Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Lær mens du ruller

Lær mens du ruller #864009 15/12/2009 09:26
Lapavoni Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
"Apprenant en chiant" stod det på en dovegg i en studentleilighet hvor jeg studerte. Studentene hadde hengt opp den belgiske kongerekken som man kunne pugge mens man gjorde sitt på toalettet.

Vel, jeg har arvet en sykkelrulle og som kjent er jo dette ganske kjedelig. I det siste har jeg oppdaget en fantastisk nettside: www.econtalk.org. Disse podcastene er god lytting mens man ruller. Jeg vil spesielt anbefale denne som jeg hørte på i går. Her tar man for seg mellommennenes betydning opp igjennom historien og det diskuteres også årsakene til finanskrisen.

Andre podcaster tar for seg blant annet helsevesenet i USA, organdonorproblematikk, sportsøkonomi og familieøkonomi.

Det nye slagordet er "apprenant en roulant".

Redigert av Lapavoni; 15/12/2009 09:28.
Re: Lær mens du ruller [Re: Lapavoni] #864016 15/12/2009 09:35
sykkelfantometJF Offline
Ringrev
Ringrev
Sikkert fint å lære noe mens man trener. Men det fungerer bare på de rolige øktene (sone1)....

"Wyrd bid ful aræd"
Re: Lær mens du ruller [Re: sykkelfantometJF] #864091 15/12/2009 11:09
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
"Verdt å vite", "P2-akademiet" og "Språkteigen" er jo også gamle travere (rullere).

Re: Lær mens du ruller [Re: Lektoren] #864240 15/12/2009 14:37
lateral Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Stuff You Should Know er underholdende og relativt lærerikt. Ellers er Thinking Allowd og You Look Nice Today to favoritter.

If a thing was bound never to happen, then that thing would resolutely refuse not to happen as soon as possible.
- Hitchikers Guide to the Galaxy
Re: Lær mens du ruller [Re: Lapavoni] #864246 15/12/2009 14:48
KnutAa Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Lapavoni
"Apprenant en chiant" stod det på en dovegg i en studentleilighet hvor jeg studerte. Studentene hadde hengt opp den belgiske kongerekken som man kunne pugge mens man gjorde sitt på toalettet.

Alle herrer med klassisk dannelse har jo fått følgende inn med godlukta:

Ta eller overta aldri en AG-3 uten straks å forvisse deg om det er ladd eller ikke

OSV...

iTunes U finnes det knallbra gratis forelesninger om alt mulig fra klasseuniversiteter rundt om

Livet leves forlengs, men forstås baklengs:

En ting jeg ville gjort annerledes var å høre på kule forelesningsrekker mens jeg trente istedenfor å studere alt mulig gøy, studiepoeng blir det nok av uansett...

Redigert av GogBozen; 15/12/2009 14:52. Rediger grunn: presisere

No added style
Re: Lær mens du ruller [Re: Lapavoni] #864249 15/12/2009 14:58
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Vel, jeg har arvet en sykkelrulle og som kjent er jo dette ganske kjedelig.

Korrekt, og med mindre man driver intervalltrening, er vinterbekledning og piggdekk et langt bedre alternativ enn å høre på podcasts mens man ikke kommer av flekken.

Etter min mening.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Lær mens du ruller [Re: KnutAa] #864468 15/12/2009 21:43
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: GogBozen

Ta eller overta aldri en AG-3 uten straks å forvisse deg om det er ladd eller ikke

Tsk, tsk. Ta eller overta aldri et VÅPEN uten straks å forvisse deg om det er ladd eller ikke ICON_WINK

Sånn for de av oss som stort sett var oppsatt med pistol.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Lær mens du ruller [Re: GeirK] #864542 16/12/2009 07:33
Lapavoni Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: GeirK

Korrekt, og med mindre man driver intervalltrening, er vinterbekledning og piggdekk et langt bedre alternativ enn å høre på podcasts mens man ikke kommer av flekken.

Etter min mening.

Jeg har fullt vinterutstyr, men når det 15 cm slaps ute eller når jeg er alene hjemme med barna så er rulla god å ha.

