|
Enkeltmannsforetak - Trenger råd og tips
|
Enkeltmannsforetak - Trenger råd og tips
22/01/2010 18:08
|
oysteinrolf
OP
Skal jeg mose trynet ditt, eller?
|
OP
Hei, jeg har nettopp startet et enkeltmannsforetak og kunne i den forbindelse trengt litt hjelp.
For øyeblikket fører jeg regnskapet slik som på bildet, og lurer på om de som eventuellt måtte kontrollere dette får hakeslepp på dårlig regnskap eller funker dette greit nok?
Såvidt jeg har forstått så skriver jeg inn min netto omsetning på skattekortet. Og skal jeg kun gjøre dette en gang i året?
Jeg kunne også tenkt meg å kjøpe inn noe kontorutstyr i forbindelse med bedriften min. Feks bil og datamaskin. Som jeg kan bruke på begge deler. Hvor mye er det snakk om å spare her?
Setter stor pris på hjelp:) Har du noe annet fornuftig å komme med, så spytt ut. Er totalt fersking på dette.
|
|
|
Re: Enkeltmannsforetak - Trenger råd og tips
[Re: oysteinrolf]
22/01/2010 18:25
|
Thomas NWS
Ringrev
|
Ringrev
Redigert av Silda; 22/01/2010 18:27. Rediger grunn: En link til
-Nemo saltet sobrius, nisi forte insanit-
|
|
|
[Re: Thomas NWS]
22/01/2010 19:21
|
Ironman
Entusiast
|
Entusiast
På skattekortet fyller du ut antatt årsresultat. terminene bestemmes av omsetning. så ikke noe bilde, men personlig bruker jeg datax fra mamut. da har du faktureringsprogram, regnskap, analyseverktøy, og link mot utfylling/autoutfylling av skjema til det offentlige. innkjøp av utstyr er det som regel en del å spare på. unntaket er bil. her er det endel momenter som må summeres opp for å se om det er lønnsamt eller ikke. husk forøvrig at innkjøp på over 15000 ikke kan føres som driftsutgift, men må føres som anleggsmidler, med påfølgende årlig avskriving. alt under kan føres som utgift. (enklere regnskapsføring)
|
|
|
[Re: Ironman]
22/01/2010 19:40
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Ang. bilen. Du kan trekke fra for bruk av privatbil i næring hvis du fører kjørebok (jeg har aldri blitt spurt om dokumentasjon). Fyller ut i næringsoppgaven, og det var vel kilometersats hvis jeg husker rett. Og hvis jeg husker like rett så kan du vel selge PC-en din til foretaket ditt, leie ut et rom (kontor?) til deg selv i foretaket osv.
Hvis du spør meg så ville jeg ventet med å skaffe utstyr du i grunn allerede har til du ser hvilken vei foretaket går (kommer kanskje litt an på hvilken retning, -bransje-, du tenker men allikevel).
Ang. betaling av personskatt og moms ville jeg tatt en prat med ligningskontoret og få dem til å gi deg skriftelig informasjon. Veldig alreit å kunne dokumentere hva de har sagt til deg i etterkant.
Husk at du går glipp av en del fradrag (som arbeidstaker) og kommer dårligere ut med en del trygdesaker (hvis du ikke hart tenkt å forsikre deg ekstra).
Redigert av Tange; 22/01/2010 21:44.
|
|
|
[Re: Kinderegget]
22/01/2010 21:49
|
Ironman
Entusiast
|
Entusiast
man kan ikke leie ut rom til eget firma dersom man har enkeltmannsforetak. gjelder AS og andre "upersonlige" foretak. man har endel trygderettigheter fra tidligere lønnsbeskatning. 1G (grunnbeløp, er i underkant av 73000 mener jeg) gir ett års trygderettigheter, maksimalt 3 år (3G).
En veldig viktige ting: sett av moms- og skattepengene, og ikke bruk av dem. MANGE har gått på den smellen at de har fått inn f.eks 50000 på en måned, og brukt dem til å betale regninger, lønn, utstyr, blablabla, så kommer februar måned, momsoppgave, første termin på forskuddsskatt.. så er helvete løs. staten er værre enn både Cresco og Espen Lie tilsammen når det gjelder å skylde penger. vær striks med denne kapitalen. ikke se på moms som ekstra likviditet med mindre det er krise, og du VET du kan komme i balanse igjen før innbetalingstid.
|
|
|
22/01/2010 23:14
|
janeb
Ringrev
|
Ringrev
Noen tanker om NUF her inne? - som et alternativ til enkeltmannsforetak og mulighet til å få AS rettigheter uten å ha egenkapitalen det medfører.
|
|
|
23/01/2010 09:39
|
GeirK
More than words
|
More than words
husk forøvrig at innkjøp på over 15000 ikke kan føres som driftsutgift, men må føres som anleggsmidler, med påfølgende årlig avskriving. alt under kan føres som utgift. (enklere regnskapsføring) Det gjelder ikke dersom gjenstanden kan antas å ha en varighet lavere enn tre år. En laptop til 20K kan du glatt skrive av direkte.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
23/01/2010 14:32
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
man kan ikke leie ut rom til eget firma dersom man har enkeltmannsforetak. gjelder AS og andre "upersonlige" foretak. <klipp> My bad. Har aldri hatt behov for denne (u)muligheten, men en kompis påstår at han leier av seg selv. Enten så slipper han gjennom med dette eller så er det kanskje snakk om dette: Skattefradrag for hjemmekontor
Veldig mange av oss som driver enkeltmannsforetak benytter hjemmekontor. Hvordan er reglene for dette?
