Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Hvor mye kan en butikk ta betalt? Obs. ble lurt!!

Hvor mye kan en butikk ta betalt? Obs. ble lurt!! #874674 15/01/2010 13:23
Y
yoeddy Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Y
Jepp, Jeg ble lurt i dag, betalte 300 kroner for fire Sony Plus AAA batterier hos Nordialog.

Egentlig ble jeg ikke lurt, jeg skjønte jo at prisen var helt hinsides og spurte om det var korrekt. Mannen bak disken sa at jeg godt kunne kjøpe batteriene et annet sted om jeg syntes prisen var høy.

Jeg lurer egentlig på om en butikk står fritt til å velge pris sånn helt uten videre, både moralsk og juridisk.

Sånn for orden skyld, de helt identiske med disse: http://www.elkjopbusiness.no/m4n?cat1id=...p;prodid=322709

Som koster 18 kroner.
Jeg hadde ikke tid til å finne billigere batterier, men bruker forumet for å få utløp for frustrasjon av å bli flådd.

Jeg synes dette var ganske grovt, noen som har opplevd verrre i prosentvis prispåslag??

Så mange stier og så kort liv...
Re: Hvor mye kan en butikk ta betalt? Obs. ble lurt!! [Re: yoeddy] #874699 15/01/2010 14:38
tron Offline
Besatt
Besatt
Hehe, du måtte virkelig ha de batteriene der og da, skjønner jeg.
Aften-aften hadde en serie gående med eksempler på slike ekstreme prisforskjeller, men har ikke sett den på en stund. Uansett, går jo an å tipse dem. 300 for en slik pakke var jo fullstendig idiotisk høy pris!

Re: Hvor mye kan en butikk ta betalt? Obs. ble lurt!! [Re: yoeddy] #874724 15/01/2010 15:44
Espen Offline
More than words
More than words
Hårreisende!

Hvilken butikk/slakteri er dette?

e

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Hvor mye kan en butikk ta betalt? Obs. ble lurt!! [Re: Espen] #874725 15/01/2010 15:58
perzinho Offline
Medlem
Medlem
Min erfaring med Nordialog forferdelig dårlig. Hadde problemer med et produkt jeg handlet der og kundebehandlingen var hinsides dårlig. Kommer aldri til benytte meg av deres tjenester mere. Her var det snakk om avdelingen i Trondheim

Re: Hvor mye kan en butikk ta betalt? Obs. ble lurt!! [Re: ] #874733 15/01/2010 16:50
C
Cerberus Offline
Ivrig
Ivrig
C
Er det egentlig noe regelverk her? Kan en butikk i utgangspunktet ta hva den vil for en vare?

Greit nok at man bare kan la vær å handle akkurat der, men man har jo tilfeller slik som OP der man ikke har tid å dra andre steder, eller nærmeste tilsvarende butikk er mange mil unna...

Re: Hvor mye kan en butikk ta betalt? Obs. ble lurt!! [Re: Cerberus] #874795 15/01/2010 19:20
A
atlekristensen Offline
Ivrig
Ivrig
A
Fyttihelvete. Hvor?

Hva med å klage til forbrukerrådet, for den prisssummen hadde du fått flere oppladbare batterier for PLUSS en batterilader!!!!

Reelt sett kan en butikk leke landeveisrøveri så lenge kundene kjøper varene. Når de innser at de ikke selger varene så de setter etterhvert ned prisene. Dvs du skulle hatt LATT være å kjøpe og heller sagt at de koster xx kr et annet sted og du drar dit, og du tilbyr xx kr til dem fordi du vil være hyggelig. (!)

(ja, jeg har også blitt lurt av butikker. Alt for ofte)

(jeg tror at ekspedisøren skjønte at du hadde det travelt så han pressa deg litt ekstra mye, man blir en god menneskekjenner av å betjene mange kunder som har det travelt!)

Se positivt på det, de har garantert ranet flere kunder før deg!

