Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

888 2010

888 2010 #860241 05/12/2009 21:08
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 821
bob Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 821
Etter at jeg skiftet yrkesretning til "ikke sykkelrelatert" så det vært vanskelig å følge med på alt det nye som kommer. Tafsing og skruing på rykferske produkter har det blitt litt mindre av i det siste. Gleden var derfor stor når Anders på Sportpartner kunne fortelle at den nye 888en var kommet i hus. Det har jo gått endel lovord om denne, pga. ny kompventil med shimstack og mest pga av den reduserte vekten. Jeg fikk desverre ikke veid den før oljen var hellt ut og gaffelen spredd utover mekkebordet, men det virker som om italienerne har greid å shave av en god del gram.

Det første man merker når man demonterer den er vekten på den nye titanfjæren, bare her har de spart 162 gram.



Videre merker man at den nye innerbenene er mye lettere, 118gram per stk eller 236gram totalt for å være presis. Dette har de greid ved å dreie av materialet i området mellom kronen, samt dreie den konisk ned (tapered) innvendig.



Ellers så ser man på smådetaljene at de har spart gram alle steder hvor dette har vært mulig, alle boltene er nå av titan, også de på det medfølgende styrefremspringet.



Så over til den nye Evo cartridgen. Hele cartridgen er eloksert, noe som medfører mindre slitasje og dermed renere olje. Cartridgen kan åpnes og man kan endre shimstacket. Tidligere satt det bare en fjærbelastet ventil her, hvor man justerte forspennet på fjæren. Nå har man et fullt shimstack med utvendig justerbar bypass åpning (lavhastighets kompresjon).





Jeg monterte gaffelen med en oljemendge på 50ml på fjærsiden. Her anbefales det 80ml med mindre man skifter olje OFTE. 80ml er Marzocchi standard for 2010 på fjærsiden, dermed har de spart mye vekt i forhold til 2009 hvor man hadde 310ml. På cartridge siden satt jeg oljehøyden til 200mm som første utgangspunkt, dette tilsvarer ca. 320ml.

Vekten tikket da inn på............



2.99kg ICON_SMILE

Riktignok uten rammebeskyttere, men ellers med alt.

Etter å ha kuttet styrerør til 180mm, byttet akslingklemmebolter og øvre ytre kronebolter til alu (vi får se hvor lenge de står der), samt byttet noen av M3 boltene til titan så tikket vekten inn på:



2.94kg ICON_SMILE

Så er det bare å håpe på at vinteren kommer sent til Bergen, og at neste års Commencal ramme kommer tidlig.




Re: 888 2010 [Re: bob] #860242 05/12/2009 21:12
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 821
bob Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 821
Komplett sykkel:


Re: 888 2010 [Re: bob] #860243 05/12/2009 21:20
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 164
Sigurd.H Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 164
Deilig! Hvor mye kommer denne på om man kjøper den i Bergen/Norge? ICON_LAUGH

Re: 888 2010 [Re: Sigurd.H] #860245 05/12/2009 21:23
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 821
bob Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 821
Det har jeg ikke helt kontroll på lenger, men http://www.bikepartner.no/display.aspx?menuid=255&prodid=2245 sier 13990.-

Re: 888 2010 [Re: bob] #860258 05/12/2009 21:53
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 3,362
Buoyen Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 3,362
Er A-C høyden blitt større siden i fjor (i år) ?

Re: 888 2010 [Re: bob] #860266 05/12/2009 22:02
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Haru det gamle Flite-setet enda Robert?

Herregud mann!


Fet gaffel btw.



e


*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: 888 2010 [Re: Espen] #860274 05/12/2009 22:12
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 821
bob Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 821
Sitat: Espen
Haru det gamle Flite-setet enda Robert?

Herregud mann!


Fet gaffel btw.



e


Vel, nei og ja. Dette var nytt i 07 eller 08 tror jeg (standard Flite med titan rails), men det gamle tror jeg står på en av de andre syklene. Flite 4 ever:)

Re: 888 2010 [Re: Buoyen] #860277 05/12/2009 22:14
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 821
bob Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 821
Sitat: Buoyen
Er A-C høyden blitt større siden i fjor (i år) ?


A-C høyden er lik ja. Men du kan senke kronen mer enn Marzocchi sier. Bare pass på at det er 205mm mellom krone og pakning, samt 205-210mm mellom dekk og krone (ta gjerne ut fjæren for å sjekke dette).

Re: 888 2010 [Re: bob] #860304 06/12/2009 00:03
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 2,527
Sverre Offline
Møre trafo
Offline
Møre trafo
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 2,527
Dette ser lovende ut! Godt å se at gode gamla marzocchi endelig har fått ut fingeren og barbert bort noen en god del gram. Spent på funksjonen også, såklart. Er det fremdels åpent oljebad?
Å ja, rape seat sier jeg bare, haha ICON_WINK

Re: 888 2010 [Re: Sverre] #860310 06/12/2009 00:26
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 821
bob Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 821
Jada, åpent oljebad.
Om det er vinkelen på setet du kommenterer så er den litt tilfeldig da Thomson pinnen nettopp fikk seg nye titanbolter. Dersom det er Flite setet du generellt slenger drit til så tar du feil, og jeg har rett:)

Re: 888 2010 [Re: bob] #860317 06/12/2009 01:33
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 81
T
The Chainbrother Offline
Medlem
Offline
Medlem
T
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 81
av ren nysgjerrighet, hvor ofte regner man med å ta service på dette nye vidunderet?
kommer vel aldri å bli så si vedlikeholdsfritt som i "gode gamle dager"?

