Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Forklar meg Temp Surfing på Rancilio Silvia takk

Forklar meg Temp Surfing på Rancilio Silvia takk #877984 23/01/2010 08:35
A
Andreas83 Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
A
Nå har jeg hatt Silvian(09 modell) min i snart en måned og har begynnt så smått å utvide horisonten på espressobryggingen.

Har skjønt at temperatur surfing er et must å skjønne, men da home-barista og coffeegeek brukerne tydligvis har rundt 600 forskjellige meninger om dette så tenkte jeg å spørre her.

Hva er egentlig temperatur surfing og hvordan gjør en det?

Så lagt har jeg fått med meg at det gjelder å få riktig temperatur på vannet, samt fjerne litt av den dampen som oppstår når varmt vann møter luft. Dette for å unngå bitterhet i smaken. Men så faller jeg vekk. Etter at man har kjørt pumpen slik at lyset kommer på sier noen at en skal helle ut litt vann etter at lyset har gått av mens andre sier ikke. På når man skal starte bryggingen så sier folk alt fra 40 sekundet etter lyset går på til 1:30min etter lyset går av.

Og noen tips til god kaffe som passer til ren espresso?

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Forklar meg Temp Surfing på Rancilio Silvia takk [Re: Andreas83] #877994 23/01/2010 09:08
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Å temperatur-surfe er absolutt ikke et must. Tror dette er den siste promillen når det kommer til god espresso med Silvia. Lær deg alt om kverning, tamping, mengde, tid og forvarming før du kan prefeksjonere med temperatursurfing.

Skru på maskinen 40 minutter før du skal lage kaffe så er du der du trenger.

Surfing innebærer å lure termostaten litt til å gi deg akkurat den temperaturen du bør ha.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Forklar meg Temp Surfing på Rancilio Silvia takk [Re: sykkeloyvind] #878025 23/01/2010 12:01
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: sykkeloyvind
Skru på maskinen 40 minutter før du skal lage kaffe så er du der du trenger.

Bifalles! Temperatursurfing blir litt som skikkelig weightweening på sykler. Det er kun hysteriske amerikanere og tyskere som driver med det, for å få ut den siste prosenten mot "perfeksjon".

Hvis jeg skulle sette opp en prioriteringsliste over hva som skal til for å lage en best mulig kopp kaffe så ville stolen jeg sitter i da jeg drikker kaffen, eller bardisken jeg lener meg mot, komme langt høyere opp enn temperatursurfing.

Jeg brukte noen uker i begynnelsen av kaffekarriæren på coffeegeek, men etter hvert så jeg at bortenfor de nærmeste trærne så fantes den en fantastisk skog av kaffeopplevelser. Det å prøve å lage den perfekte koppen kaffe hjemme på det egne kjøkkenet og så måle alle andre kopper opp mot denne perfekt kvernede, tampede og temperatursurfede koppen blir som å stå med nesen mot det nærmeste treet og studere barken. ICON_SMILE

Re: Forklar meg Temp Surfing på Rancilio Silvia takk [Re: Andreas83] #878026 23/01/2010 12:01
Mikel Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg er ikke enig med Øyvind her, tempsurfing er veldig viktig.
Hvis du vil opna en konstant resultat er temperaturen veldig viktig.
Du gjør som du beskriver. Etter at lampa har sluknet flusher du mens du ser opp i gruppen sånt at du ser vannet renner gjennom dusjhodet.
Så flusher til du ser at vannet slutter "å danse" og blir rolig. Det er også mulig å gjøre dette med filterholder i gruppen, da må du se på vannet som renner ut åpningen.
Vann temperaturen skal væare ca. 94 grader. (Alt fra 90-96 avhenging av smak og bønner)
Etterhvert hører du også når du skal slutte å flushe.

Lykke til!

Prøver meg på ting jeg ikke kan.
Re: Forklar meg Temp Surfing på Rancilio Silvia takk [Re: Andreas83] #878030 23/01/2010 12:07
Mikel Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Andreas83

Og noen tips til god kaffe som passer til ren espresso?

