Må bare få skryte litt, siden dette funket som fjell uten det minste lille krøll!
Dette er en PPAv2 hodetelefonforsterker drevet av en STEPS strømforsyning. Det skal et "modified Linkwitz" crossfeed-filter inn mellom jack-kontakten og forsterkeren også, og så skal den bare få et kabinett og en powerknapp.
Den skal brukes til å drive HD-650, og prøvelyttingen var VELDIG lovende! ;D
Jeg hadde vært dødsstolt! Det synes jeg du og kan være,
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Tøft! Hvor mye kostet dette og hvor mye må man ut med for å få noe tilsvarende ferdigbygd?
Vet ikke helt. 2-3K foreløpig, kanskje? Dette er en ganske avansert krets. Den er klasse A og kvasi-halbalansert med tre kanaler, der det er en opamp på den felles "ground"-kanalen også, men med gain lik 1 (Ingen forsterkning). (Dette kalles "Jung multiloop topology".) Videre har den diskrete buffere/utgangstrinn og en del annet gøy, samt et godt powersupply. Når jeg ser på hvor simpel innmaten i mange hodetelefonforsterkere er, tipper jeg det blir temmelig dyrt. F.eks. inneholder Grado's headamp i trekabinett, som sikkert koster 6-7K, komponenter for kanskje en hundrelapp.
Moro å lage den selv, er det dessuten.
Sitat: oivindg
Stilig!
Godt gjort å få det til på første forsøk. Pleier ofte å være en diode som er snudd eller en motstand som på mystisk vis har feil verdi eller noe sånt.
Skal du spandere på deg et skikkelig fint kabinett?
Bygde for noen år siden en pete millet hybrid headamp. Fint med den varme rørlyden.
Har tenk på å bygge en Millett Max for jobbruk. Stilig med et imponator-rør som står og lyser på skrivebordet. Varmere lyd enn Burr Brown-opampene gir, tror jeg ikke HD-650'ene har noe godt av. Denon-paret på jobben, derimot, liker det nok.
Sitat: KTL
Ahh -minner meg om at jeg har et 300B-prosjekt i bakhodet...
Hva venter du på? ...Jeg har iofs alle delene, kabinett og høyttaler til en gitar-rørforsterker liggende på den 5. året selv, jeg.
Sitat: Rockefoten
Jeg hadde vært dødsstolt! Det synes jeg du og kan være
Takk. Litt stolt er jeg vel, siden jeg laget en skrytetråd, mener jeg.
Sitat: Jan Erik
Synes det kan se ut som det blir et problem med å få på lokket?
Det er ikke noe vits med rør uten at det synes, vet du. Dessuten er det greit at varmen slipper ut. (Det er gjerne hull i lokket, der både røret og varmen slipper ut.)
Sexy!!!! Jeg har "alltid" siklet på en PPA, men det ble aldri av, ting kom alltid i veien. Mest meg selv.
Her er mitt lille bidrag. Som en symbol på mitt lille lykkestjerne over meg selv virker den selvsagt ikke. Faen. Jeg tror at jeg brukte for sterk varme eller for lang tid hos (SMD)opampene med loddebolten, så de må byttes. Og da blir det virkelig kronglete! Disse opampen'e fåes bare tak i Mouser, og der er det svinedyr porto så jeg må bestille mye av gangen, og jeg har allerede lyst å lage flere elektronikkprosjekter, men hva da hvis de også føkker seg opp?
Elektronikk + meg = ikke sant. Imellomtiden får den gjøre jobben som et blått lommelykt. Jeg har også et halvferdig Bantam USBDAC, men den har jeg heldigvis rota vekk.
Sitat: Stein
Takk. Litt stolt er jeg vel, siden jeg laget en skrytetråd, mener jeg.
Jepp! Jeg er ikke sjalu! Hvis det siste du ser er en stekepanne før det svartner for deg er det IKKE mitt stekepanne. At den tilfeldigvis er fra IKEA er høyst irrelevant, stekepanna mi er ABSOLUTT ikke fra IKEA i det hele tatt!
Jeg tror at jeg brukte for sterk varme eller for lang tid hos (SMD)opampene med loddebolten, så de må byttes.
Eg har god erfaring med å bruke høg temp på loddebolten (4-450 grader), bittelitt tinn på tuppen for betre varmeoverføring, og kort kontakttid mot godset. Den taktikken har fungert godt på SMD-lodding og andre temperaturfølsame komponentar.. Tanken er at godset vert varma fort opp, men at varmen ikkje rekk å spre seg til, og øydelegge, germaniumet (maks ~80 grader) og silisiumet (maks ~150)..
Det er mulig eg har hatt flaks i dei åra eg har lodda og herja, men som sagt.. Suksess for min del..
