Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Langrenn er ikke bare kondis!

Langrenn er ikke bare kondis! #870502 05/01/2010 14:58
HM1100 Online OP
Ringrev
OP Online
Ringrev
Trodde jeg begynte å bli god, men neida. Det er bare å trene videre, men kanskje helst med gamle ski thinking
http://www.youtube.com/watch?v=1cppkpKu-CA&feature=player_embedded

Re: Langrenn er ikke bare kondis! [Re: HM1100] #870509 05/01/2010 15:23
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Langrenn er ikke bare kondis! [Re: sykkeloyvind] #870521 05/01/2010 16:04
Sverre Offline
Møre trafo
Møre trafo
Ganske tøft, men samtidig utrolig nørd.

Re: Langrenn er ikke bare kondis! [Re: Sverre] #870522 05/01/2010 16:20
thewizard Offline
Ivrig
Ivrig
Igjen så ser man at folk med ski ønsker å være som brettkjørere. Det var slik twintip kom. alle skikjørerne så hvor gøy brettkjørerne hadde det ICON_SMILE

Redigert av thewizard; 05/01/2010 16:22.

Grand Patron
Sørensen Sykler
kim@sorensensykler.no
www.sorensensykler.no
Oslo

Re: Langrenn er ikke bare kondis! [Re: thewizard] #870524 05/01/2010 16:36
Dloh Offline
Ringrev
Ringrev
Så du klarer å vri dette til å herme etter brettkjørere. Bra gjort ICON_SMILE

Re: Langrenn er ikke bare kondis! [Re: thewizard] #870526 05/01/2010 16:49
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: thewizard
Igjen så ser man at folk med ski ønsker å være som brettkjørere. Det var slik twintip kom. alle skikjørerne så hvor gøy brettkjørerne hadde det ICON_SMILE

Og steike ta så mye tøffere og mer spektakulært ting ser ut på ski ICON_WINK fishwhack

Per B.
Re: Langrenn er ikke bare kondis! [Re: Sverre] #870533 05/01/2010 17:06
HM1100 Online OP
Ringrev
OP Online
Ringrev
Sitat: Sverre

Nørd? Samme som nerd? Tja, hadde jeg vært 20 hadde jeg kjøpt jibbeskia til Sykkeløyvind, men for en voksen mann blir det patetisk.
Brettkjøring er kult det. For late ungdommer ICON_WINK Jeg bygde forresten mitt eget i 85, med split-tail, stålkanter og greier. Det funker fortsatt.
Men den dagen jeg møter noen som kommer skøytende bortover løypa og som tar en 360 på en liten hump, lover jeg å legge meg på kne som troende muslimer gjør mot mekka.

Re: Langrenn er ikke bare kondis! [Re: Sverre] #870543 05/01/2010 17:27
Jokis Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Sverre

Haha! Burde være en tankevekker. Ikke til DEG nødvendigvis:)

360 på joggepinner jo forresten direkte usportslig. Det er jo altfor lett.

Redigert av Jokis; 05/01/2010 17:32.
Re: Langrenn er ikke bare kondis! [Re: Jokis] #870556 05/01/2010 17:42
perpedal Offline
Ivrig
Ivrig
Hva er forskjellen på dette og telemark pre plastikstøvler og fatskies? Lettere utstyr, både i vekt og å knekke???

Rimelig sikker på at jeg har telemarkski heme som er like smale som de skia der, og lærstøvler som er slappere og lavere enn skøytesko til disse gutta. De triksa, vell ikke alle new school rotasjonene (var vell mer ufrivillig new school på den tida, hvis man kom litt skeivt ut av det i tilløpet/på hoppkanten), prøvde jeg meg jo på i barndommen. Men ble begrensa av uvillige utstyrssponsorer. Muttern og fattern var ikke veldig begeistra for knekte racing ski gitt...

Så det var en kortlivd hoppe og trikse karriære jeg hadde på racingski.

Re: Langrenn er ikke bare kondis! [Re: perpedal] #870570 05/01/2010 18:23
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: perpedal
Hva er forskjellen på dette og telemark pre plastikstøvler og fatskies? Lettere utstyr, både i vekt og å knekke???

