Jeg jobber for GT i Norge, men jeg vil bare legge frem litt facts i forhold til GT og Zaskar-rammen. Jeg har ikke selv prøvd Merida sin modell, og har ikke noe grunnlag for å sammenlikne disse to.
GT har i konstruksjonen sin et spesielt fokus på stivhet, de har ikke latt vektbesparelser gå på bekostning av egenskaper som stivhet og styrke. Zaskar har alltid vært kjent for å levere kompromissløs ytelse for konkurransesyklister, og dette var førsteprioritet da karbon-utgaven ble konstruert.
Som tommelfingerregel pleier jeg å si at jo tyngre man selv er, jo større fokus bør legges på stivhet. Ser du på f.eks. rulletouren ser du at tyngre ryttere ofte legger mye watt i pedalene, og nøkkelen til fremdrift er at disse kreftene blir ledet til bakhjulet så effektivt som mulig - som igjen er direkte påvirket av sideveis fleks. Dessverre finnes det nok ingen uavhengige måltall for rammestivhet, men tilbakemeldinger fra ryttere på Team Fokus-Danica og ellers tyder på at GT har truffet veldig godt med egenskapene på denne rammen.
mvh Odd Arne