Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Erfaringer med mobilt bredbånd -belær meg!

Erfaringer med mobilt bredbånd -belær meg! #866825 21/12/2009 19:55
KTL Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Vurderer å konvertere til mobilt bredbånd -har Chess i utgangspunktet og prisene der ser greie ut.
I prinsippet skal det erstatte adsl fra Canaldigital og brukes hjemme i Oslo (syd) der jeg vil tro det er rimelig grei mobildekning, men det er jo ok at det fungerer hvis man flytter litt på seg også!
Er vel ikke så stor forskjell fra leverandør til leverandør(?), men dere som har det, er dere fronøyd? (hastighet, stabilitet, brukervennlighet etc)

mvh
Knut Tore

Hva behager? Sykle for å trene???
Nei, vi sykler bare for moros skyld!
Tirsdagsklubben™
Re: Erfaringer med mobilt bredbånd -belær meg! [Re: KTL] #866832 21/12/2009 20:05
Christian Offline
Uflaks
Uflaks
Måtte sjekke hvor bredt det mobile bredbåndet var, og fant: "Hastigheten du får med Turbo-3G er opptil 3600 kbit/s, men vil normalt ligge mellom 500 og 1500 kbit/s. 1000 kbit/s betyr at det kun tar åtte sekunder å laste ned forsiden på VG. Turbo-3G er inntil ti ganger raskere enn vanlig 3G."
http://www.telenor.no/bedrift/produkter/mobil/tjenester/mobilt-bredband/mer-info.jsp

Ikke spesielt raskt, men dyrt.

Jeg er godt fornøyd med ADSL2+ fra Ventelo: http://ventelo.no/privat/bredband.html

Christian
[ Blodsmak | @blodsmak_no | Strava ]
Re: Erfaringer med mobilt bredbånd -belær meg! [Re: Christian] #866836 21/12/2009 20:17
KTL Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Er for såvidt fornøyd med det vi har i dag hastighetsmessig, men er litt lei arrogansen til Telenor/Canaldigital. Tilbyr deg falleferdig telefonlinje fra 60-tallet, som de arvet gratis fra televerket, der f.eks Ventelo kan levere sitt produkt (som vi hadde tidligere, men ga opp på grunn av linjen). Deretter "kliner de til" med overpriset bredbånd/kabel-tv-opplegg, for i praksis å bli eneleverandør av tjenesten....

Det står så fint skrevet:
Quote:
* HSDPA/UMTS 2100 MHz og EDGE/GPRS 900/1800/1900 MHz
* Pakkedata service over HSDPA/UMTS/EDGE/GPRS, og HSDPA
pakkedata service opp til 7,2Mbps

Det sier meg litt, men ikke så mye -hva forstår folket ut av dette?

mvh
Knut Tore

Tirsdagsklubben™
Re: Erfaringer med mobilt bredbånd -belær meg! [Re: Christian] #866839 21/12/2009 20:17
ventle Online
Besatt
Besatt
Min erfaring:
- er det 3G-dekning, er mobilt bredbånd helt greit, og for min del kunne det godt erstattet ADSL (bruker nettet stort sett bare til surfing, og litt publisering av bilder).
- er det ikke 3G-dekning, hvilket jeg fra tid til annen opplevde selv hjemme i stua i sentrale Trondheim, er det rimelig håpløst og bare en pine å i det hele tatt prøve. Hvis både fastlinja (fra Canal Digital, hurra!) og 3G-dekningen svikter, tar jeg heller en tur på stien. Hvilket kanskje ikke er noe nederlag ICON_SMILE

mvh Helge
Re: Erfaringer med mobilt bredbånd -belær meg! [Re: KTL] #866841 21/12/2009 20:19
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Du får aldri (AAAALDRI!) den teoretiske toppfarten. 2-300Kbps er mer vanlig.

Mobilt bredbånd er flott, det, men å bytte ut DSL e.tilsv. med det, ville jeg aldri funnet på.

Re: Erfaringer med mobilt bredbånd -belær meg! [Re: Stein] #866875 21/12/2009 21:20
Laxeluz Offline
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
Eg har mobilt breiband frå Telenor, og eg har ei linje frå Canal Digital som følger med i kabeltv-pakka i buretslaget. Nå er jo denne kabellinja sjølvsagt av kjipaste sort, men eg surfer faktisk raskare på mobilt breiband med HSDPA ("turbo 3G") dekning her heime, enn eg klarer på kabel frå modemet til Canal Digital.

