Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Hvordan trener dere med pulsklokke?

Hvordan trener dere med pulsklokke? #869495 02/01/2010 16:05
Larsemannen Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Fikk en Polar RS800CX med GPS av fruen til jul ICON_SMILE En smule overkill da jeg ikke har hatt pulsklokke av noe slag tidligere, men jeg gleder meg veldig til å ta den ordentlig i bruk. Siden jeg her helt blank lurer jeg på hvordan dere bruker deres pulsklokker? Ser det er mulig å laste over treningsprogram etc. på klokka. Bruker dere dette eller bruker dere den "kun" til å registrere fortløpende under trening og å holde kontroll på pulssonene? Har så langt kun hatt noen skiturer i "free"-modus der den logger økten fortløpende. Utrolig fascinerende med GPS på ski så man får hastigheter etc der også. ICON_SMILE

Det er primært sykling den vil bli brukt til når det blir varmere i været så må prøve å få satt meg ordentlig inn i den til da. Fungerer GPS-en nøyaktig i forhold til en vanlig sykkelcomputer som fortløpende viser distanse og fart?

Takker på forhånd for nyttige innspill som kan hjelpe meg å utnytte potensialet i pulsklokka! Både produktspesifikke tips og generelle tips til å trene med pulsklokke er til stor nytte ICON_SMILE

Re: Hvordan trener dere med pulsklokke? [Re: Larsemannen] #869509 02/01/2010 17:10
thomasengen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Du har fått en veldig bra klokke og vil like den veldig bra - er jo en multisportklokke som har tillegget GPS, løpesensor og utstyr til sykkel :-D
Men først og fremst bør du justere sonene på Polar klokken til olympiatoppens sine soneinndeling som er det det stort sett henvises til når man snakker om soneinndelt trening: Gjøres via Settings-->Feature og Sport zones. Som du ser av vedlegget er det jo en hel sone i forskjell når man snakker om f.eks trening i sone 2. Se olympiatoppens nettside og bruk kun sone 1-5 (sone 5 til 100%): Olympiatoppens treningssoner

neste svar/bruk under:....

Vedlegg soner.jpg
Redigert av thomasengen; 02/01/2010 17:18.

Thomas H Engen
Stravaprofil
Re: Hvordan trener dere med pulsklokke? [Re: Larsemannen] #869510 02/01/2010 17:14
josse Offline
Jeg logger det aller meste av treninger og turer, inkludert både skiferier i Alpene og trilleturer med barnevogn. Alt sammen lastes over til PC og inn i det medfølgende dataprogrammet. Nå er jeg også over gjennomsnittet interessert i grafer og tall...

Den viktigste bruken er likevel intervalløkter, hvor jeg aktivt bruker den til å styre hvilken sone jeg ligger i.
Til slik trening har jeg funnet ut at det er nyttigere å ha den innstillt på å vise prosent av makspuls, enn hjerterytmen. Hvordan finne makspuls (og om man skal bruke makspuls, terskelpuls eller effekt) kan du finne mange diskusjoner om på dette forumet. ICON_SMILE

Re: Hvordan trener dere med pulsklokke? [Re: thomasengen] #869511 02/01/2010 17:16
thomasengen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg overfører ALT av trening (for jeg loggfører også all trening på pulsklokken - selv 20 minutt sykling til jobb) og har kategorier i Polar protrainer som viser type trening jeg har hatt (se skjermdump). Jeg får da grafisk sett type treninger jeg har hatt og sett antall km jeg har syklet (som er hovedaktiviteten).
Får da også oversikt over hvor mye jeg har trent i snitt pr uke og år, antall km pr uke/år, og hvor mye trening i de ulike sonene.
For trener man ca 8-15 timer pr uke bør jo mye trening også skje i sone 1-2 og dette vil du da bedre kunne se om du oppfylte

PS! Husk at når du bruker GPS i trenigen så fylles minnet opp på klokken ganske raskt. 5-8 treninger a 1-1,5 time så er den full og da loggføres ikke treningen

