Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn)

Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: Girona] #2534442 05/02/2019 09:01
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Girona
Slik det er i Østmarka i dag er alle preppet for klassisk, og ingen bare for skøyting. Da forbeholder jeg meg retten til å skøyte i noen av disse løypene. Selv om det ikke er optimalt hverken for meg eller de som går klassisk, så er det bedre enn å måtte bruke verdifull treningstid i bilen.

Du er jo da det jeg vil kalle et egoistisk rasshøl. Om jeg forstår deg rett i at du ødelegger spor med vilje.

Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: Girona] #2534444 05/02/2019 09:06
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: Torshov-Simen
Det grunnleggende problemet er jo at de eksisterende løypetraseene er for smale til å ha plass til både skøyting og klassisk, og da er det logisk og rimelig å prioritere den stilarten majoriteten benytter.
Alternativet er å utvide de eksisterende traseene (eventuelt anlegge helt nye) og med de naturinngrepene det vil medføre tror jeg det er et alternativ de færreste ønsker.
Sitat: Anomyn
Ja, det er et faktum. Ser at mange skøyter der det er for smalt, og egentlig ikke egnet for skøyting, og at dette kan skade klassisk-sporene.
Går både klassisk og skøyter selv, men skøyter ikke i traséer der det kan skade klassisk sporene. Det bør heller ikke andre gjøre, mener jeg.
Skader på sporet fra skøyting er nok mer alvorlig enn spor etter hunder.
Det er her jeg faller av, og er uenig. Hvorfor er det sånn at hver eneste km skiløype må ha klassiskspor? Man kunne tenke seg at det var omvendt: Som utgangspunkt prepper man bare for skøyting, og der det er bredt nok kjører man opp klassiskspor i tillegg. Da må de som vil gå klassisk reise til de stedene hvor det finnes klassiskspor.

Dette ville være det andre ytterpunktet. Så mener jeg at de som prepper godt kan legge seg et sted mellom disse. Noen løyper kan preppes bare for klassisk, og noen bare for skøyting. Slik det er i Østmarka i dag er alle preppet for klassisk, og ingen bare for skøyting. Da forbeholder jeg meg retten til å skøyte i noen av disse løypene. Selv om det ikke er optimalt hverken for meg eller de som går klassisk, så er det bedre enn å måtte bruke verdifull treningstid i bilen.

Og jeg forbeholder meg retten til å tro at du da skiter i eget rede og oppnår noe bortimot det motsatte av det du ønsker. Da blir det nemlig veldig enkelt for nikkersadelen å trekke fram begreper som "kondomkledde", "egoister", "midtlivskrise" og "racerløpere", gjerne i ulike kombinasjoner i samme setning, og påpeke at disse har massevis av konkurranseløyper som preppes bare for dem i tillegg til alle traseene i det vanlige løypenettet som også er tilgjengelig for skøyting. Og at du ikke ønsker/gidder å dra dit skøytetraseene finnes er i den sammenhengen strengt tatt ikke et veldig sterkt motargument.

Redigert av Torshov-Simen; 05/02/2019 09:08.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: aug11x] #2534454 05/02/2019 09:47
Girona Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: aug11x
Du er jo da det jeg vil kalle et egoistisk rasshøl. Om jeg forstår deg rett i at du ødelegger spor med vilje.
Det har jeg svart på før. Ingen, heller ikke jeg, tar vel på seg ski med en plan om å sabotere løypa. Man tar på seg skiene for å få en skitur. Og så er det ganske så irriterende om det er kjørt klassiskspor i skøytetraseen, men det må som sagt Skiforeningen/kommunen ta ansvar for.

Det som er egoistisk er å forvente at man skal kunne gå klassisk i hver eneste km av marka, uten å ville dele løypa med noen som vil skøyte.

Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: Torshov-Simen] #2534456 05/02/2019 09:51
Girona Offline
Ringrev
Ringrev
Og jeg forbeholder meg retten til å tro at du da skiter i eget rede og oppnår noe bortimot det motsatte av det du ønsker. Da blir det nemlig veldig enkelt for nikkersadelen å trekke fram begreper som "kondomkledde", "egoister", "midtlivskrise" og "racerløpere", gjerne i ulike kombinasjoner i samme setning, og påpeke at disse har massevis av konkurranseløyper som preppes bare for dem i tillegg til alle traseene i det vanlige løypenettet som også er tilgjengelig for skøyting. Og at du ikke ønsker/gidder å dra dit skøytetraseene finnes er i den sammenhengen strengt tatt ikke et veldig sterkt motargument.
Ja, du kan gjerne tro hva du vil, men det handler altså om perspektiv. Pek meg gjerne dit hvor alle disse flotte skøyteløypene finnes, har så langt ikke sett noe til dem i Østmarka.

Så er jeg som (også) tidligere nevnt ikke med på den holdningen om at det er de som skal skøyte som må reise. Det kan like gjerne være de som er mest glad i å klassisk som får sette seg i bilen, og kjøre dit hvor infrastrukturen er god nok. Husk: Del veien.

Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: Girona] #2534468 05/02/2019 10:23
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Ja, du kan gjerne tro hva du vil, men det handler altså om perspektiv. Pek meg gjerne dit hvor alle disse flotte skøyteløypene finnes, har så langt ikke sett noe til dem i Østmarka.

Så er jeg som (også) tidligere nevnt ikke med på den holdningen om at det er de som skal skøyte som må reise. Det kan like gjerne være de som er mest glad i å klassisk som får sette seg i bilen, og kjøre dit hvor infrastrukturen er god nok. Husk: Del veien.

Del veien funker ikke som analogi i denne sammenhengen, du har ikke lov til å sykle over alt, de som har anlagt veiene har lagd regler for hvilke traseer du må holde deg unna.
Og jeg begynner å helle mot at jeg synes det er litt rart å måtte forklare voksne mennesker at man i et samfunn må rette seg etter det flertallet ønsker.
Vi som skøyter er i klart, soleklart, krystallklart mindretall når vi beveger oss i marka, å kreve at majoriteten skal tilpasse seg oss er en veldig merkelig tankegang i min bok, spesielt når vi benytter oss av et gode som majoriteten bekoster samtidig som vi selv ikke vil bidra.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: Ripen] #2534469 05/02/2019 10:23
S
StumpjumperM2 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
Kan vi pense tråden tilbake til temaet?
Jeg er i hvert fall veldig interessert i å høre fra andre hvor det er gode traseer for skøyting.

Erfaring med Bymiljøetatens app/skiforeningens kart er bånn i bøtta.
1. Trase som er merket klassisk + skøyting som IKKE er skøytbar etter min erfaring:
*Strekningen mellom Skullerudstua og Grønmo
*Sognsvann Øst (I hvert fall ikke nede ved parkeringsplassen. Spurte en fra skiforeningen som stod ved løypa om det ikke var skøytetrase som det var angitt på kartet. Han sa nei, og anbefalte meg å dra til Skansebakken). Følte meg rimelig teit da, og dro slukøret hjem.

2. Jeg har kontaktet Skiforeningen og spurt om de ikke bør justere kartene sine. Fikk kun et "svar" der de videresendte forespørselen til Bymiljøetaten. ByM. har ikke svart på henvendelsen.

3. Noen som vet hvordan disse traseene er?
*Frognerseteren til Kikut.
*Frognerseteren Sognsvann (her skal det være en trase som KUN er for skøyting, til og med)
*Lysløypa på toppen av Tryvann

4. Jeg har forståelse for at løypenettet rundt i Oslomarka er til dels gammelt. Det er ikke bare å utvide så det blir plass til alle. Men Skiforeningen og Oslo kommune bør ta innover seg at det blir flere og flere som foretrekker skøyting. Det blir litt kjedelig i lengden å kun gå runder på en skistadion (På Skullerud er det flotte forhold for skøyting!)

RCC14311

2017 Canyon Endurace CF SLX
2016 Duratec R9 disc tandem
Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: Ripen] #2534470 05/02/2019 10:24
Girona Offline
Ringrev
Ringrev
Prøv å sammenlike denne oversikten: Klassiskløyper i Østmarka med denne: Fristilløyper i Østmarka. Er dette en rettferdig fordeling av løypene i marka? Er det lov å bli litt oppgitt over dette? Er det forståelig at man ikke gidder å sitte inne og vente på at Skiforeningen skal gjøre noe med dette, før man kan ta seg en skitur?

Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: StumpjumperM2] #2534472 05/02/2019 10:38
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
1. Sognsvann Øst har blitt smalere etter at BYM overtok preppingen fordi de kjører med mindre maskin enn det Skiforeningen gjorde, traseen er i utgangspunktet bred nok
3. Frognerseteren til Kikut funker ypperlig så lenge du tar ruta Tryvannsstua, Slakteren, Kobberhaugen, Sulutjern. Bittelitt trangt opp mot Blankvannsbråtan, ellers topp stemning

Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: Torshov-Simen] #2534474 05/02/2019 10:49
Girona Offline
Ringrev
Ringrev
1. Sognsvann Øst har blitt smalere etter at BYM overtok preppingen fordi de kjører med mindre maskin enn det Skiforeningen gjorde, traseen er i utgangspunktet bred nok
3. Frognerseteren til Kikut funker ypperlig så lenge du tar ruta Tryvannsstua, Slakteren, Kobberhaugen, Sulutjern. Bittelitt trangt opp mot Blankvannsbråtan, ellers topp stemning
Da er du i Nordmarka, og ikke i Østmarka. Det tar meg 40 minutter tur/retur til Sognsvann og 60 minutter tur/retur til Frognerseteren. Dette er tid jeg heller vil bruke i løypa. I tillegg må jeg da gjennom bomringen, som kommunen har satt opp fordi de egentlig ikke ønsker jeg skal kjøre der.

Tidene over er med bil. Dersom jeg skal reise kollektivt tar det 2 timer tur/retur (pluss venting) til Frognerseteren og 1.5 timer tur/retur til Sognsvann. Det er helt uaktuelt. Dersom kommunen ønsker at vi skal holde oss i lokalområdene, så MÅ de få opp tilbudet der folk bor. Det føles ganske baklengs å måtte reise til en helt annen del av marka for å gå på ski, når jeg kan komme inn på løypenettet i Østmarka rett i nærheten av der jeg bor nå.

Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: Girona] #2534475 05/02/2019 10:50
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Prøv å sammenlike denne oversikten: Klassiskløyper i Østmarka med denne: Fristilløyper i Østmarka. Er dette en rettferdig fordeling av løypene i marka? Er det lov å bli litt oppgitt over dette? Er det forståelig at man ikke gidder å sitte inne og vente på at Skiforeningen skal gjøre noe med dette, før man kan ta seg en skitur?

Når du åpenbart har forbannet deg på at du bare kan gå i den delen av marka som er aller minst egnet for skøyting ettersom terrenget har diktert smale traseer så blir det nok vanskelig.

Kort fortalt er dette de harde fakta;
Den dagen flertallet av Skiforeningens medlemmer etterspør flere skøytetraseer så blir det flere skøytetraseer, ikke før.
Det er ingenting å hente hos kommunen da de ikke på noe tidspunkt vil legge seg ut med Skiforeningen da de ikke har mulighet til å gjøre jobben selv (det har heller ingen andre)
Dette gir deg valget mellom å engasjere deg i foreningen eller å slå deg til ro med dagens situasjon (eventuelt å fortsette i samme spor og dermed fremstå som en litt egoistisk og furten fyr, men den løsningen fremstår som såpass lite sympatisk at den ikke er å anbefale i mine øyne).

Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: Girona] #2534477 05/02/2019 10:53
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Da er du i Nordmarka, og ikke i Østmarka. Det tar meg 40 minutter tur/retur til Sognsvann og 60 minutter tur/retur til Frognerseteren. Dette er tid jeg heller vil bruke i løypa. I tillegg må jeg da gjennom bomringen, som kommunen har satt opp fordi de egentlig ikke ønsker jeg skal kjøre der.

Tidene over er med bil. Dersom jeg skal reise kollektivt tar det 2 timer tur/retur (pluss venting) til Frognerseteren og 1.5 timer tur/retur til Sognsvann. Det er helt uaktuelt. Dersom kommunen ønsker at vi skal holde oss i lokalområdene, så MÅ de få opp tilbudet der folk bor. Det føles ganske baklengs å måtte reise til en helt annen del av marka for å gå på ski, når jeg kan komme inn på løypenettet i Østmarka rett i nærheten av der jeg bor nå.

