|
Ny dings til jul: Amazon Kindle
|
Ny dings til jul: Amazon Kindle
28/12/2009 09:42
|
josse
OP
|
OP
Av min tante fikk jeg et Amazon Kindle leke lesebrett til jul, det kom faktisk litt på forskudd og jeg har nå brukt det i ca to ukers tid, og lest tre bøker fra perm til perm. Siden jeg vet det er flere teknolgientusiaster på forumet, tenkte jeg å dele mine erfaringer her: For å begynne med konklusjonen: Jeg har trua på at dette i stor grad kan erstatte boken. Skjermen, som ikke er en vanlig skjerm, men e-blekk er utrolig god å lese på, og jeg glemmer fullstendig at jeg ser på en skjerm og ikke papir. Det oppleves virkelig som bokstavene er trykket, og står "ut" fra bakgrunnen. Siden skjermen ikke er bakgrunnsbelyst krever den like mye leselys som man trenger til en vanlig bok. Knappene for å bla framover og bakover er plassert der de burde, og brettet er lite og lett nok til at man fint kan holde det i en hånd mens man leser, og samtidig gir lille Ellinor (3mnd) tåteflaske med den andre. Kjøp av bøker fra Amazons nettsider er selvsagt lekende lett, og de kommer dalende over 3G (ikke Wi-Fi) i løpet av få sekunder. Positive ting: - Fantastisk skjerm.
- Lang batterilevetid (1-2 uker)
- Lading via USB kabel, og bare det.
- Mange gratis e-bøker tilgjengelig.
- Word/PDF/HTML/etc. dokumenter kan konverteres til ett mer passende format via epost og havne rett på brettet. (Dette koster dog noen få cent, så vil man spare penger kan man bruke USB kabel i stedet.)
- Stort utvalg av bøker hos Amazon. De fleste koster mellom 5 og 15 USD. Fagbøker koster fort 30USD++.
- Bokmerker og notater lagres automatisk hos Amazon.
Negative ting: - PDF leseren er ikke noe god. Man kan laste opp PDFer direkte, men det er ingen zoom-funksjon, slik at dokumenter formatert for A4/Letter blir fryktelig små. Funker i et nødsfall.
- Bøkene man kjøper fra Amazon er kopibeskyttet i ett properitært format, og kan ikke selges, lånes eller gis bort til andre.
- Bøkene på Amazon er ofte like billige i paperback som på Kindle -- uten frakt
 - Magasiner/avsiser man kjøper fra Amazon har ikke bilder eller figurer i Norge.
- Ingen norske bøker eller aviser er tilgjengelig. (Tekstunge aviser som Morgenbladet og Le Monde Dimplomatique hadde egnet seg brillefint på Kindle.)
- En overraskende stor del av flyturer i Norge består av takeoff og landing, perioder hvor man nok ikke skal sitte å flashe lesebrettet sitt.
- Den innebygde Wikipedia leseren er ikke særlig god. Det er ikke Hitch Hikers Guide riktig enda.
For meg er den dårlige PDF-leseren den største skuffelsen. Som forsker leser jeg ganske mange artikler i PDF-format i løpet av uken, og det hadde vært fantastisk å kunne lagre disse på brettet sammen med notatene mine. Det finnes en større utgave (Kindle DX) med 9.7" skjerm hvor dette nok er bedre, men denne er bare tilgjengelig i USA. Jeg ser for meg at for vanlig skjønnlitteratur vil jeg i stor grad gå over til lesebrettet i året som kommer. På godt og vondt fyller man ikke opp bokhyllene med enda flere bøker, og jeg slipper ihvertfall å vise fram hvor mange søplete fantasy-paperbacks jeg faktisk har lest. 
|
|
|
Re: Ny dings til jul: Amazon Kindle
[Re: josse]
28/12/2009 10:24
|
Dan
More than words
|
More than words
Takk for rapporten! Dette høres spennende ut. Jeg leser en god del på min iPod Touch med appen Stanza. Det funker fint til tross for liten skjerm og lysstyrken stilles ved å dra opp eller ned på skjermen, uten å måtte gå innom noe menyvalg. Men problemet er batteritiden. Ved boklesing suger den batteriet tomt på litt for få timer. Så en batteritid som Kindle har høres jo helt fantastisk bra ut.
