I forbindelse med at Ventelo terminerte private eunet-brukere fra nyttår har jeg byttet mailadresse. Jeg er litt "kresen" ved valg av brukernavn, og ønsker å fortsette å bruke "tgabriel", så jeg velger ikke hvemsomhelst Valget falt på Get.
Jeg har nå hatt kontoen i drift siden starten av november, og opplever nesten daglig at mail ikke kommer fram til meg. (Avsender får feilmelding).
Dette er selvsagt ganske irriterende og frustrerende i lengden. I dag ser ut som at vi går glipp av en mulighet til å leie drømmeferiehuset til sommeren pga dette også....
Jeg har ikke tid til å sitte i telefonkø til Get, så webhenvendelser er eneste mulighet. Dette har jeg prøvd maaange ganger. Det eneste jeg hører fra Get, er en std tilbakemelding om at saken er registrert og vil bli behandlet.
Jeg begynner nå å lure på om jeg må bite i gresset og skifte mailkonto igjen, men jeg orker nesten ikke tanken på å gå gjenom alle medlemsskap, e-fakturaavtaler, abonnement og kontaktlister én gang til...
Er det noen der ut som kan gi meg noen råd, kanskje? Hvilke rettigheter har jeg f.eks. overfor Get. Dette er forsåvidt en gratistjeneste som jeg har tilgang til som totalkunde (kabel, bredbånd og IP-telefoni) hos dem..?
Jeg begynner nå å lure på om jeg må bite i gresset og skifte mailkonto igjen, men jeg orker nesten ikke tanken på å gå gjenom alle medlemsskap, e-fakturaavtaler, abonnement og kontaktlister én gang til...
Litt på siden av det du spør om, men hvis det blir en neste gang så vil jeg anbefale å finne en mailadressetilbyder som er uavhengig av internettleverandøren, slik at evt fremtidige bytter av leverandør går smertefritt. Eks gmail (gmail kan POP-es, du er ikke nødt til å lese dem online), hotmail.
Foreløpig holder inkompetansen stand i Get. Fikk sms om at alt skulle være i orden i dag, men det tok meg to minutter å finne ut at mail til meg bouncer fremdeles.
Mens de fortsetter å jobbe med problemet (eller hva de nå gjør), tester jeg litt selv...
Jeg har en jobbmailadresse (hos Telenor) som jeg mottar mail på uten problemer. Hvis jeg derimot sender mail (via bredbåndet til Get), får jeg melding om mislykket tilkobling til smtp-serveren (se vedlegg). Hvis jeg sender på NextGenTels bredbånd, går det helt fint. (Har fremdeles dette pga oppsigelsestid).
Foreløpig holder inkompetansen stand i Get. Fikk sms om at alt skulle være i orden i dag, men det tok meg to minutter å finne ut at mail til meg bouncer fremdeles.
Mens de fortsetter å jobbe med problemet (eller hva de nå gjør), tester jeg litt selv...
Jeg har en jobbmailadresse (hos Telenor) som jeg mottar mail på uten problemer. Hvis jeg derimot sender mail (via bredbåndet til Get), får jeg melding om mislykket tilkobling til smtp-serveren (se vedlegg). Hvis jeg sender på NextGenTels bredbånd, går det helt fint. (Har fremdeles dette pga oppsigelsestid).
Noen som skjønner noe?
Feilmeldingen er jo tilnærmet verdiløs, men jeg tipper at du prøver å koble deg til en smtp-tjener utenfor Get sitt nett på port 25/tcp, noe som Get (og de fleste andre internettleverandører forøvrig) blokker. Hvis du bruker noe annet enn smtp.getmail.no for å sende ut epost må du bruke autentisert smtp over en annen port enn 25/tcp.
Noen som skjønner noe?
Husker du å bytte smtp-server i oppsettet til Outlook mellom bredbåndbyttet?
Du sier at det fungerer på Nextgentel sitt bredbånd (ergo du benytter riktig smtp-server her), men så flytter du maskinen over til Get og da fungerer det ikke. Feilen oppstår nok pga du ikke har lov til å relaye mot annen ISPs smtp-server, enn den du faktisk er koblet til.
