Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 4 1 2 3 4

Stivner forsatt tidlig i lårene, er møkka lei.

Re: Stivner forsatt tidlig i lårene, er møkka lei. [Re: bjerkseth] #881619 31/01/2010 20:02
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: bjerkseth
Sitat: alfred

Til slutt litt matematikk for spesielt interesserte:

En forbruker gjerne 600-1000 kcal pr time under trening. 800 kcal tilsvarer 200g karbohydrater. (Forbrenningen øker med intensitet og kropppsvekt).
Dette betyr IKKE at en skal innta 200g karbohydrater i timen, fordi:
- Fettforbrenningen står gjerne for 50-90% av energiforbruket (avh av treningstilstand og intensitet)
- Under trening er det begrenset hva magen greier å ta opp, et vanlig brukt tall er 250-300 kcal (80-100 gram karbohydrater).
- For meg går det greit med halvparten av dette (40g i timen) under de fleste treningsturer - men går opp mot det doble for lange, tøffe konkuranser (Ironmman).

Hvis 90 % av energiforbruket er fett, trenger man da å innta mat på (rolig) trening, fett finnes det jo nok av fra før. Og hvis ikke magen klarer å ta opp mer enn 250-300 kcal så kan man egentlig drikke vann og spise en (1) energibar i timen da, det skulle bli ca 250 kcal det.

Ja, som sagt varierer forbruket av mange årsaker, og størrelse og innhold av energibarer er også forskjellig. Det kan lett bli ujevnt blodsukker med energibar en gang i timen, da er det bedre med noen blingser med kjøttpålegg. Men som du skriver; har en god fettforbrenning og holder intensiteten lav er det ikke mye næring som skal til underveis på turen.

Selv har jeg sjelden med meg annet enn rent vann hvis treningene er under 2 timer (og det er de fleste). Er karbohydratlagrene fulle på forhånd trenger jeg ikke påfyll underveis.
- Og som flere har vært innpå, det er mye lurere for tennene.
- Ellers blander jeg drikken selv - unngår dermed syren som gjør den dobbelt skadelig for tennene. (Et annet tips er tynn solbærsaft m/litt salt i; bedre for tennene, billigere og smaker bedre.)

Re: Stivner forsatt tidlig i lårene, er møkka lei. [Re: alfred] #881870 01/02/2010 15:27
Dloh Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Jeg var å skulle kjøpe maxim pulver til å ha i vannet, og da fant jeg også tabletter som man kaster oppi drikkeflaska. Hvilke av disse produktene er best? Tablettene høres jo flott ut, ved å bare kaste en tablett oppi flaska så var det good to go. Billigere var det også.

Re: Stivner forsatt tidlig i lårene, er møkka lei. [Re: Dloh] #881901 01/02/2010 17:40
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Sitat: Dloh
Jeg var å skulle kjøpe maxim pulver til å ha i vannet, og da fant jeg også tabletter som man kaster oppi drikkeflaska. Hvilke av disse produktene er best? Tablettene høres jo flott ut, ved å bare kaste en tablett oppi flaska så var det good to go. Billigere var det også.

Tablettene og den vanlige "tønna" er IKKE det samme produktet. Skal du blande hjemme så er den vanlige tønna med pulver det klart beste alternativet (uavhengig av pris). Røret med tabletter er i utgangspunktet ment for å brukes til å fylle flaskene med på tur og ikke til hjemmebruk. Det ser du fort om du regner ut prisen per 100 gram pulver også ICON_WINK

Øivind
pusher Maxim på jobben ICON_WINK

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Stivner forsatt tidlig i lårene, er møkka lei. [Re: bjerkseth] #881910 01/02/2010 17:56
pjokkis Offline
Medlem
Medlem
Hvordan veit jeg om min evne til å forbrenne fett er god/dårlig?

...og om forsøk på å forbedre den fungerer?

Re: Stivner forsatt tidlig i lårene, er møkka lei. [Re: pjokkis] #882088 02/02/2010 08:02
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: pjokkis
Hvordan veit jeg om min evne til å forbrenne fett er god/dårlig?

...og om forsøk på å forbedre den fungerer?

Nå driver en sjelden "forsøk" på å forbedre fettforbrenningen - en trener den gradvis opp. Et av hovedformålene med langturer er nettopp å trene fettforbrenningen og øke musklenes "lager". Merk at ellers trenes dette også opp på de fleste treningsturer, bortsett fra når intensiteten er svært høy.