/en dust er aldri alene. ICON_SMILE

(no offence)

Re: Hvor mye kan en butikk ta betalt? Obs. ble lurt!! [Re: atlekristensen] #874808 15/01/2010 19:46
Slimjim Offline
Entusiast
Entusiast
Hmmm tittet innom claser`n og da skulle du kunne fått noe sånn som 40 og litt till batterier for den prisen. Så jeg synes du skal gå å strekke ørene til han i kassa for dette kan jo ikke være riktig. Sikkert ikke han sin feil men det får da være grenser

What good is a phone call ... if you're unable to speak
Re: Hvor mye kan en butikk ta betalt? Obs. ble lurt!! [Re: Slimjim] #874817 15/01/2010 20:07
Brumm Offline
Ivrig
Ivrig
Kan du ikke kjøpe en pakke batterier på Clasern og så gå tilbake der du kjøpte de du måtte ha og si at det var så hinsides dyrt at du vil levere dem tilbake og få tilbake pengene?
Hvis ikke så må det være noe annet der du har bruk for som du kan bytte i som gjør det verdt jobben...

Huff..

Re: Hvor mye kan en butikk ta betalt? Obs. ble lurt!! [Re: Brumm] #874826 15/01/2010 20:17
jrm Offline
Lefdal (alnabru) ville selge meg et (siemens) kjøleskap 2000kr over veiledende pris. frown

Aut regem aut fatuum nasci oportet.
Re: Hvor mye kan en butikk ta betalt? Obs. ble lurt!! [Re: yoeddy] #874845 15/01/2010 21:09
GeirEivind Offline
Besatt
Besatt
Sitat: yoeddy
Jepp, Jeg ble lurt i dag, betalte 300 kroner for fire Sony Plus AAA batterier hos Nordialog.

Special price for you, my friend?

Re: Hvor mye kan en butikk ta betalt? Obs. ble lurt!! [Re: GeirEivind] #874870 15/01/2010 22:10
Slimjim Offline
Entusiast
Entusiast
Hvis du hører , hei sjef eller hei kompis så må du forlate butikken.

What good is a phone call ... if you're unable to speak
Re: Hvor mye kan en butikk ta betalt? Obs. ble lurt!! [Re: Slimjim] #874928 15/01/2010 23:41
K
Kull Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
K
Send en henvendelse til forbrukerrådet.
Det er faktisk ulovlig å kreve "urimelige" priser for en vare jf. pristiltaksloven §2.

Re: Hvor mye kan en butikk ta betalt? Obs. ble lurt!! [Re: Kull] #874935 16/01/2010 00:20
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Høres mest ut som noen i Nordialog systemet har hatt en slapp dag på jobben når de tastet priser inn i systemet.

Kanskje prisen egentlig er 30kr? Verdt en telefon før du går videre.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Hvor mye kan en butikk ta betalt? Obs. ble lurt!! [Re: Andreas83] #874956 16/01/2010 08:15
julius Offline
Entusiast
Entusiast
Nordialog, sammen med Mobildata og Telekioskene, bruker Navision som kassesystem. Her er veiledende/villedende priser lagt inn sentralt, men det er lov til å bruke hodet! Selgeren burde ikke tatt 300.- for batteriene. Jobber selv i MobilData og bruker samme system, men ville helt klart endret prisen.

Christian

Don`t belive everything you think..........
Re: Hvor mye kan en butikk ta betalt? Obs. ble lurt!! [Re: julius] #874962 16/01/2010 09:01
Tgabriel Offline
Besatt
Besatt
Leste om en ny, norsk forbrukertjeneste i Aftenposten i går: www.faiir.com
Kanskje du skulle ha lagt inn klage og gitt forretningen en mulighet til å forklare det hysteriske påslaget i all offentlighet?

Re: Hvor mye kan en butikk ta betalt? Obs. ble lurt!! [Re: Tgabriel] #874978 16/01/2010 09:57
Anders Offline
Besatt
Besatt
(Generell kommentar, ikke rettet direkte mot Tgabriel)

Er det virkelig ingen som synes at man selv har litt ansvar for sine egne handlinger? Når man faktisk reagerer på prisen, men allikevel aksepterer den, så er det jo ikke snakk om at man blir lurt (som i "jeg var ikke klar over" eller "i farten la jeg ikke merke til.." , da er det en bevisst handling. At man i ettertid angrer på valget er jo selvsagt lov, men det er også lov til å stange huet i veggen og kalle seg selv en dust, og så la livet gå videre.