Husker du å bytte smtp-server i oppsettet til Outlook mellom bredbåndbyttet?
Nei, jeg bruker smtp.nordicpim.com på begge.
Sitat: tmork
Du sier at det fungerer på Nextgentel sitt bredbånd (ergo du benytter riktig smtp-server her), men så flytter du maskinen over til Get og da fungerer det ikke. Feilen oppstår nok pga du ikke har lov til å relaye mot annen ISPs smtp-server, enn den du faktisk er koblet til.
OK, så NextGenTel tillater tilkobling til andre smtp-servere, men Get gjør det altså ikke...
Sitat: skrotnissen
Jeg tipper at du prøver å koble deg til en smtp-tjener utenfor Get sitt nett på port 25/tcp, noe som Get (og de fleste andre internettleverandører forøvrig) blokker. Hvis du bruker noe annet enn smtp.getmail.no for å sende ut epost må du bruke autentisert smtp over en annen port enn 25/tcp.
Ser ut til at det er dette som blir svaret, ja. Hvilken port da, forresten?
Hvis man benytter brukernavn og passord på smtp, så kan du bruke det meste. Hvis du dropper brukernavn og passord (som er veldig vanlig", så kan du bare benytte din ISPs SMTP.
Hvis man benytter brukernavn og passord på smtp, så kan du bruke det meste. Hvis du dropper brukernavn og passord (som er veldig vanlig", så kan du bare benytte din ISPs SMTP.
Flere ISPer blokkerer utgående trafikk på port 25 til annet enn egne servere, som er en grei måte å sabotere for "mailbots" på infiserte maskiner. Domeneshop, som jeg bruker som web- og epost-host, tilbyr autentiserte smtp-tilkoblinger til deres server på port 587 som et alternativ.
Jeg anbefaler forøvrig den tilnærmingen. -Kjøp et domene, og betal noen kroner årlig for det og mailtilgang. Det er skikkelig pes å skifte mailadresse bare fordi man bytter ISP, skole eller arbeidsplass.
Redigert av JonAre; 14/01/201013:59.
Re: Problemer med mail! Rettigheter?
[Re: JonAre]
#87419714/01/201014:05
Kjøp et domene, og betal noen kroner årlig for det og mailtilgang. Det er skikkelig pes å skifte mailadresse bare fordi man bytter ISP, skole eller arbeidsplass.
Jeg er enig i denne tilnærmingen for min private mailadresse, ja. Men jeg har jo likevel denne jobbmailen som jeg gjerne skulle ha mottatt og sendt hjemmefra. Her må jeg nok teste ut forslagene fra tmork og skrotnisse med andre porter og autentisering.
Om det er en mulighet kommer jo helt an på om smtp-løsningen er satt opp til å støtte det, hvilket ikke automatisk er tilfellet. Ellers går det ofte greit å bruke ISPens smtp-server for å sende mail med jobbmailen som avsenderadresse, men det er mulig å sette opp antispam-løsninger slik at de ikke liker dette, så du risikerer at enkelte mottakende servere vil forkaste mailen som potensiell spam.
Jobben har ikke en vpn-løsning du kan bruke da? Webmail?
Re: Problemer med mail! Rettigheter?
[Re: JonAre]
#87421714/01/201014:30
Nope - "Jobben" er bare en ytterst liten "kjernefamilie" som ikke har tatt i bruk denne muligheten
Sitat: JonAre
Webmail?
Joa - epostbedrift.com (Outlook Web Access) er et greit alternativ. Trives likevel bedre med "lokal" mail, og gir ikke opp dette alternativet før jeg vet det ikke går.
Jeg tipper at du prøver å koble deg til en smtp-tjener utenfor Get sitt nett på port 25/tcp, noe som Get (og de fleste andre internettleverandører forøvrig) blokker. Hvis du bruker noe annet enn smtp.getmail.no for å sende ut epost må du bruke autentisert smtp over en annen port enn 25/tcp.
Ser ut til at det er dette som blir svaret, ja. Hvilken port da, forresten?