Re: 888 2010 [Re: bob] #860351 06/12/2009 10:26
Registrert: Feb 2007
Innlegg: 1,561
Bjørn B Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Feb 2007
Innlegg: 1,561
Kul rapport!

Endelig har jeg troen på at Marzocchi har kommet med noen skikkelige greier igjen!

Hvordan er brukervennligheten på shimstack-systemet? Følger det med noen forslag til forskjellige oppsett, evt ekstra shims som man kan prøve seg frem med?
Jeg tviler sterkt på begge deler, men det er slik det burde vært!

Helt utrolig hvor mye vekt de har spart! Fra å være bæltunge, til å bli lettere en Fox, er en grei forbedring!


Bjørn

Insta: @bjornballangrud

Sportssjef NTG Lillehammer terrengsykkel
Løypelegger Ultrabirken
Re: 888 2010 [Re: Bjørn B] #860373 06/12/2009 11:46
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 821
bob Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 821
Tror ikke det følger med noen bruksanvisning nei, men mulig de kommer med noe ekstra senere. Har ihvertfall hørt rykter om at de skal komme med et par forskjellige forslag til shimstack for forskjellige formål, men dette kan nok Anders fortelle deg mer om.

Å åpne selve cartridgen er relativt enkelt, man trenger i hovedsak kun alukjefter og en god skiftenøkkel. Men min satt litt godt fast grunnet loctite, så litt oppvarming var nødvendig. Ved montering så droppet jeg loctite, tror ikke det vil være nødvendig, gjengene har veldig lav stiging. Dette gjelder da selve cartridgen, shimmene har jeg ikke tuklet med enda.

Ang. service så tror jeg det holder med en gang eller to i året dersom man kjører med standard oljemengde. Den har tross alt ca. 320ml olje i cartridge benet og 80ml i fjærbenet.

Et lite triks jeg har gjort på min de siste årene er å bytte olje i fjærbenet litt ofte. Da skur man bare opp toppen på fjærsiden, tar ut fjæren, setter den opp/ned og heller ut olje. Etterpå fyller man på like mye olje som man fikk ut og skrur sammen.

Re: 888 2010 [Re: bob] #860417 06/12/2009 15:01
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 2,527
Sverre Offline
Møre trafo
Offline
Møre trafo
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 2,527
Setet er vel og fint, tenkte på vinkelen ja, hehe.
Har litt troen på denne gaffelen må jeg si. Spennende saker.

Re: 888 2010 [Re: bob] #860418 06/12/2009 15:02
Registrert: Mar 2004
Innlegg: 1,144
F
Fenris Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
F
Registrert: Mar 2004
Innlegg: 1,144
Sitat: bob
Sitat: Buoyen
Er A-C høyden blitt større siden i fjor (i år) ?


A-C høyden er lik ja. Men du kan senke kronen mer enn Marzocchi sier. Bare pass på at det er 205mm mellom krone og pakning, samt 205-210mm mellom dekk og krone (ta gjerne ut fjæren for å sjekke dette).


Det var gode nyhender! Eg hadde avskrive 2010 888 frå vårens byggeprosjekt pga oppgitt AC på 583mm. Eg har prøvd å kjøre min 2009 mod på ca den høgda, og dette likte eg ikkje.
Men dette målet på marzocchi sine sider er med andre ord målt med krona sånn ca i midtposisjon? Slik at den vert som den forrige (567mm) med krona på minimumsmerket?


Nordfjord Grovsyklarlaug
Re: 888 2010 [Re: Fenris] #860733 07/12/2009 10:58
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 821
bob Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 821
Tror 583mm er når kronen står på streken over min merket, men er ikke helt sikker. Hvis du vil har lavere på din 2009 så måler du opp 205mm mellom krone og pakning, og sørger for at det er minimum 210mm mellom krone og dekk. Prøv med det, og sjekk om det er lavt nok. Det er så vidt jeg vet ingen endring på ytre mål på 2009 og 2010.

Re: 888 2010 [Re: bob] #860885 07/12/2009 16:54
Registrert: Mar 2004
Innlegg: 1,144
F
Fenris Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
F
Registrert: Mar 2004
Innlegg: 1,144
will do!

Har forsåvidt aldri sjekka AC når eg køyrer med krona på minimum. Men det følast passe, og eg har innbilt meg at 567mm (jamfør marz side) er målt i lavaste posisjon.

Gledar meg til å høyre rapport frå første prøvetur. Sjølv køyrer eg min 2009 med lowspeed comp på full guffe, og skulle gjerne ha fått snurpa inn to klikk til.


Nordfjord Grovsyklarlaug

Moderator  support