Rimelig sikker på at jeg har telemarkski heme som er like smale som de skia der, og lærstøvler som er slappere og lavere enn skøytesko til disse gutta. De triksa, vell ikke alle new school rotasjonene (var vell mer ufrivillig new school på den tida, hvis man kom litt skeivt ut av det i tilløpet/på hoppkanten), prøvde jeg meg jo på i barndommen. Men ble begrensa av uvillige utstyrssponsorer. Muttern og fattern var ikke veldig begeistra for knekte racing ski gitt...

Så det var en kortlivd hoppe og trikse karriære jeg hadde på racingski.

Rimelig sikker på at telemarksutstyret ditt er noe mer stabilt enn racingski.

Re: Langrenn er ikke bare kondis! [Re: perpedal] #870575 05/01/2010 18:37
Z
zumm Offline
Fersking
Fersking
Z
For en som har passert 50 er dette mimring. Det ble knekt mange tynne treski (balsa) på spretthopp. Baklengs salto kom helt av seg selv med stor nok fart og bratt hopp. Desverre var det ikke bestandig skiene holdt i landingen. Det var godt å ha en nabo som jobbet på skifabrikk og kunne skaffe billig feilvare.

Re: Langrenn er ikke bare kondis! [Re: thewizard] #870585 05/01/2010 18:50
Howard Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: thewizard

Helt til å begynne med så man hvordan folk som ikke hadde skiutstyr ønsket å leke i snøen som skikjørerne. Alle surfe- og skategutta så hvor gøy skikjørerne hadde det og ville være med! De ville til og med låne heisen!!

Re: Langrenn er ikke bare kondis! [Re: Howard] #870688 05/01/2010 21:36
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Jeg husker den gangen de ikke fikk kjøre heis. Bare vi med ordentlige ski fikk heise i Hemsedal. Det var lenge siden gitt.

Så fikk jeg telemarksski og ble nekta i Varingskollen og i Østerrike. Da var det ikke så mye skadefryd. Så gikk jeg bare bortover og har ikke kjørt nedoverski på 10-12 år hvertfall.

LarsB

Re: Langrenn er ikke bare kondis! [Re: larsb] #870762 06/01/2010 08:07
thasle Offline
Ringrev
Ringrev
Kanskje litt:
Kul fixietriksing

VS:
bmxtriksing

Det er kult at McEwan kan sykla på bakhjulet på raceren sin med ei hand på styret, men likevel meir underhaldande å sjå Danny McAskill hoppa baklengs utanfor ei ti meter høg trapp og landa elegant med framhjulet på eit søppelspann.

Tore Haslemo
Hjelperytter for Landevei og landevei.no
Landevei på facebook
@landevei
Re: Langrenn er ikke bare kondis! [Re: Dloh] #870840 06/01/2010 10:46
thewizard Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Dloh

Litt diskusjon har da aldri skadet noen ICON_SMILE ICON_SMILE

Grand Patron
Sørensen Sykler
kim@sorensensykler.no
www.sorensensykler.no
Oslo

Re: Langrenn er ikke bare kondis! [Re: Dloh] #870866 06/01/2010 11:16
heinrich Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Dloh

ikke spesielt i mine øyne. Brettkulturen har tross alt totalt revolusjonert måten vi alle driver med vintersport av typen nedoverrettet på samt utstyret vi står på - uansett om det er ski eller brett det er snakk om.

hva tenkte jeg når jeg så denne videoen? Jeg tenkte på stisyklister vs kjipe grusracere og hvordan vi leker oss mens grusracerne bare sliter (seg ut) ICON_WINK Jeg vet ikke - det blir slik jeg forholder meg til trening: jeg driver ikke med det. Jeg driver med lek som tilfeldigvis gir et treningsutbytte. Jeg får aldri lyst til å gå langrenn etter å ha sett på den evig oppskrytte Northug (han er så totalt uaktuell som forbilde for slike som meg, noe det tradisjonelle idrettsmiljøet tydeligvis ikke skjønner), men fikk lyst etter denne videoen.

