Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Toppturski til lange turer.

Toppturski til lange turer. #856508 28/11/2009 13:19
Knut L Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Har labba rundt på Rossignol B3 med Fritschi bindinger i mange år nå. Syntes de var topp i starten, og de duger fortsatt.
Men jeg gidder ikke gå de laaange anmarsjene med dette utstyret. Så sist vinter prøvde jeg en tur på de gamle fjellskia. Det er jo et helvete nedover igjen.
Jeg vil ha lette ski, med innsving som kan gåes langt innover fjellet.

Har sett på Åsnes Storetind og Fischer Boundless E129 .
Åsnes er noe bredere en Fischer, har fellelås og er bittelitt lettere. Fischer skien får jeg endel billigere. Noen som har prøvd begge skia? Eller en av dem å har gjort seg noen erfaringer?

Jeg vil bruke skia til lange turer i fjellet hvor man kansje må gå en mil for å komme til fjellet, så opp og ned igjen. Tenker å bruke en høy lærstøvel med 75mm såle, kansje Scarpa T4. Har også et par mellomhøye lærstøvler til "vanlig" fjellskiløping. Tror det blir wirebinding. Chili e.l.

På Fischer skia er det ikke fellelås, men vil nok alikevel bruke kortfell. Noen som har prøvd de? Ser for meg at de bremser endel på fletene?

Håper noen har noe å komme med av brukererfaring eller tips.

Knut

Slash 9 - Remedy 9.9 - Stache 7 - Sawyer - District - WTP Envy
Jobber med Trek sykler
Re: Toppturski til lange turer. [Re: Knut L] #856818 29/11/2009 11:14
Klaus R Offline
Fersking
Fersking
Jeg testa Storetind skia under toppturkonkurransen på årets Highcamp.no på Turtagrø. Jeg synes ikke de var stabile nok nedover, men brukte også høye lærstøvler uten spenner i tillegg til at det var fuktig snø, så der kan du kompensere med T3/4 støvler, selv om det er kjedeligere å gå bortover med plaststøvler.

Vurderte kortfell, men en prat med Åsnes gutta (som kunne låne meg både kort og langfell) overbeviste meg om at det er veldig liten glid-forskjell, og såpass mye bedre feste, at det er lang-fell som gjelder når man skal gå toppturer. Eneste problemet med Åsnes fellene jeg lånte, var at de ikke var vokset/impregnert, så de klabbet skikkelig. Vil uansett anbefale G3 feller som har utrolig mye bedre glid enn Åsnes sine, i tillegg til at de aldri klabber.

For min egen del kommer jeg til å bruke nyinnkjøpte G3 Saint ski med Dynafit Zero støvler hvis det blir flere topptur konkurranser.

Re: Toppturski til lange turer. [Re: Klaus R] #857313 30/11/2009 12:02
bik3man Offline
More than words
More than words
Dynafit binding og f.eks Zero støvel er faktisk overraskende behagelig å gå med. Det er ikke helt i lærstøvelland når det gjelder fraspark og bevegelighet, men det funker helt greit. Og så er det en helt annen verden nedover igjen. Men man blir muligens sett på som smårar hvis man drar på lange fjellturer med rando/plaststøvler?

KO

"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..."
- Dr A.J. Snow

Moderator  support