Ja da har abstinensene siget innpå. Siden jeg har kjørt med GD standard i mange år vil jeg ha en GD Turbo. Spørsmålet er finnes det noen som har erfaring med 3" varianten som har mulighet til å droppe 1" ned og opp fra grunnposisjon oppe og nede om jeg har forstått det riktig???
Jeg har en klassisk 3"-Dropper og en 3"+1"-Descender. Falt selv aldri på plass med 3"+1"-løsningen - jeg oppdaget fort at jeg hadde kun behov for to posisjoner: én der jeg sitter godt på setet og én der setet er mest mulig unna ræva mi. Videre vil jeg påstå at dette nok også er grunntanken bak GD.
Stig, jeg byttet fra standard til turbo i høst, og det var totalt bortkastet. Liker standard bedre. Syns den var enklere å håndtere, Turboen er temmelig hard i håndtaket, og den lager ikke noe "klikk" når den er klar for å heves/senkes. Og pass på balla...
Haakon
Re: Gravity Dropper, he he på'n igjen
[Re: HaakonL]
#87200208/01/201022:43
Jeg har Turbo og den fungerer utmerket. Av sikkerhetsmessige årsaker så dumper jeg oftest stussen ned på setet når jeg skal heve pinnen. Det eneste jeg har å utsette er at kabelen går vinkelrett ut i fra pinnen. (Jeg har kun opp og ned btw. 3")
[Re: Sverre]
#87201708/01/201023:48
Hm, tja, nå er jeg egentlig ferdig med å reprodusere det Norske folk så bjellene er egentlig bare i veien jeg var jo fornøyd me d standard versjonen som jeg en gang hadde. Det jeg hatet var vedlikeholdet. Det er vel noe en kanskje må ta med skal en ha gleden av en en til de grader super setepinne.
Je tenker også litt på den vinkelrette utgangen av kabelen og kabelføringen, tenker litt på det utseendemessige.
Åkesom takk for imspill. ____________________________ .
Kjempefornøyd med min GD Classic 1"/4". Har ikke testet Turbo, så jeg kan ikke sammenligne. Bruker pinnen i full lengde til "normal" sykling. 1" ned når det er litt teknisk og knotete eller hvis det går kjapt ned. 4" når jeg er redd for bjellemos og vil ha kontroll uten hindringer i veien.
/mitch
Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
[Re: StigB]
#87208409/01/201011:08
Hm, tja, nå er jeg egentlig ferdig med å reprodusere det Norske folk så bjellene er egentlig bare i veien jeg var jo fornøyd me d standard versjonen som jeg en gang hadde. Det jeg hatet var vedlikeholdet.
Jeg har også reprodusert, men både er og var happy med standardversjonen. Ikke så galt med vedlikeholdet heller, synes nå jeg da.
Og jeg har mine fortsatt, i standardversjon (innbiller jeg meg)
Harald
NOTS
[Re: HaraldW]
#87208809/01/201011:13
Stig; bør du ikke vurdere en Pure Race ksi900l ? Ifølge både brukere som har prøvd begge påstår at denne være hakket bedre, spesielt med tanke på bevegelse sideveis. Ser også at den kommer bedre ut i de fleste tester gjort av ymse magasiner. Billigere er den vissnok også.
Ski baby! Erik S. Hynne
[Re: gikke]
#87219409/01/201015:58
Er litt skeptisk på dette med å slippe styre for å få tak i en spak under "loffen". Jeg satte stor pris på å slippe meg ned akkurat der og da med GD når det ble som mest bustete. Det eneste positive jeg ser er jo at en slipper flere kabler og dingser på styre.
Opp og ned pinne uten betjening fra rattet er bare tull om man sykler typisk osloterreng iallefall. Det er fint lite sideveis bevegelse i min GD Turbo.
[Re: StigB]
#87219709/01/201016:14
Er litt skeptisk på dette med å slippe styre for å få tak i en spak under "loffen". Jeg satte stor pris på å slippe meg ned akkurat der og da med GD når det ble som mest bustete. Det eneste positive jeg ser er jo at en slipper flere kabler og dingser på styre.
Du får jo pinnen med en nydelig liten remote på styret. I tillegg ser den jo mange ganger bedre ut, men det er jo mine 2 cent.
Ski baby! Erik S. Hynne
#87220309/01/201016:27
Opp og ned pinne uten betjening fra rattet er bare tull om man sykler typisk osloterreng iallefall. Det er fint lite sideveis bevegelse i min GD Turbo.
Hva er "fint lite"? Pure race er 0.
Om det er tull eller ikke med betjening fra styret må vel være en smakssak. Personlig skal det være jævlig bratt før jeg setter ned setet.
Ski baby! Erik S. Hynne
#87221809/01/201016:58
Gikke, hvorfor anbefale i900 når i950 er på vei og beskrivelsen er "som i900, men bedre". Begge disse finnes i remote-varianter (dog har ikke i950 kommet som remote enda), og 2010-varianten har også en helt ny fjernstyringshendel som også fungerer som lock-on-ring. Dette kommer nok til å bli erstatningen for min ihjelkjørte etter 1,5 sesong Maverick Speedball (aka Joplin). Den finnes også i to forskjellige drop-varianter. Du får tak i denne fra XX-bikes i frankrike eller superstarcomponents.com. Pris rundt 2 flak.
Jeg har hatt min (første) gravitydropper siden sommeren 2004 og jeg må si at jeg har brukt den mer og mer etter som årene har gått. Det blir til slutt en del av flyten i kjøringen.
Every man is guilty of all the good he did not do.