Men som det vert nemd her, så er dekninga ganske avgjerande. HSDPA fungerer veldig bra, og klarer dei fleste oppgåver, og UMTS klarer også dei fleste oppgåver, sjølv om streaming av videoar i høg kvalitet ikkje alltid fungerer like bra då. EDGE er i grunn berre søppel, og og vert mest ei nødløysing. Eg har lasta ned litt mail og sånn når EDGE har vore einaste moglegheit, og det går som regl så treigt at eg nesten kan høyra 56 kbit/s modemet susa i bakhovudet.

Men nå venter eg berre på at Telenor skal følga NetCom i 4G utbygginga...

Andreas Tveit
Re: Erfaringer med mobilt bredbånd -belær meg! [Re: Laxeluz] #866945 22/12/2009 06:12
paalbn Offline
Ivrig
Ivrig
Nå er min erfaring etter 3 år med mobilt kontor og hjemmenettverk. Mobilt synes jeg er alt for ustabilt til at jeg gidder å bruke det mer en nødvendig. Helt greit å bruke i jobb sammenheng, men ellers...

Nå skal det sies at jeg ikke bor i tetteste Oslo, så kan hende det funker fint her. Husker med gru tilbake i starten av 2000 og abb fra Ventelo. Uten dekning mitt på Torshov. Føler mobilt kontor litt er i samme gata.
Har forresten mobilt kontor fra Netcom

Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
Re: Erfaringer med mobilt bredbånd -belær meg! [Re: paalbn] #866947 22/12/2009 06:22
bstein Offline
Ringrev
Ringrev
Du bør også sjekke ut ice.no. De er iallefall gode på dekning dersom du skal reise litt med det mobile bredbåndet :-)
Jeg snakket også med en kar som hadde installert en 4-5m piskantenne på taket av bilen (liggende)og fått dekning under ferie i Danmark.

De leverer også WLAN router for sitt mobile bredbånd.

Redigert av bstein; 22/12/2009 06:25.
Re: Erfaringer med mobilt bredbånd -belær meg! [Re: bstein] #866957 22/12/2009 07:14
maghva Offline
Ringrev
Ringrev
MB fungerer kun til nettbank og mail (mail uten bilder, lyd og film selvsagt)

Re: Erfaringer med mobilt bredbånd -belær meg! [Re: maghva] #866964 22/12/2009 07:37
Laxeluz Offline
Eg kunne vore einig i den påstanden, dersom du spesifiserte at det gjeld for EDGE-dekning, ellers er det ikkje mykje hold i det du seier. Eg klarer nemleg fint å streama video på Youtube, samtidig som eg høyrer på musikk på Spotify, så lyd og video er ikkje heilt det store problemet...

Andreas Tveit
Re: Erfaringer med mobilt bredbånd -belær meg! [Re: Laxeluz] #866970 22/12/2009 07:58
H
HaakonL Offline
Tidligere hCon
Tidligere hCon
H
Jeg hadde Mobilt bredbånd fra Telenor en stund, men det fungerte aldri knirkefritt. Det som derimot har fungert strålende er Internettdeling via iPhone. Hundre ganger mer stabilt enn telenordriten, og dessuten noe jeg alltid har med meg. Den USB-saken glemte jeg stadig vekk.

Haakon
Re: Erfaringer med mobilt bredbånd -belær meg! [Re: HaakonL] #866976 22/12/2009 08:15
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Sjekk dekningen i området du skal bruke det i. Er ikke verre enn det. Er det såkalt super3g-dekning der (HSDPA) fungerer det finfint til vanlig nettsurfing. Mail, youtube, nedlasting av musikk osv. Vi bruker dette som eneste løsning hjemme. 249,-/mnd hos Netcom, fri bruk døgnet rundt.

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Erfaringer med mobilt bredbånd -belær meg! [Re: HaakonL] #866991 22/12/2009 08:36
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: HaakonL
Jeg hadde Mobilt bredbånd fra Telenor en stund, men det fungerte aldri knirkefritt. Det som derimot har fungert strålende er Internettdeling via iPhone. Hundre ganger mer stabilt enn telenordriten, og dessuten noe jeg alltid har med meg. Den USB-saken glemte jeg stadig vekk.

Hvis du har Iphone med telenor da?

Jeg ser på Internettdeling fra telefon og "mobilt bredbånd" som akkurat det samme. Samme dekning innen samme leverandør, forskjellen er hvordan man kobler til pc; via telefon, usb-modem eller internt modem i laptop.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Erfaringer med mobilt bredbånd -belær meg! [Re: RazeFaze] #867009 22/12/2009 09:02
H
HaakonL Offline
Tidligere hCon
Tidligere hCon
H
Det er iPhone med Telenor, men fremdeles en forskjell; det er to forskjellige systemer/programmer som håndterer tilkoblingen, og jeg opplever iPhone mer stabilt enn USB-tingen.

