Etter at jeg skiftet yrkesretning til "ikke sykkelrelatert" så det vært vanskelig å følge med på alt det nye som kommer. Tafsing og skruing på rykferske produkter har det blitt litt mindre av i det siste. Gleden var derfor stor når Anders på Sportpartner kunne fortelle at den nye 888en var kommet i hus. Det har jo gått endel lovord om denne, pga. ny kompventil med shimstack og mest pga av den reduserte vekten. Jeg fikk desverre ikke veid den før oljen var hellt ut og gaffelen spredd utover mekkebordet, men det virker som om italienerne har greid å shave av en god del gram.
Det første man merker når man demonterer den er vekten på den nye titanfjæren, bare her har de spart 162 gram.

Videre merker man at den nye innerbenene er mye lettere, 118gram per stk eller 236gram totalt for å være presis. Dette har de greid ved å dreie av materialet i området mellom kronen, samt dreie den konisk ned (tapered) innvendig.

Ellers så ser man på smådetaljene at de har spart gram alle steder hvor dette har vært mulig, alle boltene er nå av titan, også de på det medfølgende styrefremspringet.
Så over til den nye Evo cartridgen. Hele cartridgen er eloksert, noe som medfører mindre slitasje og dermed renere olje. Cartridgen kan åpnes og man kan endre shimstacket. Tidligere satt det bare en fjærbelastet ventil her, hvor man justerte forspennet på fjæren. Nå har man et fullt shimstack med utvendig justerbar bypass åpning (lavhastighets kompresjon).

Jeg monterte gaffelen med en oljemendge på 50ml på fjærsiden. Her anbefales det 80ml med mindre man skifter olje OFTE. 80ml er Marzocchi standard for 2010 på fjærsiden, dermed har de spart mye vekt i forhold til 2009 hvor man hadde 310ml. På cartridge siden satt jeg oljehøyden til 200mm som første utgangspunkt, dette tilsvarer ca. 320ml.
Vekten tikket da inn på............
2.99kg

Riktignok uten rammebeskyttere, men ellers med alt.
Etter å ha kuttet styrerør til 180mm, byttet akslingklemmebolter og øvre ytre kronebolter til alu (vi får se hvor lenge de står der), samt byttet noen av M3 boltene til titan så tikket vekten inn på:
2.94kg

Så er det bare å håpe på at vinteren kommer sent til Bergen, og at neste års Commencal ramme kommer tidlig.