4x4 intervall nummer 29, hvor er formtoppen?
|
Re: Intersport litt kjipe i første omgang.
[Re: Kruser]
15/08/2012 11:42
|
Øystein Rustad
Ringrev
|
Ringrev
Samme som Diamenten R1 min :-) fra G-sport. Hadde lyd i kranken etter mye harde bakkedrag, men det var bare smøring og stramming, leverte den inn med en gang jeg hørte en lyd. Veldig god sykkel synes jeg!
Hvordan er formen om dagen? Testet noe mere tempo?
Har selv begynt å bli komfortabel med temposykkelen jeg kjøpte, og perset grundig i år igjen i klubbm. Kjører fortsatt et utvidet 4x4 opplegg, og også prøvd bolklegging med en drøss med knallharde økter på en uke (ala H&H sine o2-bolker)som funket bra. Hadde også økt bra (all time)ved siste Watt-test på rulla.
|
|
|
Re: Intersport litt kjipe i første omgang.
[Re: Øystein Rustad]
15/08/2012 12:22
|
Kruser
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Formen er rimelig god. Ny formtopp er innen rekkevidde. Litt tung i beina etter 3 uker med totalt 34 timer trening, hvorav 7 4x4 økter de 2 siste ukene. Trapper nå ned på mengden og satser på at formen er på topp neste lørdag.
Nye temporitt blir i midten av august, og satser da på litt trening på temposykkelen i forkant. Har en medalje fra Sørlandsmesterskapet på tempo i fjor å forsvare, og skal gjøre mitt beste for en ny medalje i år (men det kan bli i tøffeste laget, i fjor var det drittvær og få som stilte).
|
|
|
Re: Formutvikling i henhold til Merida Rittranking
17/08/2012 22:47
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
Trener du over FTP vil jo også FTP flytte seg opp.
Nå viste vel forskningen til Helgerud og Hoff og co som de publiserte i circulation i 2007 at O2 opptaket ved terskel sank ved den harde treninga, selv om O2 opptaket totalt økte mer enn ved moderat trening. Det var de som trente moderat som økte O2 opptak ved terskel betraktelig... Men dette har de ikke kommunisert mye. Allikevel er tallene fra studien deres ganske klare, og tilgjengelig for alle.
|
|
|
[Re: Hvilepuls]
18/08/2012 06:00
|
Øystein Rustad
Ringrev
|
Ringrev
Mener at det du sier er riktig, men du konkluderer feil/motsatt. Det er IKKE ønskelig å øke 02-opptak/forbruk mest mulig på terskel (forutsatt at vi snakker om den samme terskelverdien/produsert effekt) Formålet med trening er vel også at 02 opptak (samme som forbruk) reduseres ved alle intensiteter (produsert effekt) inkl. terskel. Dette kalles arb.økonomi. H&H viste at trening ved alle intensiteter økte arb. økonomien like mye.
Redigerer inn at det blir veldig vanskelig å diskutere slikt i korte innlegg. Hvilken terskel? øket terskel? eller gammel teskel? watt/ftp-terskel? puls-terskel? melkesyre/blodverdi-terskel? Hva var WATT-verdiene ved gammel og ny terskel etc.
H&H konkluderer med 4 viktige ting: Terskel holder seg ganske konstant (%) i forhold til V02max (gjennomsnittlig blandt trente utøvere),arb.økonomi økes likt ved spesifikk trening ved alle intensiteter, V02max trenes raskest opp ved V02max intensitet og V02max utvikles i takt med hjertets pumpevolum.
Dette er min forståelse av hovedpunktene etter minnet, men en stund siden jeg har giddet å sette meg inn i detaljene i saken, da jeg har gjort meg opp en forståelse som jeg trener etter nå.
Hovedsaken i dette er vel å konkludere med at gamle sykkel-myter om at 3-8 minutters intervaller slutter å virke etter ca. 3 uker og at man trenger måneder med "grunnmur"(rolig) og 3-8 minuttere er formtopping ikke stemmer. Og at det kan være bedre å bruke 5 timer riktig i uka, enn 15 timer "feil".