Jeg svarte på konkrete spørsmål om disse rutene fra Stumpjumper.
Jeg bruker forøvrig også (minst) 40 minutter om jeg skal til og fra aktuelle startpunkter for disse rutene.
Linderudkollen er mitt foretrukne skøytested.

Redigert av Torshov-Simen; 05/02/2019 10:54.

Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: Girona] #2534482 05/02/2019 11:06
G
Gekki Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
G

Nå har jeg ikke tenkt å blande meg så veldig inn i denne debatten, men er Skiforeningen rett klageinstans i dette tilfellet? Majoriteten av løypene i området vi snakker om er jo Bymiljøetatens ansvar, jfr.denne oversikten (klikkbare lenker på siden). Om man ønsker flere fristilløyper i Østmarka tror jeg man må prøve å komme med konstruktive forslag. Å gjøre om de smale løypene fra de mest bynære innfallsportene til fristilløyper (for eksempel Haugerud, Trasop, Østmarksetra) kommer nok til å medføre ramaskrik (jeg kommer også til å skrike), men er det noen muligheter for å gjøre endringer fra Skullerud, evt. etablere nye løyper?

Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: Torshov-Simen] #2534483 05/02/2019 11:13
Girona Offline
Ringrev
Ringrev
Når du åpenbart har forbannet deg på at du bare kan gå i den delen av marka som er aller minst egnet for skøyting ettersom terrenget har diktert smale traseer så blir det nok vanskelig.
Jeg ønsker å starte skituren i nærområdet mitt, i stedet for å bruke timer i bil hver uke. Det er det samme som de som helst går klassisk ønsker, så det kan da ikke være et urimelig ønske.

Kort fortalt er dette de harde fakta;
Den dagen flertallet av Skiforeningens medlemmer etterspør flere skøytetraseer så blir det flere skøytetraseer, ikke før.
Det er ingenting å hente hos kommunen da de ikke på noe tidspunkt vil legge seg ut med Skiforeningen da de ikke har mulighet til å gjøre jobben selv (det har heller ingen andre)
Dette gir deg valget mellom å engasjere deg i foreningen eller å slå deg til ro med dagens situasjon (eventuelt å fortsette i samme spor og dermed fremstå som en litt egoistisk og furten fyr, men den løsningen fremstår som såpass lite sympatisk at den ikke er å anbefale i mine øyne).
Skiforeningen må forvalte monopolet sitt på en mer hensynsfull måte, og legge bedre til rette for flere grupper av brukere av marka. Jeg har gitt dem tydelig beskjed om det.

Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: Torshov-Simen] #2534484 05/02/2019 11:16
Girona Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg bruker forøvrig også (minst) 40 minutter om jeg skal til og fra aktuelle startpunkter for disse rutene.
OK. Det var ikke umiddelbart lett å se fra konteksten. Enig i at Linderukollen er bra. Har hatt mange fine turer derfra og innover mot Skytta, blant annet. Men det er for langt å reise dit i en hektisk hverdag, og krever også bompassering på veien.

Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: Ripen] #2534485 05/02/2019 11:19
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Stå på krava, Girona!

De delene av løypenettverket som går på skogsbilveier er prima å skøyte på. Anbefaler en tur fra Sørkedalen og oppover mot Heggelivann f. eks, bredt, fint og hardt.

Det er ganske strenge restriksjoner på utbygging av stier og løyper innenfor markagrensen, og det blir nok ikke brede skøytespor overalt i skogen med det først.

Om en ønsker å skøyte, hva med stadionanlegg som Kollen eller Skullerud?

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: Torshov-Simen] #2534489 05/02/2019 11:26
Girona Offline
Ringrev
Ringrev
Dette argumentet med antall løpere er også vanskelig å forholde seg til. Det er altså for få personer som er interessert i å gå skøyteski til at man kan preppe en god mengde km for disse. Samtidig er det for mange personer som er interessert i å gå skøyteski til at de skal få lov til å bruke samme løypa som de som går klassisk. Snakk om hersketeknisk argumentasjon.