Sitat: perbl

Og steike ta så mye tøffere og mer spektakulært ting ser ut på ski ICON_WINK fishwhack

i bc kanskje - fordi på brett kan en ikke falle av klipper og lande paddeflatt på ryggen og sprette opp igjen - da er en typisk lam eller har ikke knær igjen, men i parken type slopestyle konkurranser ser ski bare ut som turn på stylter for meg. Når en ser på nivået rundt omkring er det og temmelig slående hvor mye lettere triksing på ski er. Lettere å kontrolle spinning (stopp/slutte og nok og selve rotasjonen - det er en grunn til at turnere har knærne sammen...) samt lettere å få fart. Men for all del, alt er kult nok det. De beste gutta i verden i pipe er temmelig underholdene ICON_SMILE Eller flytkjøring i backcountryen som fra Candide.

Re: Langrenn er ikke bare kondis! [Re: heinrich] #870905 06/01/2010 12:16
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Tipper forresten Northug er en av langrennsløperen som gjør flere av disse manøvrene på trening ogpå samlinger.

Moderne langrenn kan vinnes og tapes i utforkjøringene også.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Langrenn er ikke bare kondis! [Re: sykkeloyvind] #870929 06/01/2010 13:09
heinrich Offline
Besatt
Besatt
det forandrer fint lite når det gjelder min oppfatning av han og hans posisjon. Hele RB hysteriet var bare latterlig. Selv om enkelte tviholder på oppfatningen at langrenn, skøyter, hopp og alpint er de store vintersporteren, tror jeg det er på tide at en del....

nm, glem avsporingen min.

Re: Langrenn er ikke bare kondis! [Re: heinrich] #870935 06/01/2010 13:26
Kjeserud Offline
Avhengig
Avhengig
Diskusjonen her til side, så er det utrolig rått å se på for en som er fornøyd bare han klarer å holde seg på skiene i svake nedoverbakker. ;-)

Never argue with an idiot. They will only drag you down to their level and then beat you with experience.
Re: Langrenn er ikke bare kondis! [Re: sykkeloyvind] #870937 06/01/2010 13:27
HM1100 Online OP
Ringrev
OP Online
Ringrev
Det burde ikke være nødvendig å vinkle dette til at en type vinteraktivitet/ski-brett-sport er bedre eller fortjener mer kred enn en annen. Snowboard er som sagt kult det, men at det er en revolusjon for skisport kan diskuteres. Den åpenbare begrensningen er selvfølgelig at snowboard er fullstendig ubrukelig på alt annet enn nedover-rettet kjøring.
Noen liker å bli slitne også, ikke bare "leke", så hver sin lyst. Personlig foretrekker jeg å få i pose og sekk. Eneste fellesnevner mellom snowboard og langrenn er at begge aktiviteter krever snø.
Jeg gliser av folk som er flittige brukere av div. treningssentre og samtidig gjør hva de kan for å gjøre hverdagen så lettvint som mulig (jmf snøfreser diskusjonen). Selvfølgelig driter man i helsegevinsten ved fysisk aktivitet når man er fjortis, da er det irrelevant. Og når man får panikk, noe man får før eller siden, helst før, løser man det ved å kjøpe kort på Sats. Verden vil bedras.
Jeg hørte forresten at Northug tar salto på langrennski. Det er sikkert riktig og er i mine øyne mer imponerende enn på snowboard eller alpinski. Det er jo lett ICON_WINK

Re: Langrenn er ikke bare kondis! [Re: heinrich] #870939 06/01/2010 13:29
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: heinrich

ikke spesielt i mine øyne. Brettkulturen har tross alt totalt revolusjonert måten vi alle driver med vintersport av typen nedoverrettet på samt utstyret vi står på - uansett om det er ski eller brett det er snakk om.

Er enig med detta men det var endå 15-20 år sen som snowboard startade mye av det vi kan se idag. Det har ju endå skjett en hel del efter det også. Tror endå det er ski som leder utveklingen idag hvis det spiller noen roll.

Quote:

Selv om enkelte tviholder på oppfatningen at langrenn, skøyter, hopp og alpint er de store vintersporteren, tror jeg det er på tide at en del....

Vilke vintersporter er egentligen større en langrenn og alpint i Norge og i utlandet før den delen (bryr mig mest om individuella sporter)? Tror fremdeles at pipe, jibbing og ekstreme skiskjøring er mindre.

Angående snowboard så likte jeg faktiskt det mer innen allt begynte at handla om max antal rotationer. En riktig tweakad stor 180 backside air fra et vanlig hopp synes jeg ser mye betre ut en många 1080.

