Vestmarkrittet 2010
|
Re: Vestmarkrittet 2010
[Re: 2fat4hills]
19/06/2010 20:41
|
sykkelfrank
Medlem
|
Medlem
sitter i sofaen med hånda i gips ettet ett uheldig møte med bakken etter ca 5 km, ikke noe bra ritt for meg. legevakta konstaterte 2 brudd og mulig operasjon til uka.satser på å komme sterkere tilbake i grenserittet....ingen god kveld idag!
|
|
|
19/06/2010 20:44
|
kao
Ivrig
|
Ivrig
Bare skryt til arrangøren fra min side. En fryd å delta her som vanlig. Eneste må være at masterbilen stoppet opp for langt inn i veibanen ved første rundkjøringen. Holdt på å bli tryn der da folk hekta i hverandre for å unngå å kjøre inn i den.
Høres ut som du startet i pulje 3, eller gjorde masterbilen dette stuntet hver gang? ;-) Håper det går bra med ribbeinet, og slutter meg ellers til rosen til arrangøren, dette står til meget. Min egen innsats i Vestmarkrittdebuten står ikke til meget, fikk 2.04, noe som jeg føler er 8 - 10 minutter dårligere enn jeg burde klare. Som vanlig går det fint i terrenget, men blir så grundig frakjørt på asfalt og grus at det er ille... Nå har formen vært veldig opp og ned i år, så jeg har stort lagt skylda på den når det ikke har gått helt optimalt, men nå begynner jeg å lure på om sykkelen må ta deler av skylden også. Kjører noenlunde lett fulldemper i år (Giant Anthem i alu-utgave, kjøpt brukt i fjor høst) og den er jeg strålende fornøyd med i terrenget, men begynner å lure på hvor godt egnet den er til grus og asfalt. Får vel kjøre en del konkrete grustester selv, men er det noen meninger der ute om Vestmarkrittet er fulldempermat? Jeg har uansett ikke regnet med at dette er et ritt hvor man tjener noe særlig på å bruke det, men trodde kanskje det gikk an å kjøre det uten å tape noe tid på det? Og så hadde jeg kanskje ikke gjort hjemmeleksa, for det var overraskende mye asfalt i første del av løypa. Men etter det var det jo morsomt :-)
|
|
|
[Re: kao]
19/06/2010 20:57
|
stosu
Besatt
|
Besatt
henger meg på bølgen og roser rittet. kjempemorsomt ritt. En del sti, men såpass lett sti at ei kløne som meg klarer å kjøre greit, og en del grus slik at kløner som meg kan klare å kjøre inn litt igjen. En ting som er litt skuffende er hvor lite villige folk er til å være med å dra i pulje 4. Det er da i alles interesse at det blir kjørt fort der det går an å kjøre fort som f. eks det laaange gruspartiet etter matstasjonen.
Men ellers et knallritt
Redigert av stosu; 19/06/2010 20:57.
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
19/06/2010 20:59
|
Tjuvtrener
Ivrig
|
Ivrig
Kjørte med RaceKing Supersonic 2.2 og det ble veldig bambi på den sleipe søla. Hadde nok litt for mye luft i. Ser flere her brukte de med ok erfaringer så da er det vel sånn.
Starta i gruppe 3 inn til 2.02. Lå i en 5-6 mannsgruppe, var en askersyklist der som tok mye og lange føringer - imponerende. Tipper han havna inn rett over 2t.
