Brøyting av sykkelfelt - hvem ringer jeg til?
|
Brøyting av sykkelfelt - hvem ringer jeg til?
17/12/2009 20:27
|
astein
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Det begynner å bli noen dager siden snøen falt i Oslo, men sykkelfeltene på veiene der jeg pendler (f.eks. Ekebergveien/ Kongsveien eller Østensjøveien) er fortsatt fulle av snø, som er mer og mer råtten, mer og mer full av skitt og med mer og mer potetmelkonsistens og vanskeligere og vanskeligere å sykle på.
Noen som vet hvorfor Vegvesenet(?) ikke tar seg bryet med å måke hele veibanen og istedenfor måker snø fra bilfeltet over i sykkelfeltet? Skal det være sånn? Eller kan jeg ringe og klage til noen?
A.
|
|
|
Re: Brøyting av sykkelfelt - hvem ringer jeg til?
[Re: astein]
17/12/2009 20:29
|
Lektoren
Besatt
|
Besatt
Vegvesenet har ansvar for å rydde langs riksveier. Andre veier er det kommune/fylkeskommune som har ansvar for. Kanskje Syklistenes landsforening har et tips om hvem du bør henvende deg til, eller kanskje de til og med tar saken.
Redigert av Lektoren; 17/12/2009 20:30.
|
|
|
17/12/2009 20:32
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Det er slik det er hele vinteren i Oslo. Snø både fra vei og fortau fyller opp sykkelfeltet. Der det ikke er sykkelfelt brukes halve fortauet.
|
|
|
[Re: KenR]
17/12/2009 20:46
|
astein
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Et sted må snøen være. Det er greit. Men at man gir opp (/blanke i) å brøyte hele veibanen ved første 25 cm snøfall...
|
|
|
17/12/2009 21:06
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Det er slik man prioriterer syklister i denne byen, desverre. Jeg har nesten sluttet å irritere meg.
|
|
|
18/12/2009 06:49
|
KTL
Besatt
|
Besatt
Bare sånn for å være litt rasjonell oppi hele greia. Ikke det at det har kommet så mye snø ennå, men det er faktisk relativt kostbart å brøyte, og ikke minst transportere vekk snø fra byområder, og jeg må innrømme at jeg har en viss forståelse for at syklistene nedprioriteres i de sentrale vintermånedene, bl.a til fordel for et område å lagre snø...
Det kan svært godt brukes mer resurser på tilrettelegging for syklende Oslo, men klimaet her tilsier at man aldri vil få noen utbredt sykling i vintermånedene uansett tilrettelegging eller ikke.
mvh Knut Tore Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
|
|
|
[Re: KTL]
18/12/2009 07:10
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Who you gonna call: --> Ghostbusters! (tlf: 555-2368)
Hvis de ikke svarer, er det kommunen du skal ringe.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
18/12/2009 07:41
|
Dole
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Ring til veieier. Er veien riksvei/øvrig riksveg er det statens vegvesen. Er det en fylkesveg er det fylkeskommunen som har ansvaret (ant. vegvesen som håndterer det). Er det en kommunal vei ringer man til kommunen. I Oslo har kommunen samme ansvar som fylkeskommunene har ellers i landet.
Veien har et nummer (f.eks E6 eller RV 70) som sier noe om hva slags vei det er.
Redigert av Dole; 18/12/2009 07:44.
|
|
|
18/12/2009 08:11
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Bare sånn for å være litt rasjonell oppi hele greia. Ikke det at det har kommet så mye snø ennå, men det er faktisk relativt kostbart å brøyte, og ikke minst transportere vekk snø fra byområder, og jeg må innrømme at jeg har en viss forståelse for at syklistene nedprioriteres i de sentrale vintermånedene, bl.a til fordel for et område å lagre snø...