Vedlegg polar.jpgpolar2.jpgpolar3.jpg

Thomas H Engen
Stravaprofil
Re: Hvordan trener dere med pulsklokke? [Re: thomasengen] #869512 02/01/2010 17:23
thomasengen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
I tillegg planlegger jeg type trening jeg skal ha og hvilke soner jeg skal ligge i og bruker da pulsklokken aktivt til å sjekke at jeg f.eks i lavsonetrening ikke går under 110 i puls. Ingen trening bør gå under 60% for å ha noen effekt og 110 er min 60% jf makspuls (kun tatt ut fra 220-alder og ikke testet utover at jeg ser at det stemmer nogenlunde bra)

Utfordringen er når man sykler i skogen/til-fra jobb og ikke kjøre på når du blir forbikjørt og du egentlig skal trene i sone 2 ;-)

Lykke til med bruken og bruk Polar Protrainer5 - gir også motivasjon det når du ser all type trening pr uke/mnd/år :-D

Thomas H Engen
Stravaprofil
Re: Hvordan trener dere med pulsklokke? [Re: thomasengen] #869517 02/01/2010 18:16
bullet Offline
Besatt
Besatt
Hvordan har du funnet ut at 15 minutter på spinningsykkelen tilsvarer 5 km?

En god taper forblir en taper.

Carlberg Velo
Re: Hvordan trener dere med pulsklokke? [Re: bullet] #869520 02/01/2010 18:31
thomasengen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: bullet
Hvordan har du funnet ut at 15 minutter på spinningsykkelen tilsvarer 5 km?

snitt-tid/km: Sykler hjem fra jobb på 45 min og er 16 km hverm dag. Ellers også ca-beregnet-tid basert på annen sykling med fart/km sensor. Ikke eksakt beregnet og jo avhengig av styrketråkk eller intervall på feks spinning -men kun for å ha ca antall km pr uke :-D
Virket det mye/lite?

Thomas H Engen
Stravaprofil
Re: Hvordan trener dere med pulsklokke? [Re: thomasengen] #869524 02/01/2010 18:40
bullet Offline
Besatt
Besatt
Sitat: thomasengen
Virket det mye/lite?

Det har jeg ingen formening om. Jeg teller timer ICON_SMILE

Carlberg Velo
Re: Hvordan trener dere med pulsklokke? [Re: thomasengen] #869545 02/01/2010 20:37
Mr.Bergli Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg overfører ALT av trening (for jeg loggfører også all trening på pulsklokken - selv 20 minutt sykling til jobb) og har kategorier i Polar protrainer som viser type trening jeg har hatt (se skjermdump). Jeg får da grafisk sett type treninger jeg har hatt og sett antall km jeg har syklet (som er hovedaktiviteten).
Får da også oversikt over hvor mye jeg har trent i snitt pr uke og år, antall km pr uke/år, og hvor mye trening i de ulike sonene.
For trener man ca 8-15 timer pr uke bør jo mye trening også skje i sone 1-2 og dette vil du da bedre kunne se om du oppfylte

PS! Husk at når du bruker GPS i trenigen så fylles minnet opp på klokken ganske raskt. 5-8 treninger a 1-1,5 time så er den full og da loggføres ikke treningen

Hvordan får du fagene på de forskjellige treningøktene? Legger du det inn slik at det kommer automatisk når du registrere den type aktivitet?
Kan jeg gjøre dette på ProTrainer 5en som jeg har til min 725s også?

Re: Hvordan trener dere med pulsklokke? [Re: Mr.Bergli] #869551 02/01/2010 21:21
bullet Offline
Besatt
Besatt
På svensk: innstillinger>personegenskaper>sporter.

Carlberg Velo
Re: Hvordan trener dere med pulsklokke? [Re: bullet] #869555 02/01/2010 21:33
Mr.Bergli Offline
Ringrev
Ringrev
Nice, det var jo enkelt:-)

Re: Hvordan trener dere med pulsklokke? [Re: Mr.Bergli] #869564 02/01/2010 22:14
thomasengen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Mr.Bergli
Hvordan får du fagene på de forskjellige treningøktene? Legger du det inn slik at det kommer automatisk når du registrere den type aktivitet?
Kan jeg gjøre dette på ProTrainer 5en som jeg har til min 725s også?

