Vurder å kjøre en liten testprepping av løypa rundt Bergkrystallen på Lambertseter i kveld. Doningen er i storform etter nyttårsmoro og "preppeløyva" fra i sommer må jo også testes ut.
Anders 29'er the real thing Intense Spider 29 Gary Fisher 129
Re: Prepping av sykkelløype på Bergkrystallen
[Re: Røilen]
#86977903/01/201017:38
Hva slags maskin er dette? Skal man preppe sykkelløype er et bra tips å rygge en stor traktor med lasteren nede. Det blir steinhardt ;-)
Dette er Reodorfelgen alla Røilen. Etter fem år er versjon 4 nå en ganske bruktbar og driftsikker doning. 13Hk Briggs & Stratton og hydrostatisk drift (med vinklebare pumper for de av dere som forstår dere på slikt)
Ikke helt den samme vekten som en traktor, men så er det ikke plass til en traktor i denne løypa heller. Samme marktrykket som en vanlig preppemaskin, litt avhengig av vekten på fører og passasjer (Harald og meg idag) Den mangler bare dingsen bak som "klapper" bakken flat.
Sitat: baronKanon
Oooh, det høres smart ut. Blir det kjørbart i morgen da? Det klør skikkelig i sykkellårene etter for mye snop og langrenn...
Det var en ganske fin oppgått sti der allerede som var hard - i morgen er den bare blitt bredere - ca 115cm bred
Sitat: Garpen
Anders, dette må dokumenteres! Si i fra når du drar ut!
Sorry Garpen - ble gjennomført kort tid etter annonsering.
#86982503/01/201020:31
Fristende å kommentere den der, sikkert mange gressklipperentusiaster som ikke er enig.... men jeg har faktisk en beltemaskin med 13 hk B&S motor hjemme selv, og den fungerer ypperlig. Hva vil det si at pumpene er vinklebare?
Bilder av byggverket er påkrevd, kanskje jeg må bygge litt i vinter....
Forøvrig er kjempetiltak, Bergkrystallen er jo helt konge! Testing snarest!
Redigert av Anders A-R; 03/01/201020:31.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
[Re: Anders A-R]
#86983003/01/201020:56
En Briggs & Stratton Vanguard motor er faktisk ganske bra - Det er "high end" motorserien til B&S, veivakselen har kulelager til forskjell fra "ingen lager" som vel er det vanligste på en 3,5 hk gressklippermotor.
Vinklebare pumper har trinnløst justerbart deplasement(slagvolum om du vil), og kan dermed levere liten oljemengde selv på høye turtall - av slikt blir det høyt trykk og bra trekkraft. De kan også reverseres og dermed har man i hver av de to spakene full tilgang til helt trinnløs transmisjon i begge retninger.
#86983603/01/201021:14
Stilig, traff dere noen fotgjengere på turen? Hvordan ble dekket etterpå, er det klart for en *kald* tirsdagsklubb?
Kun et par helt på slutten av returen - ingen kommentarer, men de skvatt litt ut til siden selvom vi tok det rolig når vi passerte - også passerte vi en fyr med bikkje på gangveien ned til bilen, han så litt mer skeptisk ut ;-)
#86986303/01/201022:33
Doningen er et imponerende stykke arbeid, og gjorde en imponerende jobb. Nå mangler vel bare et par originale CAT-seter fra en bulldozer eller noe sånt, Anders? (det skal nevnes at det hjemmelagede setet har varme!)
Her noen kjappe glimt tatt med kalde fingre under kveldens preppetur. Før preppingen var det en tidvis smal, men nokså hardttråkket hovedsti. Etter prepping og om noen dager, når hundelufterne har vært ute, vil hovedstien være bredere og kanskje like hard som midten. Dermed trenger man ikke stå til knes i snø om man må klikke ut i ubalanse.
Og i hele området er det masse smale tråkk man kan leke seg på innimellom hovedløypa.