Det kan svært godt brukes mer resurser på tilrettelegging for syklende Oslo, men klimaet her tilsier at man aldri vil få noen utbredt sykling i vintermånedene uansett tilrettelegging eller ikke. For så vidt enig i det siste. Jeg sykler også Nordstrandveien/Ekebergveien og Kongsveien. Gitt den manglende brøytinga vi har nå, bør i hvert fall bilistene la være å tute på meg når jeg er nødt til å sykle enogenhalv meter inn i veibanen ... Jeg sitter med følelsen av at det igjen er syklisten som skvises mellom kommunale prioriteringer og kortlunta bilister. Martin
|
|
|
18/12/2009 08:33
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Jeg har også forståelse for at snøen enten må fjernes med dertil kostnader eller bli liggende en eller annen plass. Det som dog irriterer en smule er det gjentagende mønsteret der syklistene alltid taper når det skal prioriteres. Deretter fotgjengere. Bilistene vinner alle slag der disse gruppene møtes. Mange steder er veien bred nok til at dem innerste meteren kan lagre litt snø, men dette skjer aldri. Med mindre den innerste meteren er et sykkelfelt. Alternativt havner den på fortauet det fotgjengere må snirkle seg fram på en smal sti. Kommer du med barnevogn eller rullestol har du ikke andre valg enn å rulle i veibanen.
|
|
|
18/12/2009 09:25
|
yoeddy
Veteran
|
Veteran
Ring til lokalavisen, de kan jo skrive en sak om det. Pleier å hjelpe litt.
I dette tilfelle er vel Aftenposten aften, det beste.
Så mange stier og så kort liv...
|
|
|
[Re: yoeddy]
18/12/2009 09:28
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Evt. Nordstrands Blad ...
Martin
|
|
|
[Re: M@rtin]
18/12/2009 10:14
|
ELO73
Ivrig
|
Ivrig
Aften aften har vel et lite horn i siden til syklister de også. Virker ihvertfall sånn sett ut fra en del artikler de har hatt om syklister tidligere.
For meg virker det som problemet ligger i at svært få av de som jobber med samferdsel sykler selv. I plansaker blir sykler sett på som et fremkomstmiddel for koseturer, og det anses som uproblematisk å gå av og på sykkelen fem ganger for å krysse jernbanetorget. For svært mange av oss er derimot sykkel et fremkomstmiddel og bør prioriteres deretter.
Mener å ha sett at Oslo kommune faktisk søkte etter folk som skulle planelegge sykkelstier så la oss håpe at disse får mandat til å faktisk gjøre en forskjell....
Hmm, ble dagens utblåsning det der...God jul :-)
|
|
|
18/12/2009 10:51
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det kan svært godt brukes mer resurser på tilrettelegging for syklende Oslo, men klimaet her tilsier at man aldri vil få noen utbredt sykling i vintermånedene uansett tilrettelegging eller ikke. Til tross for klimaet har man i Trondheim utbredt jobbsykling i vintermånedene. Hvorfor mener du at dette ikke er overførbart til Oslo? Oslo har 180 km sykkelveg. Trondheim, med en tredjedel av innbyggertallet har 170. Til tross for langt flere nedbørsdager er sykkelveiene her stort sett godt brøytet til en hver tid.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
18/12/2009 10:56
|
ELO73
Ivrig
|
Ivrig
Fordi alle trøndere har traktor....
|
|
|
18/12/2009 11:02
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Til tross for langt flere nedbørsdager er sykkelveiene her stort sett godt brøytet til en hver tid.
Bor vi i samme by? Har syklat en del på vintern opp bjørndalen som jeg tror er en av sykkelveierna i det området som faktiskt relativt ofta men det er fremdeles ofta den ikke er brøytad og det er en skikelig sørja at sykla igjenom. Får några år sen syklade jeg på våren på et par sykkel veier på flatåsen. Med tanke på all snø og is det var på dem så lurte jeg på hvis de hade blivet brøytade på hele vintern.
|
|
|
[Re: ELO73]
18/12/2009 11:22
|
KTL
Besatt
|
Besatt
For meg virker det som problemet ligger i at svært få av de som jobber med samferdsel sykler selv. For det første er det ikke så veldig mange som sykler i det hele tatt, delvis pga manglende tilrettelegging, men hovedsaklig pga latskap, lang vei eller store høydeforskjeller. Deretter er det fakstisk veldig mange, de aller fleste, som parkerer sykkelen om vinteren -tro det eller ei!  Bare sånn for å være litt rasjonell oppi hele greia. Ikke det at det har kommet så mye snø ennå, men det er faktisk relativt kostbart å brøyte, og ikke minst transportere vekk snø fra byområder, og jeg må innrømme at jeg har en viss forståelse for at syklistene nedprioriteres i de sentrale vintermånedene, bl.a til fordel for et område å lagre snø...