Dessuten kan dette også snus på: Hvis kommunen/Skiforeningen faktisk hadde preppet gode løyper for skøyting, så var det kanskje flere som ville investert i skøyteski, og lært seg teknikken. På samme måte som at flere ville syklet i stedet for å kjøre bil, dersom det var lagt bedre til rette for det med gode sykkelveier, etc. I begge disse tilfellene er det infrastrukturen som må komme først, og så vil folk endre adferd etterpå.

Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: Girona] #2534491 05/02/2019 11:28
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Dette argumentet med antall løpere er også vanskelig å forholde seg til. Det er altså for få personer som er interessert i å gå skøyteski til at man kan preppe en god mengde km for disse. Samtidig er det for mange personer som er interessert i å gå skøyteski til at de skal få lov til å bruke samme løypa som de som går klassisk. Snakk om hersketeknisk argumentasjon.

Dessuten kan dette også snus på: Hvis kommunen/Skiforeningen faktisk hadde preppet gode løyper for skøyting, så var det kanskje flere som ville investert i skøyteski, og lært seg teknikken. På samme måte som at flere ville syklet i stedet for å kjøre bil, dersom det var lagt bedre til rette for det med gode sykkelveier, etc. I begge disse tilfellene er det infrastrukturen som må komme først, og så vil folk endre adferd etterpå.

Som nevnt over, er de fleste løypene for smale til at det kan anlegges skøytetraséer der. De vil heller ikke utvides, på grunn av de restriksjonene som er, hvertfall i Nordmarka. Aner ikke hvordan det er i Østmarka, dog.

Å anse at dette er en ønsket, rasshøltankegang fra Skiforeningen for å være kjip mot folk synes jeg blir litt søkt.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: Girona] #2534492 05/02/2019 11:30
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Jeg ønsker å starte skituren i nærområdet mitt, i stedet for å bruke timer i bil hver uke. Det er det samme som de som helst går klassisk ønsker, så det kan da ikke være et urimelig ønske.

Jeg skulle også gjerne ha gått på ski i nærområdet mitt, men det er ikke egnede arealer der. Det kjøres spor i Torshovdalen, men løypa er for kort til at jeg gidder å gå der. Så da drar jeg dit det er slike løyper som jeg liker framfor å kreve at arealer opparbeidet av andre skal endres for å tilpasses meg.
Det er i det hele mange ting jeg kunne ønske meg som jeg ser ikke er praktisk gjennomførtbart innenfor de eksisterende rammene uten at det ville gått utover andres interesser, og jo, da er det urimelig å kreve at jeg som mindretall skal få viljen min, slik er det å bo i demokratisk samfunn. Punktum.

Skiforeningen må forvalte monopolet sitt på en mer hensynsfull måte, og legge bedre til rette for flere grupper av brukere av marka. Jeg har gitt dem tydelig beskjed om det.

Og det er da jeg forteller deg at det ikke er Skiforeningen oppgave. De er en medlemsforening som skal forvalte sine medlemmers interesse. Dette gjør de gjennom å gjøre løypearbeid så sømløst og smidig at flertallet av brukerne ikke engang tenker over hvor sinnsykt heldige de er som har verdens beste løypenett til fri avbenyttelse.

Redigert av Torshov-Simen; 05/02/2019 11:31.

Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: Girona] #2534494 05/02/2019 11:37
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T

Som du selv beviser så trengs det bare én egoist på skøyteski i en smal trasé for å ødelegge løypa for de resterende brukerne, så antallet skøytere som sådan er ikke så relevant.
Forøvrig er konseptet med at særinteresser må vike for fellesskapets beste såpass innarbeidet at det er ganske meningsløst å diskutere det.

Redigert av Torshov-Simen; 05/02/2019 11:37.

Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: Girona] #2534496 05/02/2019 11:44
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
OK. Det var ikke umiddelbart lett å se fra konteksten.

