Noen som har tips som ikke inkluderer å kjøpe låsespray eller andre dyre ting hos bensinstasjonen 2km unna som jeg kommer bare til å bruke en gang? Jeg prøver å være gjerrig for jeg må spare penger til et BD-spiller...
WD40?
Silikonspray?
Oppvarming?
Sage gjennom treet, for å ta inn sykkelen for opptining? Den er det siste løsningen (og den mest kronglete) jeg vil ta ettersom jeg ikke vil ha trøbbel.
Sikkert et dumt forslag som bare vil gjøre ting verre, men hva med å fylle en termos eller to med kokende vann og helle forsiktig over låsen? Burde jo tine da. Så tar du den med inn og tørker den og smører den og koser og er snill med den så den blir i godt humør igjen og ikke ruster og er vrang.
Øivind
21:53 Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
hmm. det var en god ide ja. Ikke vann men kanskje med noe annet som er varm. Desverre er det veldig lite som ikke fryser i -11! (Saltvann fryser ikke så fort/lett.) Konjakk?? Nei, for dyrt. hjemmebrent? har ikke.
Jeg avventer litt til med å høre først om andre har gode løsninger. kom igjen, dere er vel smarte nok?
(... pga dette her derfor får du ikke Dostojevski imorgen.)
WD 40 bør gjøre susen. Silikonspray likeså. Det kuleste er kanskje kombinasjonen av noe på sprayboks og lighter. Det vil nok varme opp låsen tilstrekkelig.
Du kan vel pakke låsen inn i ett varmt skjerf, og gi den litt kakao? Det varmer ihvertfall meg etter en skitur i minus 10...
Har du en varmeflaske så burde det jo gå greit med å varme opp låsen(en plastpose med varmt vann kan også funke).. Det har funket for meg med å varme opp nøkkelen med en lighter,for deretter å sette den i nøkkelhullet og vri forsiktig rundt(var en ming-tay lås jeg gjorde dette på)..
Varmt vann i en pose legges på låsen, eller hvis du har flaks, bruk munn mot lås-metoden. Pust et langt utblås inn i løsen, og lås oppdritfort før dampen fryser. Virker på biler også. Pass på så kjeften ikke fruser fast til låsen! (!!!)
Du kan vel pakke låsen inn i ett varmt skjerf, og gi den litt kakao? Det varmer ihvertfall meg etter en skitur i minus 10...
Hehe. Det var det første jeg prøvde!
Jeg lekte litt med isopropanol og WD40, dvs testet den på snø - fint å vite hvordan de oppfører seg i -11 før jeg angriper låsen. Jeg kan opplyse dere at det gjør skikkelig vondt å røre rundt med fingeren i isopropanolbefengt snø. Lesson learned.
Bilder? Jepp, det skal dere få! (den minste er WD40, den største/våteste er isopropanol)
Låsen min er en Squire så det er en lang sylinder som roterer rundt så det blir mye metall å varme opp, så det vil ta tid.
hei - jeg kom på at jeg har en varmepistol!!! 300 deilige varmegrader pluss litt WD40 skulle vel holde?
Damn, dette her blir for enkelt. Jeg skal lete etter den nå, jeg håper at jeg har ryddet den vekk slik at jeg ikke finner den. LarsB og Stein - kom hit og hjelp meg, dette her blir altfor ryddig og enkelt å løse!
Damn, dette her blir for enkelt. Jeg skal lete etter den nå, jeg håper at jeg har ryddet den vekk slik at jeg ikke finner den.
..og heldigvis ble det ikke så enkelt!
Hva sa jeg da jeg oppdaget at det var alt for langt til et stikkkontakt og jeg mangler skjøteledninger? "Perfekt!"
Hvis dette hadde skjedd i forrige uke haddet det ikke vært noe problem for meg å få tak i et 10meters skjøteledning. Jeg trenger sånn 2-3 meter... hmmm...
Det blir litt for mye roting med å plukke fra hverandre skjøteledningene her så jeg gjør dette her i morgen tidlig, det er altfor kaldt ute nå. (!) Rapport følger. Pluss bilder. Forhåpenligvis uten uhell.
Bildebevis av varmepistolen min itlfelle noen nekter å innse at jeg faktiskt har en stor og deilig varmepistol.
La meg fortelle deg en liten anedokte som er høyst viktig:
Jeg titta ut for cirka en halv time siden og så -15 grader på gradeskiven. urk. Det er jo enda verre enn -11. Gidder jeg virkelig å stå der ute og fryse ræva av meg med en varmepistol idag?
Senere folkens, jeg vil heller være i et sted med plussgrader!
Ledning har jeg her og der, og jeg skal se om jeg får omdirrigert strømmen. Enten må jeg slå av PC'ene eller stereoanlegget i verste fall og slikt liker jeg ikke så jeg prøver å gå om det som en liten utfording. (!)
jeg oppdaga også at jeg har DVD jeg burde levere hos biblioteket igår og postkontoret er rett i nærheten. Men det er fremdeles seks timer igjen til postkontoret stenger!