Har aldri hørt om noen enkle målinger på dette, men så har jeg heller ikke noe særlig fokus på målinger, jeg nøyer meg med å sette kunnskap ut i praksis - og finner ut om det virker i konkurranser.

En indikasjon på hvor god fettforbrenningen er får man ved å sjekke hvor fort en går tom på turer med middels tempo (men det er mange andre variabler, så det gir kun en indikasjon).

Dette er også en egenskap som trenes langsomt opp (og en tilsv. beholder ganske lenge etter treningsavbrudd).

Re: Stivner forsatt tidlig i lårene, er møkka lei. [Re: alfred] #887186 14/02/2010 16:15
Dloh Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
En liten oppdatering.

Var ute på den første turen etter innlegget her idag. Stappet i meg 3 brødskiver med ost og kjøttpålegg +1 go morgen yoghurt, banan og rosinbolle til frokost. God natts søvn og god middag dagen før også. Med i baklomma hadde jeg 1 banan, 1 dobbelskive med ost og kjøttpålegg og 1 new energy, i flaskene hadde jeg maxim og saft. Alt var alså klar for stivhetsfri sykkeltur, men den gang ei. Allerede etter 1 time kjente jeg en stivhet i lårene, men jeg følte jeg hadde full kraft i føttene. Det er et smertehelvette uten like å sykle med så vondt i lårene, og pulsen ligger 6-10% over det den egentlig skulle vært med samme belastning. Jeg svelget new energyen og bananen uten noen bedring, men da jeg tok en pause og kastet i meg skiva hjalp det. Men ikke lenge. Det gikk ikke mange kilometerne før det var tilbake til det gamle. Følte at jeg stadig ble tappet av krefter, og smertene høyere.

Det er ikke til å bli klok på. Jeg skyller på at dette kun er 2. gang på sykkel ute i år, så for håpe det blir bedre fremover. Tenkte også jeg skal kjøre en karbohydrat uke med bare ris, pasta, egg og kjøttprodukter til middag, for å så ta en sykkeltur i helga å sjekke hvordan det ligger an. For når det hjalp litt med brødskiva, så må det jo være noe i matveien som er feil?

Redigert av Dloh; 14/02/2010 16:16.
Re: Stivner forsatt tidlig i lårene, er møkka lei. [Re: Dloh] #888417 17/02/2010 10:17
K
Kondis Offline
Entusiast
Entusiast
K
Det virker som dette er likt det jeg selv slet med i fjor. Beina sliter med å kvitte seg med syre og man får opphopninger. Kan absolutt anbefale noen runder med idrettsmassasje for å stimulere beina til å kvitte seg med syre, det skal også hjelpe på økt oksygenopptak.
Jeg har vært på Nimi og kan trygt anbefale Berit Yttervik på Nimi ekeberg.

For min del hjalp det også å kutte ned på karbo og øke protein.

Salsa Mamasita 29"
Santacruz Tallboy 29"
Re: Stivner forsatt tidlig i lårene, er møkka lei. [Re: Kondis] #888827 17/02/2010 22:22
Dloh Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Hvor mye betalte du for massasjen? Vi har ikke noen konktrete indrettsmassasjetilbud her, ihvertfall ikke uten en organisert klubb. Eneste valget er massasje på en velværeklinikk til 750kr pr 45min.

Re: Stivner forsatt tidlig i lårene, er møkka lei. [Re: Dloh] #888945 18/02/2010 09:25
Rockefoten Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg gjentar mitt forslag om pilatesrulle jeg. Søk på foam roller cramping, cramp, tight osv på google

I've got a bike, you can ride it if you like.
It's got a basket, a bell that rings
And things to make it look good.
I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Re: Stivner forsatt tidlig i lårene, er møkka lei. [Re: Rockefoten] #889161 18/02/2010 14:54
K
Kondis Offline
Entusiast
Entusiast
K
Massasjen på Nimi koster 500kr for 60min. Det gjør jævlig vondt de første gangene. Er ikke noe kose massasje.