Det er mange steder du kan får takk i gode bønner.
Jeg liker bønner fra Supreme Roastworks ( www.srw.no )
Det viktigeste er at de er fersk.

Husk denne:
Fifteen Months for Greens
Fifteen Days for Roasted
Fifteen Minutes for Ground
Fifteen Seconds for Extracte

Redigert av Mikel; 23/01/2010 12:22.

Re: Forklar meg Temp Surfing på Rancilio Silvia takk [Re: Mikel] #878034 23/01/2010 12:16
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Riktig temperatur er viktig ja. Forskjellen mellom f.eks 96 grader og 93 grader kan være stor på enkelte typer espresso og forskjell på smak blir tidvis veldig stor!

På kurs med Tim Wendelboe, en kar som hadde god greie på Silvia-maskinen, lærte vi noen enle triks for å få et jevnt bra resultat:

- Maskinen er ikke varm nok når lampa slokker 5 minutter etter at du har satt den på!
- Flush vannet i cirka 5 sekunder før du skal brygge, tempen faller fra cirka 96-93 grader på disse 5 sekundene ifølge Tim
- Steamer du melk først, opplever du en "hissig" maskin som freser ut vann. La den da renne en god stund til fresingen er over og vannet renner jevnt.
- 93-94 grader er optimal temp på veldig mange espresso-typer

www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: Forklar meg Temp Surfing på Rancilio Silvia takk [Re: tommygutt] #878105 23/01/2010 17:38
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: tommygutt
- Steamer du melk først, opplever du en "hissig" maskin som freser ut vann. La den da renne en god stund til fresingen er over og vannet renner jevnt.

Det er et godt tips hvis man skal servere mange kopper. Men hvis man bare skal lage én eller to kopper så kan man med fordel lage kaffen først, selv om den må stå og vente i et minutt eller to. Kaffen skal jo uansett ødelegges med melk, så da spiller det ikke noen rolle. ICON_SMILE

Re: Forklar meg Temp Surfing på Rancilio Silvia takk [Re: Dan] #878109 23/01/2010 17:56
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Det har du rett i ICON_SMILE

Re: Forklar meg Temp Surfing på Rancilio Silvia takk [Re: tommygutt] #879616 27/01/2010 06:15
A
Andreas83 Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
A
Takk for tips, endelig ble det bedre smak i espressoen etter jeg fulgte oppskriften tommygutt og Mikel skrev i tråden. Merker at espressoen er varmere enn hvis jeg ikke temp surfer og at det er lite bitterhet smak, noe jeg fikk når jeg temp surfet feil og fikk for varmt vann.

Neste mål nå er å ordne meg bunnløst portafilter, ikke fordi jeg må ha det, men etter å sett videoene på youtube så ser det virkelig lekkert ut. http://www.youtube.com/watch?v=5OMCaglCrAI&feature=related

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Forklar meg Temp Surfing på Rancilio Silvia takk [Re: Andreas83] #879847 27/01/2010 15:30
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Bra at det hjalp ICON_SMILE

Ser pent ut med slikt filter ja, kunst!!

Re: Forklar meg Temp Surfing på Rancilio Silvia takk [Re: tommygutt] #880187 28/01/2010 11:25
Mikel Offline
Avhengig
Avhengig
Hei,

Hvis dere har lyst er dere velkommen hjemme til meg.
Vi kan snakke "litt" om kaffe og smake og prøve og feile.
Stiller med fersk hjemmebrent.
Vi kan selvfølgelig også brenne noe kaffe også.
Si fra om dere er interessert.
Jeg kan nesten hver kveld og også i helgen.

Mikel.

Re: Forklar meg Temp Surfing på Rancilio Silvia takk [Re: Mikel] #880524 28/01/2010 23:02
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Jeg har en del ærend inn til hovedstadan i februar, så jeg kommer innom en gang det passer ICON_SMILE

Moderator  support