|
|
Kjøp av bil - Bensin eller diesel?
|
Kjøp av bil - Bensin eller diesel?
18/01/2010 13:30
|
perpedal
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Driver å vurdere å bytte ut den god gamle SAABen min med en nyere SAAB eller noe annet.
Men først hinderet i valget er bensin eller diesel? Er den høyere prisen for en dieselbil verdt det i forhold til en bensinbil. Er jo fort snakk om en 30-50.000 i forskjell. Kjører mellom 16.0000 og 20.000km i året.
Så til det store spørsmålet. Finnes det noe annet der ute enn SAAB??? Egentlig ikke! Ikke noe å krangle på, er miljøskadd fra barnsben av. Men etter å ha rullet rundt i SAABer i 16år så kunne det jo vært artig å prøve om det finnes noe annet dugendes der ute.
Kravet er at setene må være komfortable for en på 192cm og helst skal gå ann å stappe en sykkel eller to og bagasje og/eller ski på 210cm inni bilen. Synes det for forbrukets sin skyld er greit på lange turer, og at det dessverre er flere og flere som ikke ser forskjell på mitt og ditt. Så synes det er litt tryggere å ha tingene inni bilen. Særlig når man stopper i oslo på tur hemover. Eller for å spare ski og sykler for all dritt som hjulene hiver opp fra veien.
Foreløpig stort sett bare meg og skiene/syklene som er ute på tur i bilen. Så har vurdert en mindre bil, men som oftest så er setene søppel for en på 192cm. Vurderte en 207 SW, men den ble raskt eliminert etter en prøvesitting. Justerte setet i alle retninger men fikk i lårene ned på puta. Så når man har 4-5 120mils turer (t/r) i løpet av året for å ta en tur på hytta og besøke sjølingene. Så nytter det ikke med seter bare enkelte deler av rumpa er nedi.
Har prøvd noen personbil-varebiler, men som regel hvis du er over 180 så sitter du med knærne i dasjbordet og rattet i magen.
Så er det noen som har ett godt svar på om bensin eller diesel, og om det finnes noe annet enn SAAB? Budsjettet er maksimalt 250.000kr
|
|
|
Re: Kjøp av bil - Bensin eller diesel?
[Re: perpedal]
18/01/2010 13:37
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Bensin eller diesel: der må du nesten se på prisene på den biltypen du bestemmer deg for, noen biltyper har veldig liten prisforskjell. Da jeg sjekket priser på Skoda Octavia var det bare ca 5000 kr dyrere for diesel enn bensin (minste motoralternativ). Da lønner det seg åpenbart, selv med ganske liten årlig kjørelengde.
Forøvrig vil jeg anbefale å se på nettopp Octavia. Den har overraskende god bagasjeplass, jeg sammenlignet den med Passat og fikk inn en like lang dings i Octavia som Passat. Kjøper du minste motoralternativ via dinbilpartner.no får du nybil for ca 250.000.
|
|
|
[Re: Arne_And]
18/01/2010 13:45
|
GeirK
More than words
|
More than words
Da lønner det seg åpenbart, selv med ganske liten årlig kjørelengde. Og så er det vel ikke sånn at verdien av å ha dieselmotoren automatisk faller til null mens du eier bilen, så noe av ekstrakostnaden kan du regne med å få igjen når du selger. Med mindre det skjer noe dramatisk med prisen på dieselolje.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
18/01/2010 14:00
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Du må nok prøve Passat Per... Dessverre.
Ut på tur!