Salsa Mamasita 29"
Santacruz Tallboy 29"
Re: Stivner forsatt tidlig i lårene, er møkka lei. [Re: Kondis] #891987 24/02/2010 19:09
Freedom-rider Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Kan være jeg er helt på vidden nå. Men hva med å trene lår og legger utenom å sykle? Hva med å kjøre noen harde og intense spensthopp eller lignende så beina får kjørt seg godt og musklene kjenner det? Har selv begynnt med det og føler at det har god effekt på lårene mine når jeg sykler. Har selv og følt at lårene mine blir stive/slitne etter litt tid på sykkelen, men at det er mangelen på styrke som gjør dette istedenfor at det er maten som har skylden. For å få fremgang må man jo pushe seg selv såpass at det gjør litt vondt;)

Pål

Re: Stivner forsatt tidlig i lårene, er møkka lei. [Re: Dloh] #894605 02/03/2010 08:56
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: Dloh
En liten oppdatering.

Var ute på den første turen etter innlegget her idag. Stappet i meg 3 brødskiver med ost og kjøttpålegg +1 go morgen yoghurt, banan og rosinbolle til frokost. God natts søvn og god middag dagen før også. Med i baklomma hadde jeg 1 banan, 1 dobbelskive med ost og kjøttpålegg og 1 new energy, i flaskene hadde jeg maxim og saft. Alt var alså klar for stivhetsfri sykkeltur, men den gang ei. Allerede etter 1 time kjente jeg en stivhet i lårene, men jeg følte jeg hadde full kraft i føttene. Det er et smertehelvette uten like å sykle med så vondt i lårene, og pulsen ligger 6-10% over det den egentlig skulle vært med samme belastning. Jeg svelget new energyen og bananen uten noen bedring, men da jeg tok en pause og kastet i meg skiva hjalp det. Men ikke lenge. Det gikk ikke mange kilometerne før det var tilbake til det gamle. Følte at jeg stadig ble tappet av krefter, og smertene høyere.

Det er ikke til å bli klok på. Jeg skyller på at dette kun er 2. gang på sykkel ute i år, så for håpe det blir bedre fremover. Tenkte også jeg skal kjøre en karbohydrat uke med bare ris, pasta, egg og kjøttprodukter til middag, for å så ta en sykkeltur i helga å sjekke hvordan det ligger an. For når det hjalp litt med brødskiva, så må det jo være noe i matveien som er feil?

I det første innlegget i tråden skrev du at dette skjedde etter 3-4 timer. Når det nå kommer etter 1 time etter at du har stappet i deg så mye (litt i overkant, synes jeg) ligger nok løsningen på et helt annet punkt enn at du går tom for karbohydrater.

Du skriver litt om hvor mye du sykler, treningsnivå etc...

Re: Stivner forsatt tidlig i lårene, er møkka lei. [Re: alfred] #898579 09/03/2010 21:24
Dloh Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Tror jeg har sortert ut evt feil og står igjen med: tomme karbo lagre, muskelknuter eller problemer med å kvitte seg med melkesyre.

Ved neste lønning så skal jeg bestille pilatesrulle. Men vurderer også å bestille en time og en blodprøve hos legen. Men hvilke verdier sjekker man da?

Litt kjapt om trening og sykling så er det ikke allverdens mye nå om vinteren. 2 økter spinning(sone 3 terskelintervaller)på 50min i uka, 1-2 styrke økter på 1 1/2 time. Samt et par turer på ski/sykkel i spredt utover et par helger gjennom vinteren. Har blitt generelt lite trening gjennom vinteren, men nok til å holde formen ved like. Sist sesong, og denne sesongen vil nok treningstimene ligge mellom 15-20 timer i uka + ritt.

Re: Stivner forsatt tidlig i lårene, er møkka lei. [Re: Dloh] #909175 28/03/2010 20:10
Dloh Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Det har ikke blitt noe pilates rulle på meg enda pga økonomiske prioriteringer, men har snakket med rådgivere og fysioterapauter på treningssenteret, og de forstår ingenting. Så lenge det bare er i lårene, og ikke i leggene jeg stivner, og at det bare kommer ved sykling og ikke annen trening slik som jogging og skigåing så hadde de ikke noe anelse om hva som kunne være årsaken.

