nye karbonhjul til jul
|
nye karbonhjul til jul
#862531
11/12/2009 07:55
|
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 38
Birger
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 38 |
Lurer på å spandere på meg et karbon-hjulsett til jul. Rundt 50mm profil, clincher.
Skal bruke de til tur-ritt av den litt flatere sorten der aerodynamikken er viktig. Hvilke er å anbefale, dersom man vil få mest mulig for pengene? Vurderer følgende:
- Dura Ace C50 (litt tunge kanskje?) - Matrix C50 (noen som har erfaringe med disse)? - Reynolds Assault eller DV 3K
Eller er det noen andre som er å anbefale?
På forhånd takk for gode innspill
|
|
|
Re: nye karbonhjul til jul
[Re: Birger]
#862629
11/12/2009 11:51
|
Registrert: Jan 2006
Innlegg: 98
sverreson
Medlem
|
Medlem
Registrert: Jan 2006
Innlegg: 98 |
Zipp 404 eller 808 er vel helt klart best på aerodynmikk, burde være gode muligheter for en god pris på de nå. De er jo i utgangspunktet ganske dyre.
|
|
|
Re: nye karbonhjul til jul
[Re: Birger]
#862656
11/12/2009 12:45
|
Registrert: Dec 2009
Innlegg: 20
Alfredo
Fersking
|
Fersking
Registrert: Dec 2009
Innlegg: 20 |
Jeg kjører på Easton EC 90 AERO. Har kjørt ca. 800 mil med dem og har med mine 88 kg vært neddi de fleste hull i asfalten her på Østlandet. Hjula er like fine!! Kan anbefales!
Når det gjelder vurderingen carbon eller alu hju, ligger den store forskjellen, etter mitt skjønn, i akselerasjonen. Kjører like gode tempoer med mine Fulcrum Racing 1, som med carbon skoa. I lange turritt med jevn fart er jeg tilbøyelig til å velge aluhjula mine, da disse gir litt mer comfort, og er upåvirket av sidevind.
Men når alt dette er sagt: Carbonfelg på racer ser jævig fett ut!!
|
|
|
Re: nye karbonhjul til jul
[Re: Alfredo]
#862738
11/12/2009 15:20
|
Registrert: Jun 2001
Innlegg: 4,771
Christian
Uflaks
|
Uflaks
Registrert: Jun 2001
Innlegg: 4,771 |
|
|
|
Re: nye karbonhjul til jul
[Re: Christian]
#862741
11/12/2009 15:34
|
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 885
Aerial
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 885 |
MAVIC Cosmic carbone er jo også et alternativ som burde vurderes. De har ihvertfall betydelig bedre holdbarhet en helcarbon-felger. Les: tåler norsk veistandard... Om de er like aerodynamiske... Tja... Er vel til slutt han som sitter oppå og tråkker som avgjør hvor fort det går.
Bedre å trene seg opp de 3-4-5 watta man sparer på aerodynamikken enn å bruke 12-15k eller mere på et hjulsett... Cosmic'ene får du tak i til rundt 8000,-...
"Train hard, Train smart, Rest harder and be what you can be"
"Regner det, blir du våt. Godta det eller hold deg innendørs"
Lillehammer CK
|
|
|
Re: nye karbonhjul til jul
[Re: Birger]
#862765
11/12/2009 16:58
|
Registrert: Mar 2002
Innlegg: 497
frodes00
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Mar 2002
Innlegg: 497 |
Hva mez Zipp 303? Jeg har et strøkent sett av kremvarianten til salgs: Se her.
|
|
|
Re: nye karbonhjul til jul
[Re: frodes00]
#862859
11/12/2009 21:17
|
Registrert: May 2003
Innlegg: 8,853
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2003
Innlegg: 8,853 |
Jeg skjønner ikke folk som kjøper clincher på høyprofil karbonhjul. Her er det tubular som gjelder. Mye lettere og mye fetere følelse. Og det er en myte at det er mye styr ved punkteringer.
|
|
|
Re: nye karbonhjul til jul
[Re: erling]
#862924
12/12/2009 07:46
|
Registrert: Dec 2009
Innlegg: 20
Alfredo
Fersking
|
Fersking
Registrert: Dec 2009
Innlegg: 20 |
Støtter Erling her. Det er tubular som gjelder, og må til dersom man skal oppleve den fete akselerasjonen. Tubular med 140-160 psi gir minimalt med tap mellom felg og asfalt.
