Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 4 1 2 3 4

Peter Mueller ute.

Peter Mueller ute. #853492 23/11/2009 16:06
Jokis Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Så varn ute gitt. Pressekonferanse nå på nrk2/.no

Re: Peter Mueller ute. [Re: Jokis] #853495 23/11/2009 16:10
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Det er noe med denne saken som får meg til å tenke på denne...

http://www.youtube.com/watch?v=z0k3Wh6xkww

www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: Peter Mueller ute. [Re: tommygutt] #853501 23/11/2009 16:25
D
DagRS Offline
Ivrig
Ivrig
D
Uten å kjenne detaljer i saken så synes jeg dette er trist. Peter Mueller har vært et friskt pust i norsk skøytesport.

Slik jeg har sett ham på trening oppe på topp idrettsenteret har han alltid virket som et muntrasjonsråd og inspirator på utøverene. En trener med glimt i øyet og alltid en kommentar på lur. Det paradoksale var vel at det var en slik kommentar som felte ham til slutt.

Dette kan ha vært den anledningen flere i skøytesporten har ventet på...

"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success."
~ Doug Larson

Re: Peter Mueller ute. [Re: DagRS] #853502 23/11/2009 16:28
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Jeg tror dette er en stor tabbe av skøyteforbundet, enkelt og greit. En dedikert, kunnskapsrik og særdeles engasjert trener er borte. Han satte usannsynlig store krav til utøverene og de som ikke fulgte opp, fikk høre hjertens mening. Jeg tror det er dette som til slutt felte han.

www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: Peter Mueller ute. [Re: tommygutt] #853505 23/11/2009 16:32
Jokis Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Jeg aner ikke hva som har skjedd og egentlig langt unna noen skøytefan.
Men om du har meniger av seksuell art om noen av de du trener er kanskje ikke plenum den rette sammenhengen å kommunisere dette.
Om det er seksuell trakasering i bildet , og idretten praktiserer null-toleranse er det jo en klar sak. Er det ikke dea?

Når Hitler døde,ble en stor taler borte.

Re: Peter Mueller ute. [Re: tommygutt] #853506 23/11/2009 16:32
perzinho Offline
Medlem
Medlem

Skøyteforbundet hadde ikke noe valg i denne saken. PM har vært en alt for stor belasting og har begrensende resultater å vise til. De fleste utøverne har stagnert under hans ledelse unntatt Håvard Bøkko. Når han i tillegg viste en så slett personal behandling måtte de sparke han. Skal bli spennende å se hva talentene som PM har kjørt i grøfta kan få til med en ny trener.

Re: Peter Mueller ute. [Re: perzinho] #853510 23/11/2009 16:38
L
Lilletroll Offline
Entusiast
Entusiast
L
Det er vel egentlig en ganske vanskelig sak å mene noe om ettersom man ikke har vært tilstede og sett hvordan både utøvere og trener har fungert sammen.

Jeg TROR og håper at toppidrettsnorge fremmer talenter som både finner seg i en ærlig kommentar og konstruktiv kritikk, men som også har vett til å ikke la det gå alt for langt. Jeg tror dessverre at talentene i frykt for å miste sjansen sin lar det gå alt alt for langt før de tramper i bakken.

Re: Peter Mueller ute. [Re: Jokis] #853514 23/11/2009 16:46
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
man kan sikkert være god trener også uten å være psykopat

Re: Peter Mueller ute. [Re: perzinho] #853517 23/11/2009 16:54
Tgabriel Offline
Besatt
Besatt
Ut fra det jeg har fått med meg, har Mueller moret seg med trakasserende, seksuelle kommentarer om Maren Haugli i en plenumssituasjon med utøvere og støtteapparat fra mange land til stede.
Totalt uakseptabelt og en korrekt avgjørelse av skøyteforbundet.

At noen skal ha en agenda om å fjerne Mueller fra sin posisjon er uinteressant. Dette er ikke noe Haugli har diktet opp. De fleste tilstedeværende har bekreftet at utsagnet var langt over streken og det hersket en pinlig stemning etter at Mueller hadde uttalt seg.

Re: Peter Mueller ute. [Re: Lilletroll] #853534 23/11/2009 17:28
P
pet1 Offline
Entusiast
Entusiast
P
Sitat: Lilletroll
Det er vel egentlig en ganske vanskelig sak å mene noe om ettersom man ikke har vært tilstede og sett hvordan både utøvere og trener har fungert sammen.