Men hvorfor har du "lading via USB-kabel, og bare det" som noe positivt? Det er jo litt slitsomt å måtte drasse med seg en datamaskin på reisen bare for å kunne lade. Eller funker det med en lader som f eks Garmin sin, som har en USB-kontakt i enden?
|
|
|
[Re: Dan]
28/12/2009 10:35
|
josse
OP
|
OP
Men hvorfor har du "lading via USB-kabel, og bare det" som noe positivt? Det er jo litt slitsomt å måtte drasse med seg en datamaskin på reisen bare for å kunne lade. Eller funker det med en lader som f eks Garmin sin, som har en USB-kontakt i enden?
Jeg ser på dette som positivt nettopp fordi det er så mange måter å "lage" USB-strøm på. I esken fulgte det med en overgang fra USB til amerikansk stikkontak. Med passende overgang er det mulig å lade fra 12V også. Vil derfor tro det også fungerer med Garmin sin, uten at jeg har prøvd.
|
|
|
28/12/2009 15:22
|
atlekristensen
Ivrig
|
Ivrig
Av min tante fikk jeg et Amazon Kindle leke lesebrett til jul, - Lading via USB kabel, og bare det.
- Mange gratis e-bøker tilgjengelig.
- Word/PDF/HTML/etc. dokumenter kan konverteres til ett mer passende format via epost og havne rett på brettet. (Dette koster dog noen få cent, så vil man spare penger kan man bruke USB kabel i stedet.)
- PDF leseren er ikke noe god. Man kan laste opp PDFer direkte, men det er ingen zoom-funksjon, slik at dokumenter formatert for A4/Letter blir fryktelig små. Funker i et nødsfall.
For meg er den dårlige PDF-leseren den største skuffelsen. Sexy. Takk for omtalen. Jeg har luktet (og lukter fremdeles) lenge på dette, for dette er noe AKKURAT jeg trenger, jeg har lest tonnevis av ebøker i det siste og akter å lese mye mer fremover. Guthenberg er jo rene eldoradoen.  Hvor mange bøker har du plass til? Måtte du installere spesialprogrammer for å få overført pdf-filene til Kindle? Desverre er prisen litt for stiv, så jeg får være tålmodig og vente inntil prisen har gått ned med noen tusen.  Apropos USB-lading: http://pinouts.ru/Slots/USB_pinout.shtml5volt og GND inn i de rette pinnene vil gjøre susen? DX selger usblader, som i realiteten er bare en 5V lader med USB-kontakt for USB-kabel. Det finnes til og med en batteripakke med USBport der. Jeg TROR at den løsningen virker ikke hos ipod, og hvis det er sant syntes jeg at Apple er veldig slemme.
|
|
|
[Re: atlekristensen]
28/12/2009 17:14
|
Ole
More than words
|
More than words
Jeg driver også å snuser på et lesebrett, men etter å ha lest bøker nesten utelukkende på en eller annen Palm i 10 år nå, er jeg ganske bortskjemt med det å ha bakgrunnsbelysning, slik at jeg kan lese selv om det er dårlig lys. Men jeg sliter ute i sola...
Ole.
|
|
|
[Re: Ole]
28/12/2009 18:03
|
oivindg
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg snuser også på lesebrett, men foreløpig avventer jeg. Regner med det vil skje mye her det neste året. Forøvrig synes jeg nook ser et hakk vassere ut enn Kindle, hardwaremessig. Øivind
21:53Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
|
|
|
[Re: oivindg]
28/12/2009 18:14
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
[Re: Vanilla Ninja]
28/12/2009 18:16
|
oivindg
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
21:53Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
|
|
|
28/12/2009 18:41
|
josse
OP
|
OP
Hvor mange bøker har du plass til? Måtte du installere spesialprogrammer for å få overført pdf-filene til Kindle?
