Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 5 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

NCF's Forbundsting 27-28. februar

Re: Gladnyhet fra NCF's Forbundsting [Re: Oystein L] #895385 03/03/2010 13:11
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Oystein L
Psst; det er jo akkurat det som skal gjøres nå...

Fungerer sikkert, men samtidig så kommer de pengene som rittene får inn netopp utøverne til gode. Så skal man betale mere penger til forbudet vil dette bare føre pengene vekk fra unge ryttere og opp til de beste. Om det er helt riktig er jeg i tvil om.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Gladnyhet fra NCF's Forbundsting [Re: ] #895406 03/03/2010 13:38
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: anonymous13
Ahhh, en kan jo ikke være annet en stolt av å måtte være medlem av et slikt åger-forbund. Jeg er rett og slett flau.

Nå har du kommet over i pisspratmodus, så da er det kanskje like greit å gi seg?

Så lenge du ikke klarer å diskutere i noenlunde saklige former har i hvert fall jeg sagt mitt i forhold til dine poster.

Redigert av EgilS; 03/03/2010 13:40.
Re: Gladnyhet fra NCF's Forbundsting [Re: olechr] #895410 03/03/2010 13:41
Oystein L Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: olechr

Fungerer sikkert, men samtidig så kommer de pengene som rittene får inn netopp utøverne til gode. Så skal man betale mere penger til forbudet vil dette bare føre pengene vekk fra unge ryttere og opp til de beste. Om det er helt riktig er jeg i tvil om.

Her tror jeg vi snakker forbi hverandre.

KLubbenes kontingent til NCF økes noe. Lettelsen/tilskuddet til de klubber som arrangerer ritt overstiger dette opptil flere ganger.

Ta et forenklet talleksempel (som ikke stemmer med virkeligheten):

Dersom vi har 200 klubber, og alle betaler en kontingentøkning tilsvarende 100.000,- kan disse tilbakebetales i form av lettelser/til de 67 klubbene som arrangerer.
Resultatet blir at koseklubber må betale 500,- ekstra pr år mens arrangørklubber får 1000,- ekstra pr år.

Kriterier for landslag og historien skal jeg ikke uttale meg om. Har tro på at GU Terreng og Steffen finner ut av det.

anonymous13;
Hva dette har med ågerforbund å gjøre aner jeg ikke...

Redigert av Oystein L; 03/03/2010 13:49.
Re: Gladnyhet fra NCF's Forbundsting [Re: Oystein L] #895413 03/03/2010 13:47
EgilS Offline
More than words
More than words

KLubbenes kontingent til NCF økes noe. Lettelsen/tilskuddet til de klubber som arrangerer ritt overstiger dette opptil flere ganger.

Ta et talleksempel (som ikke stemmer med virkeligheten):

Dersom vi har 200 klubber som betaler en kontingentøkning tilsvarende 100.000,- kan disse tilbakebetales i form av lettelser/til de 70 klubbene som arrangerer.

Det er noe slikt jeg også mener at bør være.

Re: Gladnyhet fra NCF's Forbundsting [Re: ] #895415 03/03/2010 13:50
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Hvorfor er Gubb-klubber så negativt da?
Og det er jo selvsagt ikke bare det at du må løse helårslisens for at du er med i en klubb. Mange som sykler ønsker å ha tilhørighet til en sykkelklubb og kunne være med i et miljø, selv om mange nesten ikke deltar på møter, treninger etc.
Hvor mange i din klubb tjener penger på å løse helårslisen?

En vekst i sporten på rekrutteringsplan krever bred interesse og gubb-klubbene er absolutt med på å strekke ut denne.
Ting kommer litt etter hvert, når de som har gryndet klubben trekker seg litt ut av styrer og verv, kommer nye inn og ildsjelene dukker opp og drar ting i gang.
At forbundet krever mer og mer betalt MÅ gjenspeile en økt satsing på rekrutteringen ellers vil forbundet grave sin egen grav ved at man krever mer og mer betalt uten at det skapes resultater i toppen av norsk Terrengsykling.
Forbundet kan helt sikkert også gjøre en jobb for å aktivisere gubb-klubbene med økt støtte til arrangementer osv.
Engasjementet må jo komme både fra toppen og bunnen(les klubbene)

Re: Gladnyhet fra NCF's Forbundsting [Re: ] #895425 03/03/2010 13:58
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
anonymous13. Jeg har prøvd å følge med her, men det har (pedal)glippet litt for meg. Istedet for at jeg skal hente sitater fra deg rundt i denne tråden og stille retoriske spørsmål til dem lurer jeg på om du gidder å oppsummere din egen posisjon i denne tråden i et eneste innlegg?