|
|
|
[Re: stosu]
19/06/2010 21:01
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Forresten så synes jeg vestmarkrittet er helt klart et fulldemper ritt. De fulldemperne jeg kjørte sammen med fikk mye bedre flyt i terrenget enn meg på HT. Kom forresten en kar på fulldemper med sirkushjul (29") og fossa forbi meg i ei fart jeg bare kan drømme om. Riktignok er jeg fortsatt ei kløne i terrenget
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
[Re: AtleJ]
19/06/2010 21:01
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Kjørte på RK 2.2 med 24 psi foran og 28 psi bak (65 kg) flott i terrenpartiene, men synes det rullet dårlig på asfalt og fin grus. Tror litt mer luft bak hadde vært en fordel for meg, sliter med å henge med når det går fort på vei. (flere her på forumet i samme vektklasse melder om 25 psi på 2.2 dekk, bruker dere dette bak også??) Jeg har ikke kjørt akkurat de dekkene, men det er bare psykisk at det ruller dårligere med mindre luft. Norgesmester Manengen skrev vel her på forumet at han brukte 25 psi på Raumerrittet, og der er det jo greit mye grus og asfalt 
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
19/06/2010 21:03
|
Tjuvtrener
Ivrig
|
Ivrig
henger meg på bølgen og roser rittet. kjempemorsomt ritt. En del sti, men såpass lett sti at ei kløne som meg klarer å kjøre greit, og en del grus slik at kløner som meg kan klare å kjøre inn litt igjen. En ting som er litt skuffende er hvor lite villige folk er til å være med å dra i pulje 4. Det er da i alles interesse at det blir kjørt fort der det går an å kjøre fort som f. eks det laaange gruspartiet etter matstasjonen.
Men ellers et knallritt Enig dette. Starta i pulje 3. Lå i en periode på asfalten med 4-5 mann i bredden. Er vel kanksje ingen som vil ta noe initiativ, men skulle tro folk i disse puljenehar syklet endel ritt inkludert meg selv så man har vel bare seg selv og takke og.
Redigert av Tjuvtrener; 19/06/2010 21:06.
|
|
|
[Re: Tjuvtrener]
19/06/2010 21:07
|
FHanserud
Avhengig
|
Avhengig
Jeg ble ikke forbikjørt en eneste gang i utforkjøringene på min HT i hvertfall, hvis vi ser bort fra pungteringen. Det kan selvfølgelig ha noe å gjøre med at jeg startet ganske så sent, så det tekniske nivået var kanskje noe varierende. Og så mangler jeg til tider all form for konsekvenstenkning, kan da ikke bremse når det er så morro å kjøre fort?
|
|
|
19/06/2010 21:11
|
2fat4hills
Entusiast
|
Entusiast
Bare skryt til arrangøren fra min side. En fryd å delta her som vanlig. Eneste må være at masterbilen stoppet opp for langt inn i veibanen ved første rundkjøringen. Holdt på å bli tryn der da folk hekta i hverandre for å unngå å kjøre inn i den.
Høres ut som du startet i pulje 3, eller gjorde masterbilen dette stuntet hver gang? ;-) Pulje 3 ja!  Et sted må jo bilen gjøre av seg.. men det ble skummelt i alle fall i dette tilfellet.
|
|
|
19/06/2010 21:35
|
Trille
Medlem
|
Medlem
Jeg er etterhvert fornøyd med dagen etter ny pers i Vestmarkrittet - til tross for tunge bein og tanker opp til p-plassen ved Solli. Derfra og inn var det mere morsomt en vondt, og valget av fulldempet 29-er gjorde stipartiene til dagens høydepunkter.
Jeg startet pulje 7 og synes traséen holdt veldig godt til tross for all nedbøren.
Torbj.
|
|
|
[Re: bjerkseth]
19/06/2010 21:38
|
AtleJ
Medlem
|
Medlem
Jeg gjør det i allefall vesentlig bedre på asfalt-testrunden min med mer luft i de dekka, men tro kan jo flytte fjell :-)
Det som er rett for deg/Manengen trenger ikke være rett for en svakere rytter: Dere har vesentlig mer krutt i beina enn meg, og henger på /kjører fra feltet selv om dere ikke har helt optimalt trykk for asfalt/grus. Da er det kanskje viktig å kunne kjøre fra i terrengpartier.
For oss som ikke er råsterke på flatene og som havner langt bak i en litt for bra pulje hjelper det ikke å ha super oppsett for terrengpartiene, der står det 10-20 mann og sperrer veien på stien (borgenskogen i dag), så der er det nesten gangfart uansett. Med litt mer fart på asfalten er det kanskje jeg som står og sperrer terrenpartiene for siste halvdel av feltet og kjører fra igjen på asfalt/grus ?