Re: Langrenn er ikke bare kondis! [Re: HM1100] #870945 06/01/2010 13:34
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: HM1100
Snowboard er som sagt kult det, men at det er en revolusjon for skisport kan diskuteres.

Modern hopping (pipe etc), carving og betre egenskaper i løssnø begynte faktiskt med snowboard på 80-90 talet innan det kom in i ski verden.

Re: Langrenn er ikke bare kondis! [Re: HM1100] #870956 06/01/2010 14:02
heinrich Offline
Besatt
Besatt
Det burde ikke være nødvendig å vinkle dette til at en type vinteraktivitet/ski-brett-sport er bedre eller fortjener mer kred enn en annen. Snowboard er som sagt kult det, men at det er en revolusjon for skisport kan diskuteres. Den åpenbare begrensningen er selvfølgelig at snowboard er fullstendig ubrukelig på alt annet enn nedover-rettet kjøring.
Noen liker å bli slitne også, ikke bare "leke", så hver sin lyst. Personlig foretrekker jeg å få i pose og sekk. Eneste fellesnevner mellom snowboard og langrenn er at begge aktiviteter krever snø.

kommentar til bold: ski hadde ikke sett ut slik de gjør i dag uten brett. Å si at måten ski blir laget på er revolusjonert av innflytelser fra brettsporten er udiskuterbare. Det samme gjelder måten en står på ski.

kommentar til kursiv: Så alpin ski er utrolig gode oppover? Telemarkski som er vide, twintip og med ntn på seg er en nytelse å traske milevis bortover i påskeforhold med? Hiver du på en randonee binding, ja da blir det mye bedre, men fremdeles litt i split board land. Det har dog ikke allverden med saken å gjøre.

jeg tror den opprinnelige kommentaren ikke gikk på det teknologiske eller kulturen, men det å ha lek i sentrum. Det å utvikle utstyr ene og alene med lek, hopp og sprett i tankene. Derfor er det sammenligningen til den tradisjonelle delen av freestyle snowboard fungerer. Det er leken ( tenkemåten, kulturen og innovasjonene) som har revolusjonert nedoverrettet vinteridrett og det er derfor den orginale kommentaren ikke var så søk som man forsøkte å si den var.

mer eller mindre kred. Jeg tror bare en kan konstatere at skigutta kopierte brettgutta, og at alle nå har det gøy. Og at vi nok begge hater skiblades... ihvertfall i superpipen (men de er jo utdød i norge uansett...)

forresten fint du kaller meg fjortis... Som 25 åring setter jeg veldig pris på det. Fint jeg ikke er bleikfeit kar i førtiårskrisen hvis mangel på fysisk aktivitet og generell mangel på å begrense alt av inntak av livets goder gjør at en må tenke treningsutbytte i alt en gjør og kompensenere for mangelfull teknikk og form med å sykle Birken med den dyreste sykkelen man finner. Poenget mitt var at fysisk aktivitet er bra, og med mindre du elsker trening for treningens del tror jeg det er bedre å drive med fyksisk aktivitet en liker da det lystbetonte gjør at en gjør det mer, oftere og får økt livskvalitet. Ryktene sier at det skal ha noen helsemessige effekter og.

salto er salto, mao ikke veldig vanskelig. Det er ikke han som person eller som idrettsmann jeg kritiserer, men spesielt medias voldsomme fokusering på det som internasjonalt sett er en marginal sport og som andre tradisjonelle sporter nok etterhvert må om ikke vike vei så ihvertfall ta inn over seg at det er andre (mer) interessante sporter som eksisterer. Litt på samme måte som de tradisjonelle turgåerne må slippe til nye brukere. menmen

Re: Langrenn er ikke bare kondis! [Re: heinrich] #870970 06/01/2010 14:26
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Synes du mest låter arg. Kan vare enig i en del saker du skriver men kan tex ikke skjønna hvorfor du argumenterar mot at snowboard er det som fungerar klart semst når det ikke går nedøver, generaliserar om 40 åringar og hvorfor dina negative åsikter om langrenn er relevanta.

Den største snowboard ikonen er nu førøvrig nærmare 40 en 30.