|
|
|
[Re: Supermann]
18/01/2010 14:18
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
BMW 5-serie stasjonsvogn er jo en bil det er god plass i, i hvert fall foran. Når det gjelder drivstofftype forteller min begrensede erfaring at bensinbiler generelt er morsommere å kjøre enn dieselbiler, noe som ville vært en betingelse for min del. Det er et tapsprosjekt å ha bil uansett, så det er bare å gjøre seg opp en mening om hva som er viktigst av kostnader, komfort, fart og spenning.  LJ
|
|
|
[Re: Supermann]
18/01/2010 14:21
|
perpedal
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Meste parten av min kjøring går vell under kategorien blandet. Bor ca 2mil uten for Kristiansand. Bruker sykkel eller buss til jobb. Hvis jeg ikke skal noe rett etter jobb eller har noen ærend jeg må rekke. Kjører i dag en 900 turbo med 185hk, så største savnet ved en diesel bil blir akselerasjonen. Liksom ikke samme spruten i en dieselmotor, og så er morroa over så fort i en dieselbil. Litt barnslig når det kommer til slike ting  Men det er vell bare en vanesak. Passat er sikkeret bra biler det, men er ikke noen stor fan av brøddeig designet på vw bilen. For meg ser de ut som en lett forma brøddeig. Jeg vet SAAB er ikke akkurat spenstige de heller, men de har da noen vakre linjer i det minste. Satt og kjikka litt på golf i går og ble bare tristere og trister jo flere jeg så på av de. Ja, jeg vet jeg er sær. Sykler bare på 29er i tillegg
|
|
|
18/01/2010 14:24
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Ta en titt på Ford Mondeo, mye plass, rimelig bil... bra motor-alternativer. Er vel omtrent størst uansett klasse, vesentlig større enn Octavia i baggasjerommet, for eksempel. Er selv meget fornøyd med kjøreegenskaper, og den nye er enda bedre(har hatt den på et par test-runder). Volvo V70 kommer også med mindre og rimeligere motoralternativer nå: http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=590467
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
18/01/2010 14:32
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Jeg ville tro du kan gjøre et godt kjøp på noe slikt som denne: http://www.finn.no/finn/car/viewimage?finnkode=20552103&reference=3/205/521/03_1074848361.jpgSkal du ha en Saab diesel, er visst 1.9-motoren vesentlig bedre enn 2.2. Ikke spør meg hvorfor, men det var det Saab-selgeren sa. Jeg er selv tidligere Saab-mann som nå har gått over til Honda. Jeg talte på knappene med bensin eller diesel. Det ble bensin, og jeg følte meg nesten litt sær som ikke valgte diesel. Jeg vet ikke om det er optimalt, men i kulden som har vært i det siste har jeg i hvert fall ikke angret. Hjemme står bilen godt og varmt, men kona bruker den på jobben og er i innlandet en dag i uken. Da står den parkert ute hele dagen. I forrige uke sto den hele dagen i -32 grader. Startet på et blunk, men jeg vet ikke om en dieselbil hadde gjort det. (Joda, hvis man har Webasto.... det er klart.) Diesel og kulde er kanskje ikke et tema lenger?
|
|
|
[Re: Vanilla Ninja]
18/01/2010 14:42
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Når det gjelder drivstofftype forteller min begrensede erfaring at bensinbiler generelt er morsommere å kjøre enn dieselbiler, noe som ville vært en betingelse for min del. LJ
Synes det er skummelt at så mange faktisk kjører bil for moro skyld. Ikke rart at det å sykle er farlig og at Bergenslufta blir giftig.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
18/01/2010 14:44
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Øyvind - det er forskjell på å kjøre bil for moro skyld, og å ha det moro når man kjører ... 
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
[Re: Hæ?]
18/01/2010 14:49
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Begge deler høres ganske uansvarlig ut, spør du meg. Eller er det å føle trykket mot seteryggen ut av et lyskryss, å henge i setebeltet i en hard venstresving, å føle følelsen av vektløshet over en/et krøn på veien osv forenelig med ansvarlig bilkjøring?
|
|
|
[Re: Tex]
18/01/2010 14:50
|
perpedal
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Skal du ha en Saab diesel, er visst 1.9-motoren vesentlig bedre enn 2.2. Ikke spør meg hvorfor, men det var det Saab-selgeren sa.
Det kommer av at 2.2 motoren er noe steinalder greier fra Opel, mens 1,9 motorene er siste nytt fra Fiat. Som vist nok skal være blandt de beste i verden på dieselmotorer. Men der er det også ett skille. 120hk motorene er 8v, mens 150hk motorene er 16v. Så de som kan dette sier at 150hk-varianten er den aboslutt beste motoren, men de er litt for dyre for meg akkurat nå. Som nevnt tidligere så er bilkjøp omtrent likestilt med å hive penger på peisen. Så har egentlig ikke så veldig lyst til å legge vannvittig mye penger i bil. Heller vell litt mer mot en 9-3 enn 9-5. 9-3 er en litt mer snerten bil enn 9-5. 9-3 1,9tid Og hvis det blir 9-5 så tror jeg heller kommer til å kjøpe en bensinbil. For for 70-80.000 mindre får man brukbare bensinbiler og man kan kjøre mange mil for 70-80.000kr, selv om bilen suger rundt 0.8-0.9 på mila!
|
|
|
18/01/2010 14:58
|
Abuse@GT
Medlem
|
Medlem
En kar på din lengde bør prøve en BMW 5-serie med sports/komfortseter. Bedre plass foran enn i SAAB 9-3/9-5 og betydelig sprekere kjøregenskaper. Dagens modell vil trolig falle jevnt og trutt i pris mot lansering av ny modell i mars, så der bør det være muligheter for å gjøre et bra kjøp...
