Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Alpetips rundt Genève

Alpetips rundt Genève #876143 19/01/2010 10:52
S
spilleth Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Hei,

Jeg og min kone skal på alpeferie nå snart og har fly til Genève. Vi har stått på ski i Statene og Canada, men er lite kjent i alpene. Vi trenger også noen tips steder og på OK hoteller. Vi trives best utenfor løypa med storfjells ski.

Vi vurderer:

Zermatt:
Fint sted med sjarm, men har hørt at det er dyrt og litt vanskelig å finne bra løssnø kjøring

Verbier:
Bra sted med fine løssnø muligheter, men er dyrt

Valdiser:
Fin skikjøring, men litt utrivelig by. Positivt med billig hotell etc.

Andre steder???

Forslag og input på disse stedene eller andre mottas det med takk.

pes

Re: Alpetips rundt Genève [Re: spilleth] #876144 19/01/2010 11:05
FotoErik Offline
Medlem
Medlem
Dere kan jo teste ut Morzine / Port du Solei området. Jeg har sett mye fin frikjøring derifra på div snowboardfilmer. Alternativt så kan dere bo i Cervinia som er koblet sammen med Zermatt. Siden det ligger i Italia, så er prisen mer levelig. Mye bra frikjøring her også, men lei en guide da det ligger delvis på en isbre.
Verbier er helt rått hvis dere treffer med snøen. Dyrt, men absolutt verdt det!

Erik

I opened my eyes and - by jingo! I realised I'd married three of 'em.
Re: Alpetips rundt Genève [Re: FotoErik] #876293 19/01/2010 15:58
S
spilleth Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Takk for tips Erik,

Ligger mest ann til Verbier eller Valdiser. Er litt skeptisk til breene i Zermatt siden vi tenkte kun ha guide en dag og ikke hver dag.

pål

Re: Alpetips rundt Genève [Re: spilleth] #876296 19/01/2010 16:02
Jokis Offline
Ivrig
Ivrig
...det mest opplagte målet må vel være Chamonix? En time fra Geneve.
Masse hissig kjøring.
Kort vei til Cormayeur, 35 min. Der kjører nesten ingen uttafor.

Re: Alpetips rundt Genève [Re: Jokis] #876332 19/01/2010 17:47
S
spilleth Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Enig at Chamonix er et fantastisk sted. Men har hørt at man helst bør være kjent og at det blir veldig fort oppkjørt!

pål

Re: Alpetips rundt Genève [Re: spilleth] #876405 19/01/2010 20:09
ToHee Offline
- så humla suser
- så humla suser
Serre Chevalier er mitt tips: 4 koselige landsbyer på rekke og rad, nydelig skogskjøring mellom perfekt plasserte lerketrær. En svipptur unna ligger La Grave med fantastisk kjøring med borti 3000 høydemeter ned til feks St. Cristoph. Andre bra anlegg i nærheten er Montgenevre, Alp d'Huez, Les Deux Alpes, Bardonnechia, Sestriere m.m. Alt innenfor ca 45 min med bil. Disse stedene ligger i forskjellig daler der det alltid er gode odds for å fine jomfruelig snø.

Chamonix kan være fantastisk, men køene er et mareritt. Courmayeur på andre siden av Mont Blanc har flotte frikjøringsområder som er lett tilgjengelig, deilig mat og lite folk i terrenget.
Zermatt er flott, men har mye mindre kjørbart areal enn mange andre steder pga mye stein, klipper etc. Dessuten så er det lett å bruke for mye tid på transport i mellom heissystemer hvis du ikke er kjent. Cervinia ligger på solsiden i fht Zermatt og har utrolig flotte preppa løyper og brukbar off-pist, men er preget av masse fulle briter og tullinger som burde holdt seg hjemme.

Lei bil! Koster ikke mer enn et par lapper for en liten bil i en uke.

Aron SK, NBNL
Re: Alpetips rundt Genève [Re: ToHee] #876483 19/01/2010 22:21
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Mange gode tips, det aller beste er ToHee sitt om å leie bil. Et must. Nærmest Geneve blir Morzine/Avoriaz, La Cluzac, Flaine og Chamonix, alle ca en time fra flyplassen.

