Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Problemer med mail!. Rettigheter?

Problemer med mail!. Rettigheter? #871387 07/01/2010 13:37
Tgabriel Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
I forbindelse med at Ventelo terminerte private eunet-brukere fra nyttår har jeg byttet mailadresse.
Jeg er litt "kresen" ved valg av brukernavn, og ønsker å fortsette å bruke "tgabriel", så jeg velger ikke hvemsomhelst ICON_WINK Valget falt på Get.

Jeg har nå hatt kontoen i drift siden starten av november, og opplever nesten daglig at mail ikke kommer fram til meg. (Avsender får feilmelding).

Dette er selvsagt ganske irriterende og frustrerende i lengden. I dag ser ut som at vi går glipp av en mulighet til å leie drømmeferiehuset til sommeren pga dette også....

Jeg har ikke tid til å sitte i telefonkø til Get, så webhenvendelser er eneste mulighet. Dette har jeg prøvd maaange ganger. Det eneste jeg hører fra Get, er en std tilbakemelding om at saken er registrert og vil bli behandlet.

Jeg begynner nå å lure på om jeg må bite i gresset og skifte mailkonto igjen, men jeg orker nesten ikke tanken på å gå gjenom alle medlemsskap, e-fakturaavtaler, abonnement og kontaktlister én gang til...

Er det noen der ut som kan gi meg noen råd, kanskje? Hvilke rettigheter har jeg f.eks. overfor Get. Dette er forsåvidt en gratistjeneste som jeg har tilgang til som totalkunde (kabel, bredbånd og IP-telefoni) hos dem..?

Re: Problemer med mail!. Rettigheter? [Re: Tgabriel] #871391 07/01/2010 13:46
Arne_And Offline
More than words
More than words
Sitat: Tgabriel
Jeg begynner nå å lure på om jeg må bite i gresset og skifte mailkonto igjen, men jeg orker nesten ikke tanken på å gå gjenom alle medlemsskap, e-fakturaavtaler, abonnement og kontaktlister én gang til...

Litt på siden av det du spør om, men hvis det blir en neste gang så vil jeg anbefale å finne en mailadressetilbyder som er uavhengig av internettleverandøren, slik at evt fremtidige bytter av leverandør går smertefritt. Eks gmail (gmail kan POP-es, du er ikke nødt til å lese dem online), hotmail.

Re: Problemer med mail!. Rettigheter? [Re: Arne_And] #871395 07/01/2010 13:57
Tgabriel Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Vil nok det, ja.
Var innom både hotmail og gmail, men 'tgabriel' var ikke ledig... ICON_WINK

Re: Problemer med mail!. Rettigheter? [Re: Tgabriel] #871397 07/01/2010 14:00
ToHee Offline
- så humla suser
- så humla suser
Operamail anbefales

Aron SK, NBNL
Re: Problemer med mail! Rettigheter? [Re: Tgabriel] #873885 13/01/2010 19:31
Tgabriel Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Foreløpig holder inkompetansen stand i Get. Fikk sms om at alt skulle være i orden i dag, men det tok meg to minutter å finne ut at mail til meg bouncer fremdeles.

Mens de fortsetter å jobbe med problemet (eller hva de nå gjør), tester jeg litt selv...

Jeg har en jobbmailadresse (hos Telenor) som jeg mottar mail på uten problemer. Hvis jeg derimot sender mail (via bredbåndet til Get), får jeg melding om mislykket tilkobling til smtp-serveren (se vedlegg).
Hvis jeg sender på NextGenTels bredbånd, går det helt fint. (Har fremdeles dette pga oppsigelsestid).

Noen som skjønner noe?

Vedlegg Outlookx.jpg
Re: Problemer med mail! Rettigheter? [Re: Tgabriel] #873982 13/01/2010 22:51
S
skrotnissen Offline
Fersking
Fersking
S
Foreløpig holder inkompetansen stand i Get. Fikk sms om at alt skulle være i orden i dag, men det tok meg to minutter å finne ut at mail til meg bouncer fremdeles.

Mens de fortsetter å jobbe med problemet (eller hva de nå gjør), tester jeg litt selv...

Jeg har en jobbmailadresse (hos Telenor) som jeg mottar mail på uten problemer. Hvis jeg derimot sender mail (via bredbåndet til Get), får jeg melding om mislykket tilkobling til smtp-serveren (se vedlegg).
Hvis jeg sender på NextGenTels bredbånd, går det helt fint. (Har fremdeles dette pga oppsigelsestid).

Noen som skjønner noe?

Feilmeldingen er jo tilnærmet verdiløs, men jeg tipper at du prøver å koble deg til en smtp-tjener utenfor Get sitt nett på port 25/tcp, noe som Get (og de fleste andre internettleverandører forøvrig) blokker. Hvis du bruker noe annet enn smtp.getmail.no for å sende ut epost må du bruke autentisert smtp over en annen port enn 25/tcp.

Re: Problemer med mail!. Rettigheter? [Re: Tgabriel] #873988 13/01/2010 23:30
C
Cerberus Offline
Ivrig
Ivrig
C
Vil nok det, ja.

tgabriel er ledig på epost.no ICON_SMILE

Kan også synkes mot Outlook

Re: Problemer med mail! Rettigheter? [Re: Tgabriel] #874000 14/01/2010 06:49
tmork Offline
Lilloman
Lilloman

Noen som skjønner noe?

Husker du å bytte smtp-server i oppsettet til Outlook mellom bredbåndbyttet?

