Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Hvor ræva er jeg på ski?

Re: Hvor ræva er jeg på ski? [Re: fredriks] #873672 13/01/2010 11:16
HM1100 Online
Ringrev
Ringrev
Det kan man si. Men en som går på ski nå og da, og som blir forbigått av halvfeite femtiåringer, vil nok slite litt om han/hun prøver seg på merket.
Uansett, jeg tror hovedpoenget er at man må gå på ski. Mye! Mengdetrening er viktig, kanskje til og med viktigere en terping på teknikk (selvom det selvf er viktig). Med mengdetrening så kommer skifølelsen, balansen og tyngdeoverføringen litt av seg selv. Faktorer jeg mener er særdeles viktige. Jeg gikk mye konkurranser som ungdom, men hadde et lenger opphold, og følte meg som en tåpe da jeg begynte igjen. Overfokuserte på stambein, riktig nedsett av staver, vekt på tåballer osv osv. Resultatet var at jeg ikke klarte å slappe av. Slapp av! Gå løst og ledig. Ikke hopp opp og ned med huet. Prøv gjerne å gå i litt dårlig lys, da merker man jæskla godt hvordan balansen er. Og etter tredve turer eller mer begynner ting å løsne. Garantert. Påsto ikke Aukland at man aldri kan bli skikkelig god hvis man ikke har gått aktivt som ungdom? Men man kan bli god nok for feks merket, det er jeg overbevist om ICON_SMILE

Re: Hvor ræva er jeg på ski? [Re: HM1100] #873674 13/01/2010 11:20
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: HM1100
Det kan man si. Men en som går på ski nå og da, og som blir forbigått av halvfeite femtiåringer, vil nok slite litt om han/hun prøver seg på merket.

På grensen til at jeg tolker det der som en utfordring... ICON_WINK

Re: Hvor ræva er jeg på ski? [Re: HM1100] #873687 13/01/2010 11:32
magic Offline
Besatt
Besatt
Det som funker best for meg når jeg ikke vil bli forbigått på ski, er å feste vår særdeles spreke Vorsteh foran meg i en snor. Jeg har faktisk aldri blitt fragått med det oppsettet ICON_WINK

Jeg tenkte jeg skulle prøve dette i går, men da med fatterns engelsk setter istedet for Vorsteh. Resultatet blei 15 min lengre på turen enn jeg bruker aleine gitt!

Ei surrete, nysgjerrig og sannsynligvis mørkredd bikkje på snaut 2 år som heller ikke er veldig vant med å dra foran i snor førte til mange stopp og sørgelig lite framdrift.

Nei, neste gang må bikkja være heme så jeg får svetta litt ICON_SMILE

Hilsen Lars

"It's like deja-vu, all over again"
Re: Hvor ræva er jeg på ski? [Re: Øyvind V] #873689 13/01/2010 11:33
O
Ole M Offline
Entusiast
Entusiast
O
Sitat: Øyvind V

Pass på..Hodet er i nærheten av hoggestabben;-)

Re: Hvor ræva er jeg på ski? [Re: magic] #873695 13/01/2010 11:35
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: magic
Det som funker best for meg når jeg ikke vil bli forbigått på ski, er å feste vår særdeles spreke Vorsteh foran meg i en snor. Jeg har faktisk aldri blitt fragått med det oppsettet ICON_WINK

Jeg tenkte jeg skulle prøve dette i går, men da med fatterns engelsk setter istedet. Resultatet blei 15 min lengre på turen gitt!

Ei surrete, nysgjerrig og sannsynligvis mørkredd bikkje på snaut 2 år som heller ikke er veldig vant med å dra foran i snor førte til mange stopp og sørgelig lite framdrift.

Nei, neste gang må bikkja være heme så jeg får svetta litt :9

Hund må trenes til å løpe foran... jeg har gitt opp(uten egentlig å prøve), men dama greier nå å dra på løpetur med bikkja, ski er fremdeles skummelt og skal jaktes på og bjeffes til og gjerne omringes, både når han er i bånd og uten og aller mest når det går nedoverbakke.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Hvor ræva er jeg på ski? [Re: Øyvind V] #873703 13/01/2010 11:43
HM1100 Online
Ringrev
Ringrev

Hehe. Nå er vel ikke jeg noen feit femtiåring (enda). Ikke er jeg påmeldt til Birken heller.
Bikkje på ski kan være innmari gøy, men også et mareritt. Det er lett med Vorsteh. De er løpsgale, og som navnet antyder, de må være foran. Vår er liten, men en maskin på tur. Vi skal ut nå. Hjemmekontor er bra, det er 8 minus sol og lite folk i løypene. Nypreppa ski, herrejemini.....