LarsB

Re: Gladnyhet fra NCF's Forbundsting [Re: Oystein L] #895436 03/03/2010 14:04
olechr Offline
More than words
More than words

Ta et forenklet talleksempel (som ikke stemmer med virkeligheten):

Dersom vi har 200 klubber, og alle betaler en kontingentøkning tilsvarende 100.000,- kan disse tilbakebetales i form av lettelser/til de 67 klubbene som arrangerer.
Resultatet blir at koseklubber må betale 500,- ekstra pr år mens arrangørklubber får 1000,- ekstra pr år.

Kriterier for landslag og historien skal jeg ikke uttale meg om. Har tro på at GU Terreng og Steffen finner ut av det.

anonymous13;
Hva dette har med ågerforbund å gjøre aner jeg ikke...

Da er jeg med. Det var ikke rare økningen og vil ikke gjøre noe til eller fra for hver klubb. :-) Det var egentlig veldig lurt og kunne sikkert vært enda litt høyere. Trudde det ble en stor avgift for alle klubber..

Redigert av olechr; 03/03/2010 14:06.

Ambassadør for Scott.
Re: Gladnyhet fra NCF's Forbundsting [Re: Hekta-MTB] #895441 03/03/2010 14:10
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Hekta-MTB

I seg selv synes jeg det absolutt er positivt at likesinnede finner sammen i klubber.

Det som kan være negativt med slike klubber er hvis en (for) stor andel av syklistene er medlemmer i klubber som ikke gir noe tilbake til sporten, hverken i form av å arrangere ritt eller jobbe med rekrutering.

Da er jeg redd for at mange av de enkle lokale rittene forsvinner fordi det ikke er frivillige til å arrangere de, og det vil kanskje heller ikke være særlig mange som bryr seg om å få med ungene på ritt (eller arrangere ritt for unger).

Det viktigste i norsk sykkelsport skjer på lokalplan i klubber som drives av frivillige uten betaling. Uten dette ender vi opp med de store profesjonelle aktørene som tar grovt betalt og tiltrekker seg i hovedsak folk i 30-årene og oppover.

Re: Gladnyhet fra NCF's Forbundsting [Re: EgilS] #895451 03/03/2010 14:23
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: EgilS
Sitat: Hekta-MTB

I seg selv synes jeg det absolutt er positivt at likesinnede finner sammen i klubber.

Det som kan være negativt med slike klubber er hvis en (for) stor andel av syklistene er medlemmer i klubber som ikke gir noe tilbake til sporten, hverken i form av å arrangere ritt eller jobbe med rekrutering.

Da er jeg redd for at mange av de enkle lokale rittene forsvinner fordi det ikke er frivillige til å arrangere de, og det vil kanskje heller ikke være særlig mange som bryr seg om å få med ungene på ritt (eller arrangere ritt for unger).

Det viktigste i norsk sykkelsport skjer på lokalplan i klubber som drives av frivillige uten betaling. Uten dette ender vi opp med de store profesjonelle aktørene som tar grovt betalt og tiltrekker seg i hovedsak folk i 30-årene og oppover.

Må bare ikke glemme at rekruttering til sporten ikke bare dreier seg om unge utøvere men også "gamle" som kan dra med andre "gamle" som igjen kan dra med seg unge osv. ALLE klubber skaper økt interesse for sporten ved at de faktisk eksisterer og gir et tilbud til mosjonisten. Alternativet hadde vært at medlemsmassen i NCF hadde vært mye mindre uten disse klubbene. Uansett motiv så kan jeg ikke se at gubb-klubbene er negative for sporten. Det å uttale at en sykkelklubb kan være negativ for utviklingen er for meg betenkelig.
Hvis du synes det er for få rittarrangementer i dag, hører jeg gjerne det...