Quote:

jeg tror den opprinnelige kommentaren ikke gikk på det teknologiske eller kulturen, men det å ha lek i sentrum. Det å utvikle utstyr ene og alene med lek, hopp og sprett i tankene.

Det er også her det blir fel. Folk har lekt på ski også långt føre snowboarden kom til verden og folk leker på ski i dag. Snowboarden har givet viktiga influenser men at si at all hopping og lek på snø kommer i fra snowboard blir bare tull.

Skrevet av en kverulant som faktiskt kjørde snowboard når snowboard faktiskt var det kulaste.

Re: Langrenn er ikke bare kondis! [Re: heinrich] #870974 06/01/2010 14:34
HM1100 Online OP
Ringrev
OP Online
Ringrev
Hehe. Artig kar du Heinrich ICON_SMILE
Dette er egentlig ikke så mye å krangle om. Det er fint du er en sprek 25-åring. Helt generelt vil jeg si det er fifty-fifty sjans for at du ikke blir en bleikfeit 40-åring, sett utifra populasjonen i Norge. Hadde du likt langrenn hadde sjansen vært større. Det var forøvrig ikke deg jeg hadde i tankene da jeg skrev "fjortis".
At ski er blitt mer lekent de siste årene er jeg enig i. At det kan kalles en revolusjon er jeg ikke sikker på, men det er uvesentlg. Jeg sa at det kunne diskuteres.
Når det gjelder hva slags ski som brukes til forkjellige aktiviteter trenger vi ikke gjøre det vanskelig. Jeg mener at randonnee eller feite telemarkski med feller og hælløftere er det beste man kan bruke oppover i løssnø/varierende snø. Bedre enn truger, langrennski og selvfølgelig alpinski. Likeså at alpinski er best hvis man skal kjøre utfor. Bedre enn snowboard. Det eneste jeg aldri har prøvd er hoppski og snowboard i det du kaller parken.
Det er bare å innse realitetene. Målet mitt nå er ikke å ta 1080 på brett eller klatre 9-. Det krever for mye. Tiden forandrer seg så nå satser jeg på å bli en sånn tynn, senete, rynkete marka-traver med snus i skjegget ICON_WINK Jeg liker å holde på med det, og det spiller ingen rolle at du ikke liker det. Helt greit, hold på i parken din du, det er helt glimrende.

Re: Langrenn er ikke bare kondis! [Re: fredriks] #870977 06/01/2010 14:48
heinrich Offline
Besatt
Besatt
jeg argumenterer ikke mot at brett fungerer dårlig til alt annet enn nedover, jeg viser bare ved eksempler at som alpinist skal en være noe forsiktig med å argumentere utifra det.

Jeg droppet egentlig rantet mot Northug og det jeg personlig føler er en noe overdrevet plass i media. Enkelte vil nok dra sammenligningen til ballspill, men så er ballspill og en vesentlig større sport. Relevant, tja, som sagt, jeg droppet det egentlig ikke.

anngående arg, eller sint om du vil, tja, det var svaret på fjortiskommentaren over. Jeg kunne alltids hevet inn et smilefjesikon av en eller annen type på slutten for å få det entydig frem at det en jeg svarte var en harselas med stereotyper, men unnlot det. Adjektiv som bleikfeit og nedsettende bruk av Birken sett i lys av terrengsyklist vs Birken som jeg skrev tidligere burde fått noen varsellamper til å lyse, men mulig det ble for krasst og internt til at det var håp at de fleste ville skjønne det.

hvor gammel terje er, eller hvor gammel craig kelly ville vært - eller noen av de andre heltene - har jeg dog svært store problemer med å se relevansen med i denne sammenheng

du skjønte ikke lek-setningen du siterte. Det sentrale der var fokus på lek og UTVIKLINGEN AV UTSTYR ENE OG ALENE FOR LEK (mener ikke å skrike, bare utheve i kjapt svar). Litt tynn is kanskje da venstre og høyre svinger med alpinski og er lek, men det er likevel fjernt fra dagens jibbekultur (i og utenfor løyper) som er det vi tross alt snakker om når en sammenligner ski før og etter brett. Om du tror jeg løper rundt og tror at all lek på planker om vinteren har sitt utgangspunkt i brettkulturen tror jeg du skal tenke deg om en gang - jeg er ikke så enkel i hodet ICON_WINK