EDIT: Du velger selvsagt bensin og da aller helst en rekkesekser. Diesel er for yrkessjåfører.
Redigert av Abuse@GT; 18/01/2010 15:00.
|
|
|
18/01/2010 14:59
|
perpedal
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Begge deler høres ganske uansvarlig ut, spør du meg. Eller er det å føle trykket mot seteryggen ut av et lyskryss, å henge i setebeltet i en hard venstresving, å føle følelsen av vektløshet over en/et krøn på veien osv forenelig med ansvarlig bilkjøring?
Hva med å hive seg ned den svingete bakken i 70-90km/t på raceren, kutte svinger uten tanke på hva som kommer i mot?; hive seg på siste mann til "Skøyen-er-ett-råttent-egg"-mårra racet fra Lysaker på gangveien?; Mose tunge gir på trafikerte grusveier i marka? Hive seg over kryss på gult i mårra rushet?; Måke på alt du kan ned favoritt stien, med masse blinde svinger? Er det forenelig med ansvarlig sykling? Trenger jo ikke bryte en eneste trafikk regel for å oppleve noen av det du nevner. Akse ut fra ett kryss opp til 80 kan jo gjøres på mange måter det, uten at det blir uansvarlig....
|
|
|
18/01/2010 15:02
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Heller vell litt mer mot en 9-3 enn 9-5. 9-3 er en litt mer snerten bil enn 9-5.
Hvis du med "snerten" mener "liten", så.... Men jeg synes du nevnte behovet for å ta sykler og ski inn i bilen? Tror du vil få problemer med det i en 9-3. Også hvis du er lang i beina i tillegg..... skeptisk.... Jeg prøvde i hvert fall og den føltes veldig liten for meg. 9-3 må vel også være den eneste bilen i historien hvor stasjonsvognen har mindre bagasjerom enn sedanen. Det er pinadø godt gjort å designe en stasjonsvogn slik.
|
|
|
18/01/2010 15:50
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Hva med å hive seg ned den svingete bakken i 70-90km/t på raceren, kutte svinger uten tanke på hva som kommer i mot?; hive seg på siste mann til "Skøyen-er-ett-råttent-egg"-mårra racet fra Lysaker på gangveien?; Mose tunge gir på trafikerte grusveier i marka? Hive seg over kryss på gult i mårra rushet?; Måke på alt du kan ned favoritt stien, med masse blinde svinger? Er det forenelig med ansvarlig sykling?
Dette er helt klart farlig for syklisten, men utsetter ikke andre for så stor fare som utagerende, morsom bilkjøring.
|
|
|
18/01/2010 16:00
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det kommer av at 2.2 motoren er noe steinalder greier fra Opel, mens 1,9 motorene er siste nytt fra Fiat. Som vist nok skal være blandt de beste i verden på dieselmotorer. Men der er det også ett skille. 120hk motorene er 8v, mens 150hk motorene er 16v. Så de som kan dette sier at 150hk-varianten er den aboslutt beste motoren, men de er litt for dyre for meg akkurat nå.
Jeg har en 2.0 bensin (9-5 SE stv.) med 150hk, og har også prøvekjørt en 9-5 1.9 diesel. Både min og den jeg prøvekjørte har automat. Jeg må si at dieselbilen føltes nesten helt identisk ut som min bensinbil. Aldri har jeg kjørt en diesel som har oppført seg så likt en bensin ihvertfall. 9-3 synes jeg også ser fin ut, men er altfor liten for mitt bruk. Tipper den blir for liten for deg også. Når det gjelder 5-serie som flere tipser om så kjenner jeg ikke siste generasjon, men forrige 5-serie har kanskje et stort bagasjerom men et trangt baksete om de voksne er over middels lange. En kompis på ca. 190 hadde ikke plass til en bilstol bak sjåførsetet ihvertfall. Skulle jeg ha solgt 9-5'en min i morgen (gud forby), så ville jeg nok ha valgt en Legacy for kvalitet og kjøreegenskaper (men den er litt mindre enn 9-5'en), eller en S-Max eller Galaxy for plass og verdi for pengene. Da hadde det blitt bensin. Jeg skal ha automat, og for Legacy er ikke diesel og automat mulig. Var ikke sist jeg sjekket ihvertfall. Vet ikke hvordan det er hos Ford.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
[Re: parob]
18/01/2010 16:19
|
Espen
More than words
|
More than words
Æsj, Diesel er noe svineri. Det lukter vondt, er kjipt i kulda, kakling og bråk.