Redigert av Hekta-MTB; 03/03/2010 14:24.
Re: Gladnyhet fra NCF's Forbundsting [Re: ] #895493 03/03/2010 15:19
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Neida. Det bare virker som du har så kjempesterke meninger. Jeg hadde en klipp og lim klar og trodde jeg skulle "sette deg til veggs" men så ble jeg i tvil om jeg hadde evnen til å ta til meg skriftelig informasjon. Kanskje du ikke er så kjempesinna som du høres ut og da er det jo unødvendig for meg å poste masse balanserte innvndinger. ICON_SMILE

LarsB

Re: Gladnyhet fra NCF's Forbundsting [Re: ] #895494 03/03/2010 15:22
EgilS Offline
More than words
More than words
Jeg har jo dratt "hele" barnegruppa i gubbklubben + noen til, ut på treninger og på ritt i fjor vår og sommer, og det var veldig moro. Men det var jo fantastisk enkelt å administrere, siden det stort sett er egne unger, og de drar på trening når det passer for meg (*) . Men jeg har null mulighet til å gjøre noe sånn på fast tider dessverre, så det blir for familie og venner.

Da er jo du en av de som faktisk gjør noe i klubben.

Som jeg skriver er jeg ikke negativ til gubb-klubber i seg selv, de er som oftest flotte tiltak og bidrar også til rekruteringen. Kanskje til og med overfor folk som ikke hadde blitt med i klubb ellers.

Det jeg vil poengtere er at blir aktivitetsløse klubber regelen når folk skal velge sykkelklubb, da kan man risikere at sporten vil slite på sikt. De fleste sykkelritt er ikke noe man kan betale seg til slik sporten (og norsk idrett generelt) er organisert. Det aller meste av det som gjøres er på frivillig ubetalt basis. Er det ingen igjen i klubbene som gidder å gjøre noe, da er det heller ingen ritt å delta i (som ikke koster skjorta).

Et annen ting som jeg mener blir feil fremstilt:
Når man betaler for å delta i et gjennomsnittlig lokalt rundbaneritt så blir det ikke som å kjøpe et vanlig produkt. Disse rittene er ofte underskuddsforetak som er der for at folk skal ha det moro, ikke en måte for klubbene til å tjene penger. Igjen avhengig av at noen bruker fritiden sin for at andre skal sykle. Hadde dette vært noe en bedrift gjorde for å tjene penger, greit nok, men hadde det ikke slik det er i dag vært greit om denne "byrden" hadde vært jevnere fordelt både på medlemmer og klubber?

Re: Gladnyhet fra NCF's Forbundsting [Re: ] #895499 03/03/2010 15:36
EgilS Offline
More than words
More than words
Det hjelper ikke stort med floskler om "Det viktigste i norsk sykkelsport skjer på lokalplan i klubber som drives av frivillige uten betaling", når rammebetingelsene for arrangører er helt på trynet fra forbundets side.

Og det er nok her vi er uenige. "Helt på trynet" for deg, "Det kan gjøres små justeringer" passer best for min del.

Re: Gladnyhet fra NCF's Forbundsting [Re: ] #895524 03/03/2010 16:15
EgilS Offline
More than words
More than words
Så er jeg sur på forbundet som tvinger ... klubber til å betale ublue priser.

Det var strengt tatt klubbene som selv bestemte hva som skulle betales den gangen det ble vedtatt, og i og med at det ikke har vært særlig til sak i etterkant har de ikke ombestemt seg.

Jeg sitter med det inntrykket at flertallet i norsk sykkelsport enten er enige i dagens tilstand, eller at de ikke synes dette er en så stor sak sak at det er verdt å ta det opp på tinget. Jeg tror i hvert fall ikke at din mening er den dominerende.

Re: Gladnyhet fra NCF's Forbundsting [Re: ] #895525 03/03/2010 16:17
EgilS Offline
More than words
More than words
Du må huske at du er ikke som de fleste andre EgilS. Etter hva jeg husker, hadde du vel et matbudsjett på halvparten av det Sifo mente var et lavt forbruk. Det er ikke alle som klarer å sitte å knaske havregrøt rett av posen mens de ler av folk som klager på dyr mat :-)

Da husker du mer enn meg, havregrøt liker jeg ikke en gang.

Re: Gladnyhet fra NCF's Forbundsting [Re: ] #895530 03/03/2010 16:26
Oystein L Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
anonymous13: jeg tror vi lar det være med dette.

- Jeg har sagt jeg mener lisensprisene er i overkant høye (stemte selv i mot da de ble innført, men innser at noe måtte gjøres).