Atle
|
|
|
[Re: Marius Jørgensen]
20/06/2010 08:38
|
MortenO
Fersking
|
Fersking
Var godt fornøyd med både dagsform og tempo, helt frem til den glatte trebrua rett før asfaltpartiet når vi nærmer oss slutten. Den var visst akkurat så glatt som tilskuerne langs løypa prøvde å få frem. De ropte "veldig glatt bru", jeg hørte "heia, heia". Før jeg visste ordet av det, lå jeg der i gjørma, godt skrubbet opp, styret feil vei, giret ute av stilling og setevesken revet av i festet. Kom meg videre etter et par minutter, men hadde ikke noe sted å gjøre av setevesken med ødelagt feste. I kampens hete tenkte jeg jo ikke på å ta ut innholdet av vesken (slanger, patroner) og putte i lommene, så i ren frustrasjon dyttet jeg hele pakka i hendene på en tilskuer og sa at jeg ikke fikk den med meg selv. Hvor smart var det? Det skal jeg svare på nå: Ca 1 km senere innså jeg at jeg hadde punktert, og luften sivet sakte ut av bakhjulet. Jeg stoppet og pumpet opp (noen av dere kjenner til min mikroskopiske karbonpumpe, ikke veldig effektiv (men veldig kul!)). Dermed hadde jeg luft i 500 meter til. Hva nå? Ingen slanger å se. Jeg sto og klødde meg i hodet, prøvde febrilsk å pumpe litt til, men til ingen nytte. Da kom klubbkompis Preben forbi, og ga meg både slange og patron med holder. Utrolig bra klubb-spirit i Kolbotn SK!! Dermed føk jeg videre gjennom lysløypa og satte i vei utfor steinbakkene ned mot Semsvann. Det holdt ca 3 svinger, så sa det poff i bakhjulet igjen. Kombinasjonen av mye dritt inni dekket og litt for lavt trykk var ikke perfekt på dette føret. Dermed ble det fottur ned til Semsvann. Der nede forsøkte jeg å spørre noen passerende syklister om de hadde en ekstra slange, men ikke mye hjelp å få. En fyr ropte til meg og spurte om jeg trengte en slange. "Ja takk," ropte jeg tilbake. Dermed lo han høyt og tråkket videre. Makan! Så hva nå? I et siste desperat forsøk, la jeg inn igjen den første punkterne slangen. Nå var det tross alt ingen terrengpartier igjen, og jeg så ikke særlig mange andre løsninger. Etter å byttet slange og pumpet opp med mikropumpa, la jeg i vei. Det holdt i underkant av 500m (også kalt en braksuksess). Nå regnet jeg med å måtte gå inn til Føyka og mål, men en barmhjertig fyr med ødelagt kjede tilbød meg en slange, så jeg la om enda en gang. Og pumpet opp enda en gang. Nå var jeg ca 45 minutter bak skjema for målet mitt, møkkete, blødende og sur, så dermed var rittet over for min del. Jeg syklet hovedveien rett til Asker og dro hjem. Er allikevel fornøyd, ihvertfall med deler av dagen. Formen var god og hadde bra tempo. At det i noen ritt blir et uhell eller to, får vi vel regne med. PS. Takk til deg i rød VW/Trek-trøye (jeg kjørte i blå/hvit Kolbotn SK-trøye). Vi hadde fint driv frem til jeg tuklet det til - hva ble resultatet? 
