Sykler på rulle 2 ganger per uke i sportsboden til en kompis. Jeg bruker balanserulle med magnetmotstand og har powertap. For at det ikke skal bli for varmt/fuktig må vi åpne vinduet noe som fører til at temperaturen i rommet faller betraktelig i løpet av økta.
Problemet:
Første draget (f.eks. 15 min sone 3) går helt fint og watt og følelse stemmer godt overens. Neste drag (15 min sone 3) er følelse og watt ikke så godt i samspill. Jeg rører ikke motstanden i rulla, så den er li. Tråkkfrekvens er lik, og farta er den samme. Da burde vell også watt'en være den samme... Men det er den ikke. For å holde samme watt på neste drag må jeg sykle hardere (altså høyere fart på samme tråkkfrekvens og samme motstand på rulla). Siste draget blir fenomenet enda værre.
Kjørte en økt med 3x15 min i går, og da var verdiene og følelsen som følger (min sone 3 skal nå være på ca. 260-315 W):
Drag 1: 305 W i snitt og følelse som sone 3.
Drag 2: 298 W i snitt og følelse som sone 4 (måtte jobbe mer).
Drag 3: 280 W i snitt og følelse som høy sone 4.
Dette kunne kanskje vært forklart ved at jeg startet for hardt, men siden fart, tråkkfrekvens og motstand på rulla er den samme synes jeg dette er rart.
Wattmåleren viser altså lavere verdier utover økta. Temperaturen synker og luftfuktigheten stiger i rommet utover økta. Kan dette ha noe å si? Har noen andre opplevd det samme?
Det hadde ikke vært noe stort problem om watten hadde vært konstant for lav, men når den varierer i løpet av økta blir treningsøktene ødelagt! Skal jeg kjøre 3x15 min sone 3, går første draget greit, men så blir neste draget for hardt hvis jeg styrer det etter watten og ikke etter følelsen. Øktene blir derfor "ødelagt" (for harde).
Noen som har noen tips?