Nå bytter vi snart om spinningtimene til terskeltråkk, noe som gjør at styrketråkk må trenes på egenhånd. Noen som har noen gode sanger til å sykle etter? Med god trøkk i, og en god rytme.
Blues Brothers Riot in the cellblock f.eks.:-)Den bruker jeg på min spinntime! Har du iphone så er jo bpm funksjoner gratis og da er det bare å finne musikk du mener vil passe. Bør jo ned i 40-50 tråkk for å få det til å gå sakte nok.
Jeg trives uten tvil best med heavy musikk når det skal tråkkes hardt/tungt... Prøv feks AC/DC, Uriah Heep, Helloween, Iron Maiden.... Og husk å ha på litt lyd:)
Spotify eller ikkje... Tidenes styrketråkk-sang for min del både fra instruktör og deltakar-perspektiv, må väre Metallica med "From whom the bell tolls"
PÅ www.jogtunes.com kan man søke opp sanger etter bpm. Da kan man jo finne sanger med rett rytme (og genre) og søke de opp på spotify, en musikk sjappe på nett, eller bokhylla etterpå.
Ser forøvrig at laveste bpm de opererer med i søket er 80. Er det greit å benytte en sang med 120 bpm når man skal kjøre styrketråkk på 60? Da skulle det vel bli ett slag for hvert nedtråkk.
Nettopp lånt meg ei rulle, og trenger å få laget meg ei spilleliste selv.
Sitter akkurat og lager en styrketråkk time selv, mye gode tips her. Kom gjerne med flere. For de av dere som har spinningtimer her, sjekk ut de to siste albumene de har gitt ut. Dette har vært en knallsuksess for meg.
"Do you know your enemy" med Green Day er veldig bra til styrketråkk. Hadde den i hodet når jeg tråkket opp Rosinbakken i høst og den funket utmerket. Kan også anbefale refrenget i "bestefar Knutsen"
Det viktigste med en styrketråkksang er at den går i riktig fart. Å sykle i utakt er vanskelig, samtidig som det å ha en takt å følge er inspirerende. Å finne sanger med BPM på 40-45 slag i minuttet er ikke lett, men sanger med 160+ finnes det ganske mange av. Blant annet Wake me up before you go-go som vel går i ca 160 BPM.
You get the gray skies outta my way, You make the sun shine brighter than Doris Day. Turned a bright spark into a flash, My beats-per-minute never been the same.
Hvis man først tar seg bryet med å redigere sanger (fjerne introer etc.) i audacity så kan man også endre tempo uten å endre tone. Høres litt pussig ut, og man bør vel ikke senke det for mye, men verdt å prøve. Results may vary!
Sanger med 80-90 slag i minuttet passer etter min mening godt til styrketråkk. Siden du trår takten med begge pedalene tilsvarer dette en cadens på 40-45. For de som ikke har noen særlig dansefot og sliter med å telle takten kan dette programmet hjelpe: http://www.mixmeister.com/bpmanalyzer/bpmanalyzer.asp Sånn generelt er det mye klassisk rock som kan benyttes. Her er et knippe av mine favoritter: Hooters - Johnny B - 92 bpm (beats pr minute) Gorky Park - Bang - 85 bpm Eminem - Till I Collapse - 86 bpm Def Leppard - Pour Some Sugar - 85