I går hørte jeg på en podcast om det amerikanske helsevesenet . Det er jaggu mye man ikke får vite om hvordan dette fungerer og hvorfor det fungerer så dårlig. Nyttig lytting.

I dag på toget hørte jeg på denne om skolen.

Amerikansk forskning viser at det er ingen sammenheng mellom elevenes resultater og verken størrelse på klassene, eller hvor mye penger som pumpes inn i skolen eller lengde på utdannelsen til læreren. Dette er jo noe jeg kjenner igjen fra fransk forskning. Det som betyr noe er hvor flink læreren er. Og hvor flink læreren er kommer an på hvor egnet personen er til å være lærer.

Re: Lær mens du ruller [Re: GeirK] #864588 16/12/2009 08:43
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words

Etter min mening.

Å stadig påpeke at utesykling er bedre og på den måten antyde at det er det de opplyste og kule driver med når det er snakk om rullesykling, synes jeg er unødvendig og nedlatende.

Det går da an å drive med, og ha glede av både inne- og utesykling gjennom vinteren uten at noen hele tiden skal påpeke at man kan trene minst like bra med vinterklær, piggdekk og kuldeastma.

Det er nå min mening.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Lær mens du ruller [Re: sykkeloyvind] #864594 16/12/2009 08:51
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: sykkeloyvind

Å stadig påpeke at utesykling er bedre og på den måten antyde at det er det de opplyste og kule driver med når det er snakk om rullesykling, synes jeg er unødvendig og nedlatende.

Det går da an å drive med, og ha glede av både inne- og utesykling gjennom vinteren uten at noen hele tiden skal påpeke at man kan trene minst like bra med vinterklær, piggdekk og kuldeastma.

Det er nå min mening.

Ja, men når trådstarter INNRØMMER at det i utgangspunktet er kjedelig, ønsker jeg at jeg kan foreslå utendørssykling som et alternativ til å podcasts som botemiddel, uten at jeg feilaktig skal bli beskylt for å stigmatisere rullesyklistene.

Jeg kan kommer hjem fra en tretimers vintertur med et smil om munnen som har vart like lenge som sykkelturen. Dersom noen får til det samme med rulle og iPod - more power to them. JEG klarer i allefall ikke det.

- Robert Green Ingersoll
Re: Lær mens du ruller [Re: Lapavoni] #864595 16/12/2009 08:52
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Jeg har fullt vinterutstyr, men når det 15 cm slaps ute eller når jeg er alene hjemme med barna så er rulla god å ha.

Da er rulla det eneste alternativet, ja.

- Robert Green Ingersoll
Re: Lær mens du ruller [Re: GeirK] #864602 16/12/2009 09:12
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Dette funker ute også... Har hørt både "Engler og demoner" og mye annet mens jeg har vært på langtur ICON_SMILE

Noen som vet noen kilder til brukbare språkkurs man kan høre på "the Lapavoni way" ?

Re: Lær mens du ruller [Re: GeirK] #864603 16/12/2009 09:12
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Jeg kan komme hjem fra en tretimers med et stort smil, men det hender jeg har kommet hjem sur og lei også når det har vært ufyselig kaldt og vått.

Det har også hendt at jeg har gått av rulla med et smil om munnen etter en forykende intervalløkt med gode bein.

Det er mestringsfølelse å hente av å få noe positivt ut av rulla også.

Øyvind Aas
Re: Lær mens du ruller [Re: GeirK] #864604 16/12/2009 09:13
D
DagRS Offline
Ivrig
Ivrig
D

Da er rulla det eneste alternativet, ja.

Jeg fikk brist i et ribben + et overtråkk på mandag. Fikk faktisk til en god økt på rulla i går. Spede forsøk på vanlig sykling måtte rett og slett gis opp.

Begynner å bli glad i rullen min, får hørt på masse god musikk, sett på gode filmer og fotballkamper uten å få dårlig samvittighet.
Selvfølgelig er det best å komme seg ut på veien eller stien, men rulla er et utrolig fint alternativ og supplement.