E
|
|
|
[Re: Espen]
18/01/2010 16:24
|
GeirK
More than words
|
More than words
Æsj, Diesel er noe svineri. Det lukter vondt, er kjipt i kulda, kakling og bråk.
Kakling og bråk skal jeg være med, på selv om min svogers 52x stasjonsvogn ikke har noe av dette, så det kan man kjøpe seg fri fra. Lukta er man forskånet for inni bilen og moderne dieselbiler lukter ikke verre enn bensinbiler med katalysator. For meg handler det utelukkende om momentkurve formet slik momentkurver skal være. Jeg skal aldri tilbake til bensin.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
18/01/2010 16:41
|
Espen
More than words
|
More than words
Jeg har testet litt forskjellig. Også gromme moderne dieselmotorer, klart de er gode. Det var satt litt på spissen.
Fattern har en Merc R4 2.2L 170 hk 400Nm som er imponerende, min arbeidsgiver har en BMW 3L R6 med 200Hk og 450Nm. begge disse er nydelige maskiner.
Det er likevel kvalmednde dieselstank på bensinstasjonen, får du klinet på henda lukter det lastebil lenge. Lyden er ikke like god. Hvertfall ikke på R4.
Jeg kan love deg at en 3L R6 bensin, med 1.5 bars turbotrykk er 10 ganer morsommere å kjøre. dobbelt så bredt turtall og momoentregister, nydelig lyd og drag som blir friskere og friskere oppover i registeret.
Pga pris og avgifter blir ikke sammenlikningen reell.
Man må sammenlikne ektremt avanserte Dieselmotorer med mye enklere og mindre bensinmotorer.
SAABs gode gamle 2.3L Turbo-bensin er jo et gammelt men godt eksempel på en utmerket bensinmotor jeg ville ville valgt over en hvilken som helst TD i samme klasse.
e
|
|
|
18/01/2010 16:42
|
Dr.E
Avhengig
|
Avhengig
En jeg var i Åre med i helgen fikk ikke start på sin Audi A4 02mod-ish Diesel. Var ca 27minus. Trenger ikke å være drivstoffrelatert, men det er nærliggende å tro det.
|
|
|
18/01/2010 16:48
|
Lillosti29
Ivrig
|
Ivrig
Jeg nyter stillheten i min bensindrevne doning. Forrige bil var dieseldrevet og joda, den var fornuftig, sterk og ellers veldig bra. Men bensin føles bare rett og slett bedre. Sånn er det.
Del stien, skru av Strava
|
|
|
18/01/2010 17:05
|
Christian M.
Ringrev
|
Ringrev
Synes det er skummelt at så mange faktisk kjører bil for moro skyld. Ikke rart at det å sykle er farlig og at Bergenslufta blir giftig.
Har man det gøy pleier man jo å engasjere seg litt i det man driver med også, selv om køkjøring er litt kjedelig. Hadde man sendt ut fadern på sykkel til jobb er jeg redd resultatet er som for mange uengasjerte og uoppmerksomme bilister... At lufta i Bergen og av og til Oslo er dårlig pga. biler kan vi takke regjeringen for. De har nemlig ikke oppdaget noe som Amerikanere har visst lenge, partikkel svineriet. Men det er jo typisk Norsk politikk å tenke ca 1 måned frem i tid. Om varebil er ett alternativ, har man prøvesittet en Touran med veggen lovlig? Jeg er ca 190(mulig litt over..) og sitter ok, men liker og å sitte litt rett når jeg kjører. Jeg ville ikke kjøpt varebil hvor jeg må justere veggen ettersom dette blir mer og mer kontrollert med påfølgende dyre avgifts krav. Ellers er det vel Passat, Mondeo og V70 jeg først tenker som alternativene for stasjonsvogn. BMW er fint det, men er man mye på fjellet er bakhjulstrekk noe dritt og du får vel ikke 4x4 i noe brukt til max 250k enda...
|
|
|
[Re: Christian M.]
