|
Tips- langrennski
|
Tips- langrennski
05/01/2010 19:35
|
esp
OP
Veteran
|
OP
Veteran
|
|
|
Re: Tips- langrennski
[Re: esp]
05/01/2010 19:44
|
rob1
Avhengig
|
Avhengig
kjenner bare til Fischerskia så kan bare si noe om de.Gode ski,og for den "normale"markaskiløperen er de veldig bra.Litt bredere enn rennski og er derfor litt mer stabile ved dårlige spor.Prøv å bytte til R4 binding om du har NNN systemet,den bindingen har bedre /sterkere låsemekanisme. Veldig viktig at du får riktig spenn og lengde mot dine kroppsmål og skiferdigheter.da får du best utbytte av skiene. Lykke til med valg av ski og god tur i det fine været
fart før ferdighet
|
|
|
[Re: rob1]
05/01/2010 19:57
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Jeg er helt enig. Superlight wax er gode ski, men spenn og tilpasning er viktig (som det er på alle ski). Gikk på et par slike i mange år og var storfornøyd. Racingski er selvfølgelig også supert, men svært mange kjøper/får dem for stive. Det er ikke mange som har teknikk ala Aukland og co, og da vil de sannsynligvis ikke kjennes bra ut. Prisen er dobbel.
|
|
|
05/01/2010 20:02
|
Richard T
Det går opp, det går ned.
|
Det går opp, det går ned.
Morsomt at du spør, for jeg kjøpte nettop de skiene der, og er utrolig fornøyd. Rossignol har utviklet noe de kaller Active Cap som gir en vridningstiv ski med myk tupp og bakski. Dette gjør at skiene følger terrenget utrolig bra og er veldige behagelige å gå på når det er litt humpete i løypen. Man kan si at dette høres ut som marketing-BS fra Rossignol, men jeg merket det på første turen, og da visste jeg ikke om det. Fant det ut etterpå når jeg gikk inn på Rossignol sine sider.
Denne modellen har også litt innsving (48/44/46), og blir derfor lettere å, ja nettopp, svinge, men det er du sikkert klar over. Racing ski er like brede hele veien, f.eks. 44.
Vektmessig er de ikke så verst heller, 690 gram paret.
Kan ikke annet enn å anbefale disse skiene hvis du vil ha en lett og komfortabel ski til trening.
This site is like Krispy Kreme doughnuts dipped in crack cocaine for any connoisseur of bad ideas...
|
|
|
[Re: Richard T]
05/01/2010 20:20
|
panorama
Veteran
|
Veteran
Det viktigste er at du får et skipar tilpasset deg, samma om det er Atomic, Rossi, Fischer eller Madshus. Dette gjør de sikkert hos Birk også. Selv har jeg meget god erfaring med Sportslageret.
Selv foretrekker jeg Atomic ski, men du skal få gode ski på alle de nevnte merkene hvis butikken har kunnskaper nok. Fischer skiene har også en veldig bra fabrikkslip. Ville uansett gått for racingski, da det gir deg mest skiglede i lengden.
Lykke til.
|
|
|
05/01/2010 20:23
|
BOC 92
Entusiast
|
Entusiast
Alle fabrikanter bruker samme såle, og teknologien i spennet er forholdsvis lik. Så lenge skiene ligger i samme segment er den eneste vesentlige forskjellen hvor stiv/myk den er. Kjøp skien der de er flinkest til å måle. I dette tilfellet vil jeg tro Sportslageret er bedre.
Apropos Aukland; proffene går også på myke ski, mykere enn hva mange mosjonister tør å gå på (selv i Vasaloppet der det er mest staking). Dette fordi man sparer mye krefter i frasparket, uten å tape glid. Litt det samme som fulldemper kontra hardtail.
|
|
|
[Re: BOC 92]
05/01/2010 20:32
|
Supernova
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har hatt superlight wax i 4 år og er kjempefornøyd. Bruker de fra alt til intervalløkter til pulkslit. Sålen er veldig bra og du skal vistnok opp på racingmodellene for å få bedre. Sammenlignet med mitt racingpar (hypersonic carbon) så er faktisk ikke gliden så aller værst heller. Jeg nøler ikke med å anbefale den. Dette er min post nr 1000, så det må jo være verd noe  Men, verdens beste ski er lite verd hvis den ikke passer din vekt og ditt nivå. 500kr mer synes jeg dessuten sportslageret er verd, uten at jeg vet hvilken kompetanse Birk har på ski, men jeg nevner at dette er første sesongen de selger ski og utstyr.