Jepp, sant det, jeg kan muligens hatt for lav temperatur (~280 grader) ettersom spesifikasjonene sier maks 5 sekunder ved 250grader så jeg trodde at jeg var trygg nok.
Lite varme + lang loddetid versus høy varme + kort loddetid
Quote:
kort kontakttid mot godset.
Hvor lang tid bruker du? maks 1 sekund?
Jeg bruker loddepasta, og det føles enklere (fra Dealextreme + iblandet flussmiddel) Funger ypperlig for meg, jeg loddet først en haug med SMD-motstandere/kondensatorer (de tåler mer) som en oppvarming for opampene. Men det var visst ikke nok!
Quote:
Det er mulig eg har hatt flaks i dei åra eg har lodda og herja, men som sagt.. Suksess for min del..
hehe. Elektronikken har aldri likt meg, jeg pleier å få trøbbel. Sikkert en overgangsfase. Når vil det gå over?
Noko sånt ja. Om det er SMD-lodding du driv med, samt har bittelitt tinn på tuppen så er 1 til 2 sekund nok avhengig av mengden gods. Men hugs at sjølv om 1/3 at f.eks. ein resistor er loddepunkt er den ikkje massiv. Det er kun ei kappe rundt sjølve resistoren.. Altså svært lite gods, og vert fort varm..
Eg plasserer komponenten med pinsett på kortet, legg loddebolten på toppen av loddefeltet, og tinnet på sida av komponenten. Når varmen har spredd seg nok til at tinnet byrjar smelte (skjer fort), så lar eg tinnet byrja krype, og fjernar fyrst loddebolt og tinnet litt etterpå så det er nok tinn til at det byrjar krype til toppen av komponenten.. Det er vel ikkje den "korrekte" måten å gjere det på, men syns den er effektiv og grei..
Quote:
Jeg bruker loddepasta, og det føles enklere (fra Dealextreme + iblandet flussmiddel)
Ekstra flussmiddel har eg aldri sett behov for; pleier vere nok i tråden (om du brukar tråd med..) Kva tinn brukar du? 0,6-0,7mm? Eller tjukkare? I så fall kan eg sende deg ti meter.. Eg trur eg har nokre hundre meter liggande.. Det er mykje betre å bruke tynnare tråd enn kva ein har "plass til". Det gjer det lettare å dosera..
Quote:
Når vil det gå over?
Den dagen du bestiller byggesett og to ekstra sett med op-ampar.. Då treng du ingen av dei du bestilte ekstra..
Om du loddar mykje kan det sikkert vere ein fordel å investere i ein god loddestasjon.. Eg har ein Weller WS-81 liggande ein plass.. Trur eg betalte nærare 2 000,- frå Elfa back in the days, men temperaturregulering og utbytbar spiss, og ikkje minst at den klarar halde temperaturen oppe om ein loddar stort (der er det ein del som fell igjennom ved at det vert kjøpt ned av godset, så må du halde spissen på lenge mens du ventar på at temperaturen stig), gjer at eg anser det som eit fornuftig (men overflødig) kjøp.. (*puh* Lang setning..)
Det måtte jeg gjøre i åttende på valgfag elektronikk. Vi lærte ingenting i det hele tatt på det året. Ikke engang å lodde lærte vi for skolen hadde ikke råd til komponenter. Men vi fikk etse et kretskort som skulle bli en blinker, men det fantes jo ingen komponenter..... så vi gikk på centrum og spiste skoleboller i stedet.
Hele livet mitt kunne vært annerledes om Nesodden kommune ikke var så fordømt fattige allerede på 70 tallet.
Det er vel ikkje den "korrekte" måten å gjere det på, men syns den er effektiv og grei..
Det eneste korrekte er det som virker som F.!
Ettersom jeg har bare to hender smører jeg loddepasta tynt på loddeflatene med en tannpirker, legger på komponentene med en pinsett, ser om den sitter fint og rett, holder den nede/på plass med pinsetten mens jeg holder pusten og legger loddeenden nede ved loddeflaten. 0603/0806/1206 er ikke noe problem, jeg må være raskere med IC'er med mange ben. Øvelse gjør mester!
[/quote] Eg trur eg har nokre hundre meter liggande..
Quote:
Takk, men jeg har rikelig med loddetråd fra før - langtifra 100 meter, men rikelig nok!
[quote] Det er mykje betre å bruke tynnare tråd enn kva ein har "plass til". Det gjer det lettare å dosera..
Enig. Har det, men foretrekker loddepasta hos SMD - jeg anbefaler det - for da slipper jeg å holde loddetrådet med den tredje handa mi.