Morten ---------- Santa Cruz Tallboy LTc, Scott Scale Ltd
|
|
|
20/06/2010 08:42
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Kjører noenlunde lett fulldemper i år (Giant Anthem i alu-utgave, kjøpt brukt i fjor høst) og den er jeg strålende fornøyd med i terrenget, men begynner å lure på hvor godt egnet den er til grus og asfalt. Får vel kjøre en del konkrete grustester selv, men er det noen meninger der ute om Vestmarkrittet er fulldempermat? Jeg har uansett ikke regnet med at dette er et ritt hvor man tjener noe særlig på å bruke det, men trodde kanskje det gikk an å kjøre det uten å tape noe tid på det? Kjører første sesong på fulldemper, en Lapierre x-control 510 som veier inn på 11kg i rittoppsett. Det vil sikkert være litt forskjeller i tråkkeffektivitet på ulike sykler utfra ulike konstruksjoner på opphenget bak, men jeg har ihvertfall en klar formening om at jeg ikke taper noe vesentlig på grus/asfalt så lenge jeg tråkker sittende (hvilket jeg gjør 98 % av veien uansett). Og det lille jeg eventuelt taper kompenseres opp og i mente i terrengparteiene. Startet i pulje 7 i går og kjørte forbi endel ryttere i alle partier i løypa, men det var nedover i terrenget at jeg virkelig "fløy" forbi folk. Så min vurdering er at alle terrengritt er fulldempermat (her må det tas høyde for at jeg ikke anser Birken som et terrengritt og at de som er råere teknikkere enn meg vil ha mindre å tjene på full-boing).
Redigert av Torshov-Simen; 20/06/2010 08:47.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
[Re: MortenO]
20/06/2010 09:51
|
Tgabriel
OP
Besatt
|
OP
Besatt
I kampens hete tenkte jeg jo ikke på å ta ut innholdet av vesken (slanger, patroner) og putte i lommene, så i ren frustrasjon dyttet jeg hele pakka i hendene på en tilskuer og sa at jeg ikke fikk den med meg selv. Hvor smart var det? Hvis du sender meg en beskrivelse av veska og innhold på PM, kan det hende den ligger i haugen med mistet / kastet / glemt. Kan hende du er heldig. Uansett blir du nok ikke like heldig som han som tuslet inn i sekretariatet og sa han hadde mistet bilnøklene i løypa. De var utrolig nok funnet av en annen rytter som i tillegg hadde tatt seg tid til å ta dem med seg 
|
|
|
[Re: Tgabriel]
20/06/2010 10:14
|
MortenO
Fersking
|
Fersking
Sendt PM, takk 
Morten ---------- Santa Cruz Tallboy LTc, Scott Scale Ltd
|
|
|
[Re: MortenO]
20/06/2010 10:22
|
Otoen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ble det tatt noen bilder??
CK ELVERUM
|
|
|
[Re: Torshov-Simen]
20/06/2010 10:42
|
FHanserud
Avhengig
|
Avhengig
Kjører første sesong på fulldemper, en Lapierre x-control 510 som veier inn på 11kg i rittoppsett.
Hmm, var det du som pungterte på gjennomkjøringen for to uker siden og endte opp i den siste gruppa?
|
|
|
[Re: Otoen]
20/06/2010 10:46
|
Dr.Gonzo
Avhengig
|
Avhengig
Første gang for meg også. Et veldig bra ritt, med raske og morsomme terreng partier.
Pulje 3 for meg også. Uruttinert som jeg er endte jeg nesten helt bakkerst fra start og begynte alt for hardt. Kom opp i gruppe to, men måtte slippe. Der og da var jeg ikke særlig høy i hatten. Men fra andre terrengparti kom jeg bedre inn i det og kjørte fra gruppa jeg var kommet i. Klarte å holde greit trykk hele veien, men følte ikke at det var helt maks. Kom inn på 1:57, noen som til min store overraskelse holdt til 1. plass i M20-24. (Hadde vel ikke holdt til topp 15 i M40-44 engang :-P) Ekstra gøy var det at en fra NTNUi ble nr 2, 15 sekunder bak meg, (sykler selv for OSI.) På toppen av det hele klarte jeg å miste premien; en kovolutt med gavekort til en sportsbutikk og et spa på vei til bilen. Men men, verksted pumpa som jeg også vant fikk jeg i alle fall med meg. Veldig bra med premier for 1000 kr i sportsklassene! Så alt i alt veldig gøy med min første seier etter 4 andreplasser hittil i år.