Etter mine erfaringer ser jeg nesten ikke poenget med 54 mm carb felg, kombinert med dekk og slange. Der tubular dekkene blir "en del av felgen" og gir null tap i akselerasjonen, gir dekk og slange større kraft tap i overgangen mellom felg og asfalt.
Merk at jeg nesten utelukkende kommenterer de gode egenskapene ifm akselerasjonen, da jeg mener det er her vi vanlige mosjonistene merker forskjellen. Ikke ofte jeg ligger i lange solobrudd i godt over 40 km/t, hvor denne type hjul kan gi en lettere reise, sammenliknet med gode alu hjul.
Er man ute etter comfort ville jeg gått for alu hjul m/dekk og slange. Men er man ute etter det ekstreme, er det carb felg m/tubular som gjelder.
I tillegg vil jeg presisere igjen at Easton EC 90 hjula tåler juling! Og viktigst av alt: Det ser sykt bra ut, og gir en lyd som gir respekt i grupettoen. I tillegg er det dyrt, og det er jo bra.
|
|
|
Re: nye karbonhjul til jul
[Re: Alfredo]
#863025
12/12/2009 16:03
|
Registrert: Dec 2009
Innlegg: 106
Kveitkakulin
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Dec 2009
Innlegg: 106 |
Når en sammenligner kanttråddekk (som det heter på norsk) og parisdekk så er nok prisen veldig vesentlig for mange. Selv med ikke alt for mange punkteringer blir det fort noen tusenlapper i forskjell på dekkbudsjettet for en sesong.
Jeg skal ikke påstå at jeg har sykla så mye på parisdekk, men jeg lurer litt på hvor tapet mellom felg og asfalt er med dekk og slange. Dekket flytter seg vitterlig ikke på felgen.
|
|
|
Re: nye karbonhjul til jul
[Re: erling]
#863030
12/12/2009 16:10
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 1,076
thasle
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 1,076 |
Jeg skjønner ikke folk som kjøper clincher på høyprofil karbonhjul. Her er det tubular som gjelder. Mye lettere og mye fetere følelse. Og det er en myte at det er mye styr ved punkteringer. Eg hadde gladeleg kjøpt gode karbonclincherhjul om eg hadde pengar å bruka på det og ikkje allerede hadde fleire tubularhjul i kjellaren. Og nei, det er etter mi meining ikkje ein myte at det er mykje styr med punkteringar. Gruar meg fortsatt til søl, balansering og jobb med å skifta pariserar, sjølv om eg etterkvart har limt mange dekk. Lim er søl, teip er styr ved demontering og ikkje minst er det kjedeleg å kasta dekk som kostar ein liten tusenlapp etter uheldig punktering tidleg i levetida. Siklar på carbonclinher til både 29eren og raceren. Men det er forskjell på 750 kroner for alu og 750 dollar for ein karbonfelg. Alfredo: No har vel aldri 160PSI vore kult til noko anna enn parkett.
