Jeg har en Light&Motion Seca 700 samt hodebånd - men er det noe jeg mangler?
Den lille adapteren som man stripser fast i hodebåndet, og så fester lykta rundt, gir ikke de justeringsmuligheter jeg ønsker. Unasett hvilken vei jeg snur den, får jeg ikke det ikke til slik jeg vil - lykta peker for mye nedover
Mangler jeg noe - eller har jeg feil hodebånd/adapter? Hodebåndet er dette:
Quote:
Ser ikke at Seca er nevnt som kompatibel lykt (kun Solo og Arc?) - hvilket hådebånd er det jeg egentlig skulle hatt hvis dette er feil?
"I ride hard so the pain is over faster" - Marco Pantani
Re: Light&Motion Seca - hvilket hodebånd?
[Re: Diablito]
#85435324/11/200922:01
-Har også Seca 700 og hodebåndet til LM, enig i at de ikke går sammen: for langt fremme, feil vinkel, lykta for tung?.
Bruker kun hodebåndet sammen med Stella 200, det fungerer veldig bra og er nok lys til både løping og langrenn. Seca'en synes jeg passer best på styret. Har ikke sett noe annet hodebånd fra LM.
Atle
[Re: AtleJ]
#85444925/11/200907:28
På ARC så må den "dingsen" som lykta er festet i og som du fester til hodebånde snus andre veien. Vipp den ut av sporene med en smørkniv og monter den andre veien.
Håper du skjønte det, skal se om jeg får tatt bilde om det blir for uklart.
Ole Jakob
[Re: Diablito]
#85548426/11/200911:00
Hei Lykten kan brukes som hodelykt med det hodebåndet du har, men det krever litt tilpassning. Når du kjøper lykten din via norsk forhandler skal det følge med en instruksjon på hvordan du kan gjøre dette. Om du sender meg en mail på ole@multitema.no skal jeg sende deg dokumentet. Du får ikke store justeringsmuligheter på lyktehodet ved å anvende denne metoden, men lykten vil lyse i riktig retning slik at du ser godt ved løp og ski etc. Seca 700 med samme hodebånd som du har ble brukt til å vinne natt NM i orientering iår så det skal da funke ganske bra. Det som skrives om ARC'en kan du se bort ifra da den bruker en annen brakett. Ole Multitema AS
[Re: Omni]
#85589026/11/200922:49
Hva med å legge tipset ut her eller på hjemmesiden din? -jeg fikk kun et ark som beskriver feste av gamle modeller med båndet( lykt og bånd kjøpt i oslo) Atle
[Re: AtleJ]
#85634127/11/200921:06
legg merke til at gummibåndet på lykta går helt rundt braketten, og ikke gjennom spalten. Da blir lykten sittende på toppen av braketten og lyser fremover. Ikke kjempebra patent og det burde vært mulig for et stort og seriøst firma å utvikle en brakett som passer lyktene bedre!(Mas på L&M,Ole)
Glem yr og e-synsing:JUST DO IT
[Re: Snooze]
#85682629/11/200911:34
Det ligner på hvordan vi anbefaler å gjøre det. Men vi tar vekk "staget" på toppen av hjelmfestet slik at lykten får plass mellom der staget var, det blir ganske bra. Jeg er helt enig i at det er dårlig av Light & Motion å ikke fikse dette bedre. Og du kan tro jeg har mast, men det virker som de kun har fokus på sykkelstyre og hjelmmontering av lyktene sine
Det ligner på hvordan vi anbefaler å gjøre det. Men vi tar vekk "staget" på toppen av hjelmfestet slik at lykten får plass mellom der staget var, det blir ganske bra.
Det må jeg prøve. Den sitter bra som det er nå, men blir vel enda bedre når man fjerner den tversover-pinnen.
Venter bare på snø i fjellet nå, slik at jeg får brukt den på skitur. Har stort sett vært vått de gangene jeg har vært ute med lykten og gleder meg til å se effekten med hvit fin snø!
Glem yr og e-synsing:JUST DO IT
[Re: Snooze]
#109299707/01/201109:31
jeg synes montasjen uansett blir litt "framtung" og vinglete. Har ikke letet gjennom forumet , men er det andre forslag til modifiseringer for å gjøre "riggen " mer stabil ?
Jeg har Seca700 (og 200) og når jeg brukte 700 i fjor så hadde jeg en liten gummikloss foran for å få lykten til å peke mer oppover/fremover. Dvs man fikk litt mer plass bak slik at lykten kunne peke mer oppover. Men seca 700 (og 900) er jo større lykt og tyngre så den vil jo aldri være helt optimal med mye bevegelser. Men gikk greit ved skigåing.
Det hadde vært fint med en skikkelig brakett for alle lyktene signert L&M.
På en annen side; på snødekte skiløyper gir Stella 200 MER en nok lys for meg. Og nå heter den jo Stella 300 og gir enda mer lys.
Jeg skjønner at ikke alle har råd til både en Seca og en Stella. Men for dem som har begge deler (og det er jo en god del) er det like greit å la Secaen forbli styrelykt, i alle fall på vinterføre. Stella er strålende lys for skiløpere, antar nye 300 er enda bedre, men de er ikke så sterke at man blender dem som kommer i mot. Så mye lys som finnes i dagens dioder er det vel snart heller er spørsmål om hvor LITE lys dagens lykter klarer å prestere.
Harald
L&Ms hodestropp er forøvrig forbilledlig håndverk, i motsetning til mye annet ræl av vonde hodebånd.
NOTS
[Re: HaraldW]
#109426910/01/201110:00
Hodebåndet følger med Seca 700 Nordic, dvs alle Seca 700 som selges i Norge. Skal du kjøpe det løst koster det 399. Til Seca 1400 følger det ikke med. Dette hodebåndet passer best med lykter med ny innfestningsprofil, har du eldre Seca lykt er det bedre å bruke den gamle løsningen.
#109431510/01/201111:23
Hodebåndet følger med Seca 700 Nordic, dvs alle Seca 700 som selges i Norge. Skal du kjøpe det løst koster det 399. Til Seca 1400 følger det ikke med. Dette hodebåndet passer best med lykter med ny innfestningsprofil, har du eldre Seca lykt er det bedre å bruke den gamle løsningen.
Selges dette på Oslo Sportslager? Evntuelt andre steder?
Det selges/skaffes av Light&Motion forhandlere. Jeg har ikke oversikt over hvem som lagerfører dette, men mine beste tips er: Bull ski og kajakk begge butikker. Sørensen Sykler Oslo Sportslager
#109474911/01/201106:40
fikk svar fra importer av LM om det nye hodebåndet: Jeg antar du har en "gammel" seca 700 siden de nye selges inkludert hodebånd, det nye hodebåndet passer ikke så veldig godt til gammel lykt. Da er det bedre å bruke det gamle. Jeg legger ved veiledning for å tilpassning av det gamle festet..