Øverst i headingen på innleggene står det hvilket innlegg man svarer på ICON_SMILE

Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: Torshov-Simen] #2534504 05/02/2019 12:00
Girona Offline
Ringrev
Ringrev
da er det urimelig å kreve at jeg som mindretall skal få viljen min, slik er det å bo i demokratisk samfunn. Punktum.
Et demokrati må også ta hensyn til mindretallet. Hvis ikke er det et flertallsdiktatur. Og følgelig: Hvis ikke flertallet vil ta hensyn til mindretallet, ved i dette tilfelle å preppe noen løyper dedikert for skøyting, hvorfor skal mindretallet ta hensyn til flertallet, ved å holde seg unna skiløypene?

Og det er da jeg forteller deg at det ikke er Skiforeningen oppgave. De er en medlemsforening som skal forvalte sine medlemmers interesse.
Her er vi grunnleggende uenige. Dersom Skiforeningen hadde vært en av flere foreninger i konkurranse med andre tilsvarende foreninger, så hadde jeg vært enig. Men de har en monopolsituasjon, og de operer i felles utmark som de selv ikke eier. Da stiller det andre krav til framferd enn å bare ta hensyn til hva flertallet av deres egne medlemmer ønsker.

Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: Alpers] #2534505 05/02/2019 12:05
Girona Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Alpers
Som nevnt over, er de fleste løypene for smale til at det kan anlegges skøytetraséer der. De vil heller ikke utvides, på grunn av de restriksjonene som er, hvertfall i Nordmarka. Aner ikke hvordan det er i Østmarka, dog.

Å anse at dette er en ønsket, rasshøltankegang fra Skiforeningen for å være kjip mot folk synes jeg blir litt søkt.
Jeg tror ikke de gjør det for å være den [kroppsdelen] som du antyder. Jeg tror bare ikke de tar nok hensyn til det mindretallet som primært ønsker å skøyte.

En kikk i Markadatabasen viser at det totalt er 1469 løyper. 17 av disse, altså ca 1% er rene fristilsløyper. 586, altså 40% er rene klassiskløyper. Det vitner om en betydelig forskjellsbehandling som det må være mulig å endre på.

Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: Girona] #2534506 05/02/2019 12:11
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Jeg tror ikke de gjør det for å være den [kroppsdelen] som du antyder. Jeg tror bare ikke de tar nok hensyn til det mindretallet som primært ønsker å skøyte.

En kikk i Markadatabasen viser at det totalt er 1469 løyper. 17 av disse, altså ca 1% er rene fristilsløyper. 586, altså 40% er rene klassiskløyper. Det vitner om en betydelig forskjellsbehandling som det må være mulig å endre på.

Men veldig mange av de andre løypene du ikke beskriver er brede nok til både skøyting og klassisk. Jeg skjønner helt ærlig talt ikke problemet ditt, annet enn at du gjerne vil skøyte på et sted det ikke er dedikerte skøyteløyper?

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: Ripen] #2534508 05/02/2019 12:23
A
Aunan Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
A
I dag dro jeg først til Sørli (Lørenskog). Ikke noe skøytetrasee selv om kartet viser så. Kjørte så til Ekerud. Ikke noe skøytetrasee der heller selv om kartet viser så. Så ga jeg opp skøyting og bestemte meg for å kjøre til Losby og gå derfra i klassisk stil. Der var det ikke oppkjørt i det hele tatt. Rotet litt rundt i løssnøen og gikk på beina på vei et stykke før jeg måtte gi opp og traske tilbake til bilen. Valgte da å kjøre tilbake til Sørli og spann på meg klassisk-skia. Etter et bittelite stykke forsvant det ene sporet. Litt til så hadde preppemaskinen svingt til høyre uten å legge et eneste spor. Ga opp og dro hjem igjen.

Redigert av Aunan; 05/02/2019 12:24.
Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: Ripen] #2534510 05/02/2019 12:27
A
Aunan Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
A
På kartet står det at det er skøytetrasee ved Bjørndal/Prinsdal. Er det bare juks også?

Har sendt mail til løypesjefen angående skøytetraseer i Østmarka uten å få svar enda.

Redigert av Aunan; 05/02/2019 12:28.
Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: Girona] #2534513 05/02/2019 12:33
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
da er det urimelig å kreve at jeg som mindretall skal få viljen min, slik er det å bo i demokratisk samfunn. Punktum.
Et demokrati må også ta hensyn til mindretallet. Hvis ikke er det et flertallsdiktatur. Og følgelig: Hvis ikke flertallet vil ta hensyn til mindretallet, ved i dette tilfelle å preppe noen løyper dedikert for skøyting, hvorfor skal mindretallet ta hensyn til flertallet, ved å holde seg unna skiløypene?