Drit i postkontoret! Dostojevski kan vente noen dager til. Tining av bøylelås er mye morsommere.
Hvorfor skal du egentlig ha opp den låsen når du ikke orker å være ute uansett?
..og å vente på andres feiltakelser er enda mer morsomt og nervepirrende?
Tja, jeg liker å ha MULIGHETEN til å komme meg ut og jeg liker ikke at sykkellåsen hindrer mitt sykkelfrihet. Det er litt som hos et zoo, hvis apene ser at døren er låst vil de ut, men hvis døren er ulåst gidder de ikke å gå ut.
Juffe : Tre. Jeg kan lett sage gjennom men hvorfor velge den enkle veien?
Nei, det er vel mer mer sånn at hvis vi åpner låsen hans er han en ape?. Det var det jeg fikk ut av lignelsen i alle fall.
Jepp det stemmer. Det er derfor jeg prøver å åpne den opp selv, og da betyr det at jeg er altfor smart til være en ape. Jeg har heller ikke en banan så det går ikke å få dirket opp låsen. Sorry.
Mye har skjedd siden sist ettersom største bekrymringen min er at jeg har fremdeles ikke funnet batteriladeren min.
At jeg kan ta bilder av hendelsene er vel viktigere enn at jeg faktiskt klarer å få opp låsen?
Jeg har den, men denne gangen vil jeg se om jeg klarer å finne en lader som kan lade fra 12 volt, for sist gang jeg ikke fikk ladet kamerat mitt ble det veldig traumatiskt for meg. Ikke spør.
Selvsagt protesterer den bærbare for mye nå så jeg får ikke surfa skikkelig (treg = krasjer snart) og det vil ta ukevis før den dritten kommer hit! <trist musikk> Akk ja. Akk og ve.</trist musikk>
Jeg kom nærmere med å finne en skjøteledning og den er lang nok og har ingen tilkopling av essensielle systemer bortsett fra 2 lys. Men hvorfor skal jeg akspetere å sitte i mørket?
Ettersom jeg likevel trenger å rydde opp her får jeg gjøre jobben skikkelig - jeg må omdirrigere strømmen, og jeg fant et ledig kontakt med en mystiskt svart boks som jeg ikke vet helt hva den er for. Jeg har også et annen strømkilde men den er for langt unna for den ene lampa. Damn.
(Jeg putta SD-disken i et USBadapter men fikk ikke ut bildene fra fotoapperatet mitt og ettersom USBtilkplinga sluker strøm kan jeg kan ikke kople fotoapperatet direkte) <trist musikk> Akk ja. Akk og ve.</trist musikk> Kanskje senere!
Juffe : Tre. Jeg kan lett sage gjennom men hvorfor velge den enkle veien?
Quote:
Sage gjennom treet, for å ta inn sykkelen for opptining? Den er det siste løsningen (og den mest kronglete) jeg vil ta ettersom jeg ikke vil ha trøbbel
Jeg tror på varmluftspistolen, den får tint låsen før du har frosset fast i bakken. Bare pass på plasttrekket på låsen (om den har det), så du ikke smelter det.
Enig. Du snakker med hr. snusfornuftig! Låsen har en lang sylinder som roteres når jeg låser den opp/igjen og det er sikkert is der inne. Plasten driter jeg i. Jeg skal sette temperaturen på minium og bruke en IKEA-temperaturmåler (jeg kjøpte den i november fordi jeg følte at jeg ville trenge den, så hvorfor ikke bruke den nå?)
Quote:
Når det gjelder laderen, så slutt å lete etter den. Let etter noe annet, f.eks. en forsvunnen dekkspak, litt låsolje eller noe annet viktig. Da kommer laderen til rette før du vet ordet av det
.... ooog se på det motsatte: jeg finner mye annet fint jeg har rotet vekk tidligere ved å fortsette med å lete etter laderen min? For alt jeg vet kan det hende at den ligger i Ensjø. Ikke spør. Snart skal jeg rote under et bord for den kan ha falt baki der, jeg håper at jeg finner mye spennende der som jeg har rota vekk under de årene jeg har bodd her.
Jeg fant ut hva den mystiske svarte boksen var til, den er til nettverkssvisjen så jeg må trekke den ut i et sekund. Jeg håper at den ikke vil eksplodere...
whiii! Jeg vippa fram varmepistolen og gav låsen en omgang den sent vil glemme. Etter cirka 1 minutt fikk jeg låst opp den, og da var jeg endelig fri.
Alt er fryd og gammen? Vel, nesten! Etter å ha smurt låsen (bortsett fra låsesylinderen) med WD40 finner jeg at den låser seg i ny og ne.
Det betyr at jeg muligens riskierer å få samme problem igjen senere. Kanskje ikke i et så ekstrem omfang som idag ettersom den er nå smurt men man vet jo aldri.
Synd at jula er over for da hadde jeg kunne ønska meg et flott bøylelås.
Til slutt - er det forsvarelig å smøre selve låsesylinderen med WD40 eller må jeg bruke silikonspray?