Du får kjøpt kabelholdere som festet mot ramma med dobbeltsidig tape. Kjøpte selv noen på CRC, fungerer helt strålende og har ennå ikke falt av på tross av mange vask.
I-link er konge. Fester de bare i de vanlige festene. Lettere enn vanlig strømper og bedre. Kjøpes på eurotex.no
Er de virkelig lettere enn vanlige strømper, og slipper trøbbel ala birken. Og det til kr 295? Hvor er ulempene? Eller er det bare å løpe sykle og kjøpe?
Det ble mye viintersykling forrige sesong, og jeg hadde mye trøbbel med frosne strømper/ wire. Noe som gjerne resulterte i at bare ett gir bak virket etter en stund i skogen.
Nå har jeg montert Goodridge fra Skrævkringla Racing, og det virker så langt lovende. Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor det finnes åpen løsning på de fleste sykler, annet enn noen gram vektbesparelse.
Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor det finnes åpen løsning på de fleste sykler, annet enn noen gram vektbesparelse.
Er det noen med utfyllende svar på akkurat det?
Harald
Vanlige strømper er altfor myke til å fungere tilfredsstillende. Bruker du vanlig wirestrømpe av typen som alltid har eksistert til bakgir eller -brems og legger den hele veien får du unøyaktig giring og svampete bremser.
Hva er vitsen med åpen løsning når det finnes gode og hele alternativer, som vil gi adskillig mindre dritt og møkk? Mange rammer er jo allerede forberedt for hele strømper, og det kan da umulig være uten grunn.
I-link er konge. Fester de bare i de vanlige festene. Lettere enn vanlig strømper og bedre. Kjøpes på eurotex.no
Er de virkelig lettere enn vanlige strømper, og slipper trøbbel ala birken. Og det til kr 295? Hvor er ulempene? Eller er det bare å løpe sykle og kjøpe?
Er prisen egentlig. Birk sport selger de veldig rimelig. Er vesentlig bedre. bare å kjøpe.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Hva er vitsen med åpen løsning når det finnes gode og hele alternativer, som vil gi adskillig mindre dritt og møkk? Mange rammer er jo allerede forberedt for hele strømper, og det kan da umulig være uten grunn.
Harald
De fleste sykkelprodusenter gjør ting slik de alltid har gjort det. Å holde prisen nede er også et poeng i produksjonen, samtidig som resultatet skal bli velfungerende. Hvis de bruker heltrukne, billige strømper oppnår de bare én av delene.
Vanlige strømper er altfor myke til å fungere tilfredsstillende. Bruker du vanlig wirestrømpe av typen som alltid har eksistert til bakgir eller -brems og legger den hele veien får du unøyaktig giring og svampete bremser.
Utfyllende nok?
LJ
Jeg har testet det meste av slike strømper, og har landet på Gore, som jeg mener er beste alternatriv allt i allt.
Å hevde at dette er for mykt til å fungere, er bare tull.
Grunnen til at åpen løsning brukes så mye, er at det blir mye mindre kontakt mellom wire og strømpe.
Gore kombinerer begge.
Hel innerstrømpe og delt ytterstrømpe.
Espen
*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***
Dette trodde jeg også før jeg prøvde. Bruker nå hel XTR-strømpe (vet ikke om denne er stivere enn andre) og merker ingen ting til dårligere presisjon. Vanlig Jagwire funker også veldig bra, til og med Biltema-strømpe gir greit resultat på vintersykkelen. I forhold til Mudlovers glir det i alle fall mye lettere over tid. Mulig dette bare er på mine sykler, fulldemperen har litt rar wireføring rundt seterøret...
Ser egentlig ikke noen god grunn til å ha delt strømpe lenger.
Shimano SIS-SP40, meter-vare, bruk skikkelig kutter og forseglede endestykker og PTFE-belagt inner-kabel. Ingen smøring. Skift hele greia en gang i året og du har perfekt giring til enhver tid og føre.
Sitat: kroskal
Og ev hvordan festes disse uten at det blir for stygt?
Bor ut de gammeldagse ende-festene (men ikke seterørs-enden, selvsagt) med 4,5 mm bor og fil/puss godt. Mye bedre og penere enn de der feige lim- eller skru-på løsningene. Så sparer du noen gram også ;-)
Jeg har testet det meste av slike strømper, og har landet på Gore, som jeg mener er beste alternatriv allt i allt.
Å hevde at dette er for mykt til å fungere, er bare tull.
Mener du at det er tull å si at noe i det hele tatt blir for mykt, eller at dette kun gjelder Gore?
Jeg har ikke testet så mange forskjellige strømper, men min erfaring er at vanlige, billige, svarte strømper av typen som alltid står på nye sykler og som ofte brukes av sykkelverksteder blir for myke i hvert fall til bakbrems. At det finnes alternativer som fungerer perfekt har jeg aldri nektet på.
Selv har jeg Nokon girwirer på fulldemperen, og de har fungert fint i to år.
Å hevde at ingenting blir for mykt til å fungere er i hvert fall bare tull.
For å ta en vending i tråden, så har jeg faktisk aldri opplevd problemer med myk (elastisk) strømpe, derimot har endehylser av plast begrenset holdbarhet, og kan forårsake både elastisitet, og økt friksjon mot wire, i tillegg til at de ikke beholder rundhet/retthet slik at ytterplasten på enden av strømpa begynner å sprekke opp.
mvh Knut Tore
Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
Transfil Mudlovers. Kan brukes med de vanlige stopperne, der innerstrømpa er hel hele veien, mens ytterstrømpa stopper mot "stopperne" (endehylser i metall).