"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success."
~ Doug Larson

Re: Lær mens du ruller [Re: sykkeloyvind] #864611 16/12/2009 09:31
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Det har også hendt at jeg har gått av rulla med et smil om munnen etter en forykende intervalløkt med gode bein.

Jeg også. Det var derfor jeg sa "med unntak av intervalltrening".

Jeg tar tre timer surt og kaldt med påfølgende sviende neglesprett i dusjen foran tre timer på rulla. Dvs - jeg har aldri greid å holde ut tre timer på rulle.

- Robert Green Ingersoll
Re: Lær mens du ruller [Re: GeirK] #864648 16/12/2009 10:31
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words

Jeg tar tre timer surt og kaldt med påfølgende sviende neglesprett i dusjen foran tre timer på rulla. Dvs - jeg har aldri greid å holde ut tre timer på rulle.

Da er vi helt enige. Langtur på rulla utgår for min del. Intervalløkter opp mot 1,45-2 timer er så langt jeg klare å strekke meg. Da med underholdning i form av musikk, film, tv-serier eller lignende i tillegg. Podcast tror jeg ikke jeg hadde klart å få med meg underveis i en intervalløkt.

Øyvind Aas
Re: Lær mens du ruller [Re: GeirK] #864684 16/12/2009 11:23
bullet Offline
Besatt
Besatt
Jeg kan kommer hjem fra en tretimers vintertur med et smil om munnen som har vart like lenge som sykkelturen.

Det smilet er vel kulda sin skyld? ICON_WINK

En god taper forblir en taper.

Carlberg Velo
Re: Lær mens du ruller [Re: sykkeloyvind] #864691 16/12/2009 11:31
Lapavoni Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig

Da er vi helt enige. Langtur på rulla utgår for min del. Intervalløkter opp mot 1,45-2 timer er så langt jeg klare å strekke meg. Da med underholdning i form av musikk, film, tv-serier eller lignende i tillegg. Podcast tror jeg ikke jeg hadde klart å få med meg underveis i en intervalløkt.

Det er lite som slår utredninger fra en nobelprisvinner om den frie konkurranses fortreffelighet mens pulsen stanger mot maks og svetten renner ned i øynene så det svir. Mulig man må være siviløkonom for å like den kombinasjonen ICON_SMILE

Re: Lær mens du ruller [Re: Lapavoni] #865192 17/12/2009 10:11
Gen-i-alt Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Hender jeg sykler til www.ted.com ICON_SMILE

Elsker den siden, bør være noe som fasinerer de fleste der!

Re: Lær mens du ruller [Re: bullet] #865292 17/12/2009 13:41
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: bullet

Det smilet er vel kulda sin skyld? ICON_WINK

Ha ha. Bra kommentar!

- Robert Green Ingersoll
Re: Lær mens du ruller [Re: sykkeloyvind] #865295 17/12/2009 13:44
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Podcast tror jeg ikke jeg hadde klart å få med meg underveis i en intervalløkt.

Nei, de som klarer det har nok misforstått intervalltrening. Jeg har mikset en musikksnutt som har fem fire-minutters intervaller med rock og to minutter rolig musikk mellom hver. I tillegg har den rolig musikk til nedspinning i ti minutter etterpå. Den er knallfin å ha på rulla.

Intervalløkter på rulle er utrolig tidseffektivt og kontrollert, men når det blir varmere i været gjør jeg dem helst utendørs.

- Robert Green Ingersoll
Re: Lær mens du ruller [Re: GeirK] #865303 17/12/2009 13:59
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Med opp i mot 20 timer trening i uka, sliter i alle fall jeg med å sykle smilende rundt Byneset kun på piggdekk-sus.

Podkast fra Radioresepsjonen, Filmpolitiet og Herreavdelingen blir med på tur.

Re: Lær mens du ruller [Re: kjerts] #874576 15/01/2010 10:30
Lapavoni Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Etter å ha rullet meg ribbefett og kaker i nesten to uker så passet det bra å kjøre en rulleøkt mens jeg hørte på denne: The Economics of obesity

Moderator  support