Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvilke seedingritt skal jeg starte?

Hvilke seedingritt skal jeg starte? #876607 20/01/2010 09:25
L
lykketrollet Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
L
Jeg er en fersking som har meldt meg på Birken i år. Tenkte jeg også skulle være med på ett eller to seedingritt før Birken. Hva vil dere anbefale en fersking? Passer f.eks. Raumerrittet og Grenserittet.

Re: Hvilke seedingritt skal jeg starte? [Re: lykketrollet] #876621 20/01/2010 09:42
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Grenserittet vil nok være en bra gjennomkjøring før Birken. Det er et veldig bra ritt på mange måter. Mange deltakere, variert og fin løype. Gir deg nok mulighet til både banning og glising om hverandre. Den har mer skogspartier enn birken, nesten ikke asfalt, men en god del grusveier. Alt i alt en fin tur og et bra seedingsritt.

Farrisrunden går tidlig på sesongen og vil gi deg en pekepinn dersom du mangler det. Den er som nevnt i en annen tråd mye mer preget av asfalt og grusvei enn mange andre ritt og bortsett fra at den har noen få, relativt tricky terrengparti, er det et ritt hvor kjøring i felt ol. spiller en stor rolle. Og så har Farrisen noe Grenserittet mangler: Klatring. Det er ganske mye kneiker, så ikke brenn ut for mye krutt tidlig i rittet, for da blir avslutningen slem.

Hvis du er god i terrenget og middels dårlig i feltsykling, vil Vestmarksrittet være et godt valg. Da vil du få god uttelling.

Hvis du er nybegynner i terrenget, vil Vestmarksrittet være et godt sted å få øvd seg litt, men seedingsmessig vil det ikke være taktisk å melde seg på et ritt som stort sett trekker fram det du sliter mest med. Men ta med dette rittet uansett og sats på optimal seeding på Grenserittet ICON_WINK

(DISCLAIMER : Jeg svarer utifra hva som tidligere har vært seedingsritt. Det er ikke bestem ennå hvem som blir, så det får du følge med på framover)

Re: Hvilke seedingritt skal jeg starte? [Re: Sykkelbob] #876667 20/01/2010 10:51
norst1 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Merk: Farrisrunden var ikke seedingritt i 2009. Aner ikke om de blir det igjen i år.

Dag
Re: Hvilke seedingritt skal jeg starte? [Re: norst1] #876704 20/01/2010 11:52
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
:-) Det er riktig. Men de har vært det før og jeg tipper de vil søke om å bli det igjen. De var forøvrig seedingsritt for Grenserittet, så om man skal på GR og ikke har noe seeding, kan det være en god ide...

Re: Hvilke seedingritt skal jeg starte? [Re: Sykkelbob] #876880 20/01/2010 17:48
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hallingrittet er et fint ritt som har vært seedingritt noen ganger. Mest grus og stølsveier, så det er ikke så veldig teknisk, men du får likevel følelsen av at det er et terrengritt. Rittet er forholdsvis kort (under to timer), så det er et fint ritt for å kjøre hardt fra start og håpe på at det holder helt inn.

Øivind

21:53
Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: Hvilke seedingritt skal jeg starte? [Re: oivindg] #891406 23/02/2010 13:55
F
feather+mtn Offline
Entusiast
Entusiast
F
Jeg har syklet en del siden 2008 og er som nybegynner å betrakte. I fjor forsøkte jeg en del sykkelritt utenom birken, som da var seedingritt.

Jeg vil anbefale Vestmarkrittet og Grenserittet som 2 bra ritt. I Vestmarkrittet er det bra med terreng, men ikke altfor krevende. Grenserittet anbefaler jeg med tanke på lengden, samt god trening med å sykle med mange rundt seg. Drammensrittet er det klart morsomste rittet jeg syklet i fjor, men kanskje ikke det enkleste å oppnå seeding i. Raumerrittet syklet jeg også, ok for Birken, men synes arrangementet ikke var helt topp i forhold de ovennevnte.

I år går jeg for Farrisrunden, Vestmarkrittet, Grenserittet, Montebellorittet i hvert fall. Gleder meg!

Re: Hvilke seedingritt skal jeg starte? [Re: feather+mtn] #892084 24/02/2010 22:27
Oddis Offline
Medlem
Medlem
Nå ser jeg ikke hvor du holder til hen, og de andre svarene har handlet om ritt på østlandet. Jeg vil trekke fram Markatråkket i Trondheim som et taktisk godt valg. Ikke at det ligner så mye på birken, faktisk ganske mye mer krevende både i antall høydemeter og terreng. Poenget er at her får man ganske god seeding ifh avstanden opp til eliten. Dette er basert på egne erfaringer i i allefall, men jeg hører andre også sier at dette rittet gir godt betalt.

Desuten er det fantastisk morsomt...... etterpå...

Re: Hvilke seedingritt skal jeg starte? [Re: Oddis] #892167 25/02/2010 09:16
A
akvilas Offline
Entusiast
Entusiast
A
Jeg var nybegynner i fjor. Kjøpte sykkel i påsken (hadde ikke hatt sykkel på 2-3 år). Syklet Montebello i mai, Raumer i juni og Drammensrittet i august.

Jeg forbedret seedingen i hvert ritt, men det hadde mest med formen å gjøre. Raumer var jo en fordel fordi det var teknisk enkelt, men kommer tidlig på året.

Jeg var utvilsomt i best form i august, men Drammensrittet var langt over mine tekniske egenskaper så var et dårlig seedingsritt for meg. Jeg fikk ikke tatt ut alle kreftene. I birken syklet jeg så ca 45 min raskere enn snittet i min pulje.

Best mulig seeding får du vel ved å sykle et ritt som passer deg teknisk, så nær Birken som mulig. For mange er det Grenserittet...Men like viktig er det å ha det moro!

Og Drammensrittet var den perfekte VÆRMESSIGE oppladningen til Birken. Behagelig å stå på Rena å føle at man har kontroll på påkledning og moro å komme i mål på Lillehammer og 'skryte av' at jeg syklet et verre gjørmeritt to uker før...

Re: Hvilke seedingritt skal jeg starte? [Re: norst1] #892178 25/02/2010 09:39
FrankHH Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: norst1
Merk: Farrisrunden var ikke seedingritt i 2009. Aner ikke om de blir det igjen i år.

Birken adm. er tydligvis ikke langsinte, Farrisrunden ER seedinsritt i år 2010.

Specialized, Ghost, TREK, Giant +++
Re: Hvilke seedingritt skal jeg starte? [Re: FrankHH] #892553 25/02/2010 21:31
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: FrankHH
Birken adm. er tydligvis ikke langsinte, Farrisrunden ER seedinsritt i år 2010.
Blir spennende å se om de putter eliten inn i de klassevise resultatlistene sånn som de har blitt bedt om.

Øivind

21:53
Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.

Moderator  support