Redigert av Øystein Rustad; 18/08/2012 07:08.
|
|
|
20/08/2012 11:43
|
sneivo
Fersking
|
Fersking
Hei.Kruser Så tilfeldigvis at vi syklet i samme gruppe på Garborgriket i år. Hadde noenlunde samme tid også.Har også vært med på rulletouren noen år og er ikke i nærheten av dine tider der,selv om jeg,som regel kjører maks på de fleste etappene. Er rullene så forskjellige? eller er det 4x4 som gjør utslaget. MVH. Sten Eivind Øksendal, Kvinesdal
|
|
|
[Re: sneivo]
20/08/2012 13:57
|
Kruser
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Hei.Kruser Så tilfeldigvis at vi syklet i samme gruppe på Garborgriket i år. Hadde noenlunde samme tid også.Har også vært med på rulletouren noen år og er ikke i nærheten av dine tider der,selv om jeg,som regel kjører maks på de fleste etappene. Er rullene så forskjellige? eller er det 4x4 som gjør utslaget. MVH. Sten Eivind Øksendal, Kvinesdal Sjekka kjapt tidene dine på rulleetouren, og watt-verdiene på Tryvann og Lysebotn så da fryktelig lave ut i forhold til hva du sykler ute? Spinner du? Rulla mi viser bittelitt for mye watt (vs. PowerTap) med korrekt kalibrering, og mye for mye med Rulletour-kalibrering på flate etapper.
|
|
|
20/08/2012 14:55
|
sneivo
Fersking
|
Fersking
Hei. Jeg har 280W på terskel og 49 Vo2max,testet på Spicheren i Kr.sand i Jan.i år.Veier for tiden 73 kilo,men er ikke noe klatregeit for det.Er best på slettene og liker tempo som deg. Var med på NM veteran i fjor på tempo og hadde 32min.og noe på 21km.På rulletouren gir jeg alt på de flate etappene,men på de lange bakke etapper har jeg ikke alltid hatt motivasjon,til å gi alt.På tryvann gir jeg som regel alt,hadde feil dekk der sist gang(swhalbe),da ble det dårlig resultat. Har trent systematisk siden 2005,etter over 20år nesten uten trening. Mest sykkel,men de 2-3 siste årene mer variert med løping,ski/rulleski,svømming,styrketrening.I tenårene var det trening med sprint og lenge i friidrett.Trener intervall men variere mellom lange og korte. Men utgangspunktet mitt var at jeg stusset litt, når du hadde så mye bedre tider en meg på rulletouren.Kanskje jeg gjør noe feil med rulla/kalibreringen? Nå er det opplading til birken.Ha en fin tur over fjellet,dersom du skal være med.
|
|
|
20/08/2012 18:11
|
Kruser
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Trener du over FTP vil jo også FTP flytte seg opp.
Nå viste vel forskningen til Helgerud og Hoff og co som de publiserte i circulation i 2007 at O2 opptaket ved terskel sank ved den harde treninga, selv om O2 opptaket totalt økte mer enn ved moderat trening. Det var de som trente moderat som økte O2 opptak ved terskel betraktelig... Men dette har de ikke kommunisert mye. Allikevel er tallene fra studien deres ganske klare, og tilgjengelig for alle. Så lenge du ikke har en link til artikkelen i cirkulation og ikke kan gjengi eksakt hva som står, så er det ikke så lett å diskutere. Tror innholdet har endra seg litt på veien her.
Redigert av Kruser; 20/08/2012 18:12.
|
|
|
[Re: sneivo]
20/08/2012 18:32
|
Kruser
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Hei. ... Men utgangspunktet mitt var at jeg stusset litt, når du hadde så mye bedre tider en meg på rulletouren.Kanskje jeg gjør noe feil med rulla/kalibreringen? Nå er det opplading til birken.Ha en fin tur over fjellet,dersom du skal være med. I og med at man kan stramme skruen akkurat så mye eller lite man vil på rulleturen, gjelder det å stramme minst mulig uten at det glepper (selv når man tråkker til litt ekstra hardt). Jeg får se om jeg klarer å slå deg på Birken. Du starter i pulje 13, mens jeg starter i pulje 16. (Grenserittet gir bedre seeding enn Garborgriket rundt, selv om Merida rittranking rangerer tidene våre der som bedre enn tiden din i Grenserittet)
|
|
|
"Ny" sykkel
20/08/2012 19:16
|
Kruser
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Med ny ramme er det omtrent som å få seg ny sykkel: Setet kommer i svart etterhvert... Fikk skifta kranklager, wirestrømper og styretape i tillegg til garantien på ramma og med 808-hjula er det ren nytelse å sykle  . 808-hjula er bare helt utrolig komfortable, selv med over 9 bar i dekka absorberes omtrent alt av ujevnheter. Vekten er som med den gamle ramma, og sykkelen veier 7 kg inkl. flaskeholdere, pedaler og sykkelcomputer. I morgen blir det bakketempo med høyprofilhjul.. (er jo letteste hjula jeg har).