Haakon
Re: Erfaringer med mobilt bredbånd -belær meg! [Re: RazeFaze] #867011 22/12/2009 09:03
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: RazeFaze

Hvis du har Iphone med telenor da?

Jeg ser på Internettdeling fra telefon og "mobilt bredbånd" som akkurat det samme. Samme dekning innen samme leverandør, forskjellen er hvordan man kobler til pc; via telefon, usb-modem eller internt modem i laptop.

Benytter mobilt bredbånd fra Ventelo (som sikkert er produsert på telenor) i jobbsammenheng og er strålende fornøyd. Det generelle inntrykket er at dette er en stabil tjeneste, med stort sett gode hastigheter. Er dekningen dårlig og en får bare EDGE er hastigheten selvsagt puslete.

Mailsjekking, generell surfing, vpn og terminalservertilgang, var uproblematisk der jeg satt midtfjords på en ferje, på vei over til Hareidlandet.

Jeg bruker USB-dings men maskinen jeg benytter har støtte for 3G internt i boksen, og da slipper man jo å glemme USB-dingsen. Eneste grunnen til at jeg benytter USB-dingsen er medfølgende programvare som gir god statistikk over bruken.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Erfaringer med mobilt bredbånd -belær meg! [Re: tmork] #867037 22/12/2009 09:28
KTL Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Her var det kommet mye info -takker! Ser ut til at Chess (Netcom) har Turbo-3G-dekning der vi bor, og dermed burde være noenlunde brukbar. Alternativet er kanskje å bestille, teste ut å eventuelt benytte seg av 14-dagers returrett(?) -de pleier i det minste å være flinke til å legge ved returskjema...

mvh
Knut Tore

Tirsdagsklubben™
Re: Erfaringer med mobilt bredbånd -belær meg! [Re: KTL] #867108 22/12/2009 11:20
okl Offline
Avhengig
Avhengig
Litt usikker på hva du mener når du skriver ADSL fra Canal Digital. Telenor leverer ADSL, mens Canal Digital leverer internett over kabel (fiber/coax). Hvis du har muligheten til å få internett via kabel mener jeg at det er noe av det mest stabile og konkurransedyktige på høyere hastigheter. (Han som kun hadde laveste hastighet fra borettslaget kan jo bare ringe og oppgradere til en høyere hastighet).

Dersom du har ADSL er maks hastighet du kan kjøpe avhengig av avstand fra sentral og kvalitet på kobberlinjene.

Så har du behov for høyere hastigheter kan mobilt bredbånd være litt snaut, mens det til små-surfing er helt suverent.

Øystein
(IT-konsulent som jobber mye for Canal Digital)

Re: Erfaringer med mobilt bredbånd -belær meg! [Re: HaakonL] #867109 22/12/2009 11:23
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: HaakonL
Det er iPhone med Telenor, men fremdeles en forskjell; det er to forskjellige systemer/programmer som håndterer tilkoblingen, og jeg opplever iPhone mer stabilt enn USB-tingen.

Kan også være at 3G antennen i telefonen faktisk er bedre enn USB-dongel. Kan jo glatt se for meg at den billigeste USB-dingsen er den som tilbys...ref alt annet stash Telenor/Canal Digital ofte kjører med, HD_dekodere og pvr-bokser...

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Erfaringer med mobilt bredbånd -belær meg! [Re: okl] #867138 22/12/2009 12:31
KTL Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: okl
Litt usikker på hva du mener når du skriver ADSL fra Canal Digital. Telenor leverer ADSL, mens Canal Digital leverer internett over kabel (fiber/coax). Hvis du har muligheten til å få internett via kabel mener jeg at det er noe av det mest stabile og konkurransedyktige på høyere hastigheter. (Han som kun hadde laveste hastighet fra borettslaget kan jo bare ringe og oppgradere til en høyere hastighet).

Dersom du har ADSL er maks hastighet du kan kjøpe avhengig av avstand fra sentral og kvalitet på kobberlinjene.

Så har du behov for høyere hastigheter kan mobilt bredbånd være litt snaut, mens det til små-surfing er helt suverent.

Øystein
(IT-konsulent som jobber mye for Canal Digital)

Sorry, sikkert feil betegnelse, men det er en asymetrisk sak som går på fiber og kabel siste stykket. Vi har nest minste hastighet og denne er rask og stabil, dvs funksjonen er ok. Men jeg er lei hele CD -derfor jeg ser etter alternativer, men det er mulig MB er for tidlig ennå -man ender jo med å stadig skulle laste ned relativt store programmoppdateringer osv.

mvh
Knut Tore

Tirsdagsklubben™
Re: Erfaringer med mobilt bredbånd -belær meg! [Re: KTL] #867170 22/12/2009 13:49
okl Offline
Avhengig
Avhengig
Til mitt bruk er det litt for dårlig kapasitet på MB som eneste tilkobling. Selv om utviklingen på MB går fort, øker også behovet med nye tjenester. Jeg tror det blir en stund til man kan streame film med ok kvalitet og stabilitet på MB.