Loven om "urimelige priser" er vel noe av det mest diffuse jeg noensinne har sett. Fyren i sjappa sa tydelig ifra at du kunne kjøpe batteriene et annet sted om de var for dyre, og det at yoeddy hadde dårlig tid fristiller han ikke fra alt mulig ansvar. Som for eksempel å utvise litt sunn fornuft. Det er ikke butikkens plikt å ha de beste prisene på alt, du står fritt til å ikke handle ting du synes er for dyrt.

Jeg hadde aldri turt å klage inn den sjappa for noen instans, for jeg hadde bare endt opp med å drite ut meg selv offentlig. Det blir som om jeg hadde endt opp i forbrukerinspektørene som han som hadde blitt "lurt av Kiwi" til å betale 380 kroner for et grovbrød.
"Dama i kassa sa at jeg kunne jo bare kjøpe brød et annet sted siden jeg syntes det var for dyrt, men jeg var inmari sulten og hadde litt dårlig tid så jeg kjøpte det allikevel siden det var over hundre meter til neste butikk der de solgte brød. Dette er hårreisende!"

Anders
Re: Hvor mye kan en butikk ta betalt? Obs. ble lurt!! [Re: Anders] #874983 16/01/2010 10:14
D
DagRS Offline
Ivrig
Ivrig
D
Må nok si meg veldig enig i det du sier her Anders.

Ansvaret ligger fullt og helt hos det enkelte individ, fordi vi faktisk har mulighet og evnen til å ta ansvar (i alle fall i denne saken).

Dette er jo av flere filosofer beskrevet som noe av "kjernen" og det essensielle i det å være menneske.

Men jeg må få tilføye at en allikevel kan FØLE seg lurt i en slik sak, men det blir egentlig noe helt annet.

Redigert av takkskarufaenmeg; 16/01/2010 10:16.

"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success."
~ Doug Larson

Re: Hvor mye kan en butikk ta betalt? Obs. ble lurt!! [Re: Anders] #874984 16/01/2010 10:14
Tgabriel Offline
Besatt
Besatt
Hehe - er i grunnen helt enig med deg, Anders ICON_SMILE
Jeg ble nok litt revet med av stemningen i tråden, samt min egen "kamp" mot Get for tiden. Jeg mener vel egentlig ikke at trådstarter har noe å klage på, men at forretningen bør argumentere for den urimelige prisen.

Helt uavhengig av det, syns jeg faiir er et glimrende initiativ, spesielt fordi det ser ut til at leverandørene gis mulighet til å slippe til med sin versjon før saken publiseres (hvis jeg har forstått opplegget rett).

Re: Hvor mye kan en butikk ta betalt? Obs. ble lurt!! [Re: Anders] #874987 16/01/2010 10:23
aksel2 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Det finnes mennesker i samfunnet som ikke forstår at de blir lurt.
Om det er autistisk diagnose, demens, eller rett å slett ikke tør å takke nei pga sosial angst, så burde de slippe å bli lovlig lurt på den måten.

Stumpjumper S-Works
eBay build Scott Spark Custom Comfort
Isak Impulse
Re: Hvor mye kan en butikk ta betalt? Obs. ble lurt!! [Re: aksel2] #874997 16/01/2010 11:07
Anders Offline
Besatt
Besatt
Jeg håper ikke det er tilfellet i denne saken. Og derfor mener jeg at dersom man går ut med en offentlig klagesak i media, så kan man ende opp med å fremstå som at man ikke er i stand til å ta vare på seg selv. Litt som stakkarene som frivillig stiller opp i "luksusfellen"

Å tipse prissjekke-tjenester og fortelle til oss at det var tidenes prissjokk synes jeg derimot er bra.

Anders
Re: Hvor mye kan en butikk ta betalt? Obs. ble lurt!! [Re: Kull] #875005 16/01/2010 11:25
Lapavoni Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Kull
Send en henvendelse til forbrukerrådet.
Det er faktisk ulovlig å kreve "urimelige" priser for en vare jf. pristiltaksloven §2.