Har prøvd samtlige ting utenom lege nå. Tenkte å gå til sportsfysioterapaut når jeg kommer ned fra påskefjellet. Alt toppet seg da jeg skulle sykle hjemmefra og opp til fjellet. Allerede etter 15km kjente jeg at dette ikke gikk veien, og etter 40km var det gjort. Jeg ble vondere å stivere for hvert tråkk, og etter 45km hadde jeg 76% av makspuls på den letteste utvekslingen på flatmark. Det som skulle bli en rolig langtur på 90km ble et helvettes blodslit, selvpining på høyt nivå og jeg endte med en snittpuls på 76%, midt i S2. Vis dette forsetter så tror jeg at denne sesongen kan få en tidlig slutt. Orker ikke ta ut på treningsturer når jeg vet at det ender i selvpining og et smertehelvette.adsasdadasdasddfdfKjKjente at dett

Redigert av Dloh; 28/03/2010 20:11.
Re: Stivner forsatt tidlig i lårene, er møkka lei. [Re: Dloh] #912640 05/04/2010 14:05
Freedom-rider Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Håper du finner en løsning på lårene. Kjedelig å bli satt tilbake når man ønsker å gi mer.

Redigert av Freedom-rider; 05/04/2010 22:53.
Re: Stivner forsatt tidlig i lårene, er møkka lei. [Re: Freedom-rider] #912822 05/04/2010 18:20
C
CKS Offline
Fersking
Fersking
C
Jeg skal ikke si at jeg har all verdens erfaring innen sykling, men en kompis av meg slet med noe tilsvarende. Men det skal sies at han også ble mere stiv i leggene også.
Løsningen for ham var nytt sete (tilpasset etter sitteavtrykk) + justere sete ned 1/2 - 1,5 cm. Han hadde tydeligvis blodårene på ett litt annet sted enn oss som liker å kalle seg normale. Han fikk på ett eller annet vis ikke "tømt" muskelene for syre.
Etter justering av høyde på sete + nytt sete har han iallefall syklet fra meg, egentlig uansett lengde ;-)
Sammenligner vi litt med løping så er det vel egentlig veldig få av oss som har en fot som passer det Nike, Adidas, Reebook har laget. Innleggsåler for tverrplattfot, over/under pronering osv osv ligger i veldig mange løpesko i det ganske land.

Så hvorfor skulle hver enkelt´s bakdel/edlere del passe sete du har valgt/var med sykkelen ?

Bare ett forslag siden karbo/fett/muskelknuter/drikke/treningsmengde ikke ser ut til å hjelpe.

Re: Stivner forsatt tidlig i lårene, er møkka lei. [Re: CKS] #912832 05/04/2010 18:29
Dloh Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Takker for tipset! Skal absolutt prøves ut. Må prøve det som prøves kan nå.

Re: Stivner forsatt tidlig i lårene, er møkka lei. [Re: Dloh] #913109 06/04/2010 07:40
W
wheel69 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
W
Når det gjelder kosthold kan det se ut til at ultra/løperne ligger et par galakser foran syklistene (her inne), i forhold til kompleksiteten på innholdet i diskusjonene hvertfall:

http://forum.kondis.no/viewtopic.php?f=4&t=26

Jeg lette opp dette her fordi jeg selv er en kar med det som later til å være svært høy (karbo-)fobrenning som opplevde store problemer med å holde næringsnivået i kroppen oppe under fysiske aktiviteter i mer enn 1t. Men for et par år siden oppdaget jeg at om jeg spiste betydelig med fet mat(særlig fet fisk) dagen før og under lange økter holdt kroppens energi-nivåer seg påfallende mye bedre. Jeg trenger selvsagt fortsatt karbohydrater (fett brenner i karbohydratenes flamme), men om jeg skulker den fete maten går det skeis.

Jeg skriver dette litt som et kontra til den 'oppleste sannhet' om at karbohydrater (Pasta og grovt korn som regel nevnt) er det som gjør at man duger lenge.
Hver gang jeg leser bastant generalisering og 'vedtatte sannheter' når det gjelder kosthold, blir jeg skeptisk til forfatterens kunnskaper, agenda eller forståelse av hvordan maten vi får i oss fungerer forskjellig på forskjellige mennesker.

Spør Aslak Mørstad f.eks, såvidt jeg har forstått har han gjort 'eiendommelige' og positive erfaringer på dette området.

Lykke til med problemet ditt, det være seg ernæringsmessig eller fysiologisk!

It's not you, it's my bike.
Re: Stivner forsatt tidlig i lårene, er møkka lei. [Re: wheel69] #913116 06/04/2010 07:48
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: wheel69
Når det gjelder kosthold kan det se ut til at ultra/løperne ligger et par galakser foran syklistene (her inne)

Nåh... har du lest noen av innlegg om slanking/ketose/lavkarbo-diett her inne?