- Jeg har sagt de ikke kommer til å øke i inneværende periode (for flere grupper blir de redusert). For ungene dine koster startkontingenten 100,- og helårslisensen maks en 50-lapp.

- Jeg synes jeg har vært i overkant interessert i å ta diskusjonen med deg (tell gjerne innleggene), men kommer sikkert aldri til å bli helt enig med deg.

- Jada, jeg er sikkert besteborgerlig (hva det nå måtte være)

Men nå gidder jeg ikke mer, og takker for meg.

Re: Gladnyhet fra NCF's Forbundsting [Re: EgilS] #895539 03/03/2010 16:43
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H

Det jeg vil poengtere er at blir aktivitetsløse klubber regelen når folk skal velge sykkelklubb, da kan man risikere at sporten vil slite på sikt. De fleste sykkelritt er ikke noe man kan betale seg til slik sporten (og norsk idrett generelt) er organisert. Det aller meste av det som gjøres er på frivillig ubetalt basis. Er det ingen igjen i klubbene som gidder å gjøre noe, da er det heller ingen ritt å delta i (som ikke koster skjorta).

Men da vil vel også gubb-klubbene dø ut eller?
De eksistrerer selvsagt fordi det kryr av ritt.

Re: Gladnyhet fra NCF's Forbundsting [Re: Hekta-MTB] #895542 03/03/2010 16:56
EgilS Offline
More than words
More than words
Folk har kanskje så god råd at de synes de bør kunne betale seg til det som før var mer regnet som et felles ansvar?

Med flere lisensdebatter (og andre dugnadssammenhenger) i minne vil jeg etter nærmere ettertanke korrigere:
Folk gidder ikke å betale en gang, de vil bare at andre skal ordne alt slik at de slipper å bidra på noen som helst måte selv.

Re: Gladnyhet fra NCF's Forbundsting [Re: EgilS] #895550 03/03/2010 17:30
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Nå er du jo inne på en samfunnsdebatt som kanskje ikke helt passer i denne tråden, men når jeg var "ung" kan jeg heller ikke huske at foreldrene mine dro meg med på aktiviteter. Det måtte man ordne selv. At folk ikke engasjerer seg er en utvikling vi har hatt en stund med individualisering av samfunnet. Der hver og en dyrker mer og mer seg selv og sine. Gjennom gubb-klubber og andre "aktivitetsløse" klubber blir vi i allefall samlet mer enn før og vi kan kanskje revitalisere lysten til å gjøre ting sammen med andre utenom familien.
Personlig ser jeg også en positiv utvikling i Østfold med bl.a. Sølvstufossrittet som nok et større ritt i vårt fylke ved siden av Grenserittet.
Men NCF må gjerne kreve betalt, MEN de må noe gi tilbake også.
Så sier vi ifra vil nok bedringen komme naturlig gjennom de demokratiske prosessene som norsk idrett er organisert rundt. Og da MÅ man delta i de. En god måte er faktisk å debattere her på Terrengsykkel.no
Så får hver og en bestemme sitt engasjement, men vi må tåle at noen debattanter snakker mer "rett fra levra" enn andre.
Virker som mange tror de er mer anonyme enn de er, men det er helt OK.

Re: Gladnyhet fra NCF's Forbundsting [Re: ] #895656 03/03/2010 20:25
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M

Det er jo der uenigheten ligger. Forbundet og "vår mann" er jo komplett uinteressert i å ta diskusjonen og du også henger deg på argumentet om at det er så lite penger at "folk i full jobb.." osv.
Uten å vite hva du mener med "vår mann", så synes jeg du nå går LANGT over streken. Øystein L har svart saklig og informerende på mange innlegg, mens du virker som du er mest interessert i å "ta folk" og klage over NCF.

Saken er ikke så sort-hvitt som du fremstiller den. Jeg og mange andre var skeptiske til lisensøkningen da den kom, men har i etterkant sett at det var rett avgjørelse. Jeg har spurt deg tidligere uten å få svar: Hva er verst, høye lisenspriser eller et forbund som går konkurs?

Andre i denne tråden bruker mye av sin tid på å styrke norsk sykkelsport. EgilS arrangerer trøndercupen, Øystein Ls engasjement taler for seg selv. Du har ikke gjort annet enn å klage på et vedtak som ble fattet for 2 år siden, og som ingen forsøkte å endre på da de hadde sjansen forrige helg.