|
|
|
Re: nye karbonhjul til jul
[Re: thasle]
#863104
12/12/2009 19:27
|
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr
More than words
|
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570 |
Enig med Erling. Hadde ikke kjøpt clincher høyprofil carbonhjul. Så sant det ikke var som treningshjul.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
Re: nye karbonhjul til jul
[Re: Kveitkakulin]
#864642
16/12/2009 10:26
|
Registrert: Dec 2009
Innlegg: 20
Alfredo
Fersking
|
Fersking
Registrert: Dec 2009
Innlegg: 20 |
Dekk og slange flytter seg selvfølgelig ikke på felgen, men det gir seg litt sammenliknet med knallharde parisere. Det er rett og slett mykere. Hvis man i tillegg velger 21mm, eller kanskje ned mot 19mm, bredde på pariserene, får man en utrolig liten rulle flate mot underlaget og den ekstreme følelsen forsterkes
|
|
|
Re: nye karbonhjul til jul
[Re: Alfredo]
#864861
16/12/2009 16:16
|
Registrert: Dec 2009
Innlegg: 106
Kveitkakulin
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Dec 2009
Innlegg: 106 |
NÅ prøver jeg ikke å være vanskelig, men jeg skjønner fortsatt ikke hvor det gir seg. Hvis man kjører 14 elller 16 bar i pariserdekka skjønner jeg forskjellen, men hvis begge typer kjøres med f.eks 8 bar kan jeg bare ikke skjønne hvor forskjellen er. Jeg har kjørt på pariser litt og det var forskjell fra kanttråddekk, men det kan ha vært mye annet jeg kjente siden det var en annen sykkel enn det jeg kjører på med kanttråddekk. Jeg tror jeg rett og slett må prøve pariser på den vanlige sykkelen for å få klarhet i det her 
|
|
|
Re: nye karbonhjul til jul
[Re: Alfredo]
#864872
16/12/2009 16:34
|
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr
More than words
|
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570 |
Dekk og slange flytter seg selvfølgelig ikke på felgen, men det gir seg litt sammenliknet med knallharde parisere. Det er rett og slett mykere. Hvis man i tillegg velger 21mm, eller kanskje ned mot 19mm, bredde på pariserene, får man en utrolig liten rulle flate mot underlaget og den ekstreme følelsen forsterkes Hva mener du at kanttråd dekk føles mykere?
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
Re: nye karbonhjul til jul
[Re: olechr]
#864883
16/12/2009 16:55
|
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804 |
|
|
|
Re: nye karbonhjul til jul
[Re: Tor Arne]
#865006
16/12/2009 20:52
|
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864 |
Det er en grunn til at toghjul (som går på helt jevne skinner)er knallharde - mens alle hjul som konkurrerer på vei (sykkel, bil, motorsykkel)er luftfylte. Luftfylte dekk demper ujevnhetene på vei(asfalt etc) på en overlegen måte - luftdemping gir minimalt effekttap.
Å kjøre 19-21mm tubular med 14-16 bar er helt håpløst ukomfortabelt og treigt bortsett fra på parkettbane. Med så mye trykk ødelegges dempingen. Går vanvittig mye energi med til å riste sykkelen. Poenget med gode tubulars er at de har myke sider, slik at de fjærer over ujevnheter i veien med minimal effekttap. Da må en ha PASSE lufttrykk, normalt 7-8 bar (avhengig av dekkbredde, veiforhold og ryttervekt).
De testene jeg har sett ang rullemotstand går på jevn ståltrommel, ganske forskjellig fra asfaltveier. Og gir tilfeldig resultat, da de ikke måler dekkets egenskaper ang effekttap relatert til demping.
|
|
|
Re: nye karbonhjul til jul
[Re: alfred]
#865012
16/12/2009 21:01
|
Registrert: May 2003
Innlegg: 8,853
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2003
Innlegg: 8,853 |
Jeg synes sykkelen min ble ganske tøff med noen karbonhjul ja :-) 
Redigert av erling; 16/12/2009 21:02.
|
|
|
Re: nye karbonhjul til jul
[Re: erling]
#865101
17/12/2009 07:17
|
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 445
Christian_a
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 445 |
Veldig fin sykkel! Begynner å venne meg til den nye Dura-Ace kranken, og gleder meg til min nye doning blir ferdig montert.