"Now don't make me get off this bike!"
|
|
|
05/01/2010 20:39
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Apropos Aukland; proffene går også på myke ski, mykere enn hva mange mosjonister tør å gå på (selv i Vasaloppet der det er mest staking). Dette fordi man sparer mye krefter i frasparket, uten å tape glid. Litt det samme som fulldemper kontra hardtail. Alsgaard skrev også något liknande i sin bok. Tror han skrev at hur mjuka skidorna var mest handlade om dagens føre og at han hade skider med et spann som var lagade før personer på 55 kg til 110 kg eller något sånt. Han hade ju å andra sidan 45 ski eller noe sånt at velga mellan... og kunde bruke dem som gikk best. Som mosjionist som just nu kjør på 13 år gamla ski (som jeg tror er før mjuka) tycker jeg at velga ski virker vansklig. Hur vet jeg vilka ski som passar mig eller mer eksakt hur vet personen i butikken vilka ski som passar mig? Det beste skulle ju vare at testa en masse ski men det går vel inte at få til (eller blir veldig dyrt...)
|
|
|
05/01/2010 20:56
|
nicolai
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
|
Hei Espen!
Rossignol Ultralite, og Fischer Superlight er to relativt like ski.
Helt lik bredde og innsving, samt relativt like lengder.
Fischer-skiene er litt lettere.
Begge skiene lages på samme fabrikk i Ungarn.
Spennmessig, er Fischer Superlight i år generelt litt stivere enn Rossignols Ultralite i tilsvarende lengde, og har ofte et litt stivere sluttspenn.
Høyeste punktet på skiene ligger litt forran balansepunktet, slik det ofte gjør på Fischer, og de kan være noe tøffere å få feste på, hvis de ikke plukkes ut rett til din vekt og ferdighetsnivå.
Dette vil også ofte bety at Fischer-skiene bærer veldig godt, og er lette å føre, noe som er positivt (Skiene subber ikke når du står med full kroppsvekt på den ene skien og fører den fremover).
Gode ski begge to, hvis de plukkes ut rett. Relativt lav vekt, god såle, innsving og relativt stive/solide framski gjør de enkle og styre/kontrollere.
/Are, Oslo Sportslager.
/Are Nicolai
|
|
|
[Re: nicolai]
05/01/2010 21:02
|
nicolai
|
Aukland-gutta går på relativt stive ski, spesialtilpasset staking i det som ofte karrakteriseres/omtales som "stakerenn" (slik som f.eks Vasa'n og Marcialonga) blant de som går virkelig fort på ski.
Disse skiene har svært høye spenn, og ekstremt god bæreevne, og derfor ofte relativt stive sluttspenn, selv om det i seg selv som regel er en fordel at skiene er lett å "nulle ut", dvs. tråkke ned/få feste på.
I slike renn, er det helt avgjørende at det ikke subber ved hard staking, og man prøver ofte å legge så lite festesmøring som mulig.
/Are Nicolai
|
|
|
05/01/2010 21:17
|
BOC 92
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har snakket med flere som er involvert i skiplukking og smøring til disse rennene. Når Aukland vant Vasa'n gikk han på myke ski. De bærer allikevel gått nok, og han sparer mye krefter når han går diagonal. Det har dog vært tilfeller med skøyteutstyr i disse rennene, men om man satser på ski med smøring, velger selv proffene myke ski.