Hehe. Artig kar du Heinrich ICON_SMILE
Dette er egentlig ikke så mye å krangle om. Det er fint du er en sprek 25-åring. Helt generelt vil jeg si det er fifty-fifty sjans for at du ikke blir en bleikfeit 40-åring, sett utifra populasjonen i Norge. Hadde du likt langrenn hadde sjansen vært større. Det var forøvrig ikke deg jeg hadde i tankene da jeg skrev "fjortis".
At ski er blitt mer lekent de siste årene er jeg enig i. At det kan kalles en revolusjon er jeg ikke sikker på, men det er uvesentlg. Jeg sa at det kunne diskuteres.
Når det gjelder hva slags ski som brukes til forkjellige aktiviteter trenger vi ikke gjøre det vanskelig. Jeg mener at randonnee eller feite telemarkski med feller og hælløftere er det beste man kan bruke oppover i løssnø/varierende snø. Bedre enn truger, langrennski og selvfølgelig alpinski. Likeså at alpinski er best hvis man skal kjøre utfor. Bedre enn snowboard. Det eneste jeg aldri har prøvd er hoppski og snowboard i det du kaller parken.
Det er bare å innse realitetene. Målet mitt nå er ikke å ta 1080 på brett eller klatre 9-. Det krever for mye. Tiden forandrer seg så nå satser jeg på å bli en sånn tynn, senete, rynkete marka-traver med snus i skjegget ICON_WINK Jeg liker å holde på med det, og det spiller ingen rolle at du ikke liker det. Helt greit, hold på i parken din du, det er helt glimrende.

se forrige svar anngående 40-karakteristikken. Det var mer kritikk/eksempel på det å ilegge noen verdier eller holdninger basert på mangelful info eller antakelser.

ikke liker det? Hvem sier jeg ikke liker det? Ikke jeg. Jeg sier bare at brett har påvirket ski mtp hvor, hvordan og med hvilke utstyr det brukes. Om alle er fornøyde er alt vel, men det er og litt det med å gi litt annerkjennelse til opphavet. Samme det, det er ikke så viktig. Selv om jeg elsker siperpipes (snufs) kjører jeg ikke park på en pudderdag ICON_WINK Lek på fjellet er viktig, og lek på fjellet er gøy - uansett hva en bruker av utstyr.

og det store antitreningsargumentet mitt er ikke et argument mot trening, men et argument for å tenke på det som andre ting en trening. Jakt er og trening, men etter å ha gått en hel dagen på rypejakt er det ikke det en tenker en har gjort. Litt flåsete kanskje, men jeg trener ikke, jeg gjør det fordi det er gøy ICON_WINK

Redigert av heinrich; 06/01/2010 14:59. Rediger grunn: beklager langt svar
Re: Langrenn er ikke bare kondis! [Re: HM1100] #870987 06/01/2010 15:15
SiljeKH Offline
Fjellrev
Fjellrev

Jeg skjønner tildels hva du mener, men det er absolutt INGENTING som gjør meg mer utmattet en hel dags skogskjøring med brett. Og det er det jeg liker best. Å skli ned bakken syntes jeg er gørrkjedelig. Jeg kjører som oftest med skikjørere. Jeg må kave og kravle gjennom snøtraverser der de kan dytte seg gjennom, jeg må hoppe meg opp små bakker hvis jeg ikke har nok fart til å komme over, det er absolutt vanvittig tungt å stå dypt nede i en evig knebøy når ulendt terreng skal forseres...og jeg elsker det! Jeg tror ikke blir noe mindre sliten enn mine skikjørervenner for å si det sånn. Vil bare si at det å være en snowboarder er ikke i alle tilfelles en latmannssport.

Re: Langrenn er ikke bare kondis! [Re: heinrich] #870991 06/01/2010 15:24
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: heinrich
jeg argumenterer ikke mot at brett fungerer dårlig til alt annet enn nedover, jeg viser bare ved eksempler at som alpinist skal en være noe forsiktig med å argumentere utifra det.

Men får en brett og ski kjørare som jeg argumentera før at brett faktiskt ofta er opraktiskt?