Takk for at du har ødelagt en tråd som i utgangspunktet skulle handle om terrengsyklingsens lyse fremtid.

Over og ut for min del. Håper neste debatt kan bli mer konstruktiv.

Re: Gladnyhet fra NCF's Forbundsting [Re: ] #895708 03/03/2010 21:29
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: larsb
Kanskje du ikke er så kjempesinna som du høres ut og da er det jo unødvendig for meg å poste masse balanserte innvndinger. ICON_SMILE

Jo, jeg er kjempesinna! + at jeg og EgilS er komplett uenige fra starten av, samme hva som diskuteres og samme hva som har blitt sagt først.

Så er jeg sur på forbundet som tvinger ryttere og klubber til å betale ublue priser.

Så er jeg sur på de som mener du ikke kan ha noe mening om NCFs gjøren og laden om du ikke har vært på tinget i vinterferien.

Så er jeg sur på forbundsrepresentanten som forsvarer de ublue prisene med noen besteborgelige uttalelser og holdninger.

Så er jeg sur for at det bare er gubber som driver med sport med på terrengsykkel og at de samme gubbene i forbundet ikke ser ut til å bry seg.

På toppen av det er jeg generellt dritt lei av å bli utsatt for lommetyveri av sitt eget forbund, særlig når man som familiemann må tåle det fem ganger for at alle skal ha det moro å få sykle.

Amen og halleluja!

Takk for et oppklarende svar.
Jeg synes det er synd at du angriper særlig Øystein på den måten, men jeg tror at utsagnene dine står seg så greit på egne bein at jeg ikke gjør mye hverken fra eller til.

Jeg diskuterer gjerne forbundet, men ikke med deg.

Natta anonymous13
LarsB

Re: Gladnyhet fra NCF's Forbundsting [Re: larsb] #895717 03/03/2010 21:39
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Jeg vil bare spore denne tråden tilbake fra de følelsesvekkende tohundrelappene.

Jeg har troa på et NCF er på rett vei.
Etter en prat med et par av medlemmene i terrengkomiteen har jeg blitt ytterligere styrket i det. Jeg håper at "vår del" av syklinga fortsatt kan vokse. På lokalplan har det blitt gjort mye fint arbeid med rekruttering og arrangementer. Hvis dette kan støttes på nasjonalt plan av et styrket NCF tror jeg utviklingen kan fortsette på en fin kurs.

Lykke til videre til alle som driver med sykkelrelatert frivillig arbeid.

LarsB

Re: Gladnyhet fra NCF's Forbundsting [Re: larsb] #895737 03/03/2010 22:20
Z
Zagato Offline
Spøkelse
Spøkelse
Z
Syntes også det virker som NCF er på rett vei. Og er enig i at det er drøyt å komme med de utsagnene spesialt til Oystein L, jeg syntes det virker som han har gjort en god jobb for norsk terrengsykling. For meg så kan det virke som om du har fått en glipp på pedalen, anonymous13 ICON_WINK

Re: Gladnyhet fra NCF's Forbundsting [Re: ] #895903 04/03/2010 11:55
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M
Takk for et konstruktivt og godt innlegg. Jeg er enig i veldig mye av det du sier, spesielt dette:
Quote:

1. Vær ærlige og åpne og gjør informasjon om deres virksomhet tilgjengelig. Det er umulig for andre enn de som sitter forbund, krets eller klubbstyre å finne noe som helst info om sakslister, referat, budsjetter, regnskap etc. Gjør dette tilgjengelig og gjerne i tide.

3. Være åpne i forhold til mesterskapsuttak Dette har jo vært rene farser...noen også i media. Det kan umulig være særlig fristende for sponsorer å ha et forbund hvor ryttere truer med å fortelle ting om ledere i media siden de ikke blir tatt ut til OL. Og deretter blir tatt ut.

5. Få modernisert de demokratiske prosesser. Vi som er medlemmer trenger å få informasjon om de prosessenen som faktisk foregår direkte, og vi trenger å kunne fremme forslag uten å gå via klubb. Pga.helårslisensregelene har det dukket opp mange klubber uten et skikkelig styre og stell, og det blir feil at deres medlemmer skal bli fratatt muligheten til å påvirke på grunn av dette.

1: Her har de MYE å gå på.

