Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Dekkgrep, rullemotstand og teknikk?

Dekkgrep, rullemotstand og teknikk? #875374 17/01/2010 12:36
astein Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
I en annen tråd (opprinnelig om dekkvalg i Terrengsykkelrittet 2010) fanget jeg opp denne veldig gode oppsummeringen:

Sitat: sykkeloyvind
Og grep og stabilitet på fordekket er veldig mye viktigere enn på bakdekket, til tross for at det er bakdekket som er drivkraften.

Selv på glatt føre er det trygt og greit med glatt dekk bak så lenge man har feste foran. Et fordekk bidrar også lite til rullemotstanden. Grovt og mykt foran, hardere og jevnere bak.

Denne litt abstrakte oppsummeringen gjorde meg veldig glad, ettersom avveiningen rullemotstand/ grep foran/ bak er noe jeg har lurt mye på ute i skogen og ikke minst mens jeg har bladd meg gjennom sidevis med diskusjoner om konkrete dekk i dette forumet.

Pendlersykkelen min er da også satt opp med flere pigger foran enn bak, noe som funker veldig bra på asfalt. Men på sti (HT 29er med Racing Ralph 2.25 foran/ bak) opplever jeg oftere at jeg "spinner ut" med bakdekket på en rot under klatring enn at jeg "sklir ut" med fordekket i en sving. Dette er naturligvis veldig avslørende ift min teknikk, men jeg har tenkt at litt grovere dekk bak vil kunne hjelpe meg litt.

Noen som har antagelser eller innspill å komme med mens jeg sitter med nyskiftede Nevegal-dekk og venter på at snøen skal forsvinne i Østmarka?

Re: Dekkgrep, rullemotstand og teknikk? [Re: astein] #875383 17/01/2010 13:09
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Hvis jeg skal ha bakdekk som ruller lett, vil jeg heller ha et fremdekk med like dårlig grep, enn et fremdekk med vesentlig bedre grep, jeg synes det er lettere å håndtere sykkelen i fart på glatt underlag hvis både fremhjul og bakhjul sklir ut på likt, enn at sykkelen begynner å rotere fordi bare bakenden kommer ut. Jeg kjører fulldempet og har vekten midt i sykkelen, og legger faktisk ofte vekten bakpå i sketchy svinger, slik at jeg heller får litt understyring som forteller meg at her begynner det å skli, enn å legge vekten frempå for å få mer grep, og da bli med sykkelen rett ut hvis fremhjulet sklir.

Med en hardtai, hvor man henger mer på gaffelen når det er humpete, blir dynamikken helt anderledes og man er mye mer ute å kjøre hvis fremhjulet begynner å skli.

Ellers det er veldig mye som går bra med fart, da klarer man seg med mye mindre grep enn hvis man skal tråkle seg forsiktig frem. Kjørte Raven på Terrengsykkelrittet i fjor, og resultatlisten sier at det gikk helt greit. ICON_WINK

Ole.

Re: Dekkgrep, rullemotstand og teknikk? [Re: Ole] #875403 17/01/2010 13:59
cht Offline
Veteran
Veteran
Hmm... sider du det ja. Har ikke tenkt så mye på å ha forskjellige dekk fra HT til FS. Nettopp kjøpt FS som jeg skal kjøpe dekk til... ser ut som det blir Fat Albert (rear/front), erfaringer??

Re: Dekkgrep, rullemotstand og teknikk? [Re: cht] #875439 17/01/2010 16:05
olechr Offline
More than words
More than words
Jeg er enig med Ole. Kjører jeg med dekk med lite grep bak kjører jeg det foran også. Trenger jeg grep foran så trenger jeg det hvertfall bak. Når det er gjørme o.l så er det bakdekket som sørger for fremdrift.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Dekkgrep, rullemotstand og teknikk? [Re: cht] #875450 17/01/2010 17:11
jsdk Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: cht
Hmm... sider du det ja. Har ikke tenkt så mye på å ha forskjellige dekk fra HT til FS. Nettopp kjøpt FS som jeg skal kjøpe dekk til... ser ut som det blir Fat Albert (rear/front), erfaringer??

Nu husker jeg ikke om FA kommer i flere forskjellige gummi-"blandinger", men de jeg har er ikke noe stas når det er litt mer vått enn bare fukt. Men de er veldig bra ellers. Har mest brukt dem på en åll-måntaijn HT, og skiftet mot slutten av forrige sesong til big betty (tunge og klissete, men super grep).

HAr også letet etter et helårsdekk, men tror jeg ska innfinne mig med Big Betty når det våte melder inn og noe annet på mitten av året. Men akkurat hvad vet jeg faktiskt ikke..

Re: Dekkgrep, rullemotstand og teknikk? [Re: Ole] #875659 18/01/2010 10:01
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Ole
Kjørte Raven på Terrengsykkelrittet i fjor, og resultatlisten sier at det gikk helt greit. ICON_WINK

Crossmark funka bra på Terrengsykkelrittet på min FS. Men det sier ikke resultatlisten noe om for min del :-)
Mykere gummi enn Schwalbes standard Nano-blanding gir meg mer trygghet når det er vått. Litt synd at ikke Schwalbe får ut fingern og kommer med en blanding som ligger mellom goey gluey og nano.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Dekkgrep, rullemotstand og teknikk? [Re: Ole] #875695 18/01/2010 11:49
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Ole
legger faktisk ofte vekten bakpå i sketchy svinger, slik at jeg heller får litt understyring som forteller meg at her begynner det å skli, enn å legge vekten frempå for å få mer grep

Nå må jeg teoretisere litt og spørre om det virkelig alltid er slik at mer vekt på et hjul gir bedre grep. Er det ikke slik at på hardere underlag så vil for mye vekt resultere i at dekket sklir, fordi sidekreftene spiser opp veigrepet?

Saken er at jeg gjør jo akkurat som Ole, og legger vekten bakpå hvis det er dårlig grep i svingen, men jeg gjør det ikke for å få understyringssignaler, men for å beholde grepet. Det gjelder da særlig på tørre harde stier, på grusvei med rullegrus på hardt underlag og på asfalt.

Moderator  support