Jeg visste ikke at vi hadde en slik lov i Norge. Det er vel noe av det mest ulne jeg har sett. Hva er urimelig? Det er jo helt subjektivt. Under de rette omstendighetene er 300 kr helt rimelig for noen AAA-batterier. Dette har jo Yoeddy bevist. Hadde det vært monopol på salg av batterier hadde kanskje prisen vært 300 kr, men takket være konkurranse så er den ikke det (stort sett da.)

Jeg anbefaler alle en liten lytt til denne samtalen på temaet: Price gouging

Redigert av Lapavoni; 16/01/2010 11:26.
Re: Hvor mye kan en butikk ta betalt? Obs. ble lurt!! [Re: Lapavoni] #875018 16/01/2010 12:10
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Kan hende jeg tar feil og fyren var en luring. Men jeg har mange ganger opplevd at butikker har rett og slett priset varene feil. De selger til innkjøpspris, tar to ganger avansen, priser feil vare osv.
Som sagt, slettes ikke umulig jeg tar feil her, men jeg kan tenke meg at han trodde han solgte ferdigladede oppladbare batterier.

Re: Hvor mye kan en butikk ta betalt? Obs. ble lurt!! [Re: Lapavoni] #875131 16/01/2010 17:35
K
Kull Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
K
Sitat: Lapavoni
Jeg visste ikke at vi hadde en slik lov i Norge. Det er vel noe av det mest ulne jeg har sett.

Det er en rettslig standard. Det ligger litt i sakens natur at en slik regel må baseres på et skjønn.

Hva er urimelig? Det er jo helt subjektivt. Under de rette omstendighetene er 300 kr helt rimelig for noen AAA-batterier.

Ja, det stemmer, men omstendighetene er jo selvfølgelig relevant ved anvendelse av regelen.
Så lenge yoeddy ikke kjøpte batteriene på Amundsen-Scott basen på sydpolen, mener jeg at 300 kr for et pakke batterier som andre butikker selger for 18 kr er klart en "urimelig" pris.

Så kan man jo mene hva man vil om det, at markedet burde bestemme, og at man har seg selv å takke osv. Men hadde det vært meg, så hadde jeg klaget på dette, og kun fordi det er utrolig frekt. Men jeg tror vel også at det kun dreier seg om en feilprising, og at nautet bak kassa ikke hadde vett nok til å skjønne det selv.

Redigert av Kull; 16/01/2010 17:38.
Re: Hvor mye kan en butikk ta betalt? Obs. ble lurt!! [Re: Kull] #875138 16/01/2010 17:55
Espen Offline
More than words
More than words
Saken er og også den, at det finnes folk som ikke vet, eller har mulighet til å sjekke priser på ting. Feks eldre mennesker.

Hvis de går til sin lokale butikk for å kjøpe batteri til røykvasleren, og må betale 300 spenn, er det etter min oppfatning ren svindel.

E

post@espenwettre.no
Re: Hvor mye kan en butikk ta betalt? Obs. ble lurt!! [Re: Espen] #875154 16/01/2010 18:38
Y
yoeddy Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Y
Takk for tilbakemeldinger og innspill. Jeg skal vurdere om jeg orker å gå videre med saken, jeg tror jeg skal spørre Nordialog sentralt om hva som er deres utsalgspris på denne varen. Da blir det klart om selgeren gjorde en feil eller ikke. Deretter skal jeg vurdere neste skritt.

Selvfølelig er jeg klar over at det er full avtalefrihet mellom to parter. To parter står fritt til å inngå en avtale. Dette følger vel av avtaleloven.

Dette er jo en prinsippsak, det er jo bare et par hundrelapper, dessuten var dette et kjøp jeg gjorde for min arbeidsgiver og jeg får igjen mitt utlegg uansett.

Jeg kan imidlertid vanskelig se for meg en mer urimelig pris for en vare. Det blir litt som om en butikk plutselig tar 150 kroner for en liter lettmelk.

AAA-batterier er jo tross alt en ganske standardisert vare.