3: Har ikke fått med meg noen farser, men klarhet, både i prosesser og regelverk mangler

5: Det burde opprettes en felles mailingliste hvor alle medlemmer i NCF kan registrere seg. Det virker som mange ledere er for dårlige på å videreformidle viktig informasjon. Evt. burde all mail sendt ut til klubbene offentligjøres på sykling.no

Re: Gladnyhet fra NCF's Forbundsting [Re: Mmar] #895965 04/03/2010 13:45
Oystein L Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
1. Selvfølgelig. Det er også derfor det er klart uttrykt i handlingsplanen som ble lagt frem på tinget (vær obs på at mye av dette lå ute helt til sist fredag, det kommer også ut igjen på den nye nettsiden så snart terminlistekjøret er ferdig).

2. Det finnes mer regelverk og definerte prosesser enn det som fremkommer i media. Tror også vi skal innse at noen av oppslagene har vært "noe ubalanserte" (kjefting og uenighet selger, faktaopplysninger selger ikke...).

3. Vedr. info er vi enige, men med hensyn til forslags- og stemmerett er vi ikke. Da må vi såfall endre den demokratiske prosessen i hele idrettsnorge. Det er kun klubber og kretser som har forslags- tale- og stemmerett på tinget i alle Særforbund. Hos NIF er det særforbund og idrettskretser.

Re: Gladnyhet fra NCF's Forbundsting [Re: ] #895983 04/03/2010 14:10
EgilS Offline
More than words
More than words

3. Vedr. info er vi enige, men med hensyn til forslags- og stemmerett er vi ikke. Da må vi såfall endre den demokratiske prosessen i hele idrettsnorge. Det er kun klubber og kretser som har forslags- tale- og stemmerett på tinget i alle Særforbund. Hos NIF er det særforbund og idrettskretser.

Ok, så den lave valgdeltakelsen vi i realiteten ser, er ikke noe som blir ansett som et demokratisk problem i verken NCF eller NIF?

Den lave deltakelsen er nok et problem. Spørsmålet er hvor mye man kan få gjort med det?

Lav deltakelse er et problem overalt hvor det er snakk om mer eller mindre dugnadspreg og frivillighet. Det være seg årsmøter i sykkelklubber (TVK hadde 2% oppmøte i år), i idrettslag, dugnader på skoler, og til og med på foreldremøter på skolen. Valgdeltakelsen i Stortingsvalg i Norgte er vel ikke en gang så mye å skryte av, og hvordan landet styres er vel noe svært mange engasjerer seg i.

Når så mange er medlemmer uten å ha noe som helst engasjement er det lite å gjøre ut over tvang, evt. betaling. Ingen av delene er vel ønskelig?

Det at medlemmer ikke har mulighet til å påvirke fordi de er medlemmer i en klubb uten skikkelig styre er feil. De har mulighet til å ta ansvar på årsmøtene i klubbene sine, og de har mulighet til å bytte klubb.

Redigert av EgilS; 04/03/2010 14:12.
Re: Gladnyhet fra NCF's Forbundsting [Re: EgilS] #895997 04/03/2010 14:25
olechr Offline
More than words
More than words
Men hver klubb kan bare sende et antall.. For egen del kunne jeg tenkt meg å ha vært på tinget, men plassen er det noen andre som har. Så uansett så mye jeg kunne tenkt meg det hadde jeg ikke kommet med.

Hvorfor er det ikke slik at alle klubber får først kjangsen til å påmelde seg slik som nå. De plassene som er til overs kan fylles opp av flere fra de klubbene hvor det er flere som er keene.

Ambassadør for Scott.
Re: Gladnyhet fra NCF's Forbundsting [Re: ] #896052 04/03/2010 16:19
EgilS Offline
More than words
More than words
At man har mange uengasjerte medlemmer i klubbene kan jo lett tillegnes tvangsinnmeldingensregimet som er innført. Som tidligere nevnt, det er sikkert fint for økonomien og kjøttvekta til forbundet, men det er ikke lett å engasjere i en organisasjon som stort sett består av innpiska daukjøtt.[

Hva er da problemet hvis medlemmene ikke gidder å engasjere seg? Da gidder de nok ikke fremme noe forslag heller...

Quote:
At folk skal måtte gjøre en hel masse saker og melde seg inn i klubber utenfor sitt eget distrikt for å kunne ha en stemme i forbundet, er helt fjernt på hvordan et demokrati oppfattes.