Det er ca 2GiB lagringsplass på brettet. Monteres opp som en vanlig USB disk. Har faktisk enda ikke koblet den til noen "vanlig" Windows PC, kun Linux og MacOS og fungerer uproblematisk med begge disse. Amazon oppgir at dette skal holde til ca 1500 ebøker. Det holder for meg, selvom man blir innesnødd en ekstra dag på hytta. @oivindg Enig i at Nook ser fint ut. Men Nook sin touch og fargeskjermen koster litt i batterilevetid, vekt og tykkelse. Skal også innrømme at jeg ville ha Kindle litt på grunn av hypen. Likevel synes jeg noe av det fine med Kindle er at den ikke prøver å være "enda en Android-dings". Jeg har nesten alltid med meg både mobil og laptop og trenger ikke enda en dings som kan surfe på nettet.
|
|
|
28/12/2009 18:49
|
oivindg
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
@oivindg Enig i at Nook ser fint ut. Men Nook sin touch og fargeskjermen koster litt i batterilevetid, vekt og tykkelse. Skal også innrømme at jeg ville ha Kindle litt på grunn av hypen. Likevel synes jeg noe av det fine med Kindle er at den ikke prøver å være "enda en Android-dings". Jeg har nesten alltid med meg både mobil og laptop og trenger ikke enda en dings som kan surfe på nettet. Enig i mange av argumentene dine. For min egen del vil nok et lesebrett i 90% av tiden bli brukt i nærheten av en stikkontakt, så jeg er usikker på hvor viktig batterilevetiden vil være for meg. Jeg ser forresten i ettertid at innlegget mitt kanskje kan oppfattes som en dissing av Kindle. Det var ikke meningen. (Ingeniøren i meg slår inn innimellom, og da er det bare tekniske vurderinger som gjelder.  ) Jeg hadde vært henrykt over å finne en Kindle under juletreet! Øivind
|
|
|
[Re: Ole]
28/12/2009 18:51
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ole, enten må du ha lest veldig lite eller ha svært utholdende øyne. Boklesning på Palm skulle jeg hatt minst kr 10,- for hver side å gjøre. Palm-dilla var morsom, men heldigvis kortvarig. Når var det egentlig, slutten av nittitallet? Palm III? Lotus Notes synkronisert med Palm. Fagre, nye verden!
|
|
|
[Re: runermm]
28/12/2009 19:02
|
oivindg
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tror jeg fikk min Palm III i '98. Husker at jeg synket den mot et program som simulerte en slags Filofax på PC'en. Herrrlig!
Øivind
|
|
|
[Re: oivindg]
28/12/2009 19:20
|
stephy
Entusiast
|
Entusiast
Blir spennende å se hva de norske forlagene vil ende på. Foreløpig tror jeg de mest ønsker å stikke hodet ned i sanden og håpe på at disse greiene forsvinner av seg selv. Ligner litt på reaksjonen til fotobutikkene når de digitale kameraene kom på markedet. Det ble ikke mange av de "gamle" butikkene som overlevde selv om volumet og omsetningen eksploderte innen foto.
|
|
|
[Re: stephy]
28/12/2009 19:31
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Etter hva jeg skjønner/håper har ikke de norske forlagene tenkt å binde seg til en plattform, men vil gjøre bøkene tilgjengelig på alle relevante plattformer gjennom et felles system, som jeg tror blir utviklet av Boklink. Apropos bøker, har dere besøkt nettstedet bokelskere.no? Anbefales for bokelskere, analoge og digitale :-)
|
|
|
28/12/2009 20:05
|
jeth
Camoboy
|
Camoboy
Driver akkurat og tester Kindle for iPhone, og synes det funker bedre enn forventet. Digi.no kunne forresten melde at Amazon solgte flere Kindle bøker enn papir versjoner første juledag.