Poenget er at trådstarter ikke skal være redd for myke ski, så lenge de bærer godt på helvekt. Viktig at de ikke subber når man fører fram, som du nevnte.
|
|
|
05/01/2010 21:20
|
HaraldW
Besatt
|
Besatt
Jeg kjøpte mine Fischer Superlight Wax på Sportslageret i 2008, og er strålende fornøyd. Og Are og jentene og gutta på Sportslageret kan sine saker. Dermed har det blitt ski til tre barn og kone derfra også. (Dessuten er jeg vokst opp med ski og sykler fra Oslo Sportslager og den morsomme mannen på klistremerket. Mon tro hvem som var modell for den figuren..).
Lykke til med valget!
Harald
NOTS
|
|
|
05/01/2010 21:24
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Når Aukland vant Vasa'n gikk han på myke ski. De bærer allikevel gått nok, og han sparer mye krefter når han går diagonal.
Vem av brødrerna? Det har dog vært tilfeller med skøyteutstyr i disse rennene, men om man satser på ski med smøring, velger selv proffene myke ski.
08 når Jørgen vann på 0-skider så gikk Tynell (tror jeg det var) på skate ski men husker at de sa at de skiderna var før stiva på slutet så han faktiskt hade semre glid en brødrerna Aukland. Poenget er at trådstarter ikke skal være redd for myke ski, så lenge de bærer godt på helvekt. Viktig at de ikke subber når man fører fram, som du nevnte.
Nyskjerig på vad du menar med mjuka og harde ski. Hur mye av skien ska vare i snøen hvis man står med flat fot på en ski, vad hvis man står på tå? Har letat lite efter detaljer angående detta utan at finna noe.
|
|
|
05/01/2010 21:30
|
nicolai
|
Hei, Jeg har sett på, klemt på og målt opp mange av Aukland-guttas skipar selv. Jeg vet ikke helt hva annet jeg kan si til deg. I tillegg jobber jeg sammen med tidligere og nåverende smørere/smøresjef for smøreteamet til Aukland-gutta (som vi sponser/sammarbeider med), så jeg har jo snakket litt sammen med de om dette. At skiene bærere godt på helvekt er veldig viktig, og en av de aller viktigste egenskapene ved et godt skipar. Likevel, god bæring kan ikke gjøre noe med det faktum at skiene bør ha en viss høyde på halvvekt, slik at man (hvis man velger en all-roundski/1 skipar) har muligheten til å legge klister med dekning, eller f.eks is-/grunnklister og unviversal/lilla-klistermix på toppen. Veldig lave ski, med veldig god bæring, vil også ofte bety at skiene har et stivt sluttspenn, noe som som regel ikke er ønskelig. Men, nå blir det mye "skiteknisk-prat" her, og sikkert bare forvirrende for de som ønsker seg noen enkle tips på nytt tur-/markaskiutstyr  Hilsen Are, Sportslageret.
/Are Nicolai
|
|
|
[Re: fredriks]
05/01/2010 21:37
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har nok i mange år gått på for stive ski. I fjor kjøpte jeg et nytt par (toppmodellen til Fisher) gjennom en kompis som jobbet med skivalg på Milslukern. Han valgte ski med mykt spenn til meg, og jeg skal innrømme at jeg tenkte "hva f***, tror`n jeg ikke kan gå skikkelig eller?" Men han hadde selvfølgelig rett, de beste skiene jeg har hatt. Og så kom jeg i prat med Ulvang oppi marka like etterpå, mye fordi han hadde kliss like ski (før de var lagt ut til salg dette). Han klagde og mente skiene var dårlig, sannsynligvis for stive. Vi sammenlignet og konklusjonen at mitt par var mye bedre. Poenget er ikke så myke i spennet som mulig, men myke nok!
|
|
|
[Re: fredriks]
05/01/2010 21:53
|
BOC 92
Entusiast
|
Entusiast
Fredriks, jeg tenker på da Anders vant i 04. Rubbeski(som i 08) skal være stivere. Stivere ski kan gi dårlig glid ja. Om det er kaldt vil man ha stor kontaktflate med snøen, for å danne nok vannfilm mellom ski og snø(det er denne filmen som gir glid). Ser jeg har formulert meg litt slurvete ja. Det er viktig at sluttspennet er mykt, og det er lettest å finne om man går for en ski som er myk hele veien(halvvekt og helvekt). Men den må ikke være for myk på helvekt, da subber smøringen når den blir ført frem.
