Mitt tips når det gjelder å få mest mulig for minst mulig penger er å kjøpe komplett sykkel. Det gir ofte en besparelse stor nok til å bytte en eller fler av disse; hjul/gaffel/krank.
Å montere sammen sykkelen selv er morsomt. Men ikke lønnsomt uten at man kommer over spesielt gode tilbud eller kjøper flere av de dyre delene på bruktmarkedet.
Jeg er enig i at hvis man kjøper alle deler nye så blir det mye dyrere enn å kjøpe en ferdig sykkel av fjorårmodell feks. Tingen er vel at jeg har hatt mange sykler og når man ødelegger en del eller vill oppgradere så ønsker jeg å kunne kjøpe noe nytt som er lett og gir mye for pengene.
På den måten kan man og spre investeringene over mange innkjøp så kan man lure seg selv

Men det virker finnes veldig lite interesse for ting som gir mye for pengene og veldig mye for stisykkelrammer for 20 000 kr, noe jeg synes er helt sinnsykt å betale. Hvis man skall kjøpe alt sitt stæsj fra den øverste hylla og kjøpe nytt hvert år blir det rimelig dyrt. 2 sykler, 5 par ski, klatrestæsj, turstæsj, klær...det er liksom ikke rimelig å kjøpe det dyreste.
120mm stem da gitt? Høres veldig langt ut til AM bruk...
Det var den enaste lengden det var oppgitt en vekt på, ganske standard det, du får selv klure ut omtrent hva en kortare stem veier. De finnes i 70-120 mm tror jeg