Re: Stivner forsatt tidlig i lårene, er møkka lei. [Re: Øyvind V] #913181 06/04/2010 09:36
W
wheel69 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
W
Kanskje ikke de trådene du tenker på, men jeg får det inntrykk de fleste gangene kosthold dukker opp at "karbo er det som skal til!" er den holdningen som generelt gjelder. Ikke meningen å trø noen (opplyste) syklister på tærne altså.

Vil bare legge til en liten ting:
Dere som forfekter pasta i dagen/e før konkurranser, dere kan like gjerne anbefale en spiralloff.
Pasta = hvetemel.

Spise masse FØR du holder på?
Og hvordan skal en mage takle lassevis med (annerledes,karbo-rik) mat sånn ut av det blå? Kan dere stille inn magen/kroppen på en måte som gjør at den klarer å bryte ned mer og annen mat enn til vanlig? Hva med å få i seg næring jevnt og trutt underveis?
Er mer enn èn gang jeg har opplevd bekjente med 'sprengt mage' når de står på startstreken fordi de hadde "spist seg opp" på ris, pasta, poteter og grovbrød. Spist seg ned er vel nærmere sannheten...

Sportsdrikk på rolig langtur? Drikker dere sportsdrikk på en dagstur i fjellet? Eller under en lang hard (arbeids)dag i uka?
Ta med en neve nøtter og noe tørket frukt er mitt råd, så får du i deg mye bedre og naturlige sammensetninger av det du trenger enn ved inntak av sukker/salt-lake.

Re: Stivner forsatt tidlig i lårene, er møkka lei. [Re: wheel69] #913186 06/04/2010 09:57
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Kanskje ikke de trådene du tenker på, men jeg får det inntrykk de fleste gangene kosthold dukker opp at "karbo er det som skal til!" er den holdningen som generelt gjelder. Ikke meningen å trø noen (opplyste) syklister på tærne altså.

Du borde nog leta lite mer på forumet då det finnes en masse trådar om lavkarbo kost.

Quote:

Hver gang jeg leser bastant generalisering og 'vedtatte sannheter' når det gjelder kosthold, blir jeg skeptisk til forfatterens kunnskaper, agenda eller forståelse av hvordan maten vi får i oss fungerer forskjellig på forskjellige mennesker.

Enig men jeg synes også at det absolut verste jeg har lest har kommet fra lavkarbo folket (ikke på detta forumet dokk).

Quote:

Sportsdrikk på rolig langtur? Drikker dere sportsdrikk på en dagstur i fjellet? Eller under en lang hard (arbeids)dag i uka?

Nei, men vad er egentligen den relevanta forskjellen mellan sportsdrykk og sjokolade, apelsiner eller brus eller vad folk nu spiser på tur og under en arbetsdag.

De flesta på detta forumet virker også vare skeptiska til sportsdrykk under langturer.

Re: Stivner forsatt tidlig i lårene, er møkka lei. [Re: fredriks] #913202 06/04/2010 10:20
W
wheel69 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
W
Forskjellen til mer 'tradisjonell' næring er vel himmelvid. Såvidt meg bekjent finner du hverken vitaminer (mulig noe c-vit?), fiber, fett eller proteiner i sportsdrikk. Litt forenklet finner man vel sukker, salt og mineraler. Raske karbo. Angående dette vet jeg at WinForce er på vei inn på det norske markedet, med bl a sportsdrikk som inneholder mer trege karbo. Altså mer rettet mot utholdende idrett.

Men helt til sist fra meg i denne saken: hovedpoenget mitt er at folk ikke bør ta gamle sannheter for gitt, og forske litt selv på hva som fungerer for dem når det gjelder næring.

Re: Stivner forsatt tidlig i lårene, er møkka lei. [Re: wheel69] #913217 06/04/2010 10:34
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Forskjellen til mer 'tradisjonell' næring er vel himmelvid. Såvidt meg bekjent finner du hverken vitaminer (mulig noe c-vit?), fiber, fett eller proteiner i sportsdrikk. Litt forenklet finner man vel sukker, salt og mineraler. Raske karbo.

Og min poeng er vel at du knappast trenger vitaminer, mineraller, protein etc hvis du er ute på en långtur på et par timmer.

Allt som folk spiser på en dagstur i fjellet er ju ikke heller veldigt nyttigt.

Quote:

Men helt til sist fra meg i denne saken: hovedpoenget mitt er at folk ikke bør ta gamle sannheter for gitt, og forske litt selv på hva som fungerer for dem når det gjelder næring.