Nicolai, vi er nok forholdsvis enige, bare litt kluss i myk/stiv begrepene. La oss legge denne debatten død for denne gangen.
Trådstarter burde bare sørge for å dra til en spesialistforretning, og få målt skiene skiene av noen som kan det.
|
|
|
06/01/2010 08:38
|
Lillosti29
Ivrig
|
Ivrig
Jeg aner ikke din høyde og vekt, men dersom du er over 180cm på strømpelesten og veier +90kg, så har jeg et par Atomic treningsski du kan få b-b-billig av meg. Står ubrukt i boden pga altfor stive for meg. Om interessant så send PM, så skal jeg ta en inspeksjon i boden på eksakt modellnavn etc. Hva du enn velger, ikke kjøp for stive ski.
Del stien, skru av Strava
|
|
|
[Re: Lillosti29]
06/01/2010 14:24
|
tygster
Veteran
|
Veteran
Jeg begynner å innse at det nødvendigvis ikke er utelukkende positive sider knyttet til høstens slankeprosjekt. Hva nå med fjorårets vinterinvistering, et par madshus birkebeiner med medium stivhet?
Noen som har peiling på hvor stort slingringsmon det er i forhold til vekt kontra skistivhet? Har en ekkel følelse av at jeg kun trenger en tur før årets første uforutsette utgift er et faktum.
|
|
|
[Re: tygster]
13/01/2010 21:12
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Kjøpte nye ski i går, fischer rcs classic. Fikk de målt og tilpasset i en spesialbutikk, og merket smøresone osv. Skia ble målt i maskin, men ikke prøvd på. Havnet på 197/medium i butikken. Hadde notert med 197/stiff fra fisher.
For noen ski! Går jo som et uvær!!! Upåklagelig feste, MEN..
Problemet er at disse virker ørlite for myke. Jeg tråkker de jo ut når jeg står 50/50. Bremser på flatmark med 50/50vekt liksom, uten å gjøre noe, er følelsen. Men jeg er jo ikke noen skiguru nok. Virker ikke som at det vil hjelpe noe å korte ned smøresonen heller, tror jeg? For de "tråkkes ut" liksom.
Får man byttet de til litt stivere etter en tur? Hvordan sjekke?
Edit: nå har jeg målt meg med med soehnle (proffpersonvekt) til 71,4kg inkl sko og klær, og testet skiene på parketten, og blåswixen går rett i parketten uten å få noe under når jeg står stille 50/50vektfordeling. For myke.
Leave no trace - with fatbike
Diamant Apex 29Ltd 6,8kg Diamant Pinnacle R1 6,6kg Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg Surly Moonlander (solgt) Cannondale 1000w..
|
|
|
[Re: silverwrx]
13/01/2010 21:19
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Spørs vel hvor du har kjøpt de,jeg fikk nå bytta mine staver hos mx sport en uke etter kjøp.. G-sport har jo en 100% fornøyd garanti,se nettsiden hvis de er kjøpt der. Skader jo aldri å spørre. 
|
|
|
[Re: SimonS]
19/01/2010 11:32
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
En oppdetering av luggeskiene mine:
Fikk kontrollmålt skiene og de er 100% riktige for meg. Problemet med luggingen og bremsingen var smøringen som var utført av meg i ALT for tykke ujevne lag. Litt flaut, men men. Festesmøring er nytt for meg (gliding og kantprepping av alpinski kan jeg).
Nå smører jeg sypertynne lag som behørlig jevnes ut slik at de blir "usynlig".
Skiene sitter "som pokker" når jeg går teknisk riktig og glir noe sinnsykt! Utrolig morsomt med gode ski!
Takk til FOSS SPORT, en kanon langrennski-pusher på "lillestrømmen" som kan sakene sine.
Leave no trace - with fatbike
Diamant Apex 29Ltd 6,8kg Diamant Pinnacle R1 6,6kg Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg Surly Moonlander (solgt) Cannondale 1000w..
|
|
|
|
|