Når det gjelder Chamonix så er det jo ikke slik at en må kjøre bratt. Lille Les Houches nederst i dalen eller Le Tour øverst knuser det meste av amerikanske anlegg på størrelse og har bra offpist (dvs Le Tour) og har et scenery (norsk ord ?)av en annen verden. Og da har jeg ikke nevnt de 4 store anleggene sentralt.
Siden jeg tolker det som dere ikke er interessert i å konkurere om førstespor på Le Grand montets eller Aguille de midi så vil de andre anleggene gi mindre stress og kø. Men Chamonix fordrer bil mener dog jeg.

Italia: der kjører få utenom peppa løyper, Aostadalen er kort vei fra Geneve/Chamonix, og der står anleggene i kø på begge sider av dalen.

Men lei bil, sjekk snøforhold (Området frankrike/sveits har bra forhold nå), sjekk værmeldinger og dra dit det virker å være best. God tur!

Redigert av oddefa; 19/01/2010 22:24.
Re: Alpetips rundt Genève [Re: Oddefa] #876529 20/01/2010 06:53
Arne_And Offline
More than words
More than words
Flaine kan være et bra tips. Jeg var i alpene for et par år siden, vi hadde base i Chamonix. Det var en uvanlig tørr uke, men Flaine fikk et dump. Vi dro dit to dager etter dumpet, og fortsatt var det masse lett tilgjengelig offpiste. De har mye fin frikjøring lett tilgjengelig fra heisene. Det er ikke et stort anlegg etter aplestandard, men det har gode muligheter likevel.

Re: Alpetips rundt Genève [Re: Arne_And] #876547 20/01/2010 07:37
S
spilleth Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Takker for meget gode tips folkens,

Vi hadde egentlig tenkt å klare oss uten bil og bruke offentlig transport. Ulempen med den løsningen er at det blir mindre muligheter for å dra til der snøforholdene er best, men fordelen er mindre styr og jeg trodde det skulle være dyrere løsning å leie bil enn å klare seg med tog/buss når vi kun er to personer. Men skal sjekke det nærmere ut.

Serre Chevalier er et veldig bra alternativ, men såvidt meg beskjent er det forholdsvis langt fra Geneve. Alp D Huez er kanon annlegg, men har ikke noe særlig med trær for skogskjøring har jeg hørt. Morzine/Flaine/Courmayeur etc hørtes spennende ut og må sjekkes nærmeere. Men vi tenkte det kunne være OK om man skal basere seg på et skianlegg at de er både skog og storfjell.

Chamonix er jo som kjent alpenes vugge, men trodde det var veldig krig om førstesporet og at man burde henge med locals for å finne fine linjer? Men du har rett vi skal nok ikke kjøre facen under heisen på Aguille de midi!

Ingen som har noen formeninger om Val di ser og Verbier?

Re: Alpetips rundt Genève [Re: spilleth] #876582 20/01/2010 08:52
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sveits er knallbra for offentlig transport, mens frankrike og italia er mye dårligere en Norge. Få avganger, mye av og på etc.
Sannsynligligvis blir ikke bil så mye dyrere heller og mer effektivt. Min mening. Med bil kan du også oppleve små perler, som kan gi de største skiopplevelser.

Verbier: Knallbra, men muligens det stedet i alpene som blir fortest oppkjørt (Ser du bort i fra Grand Montes så raskere en Chamonix også). To dager etter snøfall må du traversere på deg beinhinnebetennelse eller gå i 30 min (i seg selv ikke noe problem, men du skjønner hva jeg mener). Men terrenget er fantastisk, kanskje det best heisbaserte i hele verden ?

Val D isere: Her blir det sjeldnere oppkjørt, rett og slett mindre krig om løssnøen. Kan skyldes at det er få skandinaviske skibumser igjen, i forhold til 90 tallet ? Vet ikke, bare en antagelse. Helt klart sykt bra terreng. Muligens mitt favoritt sted i Frankrike, men har du bil (nok en gang hehe) har du plutselig kort vei til Val Thorens, Meribel, Courcevel, La Plagne, Les Arcs, La Rossiere/La thuile (italia), St Foy (en perle, der jeg har kjørt dypest snø ever.SYKT)før Tignes og Val som ligger øverst i dalen. Mao: Fantastisk område, er vel uslålig egentlig. Men som sagt: BIL.

Både Verbier (Brusson) og Val D isere (Fornet) har knallbra skogskjøring, blandt det beste i alpene, litt overrasket over at de ikke var med over kåringen av beste skogskjøring i alpene i det siste Fri flyt.

