Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

B-vitamin og energiomsetning

B-vitamin og energiomsetning #865515 17/12/2009 22:04
P
Pennypacker Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
P
Hvem kan forklare hvor viktig B-vitaminets rolle er i sitronsyresyklusen? Jeg tenker på dette i relasjon til utøvelse av idrett generelt og sykling spesielt.

Re: B-vitamin og energiomsetning [Re: Pennypacker] #865531 17/12/2009 22:45
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Vitamin B1 (thiamin) er forløper til en essensiell ko-faktor til enzymet pyruvat dehydrogenase. Mangel på thiamin gir bla sykdommen Beriberi som gir feks hjerneskade. Dette fordi hjernen bare kan nyttigjøre energi fra karbohydrater (og ketonlegemer ved sult). Resten av kroppen kan få energi fra fett og deres omgå problemet fordi pyr dehydrogenasen ikke er en direkte del av sitronsyresyklusen, men virker litt "lenger opp". Dersom du skal trene for fullt og brenne karbo må du ha vitamin B1, skal du ta det rolig er ikke behovet så stort. Men du får hjerneskade da.

Re: B-vitamin og energiomsetning [Re: KenR] #865614 18/12/2009 08:42
P
Pennypacker Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
P
Hmmm - jeg tror ikke jeg mangler vitamin B1, selv om brikkene sikkert ville falt på plass for min kone dersom hun hadde lest svaret ditt (ref hjerneskade) ;-)

Det er mulig svaret ditt er fullstending, og at det bare er jeg som ikke forstår det. Mer presist: Spørsmålet mitt var egentlig mer relatert til hvilken rolle de ulike typene vitamin B spiller i omdannelsen av næring til energi. Vil mangel på, eller lave nivåer av, ulike typer B-vitamin føre til at det dannes melkesyre i muskulaturen før næringen har gjort sin fulle nytte? Eller helt konkret for syklister: Melder syra seg "for tidlig" under trening eller ritt dersom man har lave verdier av ulike typer B-vitamin? Hvis ja, er effekten så stor at den er merkbar i praksis?

Moderator  support