruktøren, forklarer at hun er seint ute, og setter oss i gang med "oppvarming" mens hun leter etter mikrofon, skifter om og gjør seg klar. Så er vi i gang. Etter 3 minutter skjærer CDen seg, og etter mye fikling og fjas og mas må instruktøren bytte CD, og kjøre et annet opplegg enn det vi først fikk høre om. Og fordi dama er seint ute og senteret har så ræva anlegg, så må vi kutte i timen! Og så forventer de at alle kundene skal være på pletten 15 minutter før timen begynner, og atpåtil følge instruktørene i alt de gjør underveis? Drit og dra.
Rydd opp i egne rekker, SÅ skal jeg vurdere å få en smule dårlig samvittighet neste gang alle reiser seg for å spurte på maks rpm mens jeg blir sittende. 50 kroner for å ikke møte hadde jeg ALDRI betalt. Da skulle jeg hatt 50 for hver gang de ikke hade hatt opplegg eller kommer for seint.
|
|
|
02/02/2010 14:10
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Jeg ser nå at dette senteret har innført en "instruktørgaranti" som faktisk gir folk 50,- kroner dersom instruktøren kommer mer enn 10 minutter for sent.
Det er jo vel og bra. MEN: 10 minutter forsinket på en time på 45 minutter utgjør mye, og vil kanskje gjøre hele økta bortkastet for mange. Jeg synes de burde hatt en garanti som sa at instruktøren skal være på plass 10 minutter før timen, bl.a. for å hjelpe nye med å justere sykkel, sjekke mikk og cd-spiller osv.
|
|
|
02/02/2010 14:34
|
StigB
Señor
|
Señor
Godt å være alene å kjøre sitt eget løp, akkurat innafor døra etter 6X10 rett under terskel 
|
|
|
02/02/2010 14:58
|
Clotho_NOR
Ivrig
|
Ivrig
MEN: 10 minutter forsinket på en time på 45 minutter utgjør mye, og vil kanskje gjøre hele økta bortkastet for mange. Jeg synes de burde hatt en garanti som sa at instruktøren skal være på plass 10 minutter før timen, bl.a. for å hjelpe nye med å justere sykkel, sjekke mikk og cd-spiller osv. Helt enig. Det der er fullstendig uakseptabelt. Blir for dumt å avkreve 50 kroner av kundene sine hvis man ikke er der 15 min FØR timen, mens instruktøren, som resten av kundene tross alt er avhengig av kan komme 10 min INN i timen.
|
|
|
02/02/2010 15:54
|
aktiviteten
Ivrig
|
Ivrig
Jeg ser nå at dette senteret har innført en "instruktørgaranti" som faktisk gir folk 50,- kroner dersom instruktøren kommer mer enn 10 minutter for sent.
Det er jo vel og bra. MEN: 10 minutter forsinket på en time på 45 minutter utgjør mye, og vil kanskje gjøre hele økta bortkastet for mange. Jeg synes de burde hatt en garanti som sa at instruktøren skal være på plass 10 minutter før timen, bl.a. for å hjelpe nye med å justere sykkel, sjekke mikk og cd-spiller osv. Høres ut som 3T det der gitt.... De få gangene jeg har vært der har jeg fått uinspirerte instruktører som kjører gjennom timen uten glød og uten inspirasjon. Det gir ikke akkurat good-feelings... Når det gjelder "botsystemet" så har vi noe lignende, men selvfølgelig ikke med penger. Har du booket time på onlinesystemet vårt så må du hente ut billetten senest 10 minutter før timen starter, har du ikke gjort det så får de som eventuellt står i kø automatisk timen din. Møter du ikke opp i det hele tatt får du en prikk, har du 3 prikker får du ikke til å forhåndsbooke timer mer i løpet av 3 uker. Hittil har det ikke skjedd noen av mine medlemmer. PS! Kom på RockSpinn på Aktiviteten neste gang du er på Røros så håper jeg du blir fornøyd. Jeg spanderer:-) www.aktiviteten.no/salaktiviteter
40årskrisesylist
|
|
|
[Re: aktiviteten]
03/02/2010 08:21
|
Clotho_NOR
Ivrig
|
Ivrig
Har du booket time på onlinesystemet vårt så må du hente ut billetten senest 10 minutter før timen starter, har du ikke gjort det så får de som eventuellt står i kø automatisk timen din. Møter du ikke opp i det hele tatt får du en prikk, har du 3 prikker får du ikke til å forhåndsbooke timer mer i løpet av 3 uker. Samme system som de kjører her nede på SATS. Jeg har klart det en gang å bli suspendert fra å bestille på nett. Super irriterende, men min egen feil og det har en oppdragende effekt.
|
|
|
[Re: Clotho_NOR]
03/02/2010 11:23
|
aktiviteten
Ivrig
|
Ivrig
Har du booket time på onlinesystemet vårt så må du hente ut billetten senest 10 minutter før timen starter, har du ikke gjort det så får de som eventuellt står i kø automatisk timen din. Møter du ikke opp i det hele tatt får du en prikk, har du 3 prikker får du ikke til å forhåndsbooke timer mer i løpet av 3 uker. Samme system som de kjører her nede på SATS. Jeg har klart det en gang å bli suspendert fra å bestille på nett. Super irriterende, men min egen feil og det har en oppdragende effekt. Vi innførte det etter at endel booket seg på 8-10 timer i uka bare for å være sikker på å få plass, de dukket kanskje opp på en av de....:-)
40årskrisesylist
|
|
|
|
|