Harald
NOTS
[Re: HaraldW]
#86986603/01/201022:36
Og la oss legge til at det i området ikke prepareres for skigåing, så alle eventuelle misforståelser er ryddet av veien.
Preppingen til Anders er, som han nevnte, velsignet av selveste Friluftsetaten i Oslo kommune. Røilen har søkt og fått ja, og har papirer på det..
Det er i alle fall sikkert at Tirsdagsklubben ikke er tapt bak en vogn på vinteren og pakker bort syklene. Klubbens medlemmer skaffer i stedet selv til veie passende vogn for å rydde vei!
H
NOTS
#86987203/01/201023:03
Mange etater i Oslo kommune Harald - tror jeg forekslet hvem som hadde gitt tillatelse - det er Idrettsetaten som "eier" lysløypa og som har gitt tillatelse. Rett skal være rett.
Kanskje vi skulle søke om tillatelse andre steder også - er det noen som har gode forslag?
Redigert av Røilen; 03/01/201023:05.
#86987403/01/201023:17
Det er altså Idrettsetaten som eier lysløypene, men tydeligvis Friluftsetaten som har maskiner og prepper. Men her er jo beviset på at alt er gjort etter boka!
H
NOTS
#86991004/01/201008:43
Dere er ganske morsomme. Kjøre opp sykkelstier når det er full vinter og knall skiføre. Men dere skal ha kredd for imponerende doning, livlig fantasi og stort pågangsmot :-)
[Re: erling]
#87050005/01/201014:55
Det fine med Osloområdet er at det er fullt av skiløyper, hundrevis av kilometer, utenfor døra i Nordmarka, Østmarka og Lillomarka. Og Sørmarka. Og Follomarka og Bærumsmarka.
Så vi har liksom, med et par kilometer preppet sykkelløype, en strålende valgmulighet! Jeg ser i alle fall ingen grunn til å sette bort sykkelen på vinteren, selvom jeg mer enn gjerne står på ski
NOTS
#87051505/01/201015:51
Vintersykling er da minst like morsomt som skigåing;)I tillegg er det null smøreproblemer.....(Det hender det blir en skitur også i ny og ne, hittil i sesongen har det faktisk blitt noen turer)
Lars-Erik
[Re: Ugla]
#87197208/01/201021:06
Eksakt hvor finner jeg starten på denne, tro? Det klør litt i girefingrene!
-Arve
Løypa går i en "rundbane" på ca. 4 km (hvis du bygger på med noen gangveier) så du kan starte flere steder. Det enkleste dersom man ikke er kjent er kanskje å starte ved "akebakken". Den ligger rett ved siden av veien. Ellers er det ved Barnehagen, tror det er Mellombølgen" veien heter der, men det er jeg slettes ikke sikker på....
For egen del parkerer jeg ved Bergkrystallen T-Bane og sykler veien bort til barnehagen.
Lars-Erik
[Re: Ugla]
#87465715/01/201012:35
En Briggs & Stratton Vanguard motor er faktisk ganske bra - Det er "high end" motorserien til B&S, veivakselen har kulelager til forskjell fra "ingen lager" som vel er det vanligste på en 3,5 hk gressklippermotor.
Vinklebare pumper har trinnløst justerbart deplasement(slagvolum om du vil), og kan dermed levere liten oljemengde selv på høye turtall - av slikt blir det høyt trykk og bra trekkraft. De kan også reverseres og dermed har man i hver av de to spakene full tilgang til helt trinnløs transmisjon i begge retninger.
selger Parker slike pumper?
baik...yeeee
[Re: Garpen]
#87511716/01/201017:06
Jeg trives best på piggdekk, men det er ikke hålke i løypa. Går helt sikkert fint med grove dekk og lite luft.
Jeg har vært der en tur og vil helt klart anbefale piggdekk. Det er ikke noe is på stien, men det er hardt. Skal du ha trøkk i svingene trenger du selvtilliten som piggene gir.
Lars-Erik
[Re: ultralight]
#87526916/01/201023:25