|
|
|
[Re: Dr.Gonzo]
20/06/2010 14:01
|
Otoen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Da syklet nok vi sammen litt, jeg måtte slippe en liten gruppe etterhvert, noe som ikke er bra:) Sykla i rød/blå/hvit JH-sykkel drakt... Grattis med 1.plassen:)
CK ELVERUM
|
|
|
[Re: Joar71]
20/06/2010 15:21
|
BigBab
Entusiast
|
Entusiast
Mitt første ritt noensinne, og for et ritt. Hadde fått tips av fattern om å gå ut rolig og det var også planen. Startet i nest siste pulje og i bakkene opp til Borgen stakk hele feltet fra meg mens de som startet bak meg fosset forbi selv om jeg egentlig syns jeg toki ganske hardt. Da jeg var halveis i Borgen-skogen var jeg helt kjørt, men jeg tok igjen et par som hadde punga rett før den værste haggelskuren satte inn. Etter det var jeg kliss våt og merket ikke på resten av turen om det regnet eller ikke. Jeg mistet noen flere plasseringer oppover til Solli og videre til matstasjonen. Da jeg kom til Engersetern var jeg nesten svimmel og måtte gå hele kaste sonene for å hente litt krefter. Så fulgte noen flotte stipartier, svært gjørmete var de, men jeg tok noen plassering og var klar for stigningen til Grønland. Desverre tok beina slutt halveis opp den siste bakken og jeg måtte ta bena fatt igjen;) Rå bra nedover kjøring på grus var belønningen for bakkene og Maxis Ardent 2.25 satt som et skudd.På det flotte sti partiet ned mot Semsvann var også Ardent riktig dekk og jeg tok flere palsseringer. Rundt Semsvannet var det dog helt slutt og det venstre bene et låste seg som en stokk i bakken opp mot Skolen. Husker ikke mye av siste delen av løypa da jeg var helt utafor og drømte om kebab. Den siste runden rundt Føyka da jeg egentlig trodde jeg var i mål føltes som mobbing og tidtaker utstyret var bort da jeg kom i mål, så jeg vet ikke tiden..( Alt i alt er det noen av det morsomste jeg har gjort på lenge. og til slutt en stor takk til bane mannskapet som gjorde en kjempe jobb med å stoppe biler og vise vei mens de heiet på deg  Jeg anbefaler Vestmarksrittet for alle som liker beinharde sykkelritt.
Forrest Gump sitert i Norge: "Livet er som en kebab, du vet aldri hva du faar"
|
|
|
[Re: FHanserud]
20/06/2010 15:24
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Kjører første sesong på fulldemper, en Lapierre x-control 510 som veier inn på 11kg i rittoppsett.
Hmm, var det du som pungterte på gjennomkjøringen for to uker siden og endte opp i den siste gruppa? Det stemmer, tok yttersving i "snakebitesvingen" i Borgenskogen denne gangen, så det gikk ihvertfall litt fortere nå :-)
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
20/06/2010 16:08
|
feather+mtn
Entusiast
|
Entusiast
2.09 fra pulje 4 på meg, et halv minutt dårligere enn i fjor. Manglet litt sprut hele veien, men det største problemet mitt er at jeg er altfor treg i starten. Blir syklende mye alene av den grunn.
Som i fjor er arrangementet veldig bra, løypetraseen blant de beste i Norge.
Jeg savnet en drikkestasjon ekstra i går, men løypen er kanskje litt for kort for dette...? Kommer uansett tilbake til neste år!
|
|
|
20/06/2010 17:54
|
kao
Ivrig
|
Ivrig
Høres ut som du startet i pulje 3, eller gjorde masterbilen dette stuntet hver gang? ;-) Pulje 3 ja!  Et sted må jo bilen gjøre av seg.. men det ble skummelt i alle fall i dette tilfellet. Skummelt nok ja, sånn så det ut. Bilen står altså stille, det er ikke vi som sykler forbi.
Redigert av kao; 20/06/2010 17:54.
|
|
|
20/06/2010 18:00
|
kao
Ivrig
|
Ivrig
Kjører første sesong på fulldemper, en Lapierre x-control 510 som veier inn på 11kg i rittoppsett. Det vil sikkert være litt forskjeller i tråkkeffektivitet på ulike sykler utfra ulike konstruksjoner på opphenget bak, men jeg har ihvertfall en klar formening om at jeg ikke taper noe vesentlig på grus/asfalt så lenge jeg tråkker sittende (hvilket jeg gjør 98 % av veien uansett).