Redigert av Kruser; 20/08/2012 19:17.
|
|
|
Re: "Ny" sykkel
21/08/2012 17:02
|
snebyge
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Lekker sak! 808, sikle..sikle.... Lykke til i Birken! jeg står over iår. Kanskje vi møtes til nytt oppgjør på Birkeland?
|
|
|
5. plass i pulje 16 i Birken
[Re: snebyge]
26/08/2012 19:55
|
Kruser
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
For første gang i år har jeg hatt et ritt hvor disponeringen og taktikken stemte nesten 100%. Jeg starta i pulje 16 i Birken i går og la meg i fremre del av feltet. Når grusen begynte var jeg helt i front, men det sprakk etterhvert opp og de to raskeste lot jeg bare gå da jeg ikke ville sprenge meg opp til Skramstad (De to kom i mål på 3:10). Så en kjenning litt foran meg, og måtte da over terskel for å tette luka. Han måtte etterhvert slippe mannen foran, og da var jeg det høyeste i puls på hele turen da jeg kjørte meg opp til mannen han slapp (4517?). Her fikk jeg en god mann å ligge bak helt til utforkjøringene ned til Djuposet.
Litt etter terrengpartiet dukket startnummer 4417 opp og han så ut til å ha et godt driv. Jeg la meg derfor på hjul, og han drog og drog uten å se seg tilbake en eneste gang. Vi passerte mange og mange prøvde å henge seg med, men falt av når det gikk litt oppover. 4517 dukket opp på et eller annet tidspunkt og i en bakke ble det han som dro videre, 4417 falt av, mens jeg fulgte. Denne mannen kjørte også bare på uten å se seg tilbake, så det var bare å henge på. I en bakke ble det litt for tøft og jeg måtte slippe men da dukket 4417 opp igjen og dro på videre.
Allerede etter drøye 3 mil kjente jeg krampetendensene, så jeg måtte hele tiden fokuserte på å kjøre billigst mulig og unngå rykking. I Rosinbakken måtte jeg bare kjøre mitt eget tempo og derfra og inn ble jeg kjørende med diverse grupper jeg passerte.
Han som dro meg store deler av løpet kom inn på 3:15, mens jeg kom inn på 3:18:07 og 5. plass i pulje 16.
|
|
|
Re: 5. plass i pulje 16 i Birken
26/08/2012 20:06
|
Kruser
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
|
|
|
27/08/2012 10:17
|
sneivo
Fersking
|
Fersking
Hei.Bra tid på birken.Du slo meg med 6min.Hadde også en bra dag på Lørdag,og en god følelse når jeg kom i mål.Men følte at jeg ikke hadde tatt ut alt.Åpnet nok litt rolig,var redd for å sprekke,så jeg havnet på en snittpuls på 83%.Til sammenligning hadde jeg 87% i snitt på grenserittet,men da fikk jeg mye kramper på slutten.Denne gangen var det gøy å sykle birken. Treningsmessig så beviser du at ditt opplegg virker for deg,og det er mange måter å bli i god form på,for oss halvgamle mannfolk.Jeg skal også være mer bevisst i perioder å trene kort og hardt,men ikke så mye som deg.Har også funnet ut at hvile/restitusjon,må en ikke være redd for ta i vår alder,når en har opparbeidet seg et godt treningsgrunnlag .MVH SEØ
|
|
|
Re: 5. plass i pulje 16 i Birken
27/08/2012 11:29
|
Kruser
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Bilder fra rittet finnes her: http://www5.marathon-photos.com/scripts/...49&bib=4494Syke priser, og ingen rettigheter til å bruke bildene selv om man kjøper de, så det er ikke så aktuelt.
Redigert av Kruser; 27/08/2012 11:53.
|
|
|
Re: Formutvikling
30/08/2012 10:57
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
Mener at det du sier er riktig, men du konkluderer feil/motsatt. Det er IKKE ønskelig å øke 02-opptak/forbruk mest mulig på terskel (forutsatt at vi snakker om den samme terskelverdien/produsert effekt) Formålet med trening er vel også at 02 opptak (samme som forbruk) reduseres ved alle intensiteter (produsert effekt) inkl. terskel. Dette kalles arb.økonomi. H&H viste at trening ved alle intensiteter økte arb. økonomien like mye. O2 tatt opp av kroppen per watt --> ønskelig med ned. (abeidsøkonomi) Evne til å ligge på høyere prosent av maksimalt O2 for et gitt tidsintervall --> ønskelig med opp. (Du klarer å presse deg mer) Tunga rett i munnen.
|
|
|
30/08/2012 10:59
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
Så lenge du ikke har en link til artikkelen i cirkulation og ikke kan gjengi eksakt hva som står, så er det ikke så lett å diskutere. Tror innholdet har endra seg litt på veien her.