Det kan svært godt brukes mer resurser på tilrettelegging for syklende Oslo, men klimaet her tilsier at man aldri vil få noen utbredt sykling i vintermånedene uansett tilrettelegging eller ikke. Til tross for klimaet har man i Trondheim utbredt jobbsykling i vintermånedene. Hvorfor mener du at dette ikke er overførbart til Oslo? Oslo har 180 km sykkelveg. Trondheim, med en tredjedel av innbyggertallet har 170. Til tross for langt flere nedbørsdager er sykkelveiene her stort sett godt brøytet til en hver tid. Jeg vil tippe at studentene i Oslo hiver seg på T-banen, mens de sykler i Trondheim, og kanskje gjennomsnittlig distanse/høydeforskjell mellom jobb og hjem er større i Oslo enn i Trondheim? (Spekulering)
mvh Knut Tore Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
|
|
|
18/12/2009 11:51
|
Dan
More than words
|
More than words
Til tross for klimaet har man i Trondheim utbredt jobbsykling i vintermånedene. Hvorfor mener du at dette ikke er overførbart til Oslo? Jeg må si meg imponert over syklistene jeg ser fra bilvarmen i disse dager på min vei fra Bærums Verk til Lysaker. Jeg har følelsen at de er vesentlig fler nå enn tidligere vintere, eller så er det bare det at man ser fler syklister når man sitter i bilen enn man gjør når man selv sitter på sykkelsetet. Må kanskje få i stand vintersykkelen snart...
|
|
|
18/12/2009 11:55
|
magic
Besatt
|
Besatt
Jeg tror manglende brøyting av sykkelfelt er gjenstand for kontraktstolkning fra Entreprenørens side, dvs. at det står ikke noe spesifikt i Vegvesenet sine dokumenter om brøyting av sykkelfelt (dette begrepet finnes ikke i E-kapittelet som angir standarden) http://www4.vegvesen.no/anbud/fkmal2010/Det står at for bar veg (veger som saltes) gjelder standarden mellom kantlinjer. Videre står det krav for fortau og g/s-veger, men det står ikke noe spesifikt for sykkelfelt. Jeg tipper at entreprenøren vet godt om dette, og dytter snøen ut i sykkelfeltet og lar den ligge der inntil Vegvesenet ber dem rydde den bort, hvorpå entreprenøren krever ekstra betalt siden dette ikke er spesifisert i kontrakten 
Hilsen Lars
"It's like deja-vu, all over again"
|
|
|
[Re: magic]
18/12/2009 12:09
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Jeg synes det er minst like irriterende med all saltingen, både av fortau og sykkelfelt.
Er det et forsøk på å spare inn ryddejobb som er grunnen til å ikke bruke grus, eller er det for å demme opp for finanskrisa. Saltet ødelegger sko, bukser, sykler og barnevogner og sørger for klingende kasseapparat i butikkene .
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
18/12/2009 12:29
|
pjokkis
Medlem
|
Medlem
Du kan sende inn melding om trafikkfelle for syklister fra nettsida til Syklistenes Landsforening, http://www.syklistene.no/Trafikk_sikkerhet/Vedlikehold_veinett/1520. Meldingen blir da videresendt til rette myndighet. Skjemaet kan brukes til å melde fra om manglende brøyting og rydding (glasskår og slikt), hull i veien og andre trafikkfarlige hindringer.
|
|
|
[Re: pjokkis]
18/12/2009 21:06
|
bikernikko
Medlem
|
Medlem
I motsettning til alle dere andre, vil jeg faktisk skryte litt. Sykkelfelte langs ring 3 er dem utrolig flinke til å måke. Nå sykler jeg bare fra Tåsen til Storo, men der er det så godt som alltid bra måka. Men de er nok litt for flinke til å salte.