Christian
|
|
|
Re: nye karbonhjul til jul
[Re: alfred]
#865126
17/12/2009 08:25
|
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 86
grole
Medlem
|
Medlem
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 86 |
Det er en grunn til at toghjul (som går på helt jevne skinner)er knallharde - mens alle hjul som konkurrerer på vei (sykkel, bil, motorsykkel)er luftfylte. Luftfylte dekk demper ujevnhetene på vei(asfalt etc) på en overlegen måte - luftdemping gir minimalt effekttap.
Å kjøre 19-21mm tubular med 14-16 bar er helt håpløst ukomfortabelt og treigt bortsett fra på parkettbane. Med så mye trykk ødelegges dempingen. Går vanvittig mye energi med til å riste sykkelen. Poenget med gode tubulars er at de har myke sider, slik at de fjærer over ujevnheter i veien med minimal effekttap. Da må en ha PASSE lufttrykk, normalt 7-8 bar (avhengig av dekkbredde, veiforhold og ryttervekt).
De testene jeg har sett ang rullemotstand går på jevn ståltrommel, ganske forskjellig fra asfaltveier. Og gir tilfeldig resultat, da de ikke måler dekkets egenskaper ang effekttap relatert til demping.
Så godt som alle tester viser at rullemotstanden er så godt som lik med tubulars v clinchers på vanlig underlag. De fordelene jeg kan se med tubulars er: Lettere, holder seg bedre på felgen om du skulle punktere, det er raskere å skifte når man punkterer ute på veien.
You may make mistakes, but you are not a failure until you start blaming someone else.
|
|
|
Re: nye karbonhjul til jul
[Re: grole]
#865721
18/12/2009 12:50
|
Registrert: Dec 2009
Innlegg: 20
Alfredo
Fersking
|
Fersking
Registrert: Dec 2009
Innlegg: 20 |
Virker ikke som det er lett å lande en konklusjon her. Det er kanskje bare snakk om feelingen, og den er ganske individuell. Uansett så ser en racer med høyprofil carbon felg og tubulars, MYE fetere ut, enn en racer satt opp med alu felg med slange og dekk. Og det er det viktigste! Dessuten virker det som de fleste som har kjørt på carbon felg og tubulars, fortsetter med det.
|
|
|
Re: nye karbonhjul til jul
[Re: Alfredo]
#865813
18/12/2009 16:35
|
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 885
Aerial
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 885 |
En ting er hva som ser fett ut, en annen ting er faktisk hva som funker... - Punkteringer er nevnt.. (dyre dekk) - Bremsekraften er myyyyye bedre på "hybrid-hjul" - Ikke alle har en følgebil bak med nye hjul når felgen sprakk etter siste møte med god norsk veistandard...
Hulene fungerer nesten like bra (er til slutt han som tråkker som avgjør), Tåler mere, bremser bedre, billigere i drift (både i invisteringa og under bruk..) Trengs det flere grunner for å gå for clincher-hjul mon tro?
Hadde HED Stinger 5.0 før, men bytta de ganske kjapt ut til Mavic Cosmic carbon pga overnevnte grunner. Er ikke noe kult å sykle rundt å være dritredd for å knekke/ knørve hjulene. Akkurat derfor så betaler jeg en pen liten sum til gjensidige i året også for å slippe å være redd for rammene mine. Men klart, er man sponsa eller har altfor mye penger, så kjør på med hel-carbon. Hadde ihvertfall jeg gjort hadde jeg hatt feit lommebok og/ eller sponsor...
Og... til slutt... Det er mulig å kjøre tubular på clincher-hjul hvis det er det som er greia. TUFO har løsning og dekk for dette.
"Train hard, Train smart, Rest harder and be what you can be"
"Regner det, blir du våt. Godta det eller hold deg innendørs"
Lillehammer CK
|
|
|
Re: nye karbonhjul til jul
[Re: Tor Arne]
#901646
16/03/2010 13:06
|
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 1,284
Diablito
Veteran
|
Veteran
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 1,284 |
Og jeg har sett tester som viser at tubular ruller lettere under normale forhold, siden de blandt annet omslutter ujenvneter, småstein etc. mye bedre. Ref. diskusjonen 29" vs 26" på MTB.