Her er direktelink til den første tabellen deres. Her er studien i sin helhet.
|
|
|
30/08/2012 11:44
|
Kruser
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Så lenge du ikke har en link til artikkelen i cirkulation og ikke kan gjengi eksakt hva som står, så er det ikke så lett å diskutere. Tror innholdet har endra seg litt på veien her.
Her er direktelink til den første tabellen deres. Her er studien i sin helhet. Og her står det jo det motsatte av hva du sier: "Interestingly, AIT but not MCT improved the patients’ work economy". AIT = Aerobic interval training, BCT ="moderate continuous training"
Redigert av Kruser; 30/08/2012 11:44.
|
|
|
30/08/2012 12:00
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
Nå husker jeg ikke hvor jeg har skrevet noe om arbeidsøkonomi. Sikker på at du ikke blander med meg og en annen debattant?
De definerte arbeidsøkonomien som O2 opptak ved en forhåndsdefinert submaksimal belastning.
Skal du gjøre dette skikkelig, må du ha en kurve over O2 opptaket for alle løpshastigheter (eller effekt på sykkel).
Det var jo tydelig forskjeller på trenbarhet avhengig av hvilken intensitet man målte forbedringer ved.
|
|
|
30/08/2012 18:15
|
Kruser
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Nå husker jeg ikke hvor jeg har skrevet noe om arbeidsøkonomi. Sikker på at du ikke blander med meg og en annen debattant?
De definerte arbeidsøkonomien som O2 opptak ved en forhåndsdefinert submaksimal belastning.
Skal du gjøre dette skikkelig, må du ha en kurve over O2 opptaket for alle løpshastigheter (eller effekt på sykkel).
Det var jo tydelig forskjeller på trenbarhet avhengig av hvilken intensitet man målte forbedringer ved. Var litt kjapp ja. Men utsagnet ditt stemmer uansett ikke med artikkelen Nå viste vel forskningen til Helgerud og Hoff og co som de publiserte i circulation i 2007 at O2 opptaket ved terskel sank ved den harde treninga, selv om O2 opptaket totalt økte mer enn ved moderat trening. Det var de som trente moderat som økte O2 opptak ved terskel betraktelig" Høyintensitetsgruppa økte mest i O2 både på terskel og VO2max.
|
|
|
31/08/2012 11:51
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
Høyintensitetsgruppa økte mest i O2 både på terskel og VO2max.
På terskel; ikke prosentvis. De sto prosentvis stille, eller sank. Der avdekket man kanskje uten å vite om det, mye av grunnlaget for rolig trening. Samt at folka ikke har data over lang nok tid til å følge utviklingen.
|
|
|
KOM-hunting
31/08/2012 18:25
|
Kruser
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Med Birken overstått blir det nok lite terrengsykling fremover, nå er det tempo som er hovedfokus. Testa temposykkelen for første gang på en stund idag og klarte å forbedre en av mine KOM-er til tross for vindstille idag og medvind sist gang. Dagens tur: http://app.strava.com/activities/20384099
Redigert av Kruser; 31/08/2012 18:25.
|
|
|
31/08/2012 21:05
|
skiraffen
Ringrev
|
Ringrev
Her er direktelink til den første tabellen deres. Her er studien i sin helhet. Jeg er ganske overbevist om at man ikke snakker om samme artikkel her. Den artikkelen som hvilepuls refererer til handler om en studie av trening av 80-åringer som har hatt hjerteinfarkt og med et utgangspunkt på +/- 13 ml/kg/min i o2-opptak. Studien kruser m.fl. referer til tipper jeg er den som inkluderte 4x4, 15x15, langkjøring og distansetrening og ble gjort på relativt oppegående personer. Jeg tviler det er så mye å hente av hvilepuls sin referanse når det gjelder relevans til sykling på krusers nivå. Og når det gjelder utsagnet til Øystein R om... H&H konkluderer med 4 viktige ting: Terskel holder seg ganske konstant (%) i forhold til V02max (gjennomsnittlig blandt trente utøvere),arb.økonomi økes likt ved spesifikk trening ved alle intensiteter ...så har dette vært diskutert i en tidligere trenings-tråd og 'fredriks' har elegant poengtert at H&H ikke har noen statistisk grunnlag for å konkludere at terskel holder seg konstant selv om det ser slik ut av dataene. Problemet med H&H som jeg ser det er at de tar en del snarveier pluss at jeg synes de er rett og slett usmarte når de setter opp forsøkene/studiene sine. Og siden jeg ikke har råd/anledning/interesse av å gjøre noe annet enn n=1 studier er det bare å trekke slutninger av det som er kommet frem og tilpasse treningen til det. Om noen år gjør sikkert noen forskere om på metodene som brukes i forsøkene og da blir det mer spennende å delta i treningsdiskusjoner igjen :-)
|
|
|
04/09/2012 05:08
|
traktoregg
Besatt
|
Besatt
Syns Birken-tida til Kruser viser at måten han trener på er effektivt for ham, så kan teori være teori. Noen andre som sykla Birken på ca samme tid som kan si noe om hvor mange timer de trener i snitt pr uke?
