Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sykkel med Star Tour!

Sykkel med Star Tour! #870091 04/01/2010 16:17
Williamaas Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Jeg har nå bestilt et 2 ukers opphold på Gran Canaria gjennom Star Tour. Jeg skal selvfølgelig ha med sykkelen nedover og få noen mil i varmen. På flyselskapet (Iberworld) sine hjemmesider står det at man skal kontakte reisebyrået for prisinformasjon vedr. frakt av sykkel.
Etter MANGE telefoner med Star Tour, påstår de at jeg skal ta kontakt med flyselskapet selv! Og vist nok søke om og ha med sykkel!
I og med at Iberworld er et flyselskap som holder til i Spania, og ikke har telefonnummer tilgjengelig på hjemmesidene sine, så virker det en smule vanskelig!
Jeg fikk til slutt Star Tour til og sende en mail ned dit, men ettersom denne turen skal betales i morgen ville det vært greit med en løsning før det!
Star Tour fortalte også at det har kommet innstramninger med tanke på ekstrautstyr, så det nå er mye vanskeligere og ha med sykler, golfutstyr osv. Om dette bare er en god unnskyldning vet jeg ikke, men om noen har hatt lignende problem eller tips og komme med vil jeg sette stor pris på dette!

William

Re: Sykkel med Star Tour! [Re: Williamaas] #870106 04/01/2010 16:48
olechr Offline
More than words
More than words
Jeg har reist ganske mye med sykkel de siste årene både charter og ikke charter. Har man pakket sykkelen i en koffert/bag er det aldri noe problem. Kommer man med sykkelen som sykkel da må man ha søkt på forhånd. Er riktig nok noen selskaper som har blitt mere nøye på vekten, men ellers bør det gå bra.

Det som derimot kan være litt dritt med charter er bussen som skal frakte deg til hotellet. Disse sjåførene kan av og til være veldig så kjipe.

Hadde jeg vært deg hadde jeg bare møtt opp på flyplasset gått til skranken, checket inn bagen og sagt du skal ha med en sykkel. Skulle de derimot klage sier du bare at du har fått besjed om at du bare skulle ta det på flyplassen. Bør gå fin fint. Men jeg tar null ansvar hvis det ikke går :-)

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Sykkel med Star Tour! [Re: olechr] #870136 04/01/2010 18:15
Rednax Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg dro til Mallorca med raceren i sommer. Kan ikke huske hvilket reiseselskap vi brukte, men de hadde både restriksjoner på vekt og volum samt "reservasjon av spesialbagasje gjøres på forhånd".

Vektbegrensingen gjorde totalvekt sykkelkoffert+sykkel umulig. Med tanke nettopp på buss/drosje til hotellet så komprimerte/skreddersydde jeg en sykkeleske til å nøyaktig passe ramme med sidelastede hjul. Var nervøs for karbonrammen og pakket de skarpeste delene i den ordinære bagasjen. (Dessuten ville en lettere eske være enklere å håndtere uansett størrelse, hele kraken/pedaler/setepinne og sete gikk i ordinær koffert). Hadde det ikke vært for at jeg var nervæs for rammen, så hadde jeg sjekket inn esken som ordinær bagasje. Til det var målene og vekt innenfor begrensingen, men jeg ønsket å være sikker. Ringte reiseselskapet noen dager før avgang og fikk beskjed om at det nå var for sent å bestille sykkelplass (de unlot å nevne at bestilling måtte skje en uke på forhånd). Eneste sjanse var å møte opp på flyplassen på avreisedagen for å se om det var plass. Som foreslått, så gjort. Plass var det så absolutt, jeg måtte kun levere esken til spesialbagasjebåndet selv. Derfra ble jeg ble sendt fra skranke til skranke, ingen visste om det var handlerene, reiseselskapet eller flyseslskapet som skulle ha mine medbragte 500,- for spesialbagasjen, så den gikk gratis gitt! Aller først ut fra samlebåndet i ankomsthallen, helt uten skrammer både på Mallorca og på Flesland. Jaggu meg levde de ikke opp til servicen også.

P.S. En sykkelkoffert hadde overhodet ikke fått plass i drosjen vi brukte til og fra flyplassen i Spania (og den var sertifisert til å ta rullestol..).

..just wait 'til I'm cllipped in and sober..
Re: Sykkel med Star Tour! [Re: Rednax] #870439 05/01/2010 12:58
Williamaas Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Tusen Takk for nyttig info! Får håpe det løser seg! ICON_SMILE

William

Re: Sykkel med Star Tour! [Re: Williamaas] #870666 05/01/2010 21:14
jan erik Offline
Besatt
Besatt
Var på tur med Lilleputreiser til Stoupa i 08 sammen med to andre som også skulle ha med sykler. Lilleput flyr med SAS og etter litt mail fremogtilbake med Lilleput fikk jeg beskjed om å pakke syklene best mulig samt å betale standard SAS sats på rundt 200 kroner.

Hadde sykkelkoffert på min og de to andre hadde pakka godt nedi originale pappesker. Gikk fint det! Helt frem til der hvor vi gikk over i busser på flyplassen i Hellas. Sjåførene bare rista på huet av gale nordmenn. Noe slikt gikk da ikke ann! Og ikke var det plass i bussene heller!Vi vurderte å sette syklene sammen og sykle de 50-60 kilomterne men av hensyn til reisefølge(les:familie)avsto vi dette. Etter litt overtalelse fra reiseledere(jada,det finnes fortsatt reiseslskaper med organisert transport og personlig fremmøte på flyplassen!)gikk eskene inn.

Tilbake var det enda mere spennende når vi komm på flyplassen ettersom eskene og kofferten ikke gikk inn i rønkenmaskinen og vi nektet å pakke opp ettersom eskene var godt teipet igjen. Vi ble reddet av en lokal agent vi kjente som lovet på tro og ære at eskene ikke inneholdt noe annet en (ufarlige) sykler. Og eskene ble kjørt utenom alle sikkerhetsforanstalninger og rett ombord. Flaks for oss. Endel vinflasker og 8 liter olivenolje av beste kvalitet levert av hoteleiers egen reserve fra bakgårdspresseriet var i de eskene. Og de glemte visst å ta betalt for ekstra frakt også!

Og hvis du spør om det var vært slitet med å ta med seg sykkel så er svaret et rungende ja! Selvom sykling i 43 grader og vindstille ikke ble kult før vi rundet over 1000 meter og gradestokken viste noe som lignet en norsk sommer.

Redigert av jan erik; 05/01/2010 21:16.
Re: Sykkel med Star Tour! [Re: jan erik] #871206 07/01/2010 07:37
lim3 Offline
Ivrig
Ivrig
Husk liten koffert. Ellers får du ikke plass i buss/taxi

Hjulsettet kan du ta med som håndbagasje, om du har hjulposer.

Moderator  support