Re: Hvor ræva er jeg på ski? [Re: HM1100] #873711 13/01/2010 11:57
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words

Hehe. Nå er vel ikke jeg noen feit femtiåring (enda). Ikke er jeg påmeldt til Birken heller.

Oj, skrev jeg at du var halvfeit og femti? Måtte dobbeltsjekke... ICON_LAUGH

Jeg begynte tråden med å referere til at jeg ble forbigått av halvfeite femtiåringer med solbleiket kondomdress, dermed tolket jeg ditt innlegg som at jeg da bare kan gi beng i å prøve på merket i Birken.

Sannsynligvis har du helt rett ICON_SMILE

Re: Hvor ræva er jeg på ski? [Re: Øyvind V] #873760 13/01/2010 14:27
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Jeg begynte tråden med å referere til at jeg ble forbigått av halvfeite femtiåringer med solbleiket kondomdress, dermed tolket jeg ditt innlegg som at jeg da bare kan gi beng i å prøve på merket i Birken.

Sannsynligvis har du helt rett ICON_SMILE

Min ukvalifiserte gjettning hvis du gikk 4 varv rundt den långa varianten av lysløpan med en mil tid på just under 46 min på årets første tur er at du har møjlighet på merket i birken.

Tror merke tiden i årets renn hade en medeltid på ca 42-43 per mil. Det er ikke så sinsykt raskt.

Detta er sjelvklart synsing fra min side då jeg ikke ens gått birken på ski...

At du blev omkjørd av en del folk tror jeg faktiskt hade mer med tilfelligheter at gjøre. Jeg synes ikke jeg blir spesiellt ofta omkjørd hvis jeg kjør i et liknande tempo.

Re: Hvor ræva er jeg på ski? [Re: fredriks] #873762 13/01/2010 14:34
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: fredriks
Min ukvalifiserte gjettning hvis du gikk 4 varv rundt den långa varianten av lysløpan med en mil tid på just under 46 min på årets første tur er at du har møjlighet på merket i birken.

Tror merke tiden i årets renn hade en medeltid på ca 42-43 per mil. Det er ikke så sinsykt raskt.

Har ikke målt den nye runden ved Henriksåsen, men jeg tipper den er ca 3 kilometer. Om det er den korte eller lange vet jeg ikke... 13.45 i snitt per runde gir som du sier en tid per mil på ca 46 minutter.

Det hadde vært interessant å bare fortsatt. Jeg merket at jeg hadde gått fire runder, men var ikke dausliten. Det kunne vært interessant å se hvor lenge det holdt i det samme tempoet.

Dessuten, og nå gjetter jeg, tror jeg at det er lettere å gå Birken enn runde på runde i en kupert lysløype; jeg vil tro det er slake motbakker og noen fine flater og lange nedkjøringer i Birken som gjør at gjennomsnittlig kilometertid blir lavere enn om man går f.eks. 15 runder i den nevnte 3-kilometeren.

Re: Hvor ræva er jeg på ski? [Re: Øyvind V] #873768 13/01/2010 14:42
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Målte runderna med google earth. Den korte er ca 2.3 km (den svinger av opp en bratt bakke just efter man passerar grusvein til lian) den lengre er ca 3 km. Den som ikke er ferdig fikk jeg til ca 4.6 km og lengste rundan til ca 7 km.

kart
http://www.skiklubben.no/images/stories/Nyheter/lyslype_fjellsetermyra.pdf

Re: Hvor ræva er jeg på ski? [Re: fredriks] #873769 13/01/2010 14:45
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Da er det "den lengre" jeg har gått, for jeg tar ikke opp brattbakken etter grusveien til Lian.

