Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bacheloroppgave - Fysisk aktivitet som...

Bacheloroppgave - Fysisk aktivitet som... #877253 21/01/2010 13:43
Oeyvind Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Hei folkens!

Jeg vet det er mange kloke hoder på dette forumet, og tenkte derfor at jeg skulle be om litt hjelp til min bacheloroppgave.

Jeg går på sosionomstudiet, og har lyst til å skrive oppgave om fysisk aktivitet som forebyggende og behandlende faktor. Innfallsvinklene her er mange. F. eks "fysisk aktivitet som rusforebyggende arbeid blant ungdom", "fysisk aktivitet som forebygging og behandling av psykiske lidelser" eller "fysisk aktivitet i rehabiliteringen av rusmisbrukere". Dette er alle temaer jeg kan tenke meg å skrive om. Med andre ord, ungdom, rus og psykiske lidelser er noe av det jeg synes er mest spennende.

- Er det noen som har gode tips til litteratur som går konkret på noen av disse temaene?

- Er det noen som vet om forskning eller undersøkelser som går konkret på noen av disse temaene?

- Er det noen som har forslag til andre temaer som ligner på de jeg har presentert?

- Er det noen som har erfaring med å skrive noe lignende?

Jeg setter pris på alle tilbakemeldinger. Mye av det jeg ber om her (litteratur og forskning) kan jeg selvfølgelig lete etter selv, og det har jeg selvfølgelig tenkt til å gjøre. Men jeg vil likevel spørre i tilfelle noen sitter på noen godbiter de vil tipse meg om ICON_SMILE

På forhånd takk!

- Øyvind

Re: Bacheloroppgave - Fysisk aktivitet som... [Re: Oeyvind] #877261 21/01/2010 14:20
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Hør med kaffelars. Han har hatt bra hell med trening for rusmisbrukere. Vet dog ikke om han har lest noen spesielle tekster om emnet.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Bacheloroppgave - Fysisk aktivitet som... [Re: Oeyvind] #877263 21/01/2010 14:29
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
Det finnes visstnok ganske mye dokumentasjon på at fysisk aktivitet er effektivt mot milde til middels depresjoner, men konkrete litteraturtips, har jeg ikke. (Det som publiseres av slike studier, kommer vel først og fremst i form av artikler, ikke bøker.)

Re: Bacheloroppgave - Fysisk aktivitet som... [Re: Oeyvind] #877265 21/01/2010 14:35
Mr Blomst Offline
Ivrig
Ivrig
"Sensation seekers" er et begrep jeg synes er spennende, men jeg er usikker på om dette er en diagnose i ICD-10 eller DSM-4. Uansett er det et tips i alle fall, en medstudent av meg (barnevernpedagoglinjen) skrev om dette.

Didn't anybody tell you how to gracefully disappear in a room?
Re: Bacheloroppgave - Fysisk aktivitet som... [Re: Mr Blomst] #877271 21/01/2010 14:42
J
Joar71 Offline
Veteran
Veteran
J
Her er det en som har tenkt i samme baner:

http://ask.bibsys.no/ask/action/show?pid=07098302x&kid=biblio

Re: Bacheloroppgave - Fysisk aktivitet som... [Re: Joar71] #878040 23/01/2010 13:11
Oeyvind Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Takk for svar alle sammen ICON_SMILE

Jeg skal ta å sende en mail til kaffelars etterhvert, alltid spennende å høre erfaringer fra slikt arbeid.

Jeg har også hørt at fysisk aktivitet kan hjelpe mot depresjoner i en del tilfeller, noe som er interessant i og med at depresjon er den vanligste grunnen til sykefravær i Norge. Jeg har også inntrykk av at dette er noe av det best forskningsmessig dokumenterte av de tingene jeg kan tenke meg å skrive om (dette er kun inntrykk jeg har etter å ha surfet rundt på nettet).

Mr. Blomst: Angående sensation seekers så synes jeg også det er spennende. Jeg ser for meg at noe rusmisbruk kunne vært unngått dersom ungdom med faresignaler ble fanget opp i ung alder og tilbydt ulike aktiviteter med fart og spenning i (selvfølgelig i kombinasjon med andre tiltak). Vet du om oppgaven til din medstudent ligger allment tilgjengelig? ICON_SMILE

Joar: Tusen takk for et kjempegodt tips, jeg tar garantert turen ned til Møllendalsveien og sjekker ut denne oppgaven ICON_SMILE

Re: Bacheloroppgave - Fysisk aktivitet som... [Re: ] #878104 23/01/2010 17:37
Bawrel Offline
Entusiast
Entusiast
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/

Denne siden tror jeg inneholder det meste av medisinske artikler som utgis av anerkjente institusjoner verden rundt. Det kan kanskje lønne seg å bruke skolen din sin IP-adresse slik at du får tilgang til flere artikler i full tekst.

Re: Bacheloroppgave - Fysisk aktivitet som... [Re: Oeyvind] #878119 23/01/2010 18:35
E
Ederkoppen Offline
Fersking
Fersking
E
Sitat: Oeyvind
Takk for svar alle sammen ICON_SMILE

Jeg har også hørt at fysisk aktivitet kan hjelpe mot depresjoner i en del tilfeller, noe som er interessant i og med at depresjon er den vanligste grunnen til sykefravær i Norge.

Jeg har en god kollega som møtte "veggen" og fikk en depresjon. Han fikk et 4 ukers rehab opphold på Røros, hvor det inngikk fysisk aktivitet hver dag kombinert med kosthold.

Moderator  support