Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ny kassett og nytt kjede

Ny kassett og nytt kjede #856111 27/11/2009 11:25
S
svas Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Hei.

Har en 2 år gammel Gekko som har blitt brukt vinter som sommer. Ett ritt har den kjørt, eller bare til og fra jobb i Oslo. Piggdekk foran og bak på vintern. Da jeg satt på piggdekkene nå så jeg at det er på tide å bytte ut sommerdekkene, noe som da blir gjort til våren.

Har syklen inne på service for å få byttet girvaiere. Da får jeg beskjed om at kassett og kjede er utslitt og må byttes. Fyren kan mye mer enn meg om dette, men jeg syntes likevel det virker litt rart at det skal kunne bli slitt ut såpass fort. Bruken av syklen er heller begrenset, 4 km hver dag året rundt.

1. Hvor lenge burde slike slitedeler holde?
2. Hva koster det å bytte ut nevnte deler?

Re: Ny kassett og nytt kjede [Re: svas] #856114 27/11/2009 11:33
S
Skoje Offline
Ivrig
Ivrig
S
Om du har brukt sykkelen omtrent hver dag året rundt så er det nok på tide å bytte dette. Alt av salt og dritt som det blir utsatt for gjennom vinteren er ikke så særlig...

Hva som er billigst kommer litt ann på hva slags kassett/kjede du skal ha (xt/xtr eller noe billigbillig f.eks). Det billigste er å finne det billig i en nettbutikk eller kjøpe av noen her på forumet kanskje. Men da må du igjen ha verktøyet selv for å bytte...

Re: Ny kassett og nytt kjede [Re: Skoje] #856151 27/11/2009 12:36
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Jeg bytter minst en gang i året ved vanlig, hyppig bruk. Bruker du kjedemåler, kan du bytte før kjedet er for strukket. Da kan du bruke 2 kjeder på en kassett. To års hyppig bruk, og du har kjørt dette gansk langt over vanlig brukstid. Det kan også være du må bytte drev foran.

Fast-bikes har billige kjeder og frikrans, og såder service.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!

Moderator  support