Så mange stier og så kort liv...
Re: Hvor mye kan en butikk ta betalt? Obs. ble lurt!! [Re: yoeddy] #875157 16/01/2010 18:48
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har man ikke angrerett? Kjøp makne batterier et annet sted og lever tilbake hos gribbene.

Re: Hvor mye kan en butikk ta betalt? Obs. ble lurt!! [Re: Kull] #875160 16/01/2010 18:50
Lapavoni Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg visste ikke at vi hadde en slik lov i Norge. Det er vel noe av det mest ulne jeg har sett.

Det er en rettslig standard.

Hvilken rettslig standard? Det er da ikke påkrevd at et hvert land skal ha denne loven?

Det ligger litt i sakens natur at en slik regel må baseres på et skjønn.

Når det er så store rom for tolkning så blir det opp til den gitte autoriteten å bestemme hva som er rimelig eller urimelig ut ifra dagsform, kjønn, politisk standpunkt og andre ting. Slik loven er utformet er det også umulig for en selger å kunne vite når han bryter denne loven.

Hva er urimelig? Det er jo helt subjektivt. Under de rette omstendighetene er 300 kr helt rimelig for noen AAA-batterier.

Ja, det stemmer, men omstendighetene er jo selvfølgelig relevant ved anvendelse av regelen.
Så lenge yoeddy ikke kjøpte batteriene på Amundsen-Scott basen på sydpolen, mener jeg at 300 kr for et pakke batterier som andre butikker selger for 18 kr er klart en "urimelig" pris.

Jeg mener at prisen er ikke urimelig, den er heller dum. Hvis butikken fortsetter å ta slike priser så vil de ikke få solgt noenting og vil vel fortjent forsvinne fra jordens overflate.

Det er uendelig mange trinn mellom Sydpolen og en vanlig butikk på en hverdag i Norge. Når blir 300 kr urimelig? Akkurat hvor går grensen? Så lenge det på forhånd ikke er godt definert hvor grensen går kan man ikke ha en slik lov i og med at det er umulig å vite på forhånd om man bryter loven eller ikke.

Så kan man jo mene hva man vil om det, at markedet burde bestemme, og at man har seg selv å takke osv. Men hadde det vært meg, så hadde jeg klaget på dette, og kun fordi det er utrolig frekt. Men jeg tror vel også at det kun dreier seg om en feilprising, og at nautet bak kassa ikke hadde vett nok til å skjønne det selv.

Urimelig-pris-lovgivning og pristak/-gulv er bestandig satt med de beste intensjoner, men jeg har tilgode å se gode resultater av dem.

Jeg anbefaler alle sterkt å lytte til den podcasten jeg linket til lengre opp. Veldig lærerikt.

Re: Hvor mye kan en butikk ta betalt? Obs. ble lurt!! [Re: mtbmaniac] #875161 16/01/2010 18:54
C
Cerberus Offline
Ivrig
Ivrig
C
Sitat: mtbmaniac
Har man ikke angrerett? Kjøp makne batterier et annet sted og lever tilbake hos gribbene.

I utgangspunktet ikke ved kjøp over disk. Dette er kun på fjernhandel.

Veldig mange butikker (de aller fleste kanskje?) tilbyr imdlertid dette likevel

Re: Hvor mye kan en butikk ta betalt? Obs. ble lurt!! [Re: Espen] #875162 16/01/2010 18:54
Lapavoni Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Espen
Saken er og også den, at det finnes folk som ikke vet, eller har mulighet til å sjekke priser på ting. Feks eldre mennesker.

Hvis de går til sin lokale butikk for å kjøpe batteri til røykvasleren, og må betale 300 spenn, er det etter min oppfatning ren svindel.

E

Hvis det er prisen de har er det ikke svindel. Derimot hvis de ser at kunden er en person med svekket dømmeevne og endrer prisen akkurat for denne personen så er det svindel.

Re: Hvor mye kan en butikk ta betalt? Obs. ble lurt!! [Re: Lapavoni] #875173 16/01/2010 19:33
Espen Offline
More than words
More than words
Hvis prisen i utgangspunktet er 15 X normal pris, er det ran uansett.

Butikken gjør jo dette utelukkende for å utnytte folk som ikke vet.

e

post@espenwettre.no
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support