Øystein

Re: Erfaringer med mobilt bredbånd -belær meg! [Re: okl] #867202 22/12/2009 15:03
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Jeg stengte fastlinja og gikk over på fri bruk av data på mitt Telenor Mobil-abonnement for over 1 år siden. Jeg bruker da mobilen som modem.
Det fungerer aldeles utmerket for meg, men nå bor jeg så midt i Oslo som det går an (150 m fra Plaza....).
Det som ikke går så det suser er streaming av høykvalitetsvideo, eller fil*host*deling. Normal surfing, mail, youtube osv. går helt fint, og jeg har da valgt å ha med meg internettkoblingen min overalt fremfor å ha en freskas-linje hjemme. Prismessig går dette omtrent ut på ett for min del.

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Erfaringer med mobilt bredbånd -belær meg! [Re: ] #867222 22/12/2009 16:36
Laxeluz Offline
Sitat: Nick

Da bør du også få med deg det med liten skrift i kontraktene for mobilt bredbånd. Så vidt jeg vet opererer de fleste (alle?) med en maksgrense for hvor mye du kan overføre pr. måned før hastigheten settes ned.

Mi einaste erfaring med dette er at det er at det finnes ein klausul om dette i kontrakten min, men sjølv om eg har oversteget grensa fleire gonger, så har eg aldri opplevd at Telenor har strupa hastigheita mi...

Andreas Tveit
Re: Erfaringer med mobilt bredbånd -belær meg! [Re: Laxeluz] #867404 23/12/2009 07:08
KTL Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Har sett den grensa, ja, men 4Gb er tross alt en del. Tenkte mer på windows oppdateringer, og oppdateringer av adobe, virusprogrammer etc, som godt kan bli en del Mb, og da er det irriterende å sitte i 10min å vente på at de skal bli ferdig -og man bør jo laste dem ned fra tid til annen.

Sendte spørsmål om hastighet og bruk av Skype siden de sammen med 4Gb-grensa skriver "Tjenesten inkluderer ikke videotelefoni og..." til Chess -her er svaret:
Quote:
Hei.

Takk for din henvendelse.
Bruk av Skype er mulig, men hvor mye det vil koste vet jeg ikke [min kommentar]Så dette har de enten ingen kontroll over, eller så blir det overraskelsesregning?[/min kommentar]. Du betaler i hvert fall ingenting for datatrafikken så lenge det ikke er over MB-grense eller utenfor angitt tidsperiode.
Hastighet varier fra hvor mange som er bruker mobilnettet i området, bygningsmasse, avstand til sender etc. I bynære strøk er det som oftest Turbo 3G.

Turbo 3G er en del av NetComs satsning på Mobilt Bredbånd, og kommer i tillegg til annen dataoverføring som GPRS, EDGE og 3G (UMTS). Turbo 3G er den naturlige evolusjon til 3G, og vil gi:
Høyere opplevd nedlastingshastighet (mellom 1 Mbit/s og 2 Mbit/s). Dette er samme hastighet som mange har på sine ADSL linjer hjemme.
Høyere opplevd opplastningshastighet (300 Kbit/s). Dette er ca. 3 ganger så mye som UMTS.
Raskere responstid(svartider). Dette vil gi opplevelsen av at det går raskt å surfe på Internet.

Hvis du får til eksempel resultatet 800 Kbit/s er hastigheten:
800 delt på 8 = 100 Kbps. Du laster da ned 1 Mb på ca 10 sekunder.
NB! Dette hvis det er 1 fil som blir lastet ned, hvis det er flere filer (foreksempel en webside) vil det ta lengre tid, da det er flere datapakker (filer) å behandle.

Noen eksempler på datastørelse:
MP3 sang: Ca 3,5 Mb (blir da lastet på ca 35 sekunder i forhold til eksempelet over)
Vg.no: ca 1 mb (blir da lastet på ca 10 sekunder i forhold til eksempelet over)

NB! Hastighet på pc er også avgjørende hvor raskt data lastes.

Det kan med andre ord ikke sammenlignes med vanlig bredbånd.

Med vennlig hilsen
x
Chess Kundeservice

mvh
Knut Tore

Tirsdagsklubben™

Moderator  support