Quote:
Om du loddar mykje kan det sikkert vere ein fordel å investere i ein god loddestasjon.. Eg har ein Weller WS-81 liggande ein plass..
aaah, jeg har Weller WS-80. Nydelig liten sak. Den har ikke skuffet meg et eneste sekund - selv etter flere timers lodding. Den protesterte litt da jeg lodda med sølvtinn (audiokabler fortjener sølvtinn!), men jeg fikk etterhvert perfekte loddinger.
Kjøpte nylig flere loddespisser hos Mouser så jeg kommer til å bruke den mer fremover på sære ting.
Det skal godt gjøres å ødelegge en IC med loddebolten, så jeg tipper at feilen ligger et annet sted.
Aner jeg et sublim form av personangrep? Hm, jeg lurer på om den IC'en (AD8397, 8 ben) ble ESD-skadet under pakkingen eller om at jeg brukte for lang tid hos den under loddinga?
pyttpytt, SMD er nytt for meg så det er bare en overgangsfase.
Quote:
Elektronikk er artig, men ekstra morsomt blir det først når en tegner kretsene selv og etser sine egne kretskort.
Gjorde det engang for flere år siden. For et drittjobb. Etter at jeg lodda kompomentene i virka det ikke engang.(!) Har ikke engang gidda å designere egne kretskort og etse de, jeg foretrekker breadboards, da pleier de å virke.
Elektronikk er artig, men ekstra morsomt blir det først når en tegner kretsene selv og etser sine egne kretskort.
Moro å ha prøvd å etse kretskort selv, men jeg foretrekker å sende utlegget til en proff kretskortprodusent. Ser mye ryddigere ut, og så er kortene lettere å lodde på.
Øivind
21:53 Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Det måtte jeg gjøre i åttende på valgfag elektronikk. Vi lærte ingenting i det hele tatt på det året. Ikke engang å lodde lærte vi for skolen hadde ikke råd til komponenter. Men vi fikk etse et kretskort som skulle bli en blinker, men det fantes jo ingen komponenter..... så vi gikk på centrum og spiste skoleboller i stedet.
Hele livet mitt kunne vært annerledes om Nesodden kommune ikke var så fordømt fattige allerede på 70 tallet.
LarsB
Vel, jeg skjønner problemstillinga, og følelsen av å tenke på hvordan livet egentlig kunne vært er hard kost for den mentale helbred. Historien om mitt valgfag er ikke som din. Vi hadde komponenter. Jeg lærte å lodde, ladge en forsterker som ikke virket, en radio som virket samt mange småting som peip og blinka. Hvordan gikk det siden? Lønnsslave med studielån, huslån, blid kjærring og en haug med sykler. Hadde vi ikke hatt komponenter hadde nok alt vært likt for det.
Jeg ordinerer en tur til nærmeste elektrohobbybutikk for rett og slett å kjøpe alt du har lyst til å lodde sammen. Kanskje tankene om et annet liv glir over etterhvert?
Ikke noe overflatemontert her. Så vidt jeg husker innebygget regulator/strømfilter så du kan bruke en vanlig "wall wart" til stræmforsyning, og prisen er ikke så avskrekkende.
Jeg tok altså mot til meg, og begynte å lodde sammen Alien DAC-kittet jeg har hatt liggende her. Jeg slet litt med de små IC-ene, men det gikk da etter hvert, og så satte jeg i gang med de mikroskopiske SMD-motstandene og -kondensatorene.
Super-klomsen klarte da etter noen få komponenter å dra litt hardt i en av remsene med 8 kondensatorer i, og EN liten jævel er missing in action.
Stein: Hjemmebygg heretter blir med rør for min del -smd er ikke kompatibelt med vanlig leselys og øyne og fingre over 40. Smd er tilpasset asiatiske barnehender!
Sitat: GeirK
Siden dette er en sånn skrytetråd: Gitarforsterkeren min er av den hjemmetegnettypen, tegnet og simulert i orcad/pspice, delvis med egne modeller for rørene (det var før man kunne finne alle disse på nett), men siden gitarforsterkere med rør skal være hardwired har den ikke kretskort. (Har bygget noen hjemmekretskort hifi også, men kun med lett modifiserte kopierte kretser). Litt kult med gitarforsterker i motsetning til hifi, siden man skal ha forvrengning på gitarforsterkeren, kan man more seg med å balansere like- og oddeharmoniske overtoner -og kose seg med å få frem litt ekstra 7. harmoniske! Virkeligheten stemte med simuleringene også. Har dessverre ikke noe godt bilde av forsterkeren, men her er ett der guttungen stiller tomgangsstrøm på utgangsrørene på den:
Redigert av KTL; 21/12/200907:32.
mvh Knut Tore
Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™