"I ride hard so the pain is over faster" - Marco Pantani
|
|
|
Re: nye karbonhjul til jul
[Re: Aerial]
#901647
16/03/2010 13:09
|
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 1,284
Diablito
Veteran
|
Veteran
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 1,284 |
Trengs det flere grunner for å gå for clincher-hjul mon tro? Det er vel ikke antall argumenter som betyr nye, men hvilke som veier mest? For noen kan jo "bling" og "feeling" betyr mye mer enn at de koster mer i bruk eller gir litt mer prakk 
"I ride hard so the pain is over faster" - Marco Pantani
|
|
|
Re: nye karbonhjul til jul
[Re: Diablito]
#901666
16/03/2010 13:30
|
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 1,637
Fast gjest
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 1,637 |
De fleste kjøper aero hjul grunnet aerodynamiske egenskaper, andre for bling.
Av de bedre aerohjulene er tubularvesjonen som regel overlegen aerodynamisk
|
|
|
Re: nye karbonhjul til jul
[Re: Fast gjest]
#901992
17/03/2010 01:16
|
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,279
schnappi
Krokoknøtt
|
Krokoknøtt
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,279 |
Av de bedre aerohjulene er tubularvesjonen som regel overlegen aerodynamisk Kilde? (Dvs. hvorfor skulle tubularversjonen være mer aero enn "identisk" (dvs. samme hjul/modell) clincher. Eller misforstod jeg noe?).
Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
|
|
|
Re: nye karbonhjul til jul
[Re: schnappi]
#901999
17/03/2010 06:00
|
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 1,637
Fast gjest
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 1,637 |
Kilde er prodsent av de mest aerodynamiske hjulene Zipp & Hed Felgen har naturlig nok en annen utforming
|
|
|
Re: nye karbonhjul til jul
[Re: Fast gjest]
#902870
17/03/2010 13:31
|
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,279
schnappi
Krokoknøtt
|
Krokoknøtt
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,279 |
Kilde er prodsent av de mest aerodynamiske hjulene Zipp & Hed Felgen har naturlig nok en annen utforming Har du en link til et dokument som sammenligner 2 ellers (altså utenom clincher/tubular) like modeller (være det Zipp eller HED)? Jeg ser f.eks. på tverrsnitt til Reynolds sine 66mm felger og de ser *veldig* like ut på utsiden.
Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
|
|
|
Re: nye karbonhjul til jul
[Re: schnappi]
#902873
17/03/2010 13:38
|
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 1,637
Fast gjest
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 1,637 |
|
|
|
Re: nye karbonhjul til jul
[Re: schnappi]
#902924
17/03/2010 15:24
|
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 2,021
imag
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 2,021 |
Reynolds har bare en vanlig "deep V"-profil, ikke den toriske som Zipp/Hed har patent på (og som også regnes å være det mest egnede profil). Det er for disse sistnevnte felgene at det er store forskjeller på tubular og clincher. Bremsebanen i alu følger ikke profilen i samme grad. Kilde er prodsent av de mest aerodynamiske hjulene Zipp & Hed Felgen har naturlig nok en annen utforming Har du en link til et dokument som sammenligner 2 ellers (altså utenom clincher/tubular) like modeller (være det Zipp eller HED)? Jeg ser f.eks. på tverrsnitt til Reynolds sine 66mm felger og de ser *veldig* like ut på utsiden.
|
|
|
Re: nye karbonhjul til jul
[Re: imag]
#902947
17/03/2010 16:23
|
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,279
schnappi
Krokoknøtt
|
Krokoknøtt
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,279 |
Reynolds har bare en vanlig "deep V"-profil, ikke den toriske som Zipp/Hed har patent på (og som også regnes å være det mest egnede profil). Aha! Det forklarer saken. Takk til imag og Fast gjest.
Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
|
|
|
|
|