Serre Chevalier tror jeg blir veldig stress fra Geneve og buss, men mulig det går direktebuss, men tviler på det er mange avganger.

Redigert av oddefa; 20/01/2010 08:58.
Re: Alpetips rundt Genève [Re: Oddefa] #876590 20/01/2010 09:00
KnutG Offline
Avhengig
Avhengig
Verbier er bra og du blir neppe skuffet. Stenger anlegget pga snødump har du, som oddefa nevner, Brusson. Bare ta gondolen ned til dalen, en kort buss-tur og du får et lite skianlegg med vannvitige muligheter for skogskjøring.

At Verbier blir fort oppkjørt er jeg ikke enig i. Ja, du må gå litt/traversere litt men gleden av 1000 høydemeter pudder er verdt det (Stairway to heaven) ICON_SMILE

Knut

Re: Alpetips rundt Genève [Re: Oddefa] #876629 20/01/2010 09:51
S
skråningmannen Offline
Medlem
Medlem
S
Under en ukes opphold i Chamonix for et par år siden, endte jeg opp med 3 dager i Cormayeur i Italia. pga snøforhold og veldig tilgjengelig frikjøring. Fikk høre at mikroklimaet i området gjorde at dårlige forhold i Chamonix, var gode forhold i Cormayeur, og vice versa. Det er lett å komme seg med buss mellom disse to stedene, og billigere enn bil p.g.a. svindyre bomavgifter.

Life is a limited time offer, ride frequently.
Re: Alpetips rundt Genève [Re: spilleth] #876646 20/01/2010 10:16
Jokis Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: spilleth
Men du har rett vi skal nok ikke kjøre facen under heisen på Aguille de midi!

Du skal få et knalltips.
Når det dumper i Chamo, har vi ofte kun tatt den første heisen mot toppen av Aguillen. Derfra og ned er det myye leken kjøring ned til byen igjen, på begge sider av heisen. Står du på litt rekker du annenhver heis og kan få j**vli mange turer på en dag.
Det er heller ikke mange som kjører der , selv om det har blitt litt mer trafikk de siste årene.

Kan ikke tro jeg skrev det der.

P.S
-at du må ha bil i Chamonix er på det beste en mild overdrivelse.

Redigert av Jokis; 20/01/2010 10:18.
Re: Alpetips rundt Genève [Re: Jokis] #876692 20/01/2010 11:35
Trond Vidar Offline
I want to ride my bicycle
I want to ride my bicycle
Sitat: Jokis
...det mest opplagte målet må vel være Chamonix? En time fra Geneve.
Masse hissig kjøring.
Kort vei til Cormayeur, 35 min. Der kjører nesten ingen uttafor.

+1 for Cormeyeur. Lei guide og kjør breen ned fra breen til venstre fra Punta Helbronner (gondol 3462moh). Det er stiplet inn på kartet. Ikke veldig krevende for de aller råeste gutta på ski, men masse flott pudder hvis snøforholdene er gode.

Original kartstørrelse

Redigert av Trond Vidar; 20/01/2010 11:36.

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: Alpetips rundt Genève [Re: Trond Vidar] #876834 20/01/2010 16:24
S
spilleth Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Må si at fjellene rundt Mt. Blanc er flotte både på italiensk og fransk side, men ser likevel ut som vi dras mot Valdiser pga enkel tilgang til bra frikjøring og veldig lite folk. Pluss at det virket som det var enklere å få tak i billig hotell.

Igjen takk for supre tips!

Re: Alpetips rundt Genève [Re: KnutG] #876860 20/01/2010 17:21
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Pina
Verbier er bra og du blir neppe skuffet. Stenger anlegget pga snødump har du, som oddefa nevner, Brusson. Bare ta gondolen ned til dalen, en kort buss-tur og du får et lite skianlegg med vannvitige muligheter for skogskjøring.

At Verbier blir fort oppkjørt er jeg ikke enig i. Ja, du må gå litt/traversere litt men gleden av 1000 høydemeter pudder er verdt det (Stairway to heaven) ICON_SMILE

Verbier er vel almennt kjent som det stedet i verden, sammen med Whistler og Les Grand Montets, som blir raskest oppkjørt på en pudderdag..dermed må en begynne å traversere ganske kjapt. Stairway to Heaven er jo fet (men ikke 1000 hm hehe), men den blir også oppkjørt dag 2 eller 3 (har ikke vært der så mye siste årene, hadde et par dager i fjor der). Ikke misforstå, Verbier er knallbra, men har større konkurranse og flere offpist entusiaster en de fleste andre store (og små) anlegg.