Jeg er kanskje ikke helt upartisk i saken, men har til gjengjeld ganske god innsikt i hvordan PM har fungert som trener. Løpere som etter hans mening ikke 'har det' blir enten ignorert eller trakassert. Løpere som har vært kvalifisert til å delta i verdenscuppen har ikke fått lov fordi PM ikke ville ha dem med. Det fins mange løpere som har gitt seg med skøyter hvor uttalelser fra Mueller har vært medvirkende årsak. Uttalelser om hvor talentløse de er og at de uansett aldri vil få en sjanse så lenge han bestermmer, uansett hvor fort de går.
'Your fat ass will never skate on my team'

Han har ved flere anledninger blitt obsevert av skøyteledere med unge utøvere på Hamar, tydlig beruset både på kveldstid og ved frokostbordet.
Han har et åpenbart alkoholproblem som jeg håper han er villig til å motta hjelp for.

Bråket i Norge føyer seg desverre bare inn i rekken av historier om ham.

Re: Peter Mueller ute. [Re: pet1] #853539 23/11/2009 17:36
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Sitat: pet1

Han har et åpenbart alkoholproblem som jeg håper han er villig til å motta hjelp for.

Drøye påstander på et åpent forum...

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Peter Mueller ute. [Re: pet1] #853540 23/11/2009 17:37
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hmmm, synd, men sannheten er vel at han ikke har lyktes sportslig heller. En toppløper på så mange år er ikke bra nok, og det ligger en del brutte toppidrettskarierer bak Muller. Men liker han som type (tenker da det jeg selv har sett i media, ikke det som blir sagt om han, eller det han har sagt om andre på trening og sånt).

Redigert av oddefa; 23/11/2009 17:37.
Re: Peter Mueller ute. [Re: pet1] #853549 23/11/2009 17:44
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Det er en OL-sesong. Den ene topputøveren vi har igjen støtter PM. Jeg tror det har vært ganske tunge argumenter på bordet for å gå til det skritt å sparke ham.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Peter Mueller ute. [Re: Oddefa] #853553 23/11/2009 17:48
Jokis Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
..han har ivertfall helt klart et hårproblem som jeg håper han er villig til å motta hjelp for.

Re: Peter Mueller ute. [Re: oyvin] #853555 23/11/2009 17:50
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Hvis det forekommer "systematisk" seksuell trakassering som har toppet seg nå, så er oppsigelse av Müller noe man MÅ gjøre. Det skal ikke være sånn at etiske krav kan fravikes om man ser muligheten til en medalje blinke i det fjerne.

Müller har etter det jeg skjønner ikke slengt med leppa for første gang. Det er stor forskjell på å slenge med leppa på en humoristisk måte og trakassere utøvere som man har ansvaret for.

Dette er altså et verdispørsmål, og idretten MÅ ta hensyn til dette ellers mister den legitimiteten. Situasjonen er selvsagt beklagelig for Håvard Bøkko.

LarsB

Redigert av larsb; 23/11/2009 17:53. Rediger grunn: mer
Re: Peter Mueller ute. [Re: RoyE] #853557 23/11/2009 17:52
P
pet1 Offline
Entusiast
Entusiast
P
Sitat: Compom
Sitat: pet1

Drøye påstander på et åpent forum...

Egentlig ikke, han har selv fortalt om det offentlig tidligere.

Re: Peter Mueller ute. [Re: Oddefa] #853558 23/11/2009 17:54
P
pet1 Offline
Entusiast
Entusiast
P
Sitat: oddefa
Hmmm, synd, men sannheten er vel at han ikke har lyktes sportslig heller. En toppløper på så mange år er ikke bra nok, og det ligger en del brutte toppidrettskarierer bak Muller. Men liker han som type (tenker da det jeg selv har sett i media, ikke det som blir sagt om han, eller det han har sagt om andre på trening og sånt).

Som personer av hans format er det også mye å beundre ham for. Han reiste til Tyskland som 16åring for å bli verdens beste skøyteløper, noe han klarte ved å ta historiens første ol-gull på 1000m. Han har også sølvmedaljer bak Eric Heiden.

Re: Peter Mueller ute. [Re: pet1] #853674 23/11/2009 20:38
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Jeg har litt innsikt her tror jeg.