Jens
|
|
|
28/12/2009 20:21
|
atlekristensen
Ivrig
|
Ivrig
Enig. Det burde vært et felles grensesnitt, felles library. Uansett hvilken hardware man bruker er software omtrent det samme. Som. f.eks. med html/pdf/txt/ps. (+bilder?) Kanskje ikke så konkurransefremmende men jeg liker slik løsninger for da blir det mindre av "innovasjon" basert på fremmedfrykt og proprentiære løsninger. > Jeg har nesten alltid med meg både mobil og laptop og trenger ikke enda en dings som kan surfe på nettet. jeg har aldri skjønt behovet av å kunne surfe på internettet midt i skogen. Eller midt i byen? Min kompis kunne trenge en slik en da han ikke har internett hjemme hos seg (hæhæ!), men allikevel - hva er poenget med å ha internettet 100% tilgjengelig? Er det ikke deilig å ha fri innimellom? Er jeg ute så er jeg er ute. 
|
|
|
28/12/2009 21:23
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Nå var det noen som hacket Kindle på selveste juledagen etter hva jeg husker av avisa i dag.
De som er fanatiske mot lukkede standarder får et lite lyspunkt der tenker jeg.
Fy i boka til Josse som åpner gaver før tida. Men det oppveies av pluss for å dele erfaringer med oss andre.
LarsB
|
|
|
[Re: jeth]
29/12/2009 09:27
|
GeirK
More than words
|
More than words
Digi.no kunne forresten melde at Amazon solgte flere Kindle bøker enn papir versjoner første juledag. Det er vel ikke så oppsiktsvekkende siden de som fikk Kindle til jul måtte prøve denne, og første juledag antakelig er en nokså slækk dag for vanlig netthandel hos Amazon.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
29/12/2009 10:21
|
jeth
Camoboy
|
Camoboy
Helt enig med deg, men for meg er dette likevel en indikasjon på at lesebrett kanskje allerede har hatt sitt gjennombrudd og er "større" enn hva vi får inntrykk av i det daglige her på berget.
Jens
|
|
|
29/12/2009 11:32
|
Ole
More than words
|
More than words
Ole, enten må du ha lest veldig lite eller ha svært utholdende øyne. Boklesning på Palm skulle jeg hatt minst kr 10,- for hver side å gjøre. Palm-dilla var morsom, men heldigvis kortvarig. Når var det egentlig, slutten av nittitallet? Palm III? Lotus Notes synkronisert med Palm. Fagre, nye verden! Hehe. Startet med en Palm Vx med sorthvitt LCD, og har nå en Palm TX med bakgrunnsbelyst fargeskjerm med høy oppløsning og god kontrast. Leser vel ut en bok i måneden tenker jeg. Kjøper stort sett bøkene på Fictionwise.com. Skjermen er større enn på iPhone, og folk leser jo bøker på den. Bruker fremdeles TX'en til å spille musikk (32gb minnekort kommer i morgen) lese bøker og gjøre hjulbyggeregneark i native Excel-format. Og surfe litt og sjekke epost hvis jeg er ute på tur og ikke har med PC'n og vil ha litt større skjerm enn mobilen har. TX'en har WLan og BT, går på nett enten direkte eller via mobilen. Får Palm Pre om et par dager, da blir nok mer av oppgavene til TX'en flyttet over på denne. RetrOle.
|
|
|
03/01/2010 11:20
|
stephy
Entusiast
|
Entusiast
Etter hva jeg skjønner/håper har ikke de norske forlagene tenkt å binde seg til en plattform, men vil gjøre bøkene tilgjengelig på alle relevante plattformer gjennom et felles system, som jeg tror blir utviklet av Boklink.
Ser ut til at man venter på ADE (adobe digital edition): http://www.aftenposten.no/kul_und/article3446380.ece
|
|
|
|
|