18/01/2010 17:19
|
Espen
More than words
|
More than words
At lufta i Bergen og av og til Oslo er dårlig pga. biler kan vi takke regjeringen for Nuvel... e
|
|
|
18/01/2010 17:32
|
KnutG
Avhengig
|
Avhengig
Med ditt budskjett på 250' må modellen være noen år hvis du ønsker en stor bil. Så det er også spørsmålet; hvilken årsmodell og hvor mye kan den ha av km på telleren?
Diesel og kulde er ikke forenelig. Har selv diesel og fikk ikke startet spetakkelet i nyttårshelga i Hallingdal. Kontaktet NAF og han kunne fortelle at dieselbilene slet i kulda. Men spesielt VW diesel. Om det var tilfeldig eller ikke???
Diesel forbruker mindre samt at prisen pr liter er lavere enn bensin. Og at en TD ikke er kjapp er jeg ikke enig i. Sammenlign en 150 hk av bensin og diesel så vet jeg ikke hvem som vinner. Dreimomentet er oftest høyere men mer kortvarig. Men hvem ligger på 5000 omdr lenge.
De nye bensinmotorene til Audi begynner å bli gjerrige på forbruket samt at ytelsen er bra med gode kjøreegenskaper. Plassen i den nye Scoda Suberb er enorm men over ditt budskjett. BMW råker godt over ditt budskjett hvis du da ikke tar en eldre modell. Men god plass i bagasjerommet har absolutt ikke BMW. Men god plass i baksetet.
Knut
|
|
|
[Re: parob]
18/01/2010 17:48
|
perpedal
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Tror ikke 9-3 blir for liten så lenge det er bare meg i bilen. OK, den har ikke like enormt og utnyttbart bagasjerom som litt eldre SAABer. Men skal nok få inn en sykkel eller 2 der også  Bare den ikke har lyst teppe i bagasjerommet. Den som kom på den gode ideen kan aldri ha brukt et bagasjerom på en bil før! Når det gjelder SAAB og diesel så har jeg bare kjørt en splitter ny 120hk 9-3 og den var treeeeiig i forhold til TuroPelle med 185 bensinhester. Men de "løsner" kanskje litt etterhvert? Bangle 5-og 3-serie er ordentlige fine biler og står høyt oppe på ønskelista. Men blir nok for dyre for meg nå, siden BMW-fan Fux har advart meg mot BMW med mer enn 100.000km på klokka, og skal du ha en BMW med 50.000km eller mindre på klokka blir det dyrt! For meg så er hvor mye jeg må ut med viktigst, det å sitte å betale på ett kjempesvært billån frister ikke noe særlig. Likestilt er sittekomforten, så kommer forbruk og "morro" på delt andreplass.
|
|
|
18/01/2010 17:53
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva med Opel Vectra stasjonsvogn? Den er jo i slekt med Saab, og har stort bagasjerom.
|
|
|
[Re: KnutG]
18/01/2010 17:56
|
spilleth
Entusiast
|
Entusiast
Helt klart Diesel,
På langtur er diesel mye bedre enn bensin og fantastisk å dra på tur med lite forbruk og høyt dreiemoment. Har man sykler på taket er jo diesel og høyt dreiemoment midt i blinken.
Bare se BMW 320i kontra 320d. 320d er sprekere og bedre på alt (kanskje med untak av 0-100).
Har startet Diesel i kulde i mange år. Null stress så lenge du har bra batteri og tanken er full!
Støtter forslaget med Skoda Octavia
|
|
|
[Re: spilleth]
18/01/2010 18:16
|
Christian
Uflaks
|
Uflaks
Jeg har nylig prøvekjørt to dieselbiler fra VAG: - 2010 VW Golf stasjonsvogn, 2.0 TDI Bluemotion - 2010 Audi A4 2.0TDI
Begge var standard leiebiler, dvs minimalt med ustyr. Jeg tenkte at disse sannsynligvis ville være nokså like, siden de var bygget av VAG, hadde lignende motorer, etc.
Det er STOR forskjell! Audien er mye stillere, motoren gikk ikke på langt nær så hardt, komforten inni er mye, mye bedre i Audien, osv. Nå har jeg ikke sjekket prisforskjellen, men jeg var overrasket over den store forskjellen på to standardbiler innenfor samme konsern.
Litt i samme gate: Det er stor forskjell på Audis 2.7TDI (180hk) og 3.0TDI (225hk), mer enn man skulle tro når man ser på tallene.
Helt på siden: Jeg ville vært mer opptatt av firehjulstrekk enn diesel/bensin.
|
|
|
|
|