Quote:

anngående arg, eller sint om du vil, tja, det var svaret på fjortiskommentaren over. Jeg kunne alltids hevet inn et smilefjesikon av en eller annen type på slutten for å få det entydig frem at det en jeg svarte var en harselas med stereotyper, men unnlot det. Adjektiv som bleikfeit og nedsettende bruk av Birken sett i lys av terrengsyklist vs Birken som jeg skrev tidligere burde fått noen varsellamper til å lyse, men mulig det ble for krasst og internt til at det var håp at de fleste ville skjønne det.

Lite usikker på vad jeg ska skjønna. Det er ju helt klart at folk har disse åsikterna men kanskje ikke du då.

Det er nog lite det at jeg ikke synes det er helt greit at ta opp en masse fordommar bare før det en person irriterade dig.

edit: "se forrige svar anngående 40-karakteristikken. Det var mer kritikk/eksempel på det å ilegge noen verdier eller holdninger basert på mangelful info eller antakelser."

Kan vare enig med detta men før mig virkede som at just denna tolkningen virkade ganska fjern då du begynte med at takka før at han kallade dig fjortis.

Quote:

hvor gammel terje er, eller hvor gammel craig kelly ville vært - eller noen av de andre heltene - har jeg dog svært store problemer med å se relevansen med i denne sammenheng

Relevant og relevant. Er vel ikke mindre relevant en at ta opp 40 åringer som syklar birken. Den lilla poengen jeg hade var vel just det at heltene begynner at bli gamla og at det kanskje ikke er de som leder utveklingen idag.

Quote:

du skjønte ikke lek-setningen du siterte. Det sentrale der var fokus på lek og UTVIKLINGEN AV UTSTYR ENE OG ALENE FOR LEK (mener ikke å skrike, bare utheve i kjapt svar).

Så moderna twin tip ski handler ikke bare om lek?
Ser ikke heller viktigheten av at ustyr bara er utviklad før lek eller ikke og betvivlar at snowboard bara var utviklad før lek (vad som nu ens menas med det).

Quote:

Om du tror jeg løper rundt og tror at all lek på planker om vinteren har sitt utgangspunkt i brettkulturen tror jeg du skal tenke deg om en gang - jeg er ikke så enkel i hodet ICON_WINK

Men hvis ikke det stemmer. Vad er det då som gjør at du synes hoppinga i filmen har sitt utgangspunkt i brett kulturen? At hoppa opp mot tred tror jeg faktiskt ikke heller var så stort i snowboard begynnelsen.

Redigert av fredriks; 06/01/2010 15:41.
Re: Langrenn er ikke bare kondis! [Re: HM1100] #870994 06/01/2010 15:28
ventle Online
Besatt
Besatt
Jeg hørte forresten at Northug tar salto på langrennski. Det er sikkert riktig og er i mine øyne mer imponerende enn på snowboard eller alpinski. Det er jo lett ICON_WINK

Noe sånt som dette?

(ikke Northug, men Tommy Schmid, lillebror til VM-sølvvinner i kombinert Jan Schmid). Forlengs salto i Granåsen, med Fischer RCS skatecut, dvs flisetynne skøyteski til konkurransebruk ICON_SMILE

mvh Helge
Re: Langrenn er ikke bare kondis! [Re: SiljeKH] #870995 06/01/2010 15:29
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: cheeky monkey

Jeg skjønner tildels hva du mener, men det er absolutt INGENTING som gjør meg mer utmattet en hel dags skogskjøring med brett. Og det er det jeg liker best. Å skli ned bakken syntes jeg er gørrkjedelig. Jeg kjører som oftest med skikjørere. Jeg må kave og kravle gjennom snøtraverser der de kan dytte seg gjennom, jeg må hoppe meg opp små bakker hvis jeg ikke har nok fart til å komme over, det er absolutt vanvittig tungt å stå dypt nede i en evig knebøy når ulendt terreng skal forseres...og jeg elsker det! Jeg tror ikke blir noe mindre sliten enn mine skikjørervenner for å si det sånn. Vil bare si at det å være en snowboarder er ikke i alle tilfelles en latmannssport.

Tror nog de fleste skulle setta detta på minus siden før snowboard ICON_WINK Du glømde føresten at skrive hur utrolig ont det kan gjøre i bena efter en lång traverse.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support