Re: Alpetips rundt Genève [Re: Jokis] #876861 20/01/2010 17:24
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
[/quote]

P.S
-at du må ha bil i Chamonix er på det beste en mild overdrivelse. [/quote]

Tror ikke noen har sagt må, men bør. Å vente på buss på en pow dag i Chamonix har ikke jeg tålmodighet til. Med bil er en veldig mer fleksibel, for å ikke snakke om muligheten til teste andre anlegg, evt bo litt utenfor byen (ala Les Houches). Men enig i MT Blanc tunellen er dyr, men kan en dele på 2-3 stk blir det bedre.

Re: Alpetips rundt Genève [Re: Oddefa] #876874 20/01/2010 17:40
Jokis Offline
Ivrig
Ivrig
...du er rett og slett for sein om morran:)

Re: Alpetips rundt Genève [Re: Jokis] #877006 20/01/2010 22:36
ToHee Offline
- så humla suser
- så humla suser
Har akkurat booket 3-Stjerners hotell i Courmayeur for 740,- natten (370,- pp) inkl. frokost. 600meter til gondol. Får bra tilbakemeldinger, spesielt for den eksepsjonelle kaffen ICON_SMILE
Vi flyr til Milano, der vi har leid en Peugeot 308 til 1400,- for fem dager. 2 t 15 min til Courmayeur.

Aron SK, NBNL
Re: Alpetips rundt Genève [Re: Jokis] #877023 21/01/2010 00:04
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Jokis
...du er rett og slett for sein om morran:)

Nei da, er først oppe jeg hehe, men treige kompiser. Men seriøst; er du tre stk så er det nesten like billig å leie en bil i ei uke som å bruke kollektiv, eller som i Chamonix tilfelle hvor det går buss annenhver time fra flyplassen (ikke så dyrt..) eller hyre plass hos MT dropp off til å hente/bringe til 5-600 kr tur/retur. Leiebil er kos (nesten alltid, kan være noen kje folk på flyplassene), kollektivtransport utenom Sveits er tilbakestående. Og på pudderdag må du synsykt tidlig i busskø for å komme seg opp til Les Grand Montet, med bil mye mer kos, i tilleg (og det her er viktig) kan du spille god musikk på veien opp, ikke sitte trangt etc. Og har jeg nevnt fleksibiliteten..ja det har jeg hehe. På en annen side, hvor lurt er det å dra til LGM på en pudderdag når det er mye mindre stress andre deler av dalen.

Re: Alpetips rundt Genève [Re: Oddefa] #877046 21/01/2010 08:12
Jokis Offline
Ivrig
Ivrig
...jadda.
Er enig. Det er mye lettere med bil.
Hadde bilen der nede sist jeg sesonga og det er klart du har helt andre muligheter....

Har i de siste årene bodd i Argentiere,eller på Le Praz.
Er du GM-hore er Argentiere å foretrekke. Da er det null problem å være først i køen,eneste slitsomme er de lokale arrogante elementene du må sloss deg foran når de sniker.
Hvis du kommer med norsk køkodeks til Chamonix, blir det ikke mange turer gitt:)

Re: Alpetips rundt Genève [Re: Jokis] #877343 21/01/2010 17:18
S
spilleth Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Bil er ikke dumt, men om vi ender i Valdiser så tror jeg vi klarer oss uten. Men blir det et annet sted blir det leiebil.

Vi er jo tross bare to pers og får prøve å være litt miljøvennlige:-)

pål

Re: Alpetips rundt Genève [Re: spilleth] #877352 21/01/2010 17:28
ToHee Offline
- så humla suser
- så humla suser
Vi var fire pers som reiste til Zermatt i desember med intensjon om å ta tog fra Geneve. Det viste seg at tog t/r var nesten dobbelt så dyrt som å leie en Astra stasjonsvogn selv med utgiftene til pendlertog fra Tasch(?) inn til Zermatt. Det var lett å se bort fra miljøhensynet når vi sparte såpass..

Aron SK, NBNL

Moderator  support