Du kan legge inn type trening på klokken også og velge dette under Trykk rød knapp/Settings og så type trening NÅR du skal begynne å trene, men jeg glemmer alltid dette og justerer det i i stedet i Polar Protrainer5 som vist under - også vist hvordan du lager nye "farge"soner.
Hvordan du legger ulike typer treninger inn i Polar-klokken husker jeg ikke i farten - men som sagt man glemmer fort å velge treningstype da. Overfører man en gang i uken så husker man stort sett hva man trente når :-D

Vedlegg polar5.jpgpolar6.jpg

Thomas H Engen
Stravaprofil
Re: Hvordan trener dere med pulsklokke? [Re: thomasengen] #869621 03/01/2010 10:08
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Enten så er pulssonene dine litt feil eller så starter du i allefall ikke det nye året med hvile.. Rimelig tøff den økta den 02.01 hvis sonene dine stemmer.

Re: Hvordan trener dere med pulsklokke? [Re: Kriss] #869625 03/01/2010 10:21
thomasengen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Kriss
Enten så er pulssonene dine litt feil eller så starter du i allefall ikke det nye året med hvile.. Rimelig tøff den økta den 02.01 hvis sonene dine stemmer.

HE-HE: en kombinasjon av litt dårlig søvn om natten pluss andre skitur på femten år så kreves det litt av kroppen på ski :-D. Har stort sett syklet før - og litt løping. Og teknikken må jobbes med... ;-)

Thomas H Engen
Stravaprofil
Re: Hvordan trener dere med pulsklokke? [Re: thomasengen] #869639 03/01/2010 11:07
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M
For å nyansere det litt: Jeg har trent med pulsklokke i mange år og aldri hatt behov for laste inn og analysere data i etterkant. Makspuls og snittpuls hender det jeg noterte i treningsdagboken.

For meg holder det i massevis å kun bruke pulsklokken for å holde rett intensitet under trening.

Re: Hvordan trener dere med pulsklokke? [Re: Mmar] #869674 03/01/2010 12:13
bullet Offline
Besatt
Besatt
Sitat: marley
For å nyansere det litt: Jeg har trent med pulsklokke i mange år og aldri hatt behov for laste inn og analysere data i etterkant. Makspuls og snittpuls hender det jeg noterte i treningsdagboken.

For meg holder det i massevis å kun bruke pulsklokken for å holde rett intensitet under trening.

Godt å vite

Carlberg Velo
Re: Hvordan trener dere med pulsklokke? [Re: bullet] #869684 03/01/2010 12:46
thomasengen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er veldig enkelt og raskt å overføre fra pulsklokken til polartrainer. Bruker jo kun en infrarød overføring og den setter inn alt av puls, soner, kalorier osv inn i treningsprogrammet. Angir kun etterpå antall km (hvis gps'en ikke brukt) og type trening. Gjort på 10 minutt på en ukes trening :-D

Thomas H Engen
Stravaprofil
Re: Hvordan trener dere med pulsklokke? [Re: bullet] #869691 03/01/2010 13:12
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: bullet

Godt å vite
Ironi? Trådstarter spurte spesifikt om hvordan vi bruker pulsklokken, så da ga jeg mitt svar.

Thomas: Jeg tviler ikke på at det er fort gjort å laste inn grafer etc, men jeg ville opplyse om at det er fullt mulig å få utbytte av pulsklokke uten å analysere grafer i etterkant. Og jeg ville gjette at det går med mer enn 10 min i uken? Å laste inn på PCen er kun en liten del av jobben, med mindre du studerer dataene i etterkant er det liten vits.

Edit: Nå virket jeg vel muligens i overkant negativ. Larsemann: Jeg foreslår at du bruker vintermnd. på å teste ut flest mulig funksjoner på klokken. Hvis du til slutt ender opp med å kun se på klokken under trening er du uansett ikke alene.

Redigert av marley; 03/01/2010 13:14.
Re: Hvordan trener dere med pulsklokke? [Re: Mmar] #869703 03/01/2010 13:40
thomasengen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: marley

Thomas: Jeg tviler ikke på at det er fort gjort å laste inn grafer etc, men jeg ville opplyse om at det er fullt mulig å få utbytte av pulsklokke uten å analysere grafer i etterkant. Og jeg ville gjette at det går med mer enn 10 min i uken? Å laste inn på PCen er kun en liten del av jobben, med mindre du studerer dataene i etterkant er det liten vits.

