For en stund siden fikk jeg besøk av to torpedoer fra Hafslund. De sa jeg måtte få vekk jordfeilen og ga meg et pålegg. Som lovlydig borger fikk jeg tak i en elektriker.
Etter masse åling og måling kom han fram til at det var den kombinerte grillen og frityrgryta i benken. Den ble koblet ut, og samsvarseklæring ble sendt. Mitt problem nå er at jeg ikke kan grille entrecote og steke chips.
Jeg har prøvd å måle feilen på apparatet selv men klarer ikke å finne noe. Derfor dette spørsmålet:
Hvordan etterprøver jeg elektrikeren? Jeg har et avansert mulitmeter som måler det meste av motstand. Bør jeg ikke finne kontakt noen steder? Noen som kan gi meg en jordfeilmåling for dummies?
Mitt problem nå er at jeg ikke kan grille entrecote og steke chips.
Jeg har prøvd å måle feilen på apparatet selv men klarer ikke å finne noe. Derfor dette spørsmålet:
her vurderte jeg å skrive "buhu, jeg kan heller ikke grille/frityre", men kanskje det vil bli i overkanten?
(Hypotetiskt sett: OK, du har målt og funnet at det er den som er feilkilden. Hva da?)
Det beste/enkleste er å åpne den opp, kikke i den og se om det er noen ledninger som er løse eller feilplassert. Det kan være en liten kortslutning som lager lekkasjestrøm der som er rene barnematen å fikse.
(220V er skumle greier så jeg foreslår at du er ekstremt forsiktig og bare fikser det åpenbare og nøye på at alle ledninger hører dit de skal før du kopler den til igjen.)
Visste dere at elektronikk lagd på 60tallet hadde jord koplet direkte på kabinettet? Hvis man hadde fingeren litt for langt inne i bryteren kunne man kortslutte hele greia.
Jeg er [sensurert] glad for at dobbeltisolering er et krav.
EDIT: Som Nick's EDIT sa, han har mer peiling på det enn meg. Jeg bruker kortlutnings-søker (pipelyd/viser null ohm ved kontakt) fra multimeteren min for å finne/eliminere kortslutninger. Multimeteren sender lavspenningstrøm gjennom begge polene og hvis det er ledingsevne piper den. Men dette kan ikke avdekke svake forbindelser som har altfor høy motstand til å faktiskt lede lavspenning. Da må man bruke den greia med det rare navnet. (forutsatt at jeg har skjønt det riktig ang. den greia med det rare navnet!)
Nick. Da vet jeg hvorfor ikke multimeteret slår ut i alle fall. Det er jo selvsagt ikke kortslutning jeg lette etter. Jeg vil heller ikke ha noen megge i huset
Skal sjekke om noen reparerer slike maskiner. Det kan ikke være særlig vanskelig.
Men ble jordfeilen borte ved at man koplet ut grillen / frityrgryta ?
Edit: jeg spør fordi jeg har vært borti et par tre slike tilfelle, en gang med minimalt med krypstrøm som skyldtes bend på ledninga med påfølgende fuktinnslag , en annen gang fullt overslag mellom en fase og jord.
Og den feilen lå altså et annet sted i hyttefeltet - og ikke hos meg !
Ja. jordfeilen ble borte ved å koble ut grill-gryta. Feilen hadde vært sporadisk siden gryta er montert med en bryter som jeg ikke alltid slo av etter bruk. Så jordfeilen i "mitt" område kom og gikk i følge Hafslund. Elektrikeren demonterte alle apparater på kjøkkenkursen og lokaliserte feilen til gryta. Den ble koblet ut og samsvarserklæring levert inn. Så den saken er ganske klar.
Det kan ha vært en konstruksjonsfeil, men ikke veldig sannsynlig siden grill/gryte greia er åtte år pr. nå. Det er nok mer sannsynlig oppstått underveis. Hele greia består bare av to brytere med termostat og to varmeelementer så jeg hadde håpet å kunne sjekke litt mer selv før jeg enten satte i gang reparasjon eller leter etter ny.
Tipper at det er varmeelementet som gir "jordfeil". Inne i varmelementet er det en magnesiumoksidblanding som må være ganske tørr for å ha tilstrekkelig elektrisk motstand. Fuktighet kan jo ha kommet inn via forseglingen i endene av varmeelementet med årene, slik at motstanden har blitt såpass lav at jordfeilbryteren slår ut. Kanskje Norske Backer kan bistå med enten nytt varmeelement, eller tips for å sjekke om det er i orden eller ikke.
Pål Martin
Re: Jordfeil - hvordan måle?
[Re: PM_G]
#87287811/01/201014:00
Hvis det er vanlig støpsel/stikk, er den nok 16A, dvs at du maks kan dra 3.7kW. Får du virkelig til å grille med skikkelig strålevarme på den effekten?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Den er fastmontert ingen stikk el. Den går på en 20 A kurs. Effekten er i følge boka 2300 watt. Under risten settes et kar med grillstein eller vann for fange opp fettet.
Om jeg egentlig griller på strålevarmen eller steker på jernristen spiller liten rolle. Maten får fine brune striper og blir saftig inni og sprø utenpå og det hele skjer uten fett.
Fine greier igrunn og i morgen skal jeg prøve å få reparert den. Under er et par slurvete bilder, både pent flankert av Wokblusset og kokeblussene og med utsikt ned i gryta.
Det var som jeg trodde, "steking på riller" og ikke grilling, men maten blir helt sikkert god den. Det er jo råvarene og kokken som er de viktige parameterne.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
(er ikke prinsppet det samme? Sterk varme nær matkilden?)
Jeg griller pølser inne i stekeovnen min, med griller på overdelen. 90% like god som fra ekte kølgrill, men utrolig lettvint.
Jeg har også varmet opp frossenpizza med grillelementer hos foreldrene mine, og pizzaen smaker da litt bedre. (sprøere og saftigere) Varmluft er å foretrekke, da blir pizzaen ikke så sprø.
Men - jeg vil ha gassgrill! Det er alltid best å være kompromissløs, vet du.
(er ikke prinsppet det samme? Sterk varme nær matkilden?)
Jeg griller pølser inne i stekeovnen min, med griller på overdelen. 90% like god som fra ekte kølgrill, men utrolig lettvint.
Jeg har også varmet opp frossenpizza med grillelementer hos foreldrene mine, og pizzaen smaker da litt bedre. (sprøere og saftigere) Varmluft er å foretrekke, da blir pizzaen ikke så sprø.
Men - jeg vil ha gassgrill! Det er alltid best å være kompromissløs, vet du.
Poenget med grilling er å ha sterk strålevarme som lager stekeskorpe i en fei og lukker kjøttsaftene inne. I tillegg skal evt væske som drypper ned fordampe og sette smak på kjøttet. 2+ kW fordelt over en flate på 30x40 cm gir ingen strålevarme av betydning.
Stekovnen gir nok strålevarme til å grille pølser, men ordentlig kjøtt må grilles på en grill.
Sant, jeg skjønte det etterhvert idet jeg fikk tenkt mer gjennom. Jeg vet at det ville tatt altfor lang tid å grille hvalbiff i stekeovnen min, men hva da hvis kjøttet er litt småseigt fra før? Hmm, jeg får sette igang med marinering når jeg begynner med grilling. Øvelse gjør mester.
Snøballen ruller! Takk skal du ha for å ha åpnet opp øyene mine til et flott grillkulturtilbud!
Jeg ser ikke bort fra at jeg kommer til å kjøpe meg en gassgrill i en nær fremtid. (Forutsatt at jeg kan grille på verandaen der jeg bor)