|
|
|
[Re: bikernikko]
22/01/2010 21:13
|
janeb
Ringrev
|
Ringrev
I motsettning til alle dere andre, vil jeg faktisk skryte litt. Sykkelfelte langs ring 3 er dem utrolig flinke til å måke. Nå sykler jeg bare fra Tåsen til Storo, men der er det så godt som alltid bra måka. Men de er nok litt for flinke til å salte. Støtter denne. Det samme fra Røa mot Smestad ned Sørkedalsveien. Upåklagelig snøryddet. Er imidlertid mer enn enig med sykkeloyvind om at salting på fortau & i sykkelfelt ikke er spes tiltalende. Av grunner nevnt. Samt at piggdekkene "kittes" igjen av denne smørja...og skoene trenger like mye vedlikehold som sykkelen om du ikke bruker kalosjer...
|
|
|
23/01/2010 02:07
|
Espen
More than words
|
More than words
Brøyting av sykkelfelt - hvem ringer jeg til? Gud...
|
|
|
[Re: Espen]
23/01/2010 08:52
|
janeb
Ringrev
|
Ringrev
Tror det holder med kommunen evt. SLF. Oslo kommune setter imidlertid bort brøytingen til bl.a. ISS Landscaping. Her er to kontaktpersoner: ISS: Helland, Erik [Erik.Helland@no.issworld.com] Oslo Kommune: grethe.osthus.bergli@sam.oslo.kommune.no Årsaken til at jeg har disse på blokka' er at de brøytet ned gjerdet vårt... Gud, Allah, Budda m.fl. trenger ikke og involveres foreløpig 
|
|
|
[Re: janeb]
23/01/2010 17:23
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nå blir noen helt sikkert sinte, men:
Vi bor i et vinterland. Det er kaldt og jævlig, og enten vi salter, gruser eller måker er det noen som blir misfornøyde. Måker man sykkelfeltene, ender ofte sneen på fortauet og videre inn i hagene til folk. Da kommer huseiernes lansforening, og så er ballen kastet videre fra oss syklister.
Folk flest kommer ALDRI til å sykle hele året, da det om vinteren er glatt, kaldt, vått, mørkt etc.
Joda, jeg sykler nok mil om vinteren, har jobbet som sykkelbud, og jeg har sett hvordan det er i andre land. Min bitre lærdom er uansett at det er enklere å akseptere og således tilpasse seg de nåværende forhold, heller enn å forandre hele virkeligheten.
Henrik
|
|
|
[Re: Alpers]
23/01/2010 18:08
|
janeb
Ringrev
|
Ringrev
Nå blir noen helt sikkert sinte, men:
Vi bor i et vinterland. Det er kaldt og jævlig, og enten vi salter, gruser eller måker er det noen som blir misfornøyde. Måker man sykkelfeltene, ender ofte sneen på fortauet og videre inn i hagene til folk. Da kommer huseiernes lansforening, og så er ballen kastet videre fra oss syklister.
Folk flest kommer ALDRI til å sykle hele året, da det om vinteren er glatt, kaldt, vått, mørkt etc.
Joda, jeg sykler nok mil om vinteren, har jobbet som sykkelbud, og jeg har sett hvordan det er i andre land. Min bitre lærdom er uansett at det er enklere å akseptere og således tilpasse seg de nåværende forhold, heller enn å forandre hele virkeligheten.
Henrik
"Min bitre lærdom er uansett at det er enklere å akseptere og således tilpasse seg de nåværende forhold, heller enn å forandre hele virkeligheten. " - det er nettopp dette som har bragt hele verden videre...
|
|
|
[Re: janeb]
25/01/2010 09:56
|
B.B.
Entusiast
|
Entusiast
Glad jeg flytta ut av byen. Her på romerike har vi flotte brøyta sykkelveier uten salt som inviterer til helårssykkling.Utrolig deilig å starte arbeidsdagen med en sykkeltur etterfulgt av en varm dusj.Helt uavhengie av værforhold og temp.
Børge
|
|
|
|
|