|
|
|
Første seier i sykkelritt!
12/09/2012 11:39
|
Kruser
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Det tok sin tid før resultatene fra sist ukes nedovertempo (bedriftsritt) kom ut, men den som venter på noe godt venter ikke forgjeves:
Det ble 1. plass med tiden 13:28 2. Geir Bjørkås, National Oilwell Norway BIL, 00:13:54 +0:00:26 3. Andreas Vangstad, KSI, 00:13:57 +0:00:29
Totalt 44 stykker som fullførte med tidsregistrering.
|
|
|
Andre seier i sykkelritt!
16/09/2012 15:22
|
Kruser
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Det ble seier i Sørlandsmesterskapet 10 km tempo, Masters med tiden 13:37. Forholdene var ikke de aller beste med en god del vekslende (side)vind, men mange gode tider. 6:39 til vending og snaut 7 minutt på returen (litt mer motvind den veien).
2. Skuggevik, Runar Tvedestrand OSK 00:13:42 3. Væding, Nikolai Arendal CC 00:13:54
(Den beste av masters, Leif Tore Eriksen, sykla 20 km og vant der suverent med tiden 26:21)
Årets målsetning på 10 km tempo er mer enn oppfylt, så neste år blir målet å komme seg under 13:30.
|
|
|
[Re: traktoregg]
16/09/2012 20:31
|
joerntp
Avhengig
|
Avhengig
Syns Birken-tida til Kruser viser at måten han trener på er effektivt for ham, så kan teori være teori. Noen andre som sykla Birken på ca samme tid som kan si noe om hvor mange timer de trener i snitt pr uke? Har ikke fulgt hele tråden til kruser men jeg har kjørt noe av det samme opplegget med intensive intervaller. Jeg syklet på 3:20:27 og i vinterhalvåret ligger jeg på ca. 3 timer pr.uke. Stort sett en blanding av høyintensivt 4x4min og 4x10min. Mot sesongen har det blitt mindre intervaller og mer intensivt rundbane og noen langturer når jeg har hatt tid. Har bare syklet et par år og startet med mer "strukturert" trening etter birken i fjor.
|
|
|
[Re: joerntp]
16/09/2012 20:50
|
traktoregg
Besatt
|
Besatt
Syns Birken-tida til Kruser viser at måten han trener på er effektivt for ham, så kan teori være teori. Noen andre som sykla Birken på ca samme tid som kan si noe om hvor mange timer de trener i snitt pr uke? Har ikke fulgt hele tråden til kruser men jeg har kjørt noe av det samme opplegget med intensive intervaller. Jeg syklet på 3:20:27 og i vinterhalvåret ligger jeg på ca. 3 timer pr.uke. Stort sett en blanding av høyintensivt 4x4min og 4x10min. Mot sesongen har det blitt mindre intervaller og mer intensivt rundbane og noen langturer når jeg har hatt tid. Har bare syklet et par år og startet med mer "strukturert" trening etter birken i fjor. Legger du 4x4-intervallene og 4x10-intervallene i bolker eller varierer du gjennom hele vinteren? På hvilken intensitet kjører du 4x10-intervallene?
|
|
|
16/09/2012 21:09
|
joerntp
Avhengig
|
Avhengig
Intervallene har egentlig blitt variert gjennom hele vinteren. I fjor vinter ble det mest 4x4 men prøvde å få med en 4x10 i uken. Har som mål å komme igjennom 3 relativt harde økter i uken. 4x4 intervallene ligger i sone 4-5 og 4x10 intervallene ligger i sone 3-4.
Redigert av joerntp; 16/09/2012 21:10.
|
|
|
|
|