Og min erfaring er at man ska se skeptiskt på veldig mye information angående kosthold.

Re: Stivner forsatt tidlig i lårene, er møkka lei. [Re: fredriks] #913264 06/04/2010 11:38
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: fredriks

Og min erfaring er at man ska se skeptiskt på veldig mye information angående kosthold.

Helt enig, var ute på sykkeltrening på Søndag, tung i bena fikk ikke opp pulsen følte meg tom. Skulle kjørt intervaller pluss styrketråkk. Det ble med rolig langtur og styrketråkk.
Spiste mye snop og godteri på kvelden (trøstespiste over dårlig form:) ).
På mandag tenkte jeg at jeg skulle ta en rolig tur for restitusjonens sin skyld. Men følte meg egentlig for frisk for restitusjon og testet bena litt, det ble 6 drag i sone 4 og 5! Poenget er at noen ganger vet du faktisk ikke hvorfor kroppen fungerer og ikke...

Re: Stivner forsatt tidlig i lårene, er møkka lei. [Re: Hekta-MTB] #913990 07/04/2010 10:39
B
Bris Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
B
Ja da kan du si at kroppen følte seg pigg til tross for og ikke på grunn "junkfood".
Samme opplevelse hadde jeg da jeg syklet ritt her i fjor. Mye dritt (Stort Mac måltid med burger og pommes frites samt snop og masse fløteis etterpå) kvelden før. På rittet som startet formiddagen etter sprengte jeg hovedfeltet opp en 7-8 minutters avgjørende bakke. Kom inn i vinnergruppen og følte med TOPP hele rittet!!!
Men tror ikke jeg skal prøve å gjenta denne oppskriften... eller?

Re: Stivner forsatt tidlig i lårene, er møkka lei. [Re: Bris] #914011 07/04/2010 11:00
W
wheel69 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
W
Hvorfor ikke? Test det gjerne igjen dagen før en lang hard økt, så får du bekreftet eller avkreftet det.

En av verdens råeste lang-løpere, Rune Larsson, har erfart at fett- og proteinholdig mat kvelden før har bidratt til rekord-løp. Han nevner forskjellige varianter: store mengder sursild, halvt kilo ostekake med kremfløte og syltetøy, noen hekto roastbiff og litt potetsalat, feit gourmetmat, ost kjøtt og grønnsaker. Stort sett svært lite krabohydrater altså.

For min del går det hovedsaklig i fet fisk, eller kjøtt, med masse grønnsaker og fet saus. Gjerne med fløteis til dessert. Funker som rakkern for meg.

Skrev vel oppi tråden her at det ble siste ord fra meg. Men klarte ikke dy meg ICON_WINK

Re: Stivner forsatt tidlig i lårene, er møkka lei. [Re: Hekta-MTB] #914016 07/04/2010 11:07
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Mistenker overtrening. Har du registrert timeantall i fjor, for to år siden og for tre år siden? Hvor mange timer har du hittil i år?

Re: Stivner forsatt tidlig i lårene, er møkka lei. [Re: Hvilepuls] #914497 07/04/2010 20:24
Dloh Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Ifjor ble det en del timer, har ikke antall, men det fleste var rolige sone 1 turer, også i ukedagene. Hadde vel bare 1 hardøkt i uka. For 2 og 3 år siden var timeantallet vesentlig mindre.

Har hørt folk har nevnt overtrening før, men jeg hadde 1 mnd pause fra syklingen etter sesongen i september/oktober uten noe spesiell effekt.

Re: Stivner forsatt tidlig i lårene, er møkka lei. [Re: Dloh] #914499 07/04/2010 20:25
W
wheel69 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
W
Pause bare fra sykling, eller totalt pause fra all hard trening?

Re: Stivner forsatt tidlig i lårene, er møkka lei. [Re: Rockefoten] #914666 08/04/2010 06:58
sykkelfantometJF Offline
Ringrev
Ringrev
Hvis vi hadde hatt konkrete data om treningsgrunnøaget og hvordan treingsturene ble utført, er jeg sikker på at mange her kunne fortalt årsaken til at trådstarter blir fort stiv i lårene. Uten dette kan man bare gjette.
Trådstarter har typiske symptomer på overtrening, i så fall er medisinen hvile og mat. Og deretter justere litt på treningsopplegget.

"Wyrd bid ful aræd"
Side 3 av 4 1 2 3 4

Moderator  support