Og det lille jeg eventuelt taper kompenseres opp og i mente i terrengparteiene. Startet i pulje 7 i går og kjørte forbi endel ryttere i alle partier i løypa, men det var nedover i terrenget at jeg virkelig "fløy" forbi folk.
Så min vurdering er at alle terrengritt er fulldempermat (her må det tas høyde for at jeg ikke anser Birken som et terrengritt og at de som er råere teknikkere enn meg vil ha mindre å tjene på full-boing).
Jeg prøver å sitte og tråkke mest mulig jeg også, og synes jo egentlig ikke jeg merker noe gynging. Men prøvde faktisk noen ganger i siste del av rittet å låse gaffelen og stå og tråkke over litt lengre tid i noen av bakkene, og da dro jeg faktisk fra "grusgjengen", men de kom jo igjen når det flatet ut... Er ellers er jeg jo enig i det du skriver, det stemmer med mine inntrykk, men begynner å bli litt usikker som sagt. Men det er nok antagelig skrotten som skranter ;-) Skal uansett kjøre noen grustester for å se hva jeg finner ut.
|
|
|
20/06/2010 18:25
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Kjører første sesong på fulldemper, en Lapierre x-control 510 som veier inn på 11kg i rittoppsett. Det vil sikkert være litt forskjeller i tråkkeffektivitet på ulike sykler utfra ulike konstruksjoner på opphenget bak, men jeg har ihvertfall en klar formening om at jeg ikke taper noe vesentlig på grus/asfalt så lenge jeg tråkker sittende (hvilket jeg gjør 98 % av veien uansett).
Og det lille jeg eventuelt taper kompenseres opp og i mente i terrengparteiene. Startet i pulje 7 i går og kjørte forbi endel ryttere i alle partier i løypa, men det var nedover i terrenget at jeg virkelig "fløy" forbi folk.
Så min vurdering er at alle terrengritt er fulldempermat (her må det tas høyde for at jeg ikke anser Birken som et terrengritt og at de som er råere teknikkere enn meg vil ha mindre å tjene på full-boing).
Jeg prøver å sitte og tråkke mest mulig jeg også, og synes jo egentlig ikke jeg merker noe gynging. Men prøvde faktisk noen ganger i siste del av rittet å låse gaffelen og stå og tråkke over litt lengre tid i noen av bakkene, og da dro jeg faktisk fra "grusgjengen", men de kom jo igjen når det flatet ut... Er ellers er jeg jo enig i det du skriver, det stemmer med mine inntrykk, men begynner å bli litt usikker som sagt. Men det er nok antagelig skrotten som skranter ;-) Skal uansett kjøre noen grustester for å se hva jeg finner ut. Det er kanskje her prisen på sykkelen Demperen spiller inn?
Redigert av Hekta-MTB; 20/06/2010 18:26.
|
|
|
[Re: gnosegnatten]
20/06/2010 18:40
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Herlige bilder. Bare jeg som smiler skikkelig på bildene. Det er da ikke så kjedelig å kjøre ritt, er det vel?
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
[Re: ]
20/06/2010 18:47
|
Tgabriel
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Det var endel ryttere som tryna skikkelig igår. Håper ikke det var noe som skada seg skikkelig? Ingen alvorlige skader, men en rytter pådro seg hjernerystelse og kragebeinsbrudd. Fire ryttere kjørt til sykehus, og omtrent 40 behandlet for sår- og kuttskader i området.
|
|
|
[Re: Tgabriel]
20/06/2010 19:05
|
FHanserud
Avhengig
|
Avhengig
Ingen alvorlige skader, men en rytter pådro seg hjernerystelse og kragebeinsbrudd.
Jeg ville vel kalt både hjernerystelse og kragebensbrudd for alvorlige skader, men det er kanskje bare meg? Den bakken på bildene er i grunn såpass jævlig at jeg er imponert over mangelen på ansiktsuttrykk generelt, jeg skar i hvertfall noen mindre pene grimaser over der.
|
|
|
|
|