Det er klart at man bruker mer tid på å gjennomgå dataenen i programmet: Var kun som et moment på at overføringen går raskt og man bruker ikke mye tid på det og at det er et ork :-D

Thomas H Engen
Stravaprofil
Re: Hvordan trener dere med pulsklokke? [Re: thomasengen] #869769 03/01/2010 17:19
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
For ett par år siden når jeg begynte å trene litt systematisk, syntes jeg grafer og dill-dall etter trening var morro. Nå er kun pulsklokka et redskap for sjekke at jeg trener som jeg skal. Jeg trener mye på følelse, så da er pulsklokka et ypperlig redskap for å sjekke dagsformen.

Keep it simple, ut å trene ICON_SMILE

www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: Hvordan trener dere med pulsklokke? [Re: Larsemannen] #870289 05/01/2010 06:36
thomasengen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Larsemannen
Takker på forhånd for nyttige innspill som kan hjelpe meg å utnytte potensialet i pulsklokka! Både produktspesifikke tips og generelle tips til å trene med pulsklokke er til stor nytte ICON_SMILE

Var det noen nyttige tips? Eller mer forvirret :-D?

Thomas H Engen
Stravaprofil
Re: Hvordan trener dere med pulsklokke? [Re: thomasengen] #871825 08/01/2010 14:08
Larsemannen Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Var da litt nyttig selv om jeg kun har lest lett gjennom. ICON_WINK Var mest interessert i å høre hvordan dere bruker klokkene deres under trening for å høste litt enkle erfaringer og synspunkt på praktisk anvendelse, uavhengig av type produkt.

Travel tid om dagen da vi er i en flytteprosess så skal lese svarene litt nærmere og se på pulssonene om en ukes tid.

Er det forresten noen erfaringer/synspunkter på nøyaktigheten til G3 GPS-sensoren i forhold til sykling? Er den nøyaktig nok eller bør man ha en egen fartssensor i tillegg?

Re: Hvordan trener dere med pulsklokke? [Re: thomasengen] #871892 08/01/2010 18:06
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Du har fått en veldig bra klokke og vil like den veldig bra - er jo en multisportklokke som har tillegget GPS, løpesensor og utstyr til sykkel :-D
Men først og fremst bør du justere sonene på Polar klokken til olympiatoppens sine soneinndeling som er det det stort sett henvises til når man snakker om soneinndelt trening: Gjøres via Settings-->Feature og Sport zones. Som du ser av vedlegget er det jo en hel sone i forskjell når man snakker om f.eks trening i sone 2. Se olympiatoppens nettside og bruk kun sone 1-5 (sone 5 til 100%): Olympiatoppens treningssoner

neste svar/bruk under:....

Vær også klar over at OLT sine soner er veiledende og at sone 3 er under terskel. Slik at har du puls på 170 som terskel er dette starten på sone 4.

Re: Hvordan trener dere med pulsklokke? [Re: bullet] #873349 12/01/2010 14:17
T
Torlog Offline
Avhengig
Avhengig
T
[quote = kule] Hvordan har du funnet ut at 15 minutter på spinningsykkelen tilsvarer 5 km? [/ quote]

Jeg for min del har koblet opp fartsensoren på på bakhjulet på rulla, så da har en ganske god kontroll på detta ICON_SMILE

Re: Hvordan trener dere med pulsklokke? [Re: Torlog] #873355 12/01/2010 14:29
T
Torlog Offline
Avhengig
Avhengig
T
Det er også et fint verktøy for å holde litt oversikten over tiden en har benyttet på diverse ritt gjennom årene. Jeg har loggført rittene de siste 4 årene, så det er artig å sammenligne litt fra år til år....

