Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Powertap på rulle + lav temp.

Powertap på rulle + lav temp. #859324 04/12/2009 07:02
Blafreræva Offline OP
Norseman
OP Offline
Norseman
Sykler på rulle 2 ganger per uke i sportsboden til en kompis. Jeg bruker balanserulle med magnetmotstand og har powertap. For at det ikke skal bli for varmt/fuktig må vi åpne vinduet noe som fører til at temperaturen i rommet faller betraktelig i løpet av økta.

Problemet:
Første draget (f.eks. 15 min sone 3) går helt fint og watt og følelse stemmer godt overens. Neste drag (15 min sone 3) er følelse og watt ikke så godt i samspill. Jeg rører ikke motstanden i rulla, så den er li. Tråkkfrekvens er lik, og farta er den samme. Da burde vell også watt'en være den samme... Men det er den ikke. For å holde samme watt på neste drag må jeg sykle hardere (altså høyere fart på samme tråkkfrekvens og samme motstand på rulla). Siste draget blir fenomenet enda værre.

Kjørte en økt med 3x15 min i går, og da var verdiene og følelsen som følger (min sone 3 skal nå være på ca. 260-315 W):
Drag 1: 305 W i snitt og følelse som sone 3.
Drag 2: 298 W i snitt og følelse som sone 4 (måtte jobbe mer).
Drag 3: 280 W i snitt og følelse som høy sone 4.

Dette kunne kanskje vært forklart ved at jeg startet for hardt, men siden fart, tråkkfrekvens og motstand på rulla er den samme synes jeg dette er rart.

Wattmåleren viser altså lavere verdier utover økta. Temperaturen synker og luftfuktigheten stiger i rommet utover økta. Kan dette ha noe å si? Har noen andre opplevd det samme?

Det hadde ikke vært noe stort problem om watten hadde vært konstant for lav, men når den varierer i løpet av økta blir treningsøktene ødelagt! Skal jeg kjøre 3x15 min sone 3, går første draget greit, men så blir neste draget for hardt hvis jeg styrer det etter watten og ikke etter følelsen. Øktene blir derfor "ødelagt" (for harde).

Noen som har noen tips?

Re: Powertap på rulle + lav temp. [Re: Blafreræva] #859343 04/12/2009 07:47
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Powertap er følsom for temperatursvingninger. Kalibrer etter oppvarmingen og mellom hvert drag hvis temperaturen varierer mye.

Jeg opplever forresten at motstanden synker når rulla blir varm. Hvis det gjelder i ditt tilfelle, kan det stemme i samsvar med vanlig utmattelse som gir lavere effekt.

Re: Powertap på rulle + lav temp. [Re: Blafreræva] #859344 04/12/2009 07:48
G
GlobalRider Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
G
Det er jo fort gjort å nullstille wattmåleren mellom dragene.

Dersom du gjør dette på neste treningsøkt så vil du vel raskt finne ut om dette er problemet? Og forsåvidt løsningen.

Alternativt så kan dere jo åpne vinduene en stund før treninga slik at det er kaldt i rommet når dere begynner. ICON_LAUGH

Tror det stod i manualen at powertap'en gir riktige verdier ned mot 0 grader. Så dersom temperaturen kryper under dette så kan det jo hende at det er grunnen til at det viser feil.

Re: Powertap på rulle + lav temp. [Re: GlobalRider] #859346 04/12/2009 07:50
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Man ser også om den har vært feilkalibrert i torque-menyen, før man kalibrerer. Viser det -0 eller en plussverdi, har det vært feilkalibrert.

Re: Powertap på rulle + lav temp. [Re: kjerts] #859391 04/12/2009 08:47
matshako Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: kjerts
Jeg opplever forresten at motstanden synker når rulla blir varm. Hvis det gjelder i ditt tilfelle, kan det stemme i samsvar med vanlig utmattelse som gir lavere effekt.

Dette stemmer på min Tacx Satori også... Alle drag har økende kadens om watten er jevn. Starter jeg på 100 rpm vil 105 rpm gi samme watt etter 15 min f.eks.

Re: Powertap på rulle + lav temp. [Re: matshako] #859484 04/12/2009 10:54
Tgabriel Offline
Besatt
Besatt
Som kjerts sier, er Powertap følsom for svingninger i tempen. På våren og høsten har jeg opplevd at den "fusker" når jeg har oppbevart sykkelen inne og så tar den ut i kaldt vær. Regner med det er kondens som er problemet. Det løste seg da jeg begynte å oppbevare sykkelen i uteboden i stedet for inne. Kaldt vær i seg selv er ikke noe problem for Powertap.

Å kalibrere eller "nullstille" vil vel ikke funke når det egentlig dreier seg om misvisning eller fusking pga kondens?

Re: Powertap på rulle + lav temp. [Re: Tgabriel] #859598 04/12/2009 13:49
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Ivrig
S
Jeg har hatt lignende opplevelser i hele høst, men for min del kan vinduene ikke åpnes slik at temperatur og luftfuktighet begge deler øker. Første draget går ofte veldig lett mens site går vesentlig tyngre.
Og jada, det er selvfølgelig meninga at siste draget skal være vesentlig tyngre en første men jeg opplever også at jeg må øke kadensen på samme motstand for å få samme watt, og opplevd intensitet på siste draget er mye høyere enn det etter min oppfatning burde være og hvordan jeg opplevde det i sommer.

Skal prøve å kalibrere mellom hvert drag, men dette blir jo vanskelig på økter som i går hvor jeg kjørte et 40 min drag.

Moderator  support