Skatteetaten har som krav at rommet du benytter til hjemmekontor brukes kun til dette formålet. Altså om du har en datapult på stua som du jobber fra, så kommer ikke dette under reglene for hjemmekontor.
Fradraget er fastsatt til kr 1500,- på år (2009).
Du kan istedenfor standardfradraget velge å kreve fradrag for utgiftene du har i forbindelse med hjemmekontoret. Les mer om dette på Skatteetatens egne nettsider.
NB! Del gjerne tips og råd i kommentatorfeltet nedenfor vedrørende skattefradrag for hjemmekontor.
Redigert av Tange; 23/01/2010 14:33.
|
|
|
[Re: Tange]
23/01/2010 18:08
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
www.bedin.no har en god del gode tips. Og det er mulig at ditt lokale kemnerkontor har kurs for nye etablerere hvert år. I trondheim har vi to slike i året. Få også tak i LønnsABC 2010. Der står det hva og hvordan ulike fordeler som skal beskattes, samt frister for innleveringer.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
23/01/2010 18:20
|
oysteinrolf
OP
|
OP
Hei, takker for gode svar. Hvis jeg bruker penger jeg har tjent inn via bedriften, kan jeg kjøpe utstyr til bedriften uten å skatte på dem da?
|
|
|
[Re: oysteinrolf]
23/01/2010 19:33
|
EgilS
More than words
|
More than words
Hei, takker for gode svar. Hvis jeg bruker penger jeg har tjent inn via bedriften, kan jeg kjøpe utstyr til bedriften uten å skatte på dem da? For å si det enkelt: - Penger du bruker for å tjene penger kan trekkes fra det som skal beskattes. - Driver du et personlig firma er det ingenting som heter bedriftens penger eller private penger; alt er i samme skål.
|
|
|
[Re: EgilS]
24/01/2010 23:22
|
Olen
Entusiast
|
Entusiast
Hei! Jeg bruker gratisversjonen av Winvask fra www.fakturaprogram.no til fakturering og så fører jeg enkelt regnskap av typen dato, inn, ut og bilagsnr i excel. Det holder i massevis. Så lenge man er under en viss sum pr år (tror det er 1 mill) så plikter man bare å holde styr på inntekter og utgifter og ta vare på bilag og kan godt skrive for hånd i bok hvis du vil det. PC, kontormateriell, telefon og andre ting man bruker i foretaket kan skrives av. Noen er kreative i å skrive av alt mulig for å slippe skatt. Skatteetaten har masse folk som sitter og kontrollerer bedrifter og enkeltmannsforetak for å ta smartinger, så det beste er å oppføre seg og betale skatten med glede. Ved selvangivelse må man fylle ut næringsskjema (elektronisk på Altinn). Dette er mer klundrete og mindre brukervennlig enn man skulle tro så ikke vent med å sette i gang til siste dag før frist. Lykke til. Du kommer forresten til å bli nedringt av telefonselgere av regnskapsløsninger, visittkort, telefonabonnement, gulesider, firmasøk på nett osv i starten. Hold ut, det roer seg etterhvert
|
|
|
[Re: Olen]
25/01/2010 06:50
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Whee, noen kallte meg smart :-D
Ja, kemneren og ligningskontoret har fullt av folk som har som oppgave å revidere smartinger med foretak.
Kort ctrl C+V:
Enkeltpersonforetak er regnskapspliktige hvis de har mer enn 20 ansatte eller har eiendeler med mer enn 20 millioner i samlet verdi. De fleste som ikke har regnskapsplikt, må likevel oppfylle bokførings- og dokumentasjonskravene (bokføringsplikt).
Du må ha et regnskapssystem, og føre et regnskap. Dette for at du skal kunne levere og dokumentere de oppgavene myndighetene trenger, blant annet til skatte- og avgiftsbehandling. Regnskapet gir også viktig informasjon om selskapets økonomiske stilling for finansieringsinstitusjoner og andre som vil gjøre seg godt kjent med en mulig kontraktspartner.
Vi kan skille mellom tre slags forpliktelser i arbeidet med regnskap og regnskapsføring:
* Løpende bokføring og dokumentasjon: Krav om å skrive inn informasjon i et regnskapssystem (bokføring) om alt kjøp, salg og andre handlinger som betyr noe for selskapets inntekter, utgifter, eiendeler og gjeld. Dessuten krav om å samle og oppbevare bilag som bekrefter det som registreres (dokumentasjon). * Utarbeiding av årlige oversikter: Krav om å utarbeide årsregnskap og årsberetning, basert på bokføringen og dokumentasjonen i forrige punkt, etter bestemte prinsipper og vurderingsregler. * Tilgjengeliggjøring: Krav om å gjøre oversiktene i forrige punkt tilgjengelig for alle, ved å la interesserte se dem og ved å sende dem til Regnskapsregisteret innen en bestemt frist.
Selv om en del selskaper og næringsdrivende ikke plikter å lage årsregnskap og årsberetning, må de likevel oppfylle kravene til bokføring og dokumentasjon. Dette materialet er nemlig også grunnlag for oppgaver til myndighetene, for eksempel omsetningsoppgave og næringsoppgave.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: Olen]
26/01/2010 13:35
|
Flex
Veteran
|
Veteran
Hei! Jeg bruker gratisversjonen av Winvask fra www.fakturaprogram.no til fakturering og så fører jeg enkelt regnskap av typen dato, inn, ut og bilagsnr i excel. Det holder i massevis. Så lenge man er under en viss sum pr år (tror det er 1 mill) så plikter man bare å holde styr på inntekter og utgifter og ta vare på bilag og kan godt skrive for hånd i bok hvis du vil det. Samme her. WinVask og Excel er gode greier Ellers kan jeg bare si meg enig i resten av det du skriver.
|
|
|
|
|