Re: Hvordan trener dere med pulsklokke? [Re: Torlog] #873380 12/01/2010 15:42
thomasengen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: mentor
[quote = kule] Hvordan har du funnet ut at 15 minutter på spinningsykkelen tilsvarer 5 km? [/ quote]
Jeg for min del har koblet opp fartsensoren på på bakhjulet på rulla, så da har en ganske god kontroll på detta ICON_SMILE

Og hvor mange km har du sånn ca på en time (evt kvarter)? Sett borti fra ved styrketråkk

Thomas H Engen
Stravaprofil
Re: Hvordan trener dere med pulsklokke? [Re: Larsemannen] #1322188 12/01/2012 21:43
bulldogman Offline
Fersking
Fersking
Hei.

Jeg er ny eier av rs800 cx og veldig glad for det. Min første pulsklokke.

Har lest guides, tutorials, og sett det meste av video denne uka men syns det er mest vettu å lese her.

Polar protraner 5 syns jeg er veldi rotete og forstå, dårlig grensesnitt, og jeg er vant med gadgets og data.

Har tatt noen tester som bør gjøres i starten, men ikke alle.

Gjorde som thomasengen sa og satt inn verdier i soner fra olympiatoppen, men det skulle jeg ikke gjort, tror det er bare rot nå. Når man endrer soner så får jeg kunn endret det høyeste tallet i hver sone, altså jeg får ikke satt inn verdiene på det laveste tallet. Ser heller ikke hvor jeg kan sette inn riktig puls til de forskjellige sonene.

Kanskje noen eksperter kan hjelpe meg?

TIA

BDM

Re: Hvordan trener dere med pulsklokke? [Re: bulldogman] #1322229 13/01/2012 06:26
thomasengen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
jeg synes polar protrainer er veldig bra og vil savne den når jeg går over til Garmin.
1) Har du husket å endre sonene både på klokken og i protrainer?
2) første du bør gjøre for mest effekt av pulsklokken er å finne din terskelpuls. f.eks www.melkesyrefabrikken.no eller hos Nimi på ullevåll: http://www.hjelp24.no/prisinformasjon/prislister-article1680-655.html
3) les en del her:
4) avhengig av hva du trener mot og når, så kjør en del langintervaller nå i sone 3 og så mer mot sone 4 nivå utover tidlig våren
5) endring av soner på klokken gjør du i Settings-->features-->sport zones og der setter du kun inn de prosentene jf tabellen fra olt lenger opp. Z1 = 51-70, Z2=71-81, Z3=82-87, Z4=88-92, Z5=93-100. Endring av soner i Protrainer husker jeg ikke detaljert, men er på en av menyene på høyre side

Redigert av thomasengen; 13/01/2012 06:27.

Thomas H Engen
Stravaprofil
Re: Hvordan trener dere med pulsklokke? [Re: ] #1322254 13/01/2012 08:10
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: pedaIglipp
Plusklokka er ikke mye i bruk egentlig. Til det får jeg ikke så mye ut av det som står der.
På to forskjellige dager i uka, kan klokka vise 10 slag forskjellig på samme watt og følelse.

Med slike variasjoner i pulsen ser jeg ingen grunn til å styre etter pulstallet alene. Men det hender jeg bruker endringer i puls til å styre endringer i intensiteten. F.eks er jeg interessert i å se hvor fort pulsen synker etter en kjent økt/drag. Jeg vet at dersom pulsen synker for sakte etter et drag, så vil neste drag bli vondt og muligens det siste draget for økta. Men dette krever jo at man har erfaringstall.

Og så oppdager jeg interessante ting, f.eks at pulsen stort sett havner på 163-164 i snitt hvis jeg gjør forsøk på å sette pers på en løype som tar ca en time. Og at jeg har hatt 175 i snitt første time på ritt. 11-12 slag forskjell bare på rittnervene :-)

Hvordan vet du at de 11-12 slagene er pga. rittnerver? Det kan vel like godt være at du klarer å presse deg mye mer på et ritt enn under trening uten at det kjennes slik ut.

Re: Hvordan trener dere med pulsklokke? [Re: Larsemannen] #1322256 13/01/2012 08:12
W
westre Offline
Fersking
Fersking
W
jeg har en rs 400 klokke, men finner ikke igjen cd med protrainer 5. Er det mulig å laste den ned en eller annen plass?

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support