Re: Hvor ræva er jeg på ski? [Re: Øyvind V] #878192 23/01/2010 22:33
E
Edorf72 Offline
Fersking
Fersking
E
Hvis du liker å gå på ski vil jeg anbefale følgende link: http://langrenn.stbik.no/new/menyer/hjem.php
Det vil være selvhøytidelig å videreføre egne egenskaper i sykling mot de som du mener unaturlig passerer deg i skisporet.
Gitt at du bruker skigåing som treningsform off-season sykkel, så vil de som passerer i langrennsporet være deg overlegen teknikkmessig, utstyrsmessig, og smøreteknisk.
At du religiøst betinger dine sykkelegenskaper sliter jeg litt med, men ikke undervurder 50-åringen som passerer deg i skisporet.

Redigert av Edorf72; 23/01/2010 23:32.
Re: Hvor ræva er jeg på ski? [Re: Edorf72] #878219 24/01/2010 00:26
xscream Offline
Entusiast
Entusiast
[quote=fredriks]
Dessuten, og nå gjetter jeg, tror jeg at det er lettere å gå Birken enn runde på runde i en kupert lysløype; jeg vil tro det er slake motbakker og noen fine flater og lange nedkjøringer i Birken som gjør at gjennomsnittlig kilometertid blir lavere enn om man går f.eks. 15 runder i den nevnte 3-kilometeren.

Jeg er ikke av samme oppfatning som deg.

Åpnet for moro skyld en treningsfil fra mitt første Birkebeinerrenn her om dagen, og ble da sittende å studere løpet og tenke på hvor feil jeg dengang vurderte utfordringen som lå foran meg.

Bare to uker før rennet holdt jeg så å si følge med de lokale merkegrossistene i et lokalt renn på 25km men falt veldig igjennom og var ikke i nærheten av merketid når birkebeinerrennet gikk av stabelen.

Oppsummert skyldes dette at teknikken var for dårlig og dette blir spesielt fremtredende i siste halvdel når man begynner å bli sliten.
Det er dårlige spor pga sen pulje, konstant sporskifte første 25 kilometer pga start i for sen pulje (tok inn 1 pulje og nådde ryggen på nummer to ved skramstad) - noe som kostet enormt med krefter fordi man aldri finner rytmen når man må skifte spor hele tiden i menneskehavet man skal arbeide seg fremover i.

Jeg falt også igjennom fordi jeg ikke var nok trenet i å gå den faktiske distansen som rennet er og sist men ikke minst så er birkebeiner rennet en samling ganske lange motbakker - ofte akkurat bratte nok til at hvis du ikke har rimelig god teknikk så må du ta disse i litt for stor fart til at du greier å holde puls på terskel.

Nedkjøringen jeg hadde gledet meg til mot slutten viser seg faktisk å bli et lite helvete fordi jeg er svært sliten, sporene er erstattet av hauger med sukkersnø og den kjappe enkle forseringen i høy hastighet som man hadde tenkt ut for dette området blir en ganske langsom affære.

Skal man som vanlig dødelig tenke på merke i birkebeinerrennet må man seede seg slik at man havner bort fra havet av mennesker som bare vil fullføre og det skjer gjerne i pulje 8 eller lavere.

Merket i rennet krever også etter min mening veldig mye mere av deg enn merket i rittet, og jeg vil aldri klare langrennsmerket har jeg innsett.

Uansett er det et flott arrangement, og et suverent treningsmål for vintertreningen.

Ser at du skriver du ikke har planer om å gå rennet, men du burde prøve det en gang.

Re: Hvor ræva er jeg på ski? [Re: tommygutt] #878318 24/01/2010 11:47
sl500 Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg er i relativt grei form men jeg også er helt ræva til å gå fort på ski til tross for meget bra utstyr.
Kommer jeg meg over 11 km/t i snitt dvs rundt 50 min på 10 km på vanelig føre er jeg fornøyd med økta.

Jeg er faktisk like rask eller treg uten ski.
Er årlig med på et løp for morro skyld der jeg løper 5 km på 23-25 min.
Dette holder til en plass midt på resultatlista.
Hadde dette vært en langrennskonkuranse hadde jeg sikkert kommet på siste plass med en luke opp til nest dårligste.

Redigert av sl500; 24/01/2010 12:18.
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support