Så det at det kun er medlemmer i en organisasjon som skal ha stemmerett er fjernt? Jeg kunne godt ha tenkt meg å stemme i NAF, båtklubben, skiklubben, Naturvernforbundet, Ap, Frp, Sportsklubben Rye og en hel mengde andre oranisasjoner også, men jeg vil ikke melde meg inn...
Jeg tror du er i en veldig liten gruppe mennesker som synes det er rart at man ikke har stemmerett om man ikke er medlem.

Quote:
Det vanlige er at din stemme direkte eller indirekte kan påvirke sammensetning av styrende organer. De som har klubb som ikke bryr seg så mye om NCF, har ingen stemme.

Det er et valg de selv har tatt.

Redigert av EgilS; 04/03/2010 16:20.
Re: Gladnyhet fra NCF's Forbundsting [Re: ] #896060 04/03/2010 16:31
EgilS Offline
More than words
More than words

Den lave deltakelsen er nok et problem. Spørsmålet er hvor mye man kan få gjort med det?

Jeg vet, jeg vet!!!!

Forbundet har jo som kjent avgifter, kontigenter og bøter for alt enhver anledning.

Skulle f.eks OleChr sknyda seg å bytte til min klubb, for å få en plass på tinget, så måtte han ut med 2000,- i straffegebyr som skal betales til til NCF for å flytte på klubbnavet i databasen(hvis olechr har kontrakt da)

Kardinalsynden ifølge NCF og boten størrelse, er hvis klubben unnlater å sende inn klubbens konkurransedrakt. Da vanker der 3000,- i bot. (Skal virkelig en drakt sendes inn, eller holder det med bilde av drakta?)

Mitt forslag er derfor dette (og dette bør klinge godt hos avgiftskåte forbund): 3000,- i bot til klubber med flere enn 10 medlemmer, som unngår å sende represenstant på tinget.

Hva sier dere? Dette slår jo to fluer i en smekk? Både den skakkjørte økonomien _og_ den tvilsomme valgsdeltakelse!

-----
( http://sykling.forbundetonline.no/SiteCo...%20avgifter.pdf)

Du klarer å være saklig i omtrent to innlegg i slengen.

Jeg synes dessverre argumentasjonen din oser av "jeg gidder ikke gjøre noe, og heller ikke betale, men jeg vil bestemme og dere andre får ordne opp for meg". Heldigvis er mitt inntrykk av syklister at det ikke er så veldig mange med en slik mening. De fleste aksepterer at om de ikke gidder å engasjere seg så må de finne seg i at andre bestemmer.

Redigert av EgilS; 04/03/2010 16:33.
Re: Gladnyhet fra NCF's Forbundsting [Re: ] #896107 04/03/2010 18:16
EgilS Offline
More than words
More than words

Jeg synes dessverre argumentasjonen din oser av "jeg gidder ikke gjøre noe, og heller ikke betale, men jeg vil bestemme og dere andre får ordne opp for meg". Heldigvis er mitt inntrykk av syklister at det ikke er så veldig mange med en slik mening. De fleste aksepterer at om de ikke gidder å engasjere seg så må de finne seg i at andre bestemmer.

Du kan jo forsøke å forholde deg til argumentene frafor å forsøke å finne ut hva de oser av. Du har tross alt som leder i klubben din et ansvar for at du har et oppmøte på ynkelige 2% på årsmøte. Gubb-klubben min hadde jo godt 20% og flere enn det møtte opp hos dere. Hvis du driver å sier at det "oser av holdningene" til klubbkompisene dine også, så er det kanskje ikke så rart det er litt tynt oppmøte. Men da får du jo lov til å bestemme i det minste.

De fleste aksepterer at om de ikke gidder å engasjere seg så må de finne seg i at andre bestemmer.

Re: Gladnyhet fra NCF's Forbundsting [Re: ] #896156 04/03/2010 19:34
JonahHex Offline
Leppedefekt kåbbåj
Leppedefekt kåbbåj
Jesus for en whining da? I idretten, som i alle andre foreninger og lag her i Norge er det temmelig kjent at dersom du har noe på hjertet får du møte opp og ytre det du tenker på. Dersom det du mener har noe for seg kan det bli endringer i henhold til forslag - hvis ikke er det en temmelig stor mulighet for at DU TAR FEIL!!!!! Imagine that....

Side 5 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

Moderator  support