Gikke, hvorfor anbefale i900 når i950 er på vei og beskrivelsen er "som i900, men bedre". Begge disse finnes i remote-varianter (dog har ikke i950 kommet som remote enda), og 2010-varianten har også en helt ny fjernstyringshendel som også fungerer som lock-on-ring. Dette kommer nok til å bli erstatningen for min ihjelkjørte etter 1,5 sesong Maverick Speedball (aka Joplin). Den finnes også i to forskjellige drop-varianter. Du får tak i denne fra XX-bikes i frankrike eller superstarcomponents.com. Pris rundt 2 flak.
Dette er da hvis du har 30,9 eller 31,6-seterør.
Fordi at jeg ikke var nøye nok da jeg leste på hjemmsida deres.
Ski baby! Erik S. Hynne
#87240110/01/201009:31
Jeg har en 3" Turbo kjøpt i oktober 2009. Merker ingen sideveis bevegelse i den i det hele tatt. Valgte GD fordi den er 100% mekanisk og at det i det minste i teorien skulle tilsi enklere vedlikehold.
Rent utseendemessig synes jeg det ser helt ok ut med å føre wiren ut bakover og deretter lagt under overrøret. Wiren ligger i tre festepunkter som sitter med dobbeltsidig tape (kjøpt fra CRC) og som er mye penere enn strips rundt ramma
Lars-Erik
[Re: Ugla]
#87243310/01/201011:51
Jeg har en Turbo som jeg har brukt i to år. Nå begynner den å bli slarkete, så er nok på tide med en service. Jeg har 4" versjonen med 1" dropp fra toppen. Jeg har satt veldig pris på denne posisjonen for moderat nedover flytsti, men for å finne posisjonen må man være litt fintfølende med remoten.
Jeg har brukt Turboen sammen med en seatpost shim på Knollyen, men dette var ikke optimalt. Pga slakk setevinkel ble den enda mer slarkete, dessuten måtte kabelen monteres med retning bakover. Da ble det litt knapt med kabelføring, samt mer kabelmotstand. Men skal overhale den og skifte kabel, så får den en ny sjanse på en eldre sykkel.
For 2010 har jeg fått tak i den nye i950 som skal på Sultanen. Den ser veldig bra ut, og grunnen til at jeg valgte den er at den har mindre setback enn i900. Jeg kjøpte fra Superstar Components.
Alle dør, men ikke alle lever
[Re: arnero]
#87245510/01/201013:14
Jeg har brukt Turboen sammen med en seatpost shim på Knollyen, men dette var ikke optimalt. Pga slakk setevinkel ble den enda mer slarkete, dessuten måtte kabelen monteres med retning bakover. Da ble det litt knapt med kabelføring, samt mer kabelmotstand.
Jeg har en Knolly Endorphin, bestilte med den lengste kabelopsjonen og det holder akkurat med bakovervendt kabel. Når jeg bytter en gang kommer jeg til å forlenge med 10 cm.
På hvilken måte blir det slarkete som følge av setevinkelen til Knolly? Kan være greit å vite siden jeg har det samme, men har ikke merket noe foreløpig. Eneste jeg hadde ønsket meg foreløpig var litt lengre bolter til setet, sånn det er nå holdt det akkurat for å få satt setet rett.
Lars-Erik
#87246910/01/201013:41
Jeg har hatt min Gravitydropper Classic nå i over 5,5 år og er (høyst sannsynlig) den som har lengst er erfaring med Gravitydropper her på forumet. Den ble ikke tatt imot noe særlig her på forumet, men er akseptert nå. Den har fungert upåklagelig. Jeg har nå flere Gravitydroppers. Jeg tenker å teste Turbo'en etterhvert.
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
#87247510/01/201014:02
For 2010 har jeg fått tak i den nye i950 som skal på Sultanen. Den ser veldig bra ut, og grunnen til at jeg valgte den er at den har mindre setback enn i900. Jeg kjøpte fra Superstar Components.
Vil det si at den har litt setback, eller er ikke setback i det hele tatt?
Jeg har en Delirium T. Setevinkelen på denne er 62gr i motsetning til Endorphinen som har 67gr. Jeg følte at det ble litt vel mye slark i sykkelens lengderetning i øverste posisjon, samt for mye motstand i bruk. Jeg antar at dette skyldes setevinkelen, har nemlig ikke opplevd slark som et problem på mer moderate setevinkler (72gr på gamle sykkelen).
Knolly har fornyet Delirium T for 2010, og en av grunnene de nevner for redesign er nettopp bedret kompatibilitet med justerbare setepinner.
Alle dør, men ikke alle lever
#87249610/01/201015:19
Om det er tull eller ikke med betjening fra styret må vel være en smakssak. Personlig skal det være jævlig bratt før jeg setter ned setet.
Med fint lite mener jeg tilnærmet null. Selvfølgelig er remote eller ei en smaksak. Jeg bruker min veldig aktivt når jeg syler sti, iom at terrenget der jeg oftest ferdes er kuppert. Om man bedriver mer toppturorientert sykling er nok en uten remote flott, sånn jeg ser det. Etter første tur med opp og ned pinne, tenkte jeg; hvorfor har jeg ikke kjøpt dette før!
#87352912/01/201022:48
Etter første tur med opp og ned pinne, tenkte jeg; hvorfor har jeg ikke kjøpt dette før!
Akkurat det var det samme da jeg tok i bruk min opp/ned pinne for noen år siden. Men så fikk jeg slik vektsnerk på hypofysen og da ble den solgt.
Jeg detter nok ned på en standard, det er jo den jeg kjenner, synes dette turbouttaket rett ut fra pinnen ser litt hjemmesnekra ut. Burde jo vært en jobb for Espen å få utbedra det til noe mer fornuftig.