Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Videokamera håndholdt - anbefalinger for godt kjøp

Videokamera håndholdt - anbefalinger for godt kjøp #861377 08/12/2009 14:23
Østlendingen Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Ja så nærmer julen seg.. lightning
Og den kommer som sedvanlig brått på.
Men, jeg har tenkt så langt at et videokamera - det trengs i heimen!
Noen som har gode forslag på hva som er et godt kamera til en grei pris?? thinking
Spec som følger:
- lite og relativt lett
- bildestabilisator
- minnebrikke eller kombi med harddisk
- grei zoom, men helst god optikk!
- enkel og kjapp i bruk; både filming og overføring
- fornuftig format på filene - har sett at noen (sony??) har et eget format
- bra batteri
- pris - inntil 4 store, kommer jo litt ekstrautstyr i tillegg

Noen med tips her - har lest litt tester og det er jo typisk dyre kameraer som testes og vinner testene. I min prisklasse har jeg feks sett på Canon Legria og Samsung HMX H100, men finner ingen (joda det er noen, men kun "eksperter") tester av de. Men det må jo være andre enn meg som ikke ønsker å bruke 8-10 lapper på ett kamera?? ICON_SMILE
Har feks sett på Canon Legria og Samsung HMX H100. Her mangler canon bildestabilisering og Samsung har treg autofokus og dårlig batteri...

Takker for alle innspill!

Anders
.. det er litt bratt på Vestlandet..
www.nots.no
+47476 87 695
Re: Videokamera håndholdt - anbefalinger for godt kjøp [Re: Østlendingen] #861396 08/12/2009 15:32
GeirEivind Offline
Besatt
Besatt
http://www.japanphoto.no/product/videokamera/canon/canon-legria-hf200/

Den har jo stabilisering og ligger vel ca i din priskassen.

Alle consumer-hd-videokameraer av en nogenlunde seriøs art bruker AVCHD og/eller MPEG2, eller MPEG4. Så jeg formoder du omtaler AVCHD som "eget format", siden du tar å nevner Sony. Nå er det Sony og Panasonic som har utviklet dette, men du finner dette på så og si alle consumer-utgavene ink denne canon.

Skal selv snart kjøpe, men sitter på gjerdet inntil det virkelig behøves (frøkna har tre mnd igjen). Frykter jeg slenger meg på en Panasonic HDC-HS300 eller lignende, koster mer men bedre manuelle kontroller. OG gud for en lekker bildekvalitet.

Driver å redigerer video fra barndommen for tiden, og må si man har kommet en lang vei fra video8. ICON_WINK

Re: Videokamera håndholdt - anbefalinger for godt kjøp [Re: GeirEivind] #861399 08/12/2009 15:45
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
Vi har trålt markedet i ukesvis, og landet på dette; http://www.lefdal.com/product/foto-video/videokamera/HDRCX105BLACK/sony-hdr-cx105e

Har kun brukt det i noen minutter, så kan ikkje si så mye om det, men veldig enkelt i bruk, trengte ikkje en gang se i den 7000 lange instruksjonsboken(Det vil en jo nødig gjøre..).
En kompis har hatt samme kameraet i noen mnd, og han plages litt av at det kreves kraftig pc til redigering.
Lykke til i jungelen.

Re: Videokamera håndholdt - anbefalinger for godt kjøp [Re: vortex surfer] #861422 08/12/2009 16:50
GeirEivind Offline
Besatt
Besatt
Sitat: vortex surfer

En kompis har hatt samme kameraet i noen mnd, og han plages litt av at det kreves kraftig pc til redigering.
Lykke til i jungelen.

Vi snakker om H.264 komprimert film i 1920x1080 her, selvsagt kreves det kraftig pc til redigering. Det gjelder alle hd-kameraer med mindre det er komprimert i en kodek som eks mpeg2, som nok vil kreve litt mindre ressurser, men selvsagt ta desto mer plass.

Re: Videokamera håndholdt - anbefalinger for godt kjøp [Re: GeirEivind] #861488 08/12/2009 20:05
Østlendingen Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Farlig!! ICON_WINK
Nå svir bankkortet snart hull i lomma mi..
Det Panasonic kameraet så (dessverre) fett ut, men får holde meg i skinnet!
Takk for innspill - oppklarende! ICON_SMILE

Anders
.. det er litt bratt på Vestlandet..
www.nots.no
+47476 87 695

Moderator  support