Og det er da jeg forteller deg at det ikke er Skiforeningen oppgave. De er en medlemsforening som skal forvalte sine medlemmers interesse.
Her er vi grunnleggende uenige. Dersom Skiforeningen hadde vært en av flere foreninger i konkurranse med andre tilsvarende foreninger, så hadde jeg vært enig. Men de har en monopolsituasjon, og de operer i felles utmark som de selv ikke eier. Da stiller det andre krav til framferd enn å bare ta hensyn til hva flertallet av deres egne medlemmer ønsker.

De operer på grunn som enten er
A) Privat (Løvenskiold) eller
B) Kommunal der kommunen er gitt rettighetene til løypenettet til Skiforeningen i bytte mot å få det stelt og preparert ettersom kommunen selv ikke har mulighet til det.

I alternativ B ligger også svaret på mindretallets rettigheter - våre folkevalgte er forpliktet til å høre på alle, det er ikke Skiforeningen.
Om mange nok klager til kommunepolitikerne tar de kanskje tilbake bruksretten til løypenettet, uten at jeg tror det vil gi noen et bedre tilbud enn i dag

Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: Alpers] #2534514 05/02/2019 12:33
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Men veldig mange av de andre løypene du ikke beskriver er brede nok til både skøyting og klassisk.

Är det för smalt för sköyting om det bara är ett klassiskt spår också?

Det är ju en lösning som fungerar rätt bra hvis det ikke er alltfår många som går på ski samtidigt.

Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: Torshov-Simen] #2534516 05/02/2019 12:43
Girona Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg skulle også gjerne ha gått på ski i nærområdet mitt, men det er ikke egnede arealer der. Det kjøres spor i Torshovdalen, men løypa er for kort til at jeg gidder å gå der.
Er det noen som ville bli sinte på deg om du fant på å gå på ski i Torshovdalen? Uansett om du gikk klassisk eller skøyting?

Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: Alpers] #2534519 05/02/2019 12:48
Girona Offline
Ringrev
Ringrev
Men veldig mange av de andre løypene du ikke beskriver er brede nok til både skøyting og klassisk. Jeg skjønner helt ærlig talt ikke problemet ditt, annet enn at du gjerne vil skøyte på et sted det ikke er dedikerte skøyteløyper?
Jeg ønsker løyper som kan brukes med skøyteski på beina, og som jeg kan komme til fra nærområdet mitt. Jeg kan gjerne stake en km eller to i et klassiskspor, dersom jeg så kommer inn på en god fristilstrase. Men jeg ønsker ikke å måtte kjøre gjennom byen til en helt annen del av marka for å kunne gå fristil.

Tallene jeg hentet ut var for å vise forskjellen på hvor mange løyper som er dedikert til klassisk, og hvor mange som er dedikert til skøyting. Dessuten: Mange av de løypene hvor det er angitt at de er for både klassisk og skøyting er i praksisk for smale å skøyte i. Fordi de har kjørt klassisksporene med for lite mellomrom mellom. Det er aldri motsatt, at de velger å droppe et klassiskspor eller to for å gi plass til skøyting.

Re: Skøytetrasèer i Oslomarka (langrenn) [Re: Torshov-Simen] #2534521 05/02/2019 12:50
Girona Offline
Ringrev
Ringrev

De operer på grunn som enten er
A) Privat (Løvenskiold) eller
B) Kommunal der kommunen er gitt rettighetene til løypenettet til Skiforeningen i bytte mot å få det stelt og preparert ettersom kommunen selv ikke har mulighet til det.

I alternativ B ligger også svaret på mindretallets rettigheter - våre folkevalgte er forpliktet til å høre på alle, det er ikke Skiforeningen.
Om mange nok klager til kommunepolitikerne tar de kanskje tilbake bruksretten til løypenettet, uten at jeg tror det vil gi noen et bedre tilbud enn i dag
Dette er fortsatt utmark, hvor allemannsretten gjelder. Det må Skiforeningen forholde seg til.

Side 3 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

Moderator  support