Du sier at det fungerer på Nextgentel sitt bredbånd (ergo du benytter riktig smtp-server her), men så flytter du maskinen over til Get og da fungerer det ikke. Feilen oppstår nok pga du ikke har lov til å relaye mot annen ISPs smtp-server, enn den du faktisk er koblet til.

Redigert av tmork; 14/01/2010 06:53.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Problemer med mail! Rettigheter? [Re: tmork] #874019 14/01/2010 07:35
Tgabriel Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: tmork
Husker du å bytte smtp-server i oppsettet til Outlook mellom bredbåndbyttet?

Nei, jeg bruker smtp.nordicpim.com på begge.
Du sier at det fungerer på Nextgentel sitt bredbånd (ergo du benytter riktig smtp-server her), men så flytter du maskinen over til Get og da fungerer det ikke. Feilen oppstår nok pga du ikke har lov til å relaye mot annen ISPs smtp-server, enn den du faktisk er koblet til.

OK, så NextGenTel tillater tilkobling til andre smtp-servere, men Get gjør det altså ikke...
Sitat: skrotnissen
Jeg tipper at du prøver å koble deg til en smtp-tjener utenfor Get sitt nett på port 25/tcp, noe som Get (og de fleste andre internettleverandører forøvrig) blokker. Hvis du bruker noe annet enn smtp.getmail.no for å sende ut epost må du bruke autentisert smtp over en annen port enn 25/tcp.

Ser ut til at det er dette som blir svaret, ja. Hvilken port da, forresten?

Re: Problemer med mail! Rettigheter? [Re: Tgabriel] #874054 14/01/2010 08:27
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Hvis man benytter brukernavn og passord på smtp, så kan du bruke det meste. Hvis du dropper brukernavn og passord (som er veldig vanlig", så kan du bare benytte din ISPs SMTP.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Problemer med mail! Rettigheter? [Re: Tgabriel] #874123 14/01/2010 10:31
josse Offline
Vil nok det, ja.

Det koster 10$ i året å ha eget Google Apps Domene, da kan du bruke gmail og få tgabriel at tgabrielerkul.com f.eks ICON_SMILE

Re: Problemer med mail! Rettigheter? [Re: josse] #874166 14/01/2010 13:08
Tgabriel Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Kan'ke skjønne annet enn at tgabrielerkul må være opptatt ICON_SMILE

Re: Problemer med mail! Rettigheter? [Re: tmork] #874190 14/01/2010 13:51
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Hvis man benytter brukernavn og passord på smtp, så kan du bruke det meste. Hvis du dropper brukernavn og passord (som er veldig vanlig", så kan du bare benytte din ISPs SMTP.

Flere ISPer blokkerer utgående trafikk på port 25 til annet enn egne servere, som er en grei måte å sabotere for "mailbots" på infiserte maskiner. Domeneshop, som jeg bruker som web- og epost-host, tilbyr autentiserte smtp-tilkoblinger til deres server på port 587 som et alternativ.

Jeg anbefaler forøvrig den tilnærmingen. -Kjøp et domene, og betal noen kroner årlig for det og mailtilgang. Det er skikkelig pes å skifte mailadresse bare fordi man bytter ISP, skole eller arbeidsplass.

Redigert av JonAre; 14/01/2010 13:59.
Re: Problemer med mail! Rettigheter? [Re: JonAre] #874197 14/01/2010 14:05
Tgabriel Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: JonAre
Kjøp et domene, og betal noen kroner årlig for det og mailtilgang. Det er skikkelig pes å skifte mailadresse bare fordi man bytter ISP, skole eller arbeidsplass.
Jeg er enig i denne tilnærmingen for min private mailadresse, ja.
Men jeg har jo likevel denne jobbmailen som jeg gjerne skulle ha mottatt og sendt hjemmefra. Her må jeg nok teste ut forslagene fra tmork og skrotnisse med andre porter og autentisering.

Re: Problemer med mail! Rettigheter? [Re: Tgabriel] #874204 14/01/2010 14:12
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Om det er en mulighet kommer jo helt an på om smtp-løsningen er satt opp til å støtte det, hvilket ikke automatisk er tilfellet. Ellers går det ofte greit å bruke ISPens smtp-server for å sende mail med jobbmailen som avsenderadresse, men det er mulig å sette opp antispam-løsninger slik at de ikke liker dette, så du risikerer at enkelte mottakende servere vil forkaste mailen som potensiell spam.

Jobben har ikke en vpn-løsning du kan bruke da? Webmail?

Re: Problemer med mail! Rettigheter? [Re: JonAre] #874217 14/01/2010 14:30
Tgabriel Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Jobben har ikke en vpn-løsning du kan bruke da?
Nope - "Jobben" er bare en ytterst liten "kjernefamilie" som ikke har tatt i bruk denne muligheten ICON_WINK
Webmail?
Joa - epostbedrift.com (Outlook Web Access) er et greit alternativ. Trives likevel bedre med "lokal" mail, og gir ikke opp dette alternativet før jeg vet det ikke går.

Hittil har jeg jo lært massevis. Thanks!

Re: Problemer med mail! Rettigheter? [Re: Tgabriel] #874330 14/01/2010 18:14
S
skrotnissen Offline
Fersking
Fersking
S

Sitat: skrotnissen
Jeg tipper at du prøver å koble deg til en smtp-tjener utenfor Get sitt nett på port 25/tcp, noe som Get (og de fleste andre internettleverandører forøvrig) blokker. Hvis du bruker noe annet enn smtp.getmail.no for å sende ut epost må du bruke autentisert smtp over en annen port enn 25/tcp.

Ser ut til at det er dette som blir svaret, ja. Hvilken port da, forresten?

465 er standardporten til SMTPS.

Moderator  support