Dette er bare dråpen for skøyteforbundet og absolutt ikke denne enkeltsaken alene som gjør dette. Peter Mueller er en uortodoks mann. Han har gjort flere ting som er utenfor normalen for norske toppidrettstrenere og som får andre konservative(siderumpa kanskje?) i miljøet til å reagere. Forgjengeren Jan de Kok varte ikke lenge. Han hadde definitivt god kontroll på det faglige, men var nok ikke god nok som motivator. Der er Peter Mueller helt rå.

Peters utfall mot Maren Haugli, Mari Hemmer og Rikke Jeppson er ikke akseptable. Flere andre utøvere har også valgt å satse utenfor landslaget som, f.eks. Reidar Borgersen, etter å kommet i konflikt med PM. Eller Petter Andersen som gav seg?

PM har også mange støttespillere. Det er flere enn Håvard Bøkko på landslaget som er skuffet i dag.

Hans Trygve Kristiansen sin treningsfilosofi er også svært omstridt i miljøet. Det er derfor ikke overraskende overhode at Bøkko går ut og avskriver han.

Ut på tur!

Re: Peter Mueller ute. [Re: Supermann] #853682 23/11/2009 20:48
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Interessant dette her. Man ser tydelig hvor "langt" man egentlig har kommet med vår utvikling av våre moderne verdier (les:likestilling og likeverd), når man stilles overfor slike dilemmaer.

Hadde gutta prestert helt middels, og treneren atpåtil hadde trakassert en av jentene verbalt, hadde ingen giddet og tenkt to sekunder på det en gang. Men det som er på manges lepper nå er "men men men.... hvem skal hjelpe Bøkko med å få medaljer nå da??? Isjj dette var dumt..."

Hvor langt kan man tillate at overgrepene går før vi er villige til å gi slipp på medaljer og prestasjoner? Er det helt greit å behandle (helt middels) jenter som dritt hvis det betyr at vi kanskje kan ta sølv i OL på herresiden? Hvor kult er det å satse på toppidrett for jenter nå det på toppen befinner seg et rasshøl av astronomiske dimensjoner som overhøvler deg med drittslenging og trakassering med seksuelle undertoner?

Riktignok har jeg bare avisenes versjoner av dette, men det fremstår da virkelig som "om bare halvparten av dette er sant" - så burde da virkelig ikke dette være noe å tygge på.

Re: Peter Mueller ute. [Re: Sykkelbob] #853695 23/11/2009 21:16
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Det er OL-sesong, og våre beste skøyteløpere ønsker at PM fortsetter som trener. Er det god nok grunn til å ikke sparke han? Ja sier nå jeg. Da får man finne en annen trener til de andre også får man gi han fyken etter OL.

En annen ting som jeg får inntrykk av er at det bare er jenter som det blir store mediesaker med. Er PM en mannssjåvenist, eller er det bare det at jentene tar seg mer nær av kommentarene enn hva guttene gjør? Uansett, en god løsning kunne kanskje vært å ansette en egen trener for kvinnelaget.

PS: 1000 kr på at PM får akkreditering til OL og sekunderer når Bøkko går for gull.

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Peter Mueller ute. [Re: bjerkseth] #853698 23/11/2009 21:19
Jokis Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
...det der er bra odds.

Du sier at Bøkka tar gull i OL og blir sekundert av PM når han gjør det?

Jeg slår til. 1000 imot.

Kontonr. mitt får du på PM. Altså på personlig melding.

Redigert av Jokis; 23/11/2009 21:22.
Re: Peter Mueller ute. [Re: bjerkseth] #853702 23/11/2009 21:25
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Et viktig moment her er at gode trenere ikke vokser på trær. Det er tvilsomt at det finnes en mer "samlende" trener der ute.
Det er faktisk svært få aktuelle kanditater. Hverken Oxholm eller Kristiansen er aktuelle kanditater slik som Ove Eriksen indikerer f.eks.

Skøytemiljøet er forøvrig fullt av splitteler og individualister som liker å gå sine egne veier samtidig som de forsøker å sable ned alle andre.

Ut på tur!

Re: Peter Mueller ute. [Re: Supermann] #853705 23/11/2009 21:30
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
...så seksuell trakassering av jenter er helt ok, såfremt du hjelper en av gutta med å ta OL-medalje... (?)

Re: Peter Mueller ute. [Re: Sykkelbob] #853706 23/11/2009 21:31
progres Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Sykkelbob

Hvor langt kan man tillate at overgrepene går før vi er villige til å gi slipp på medaljer og prestasjoner?

Ikke vet jeg. Men jeg undres vel så mye på om den tid er forbi da det gikk an å si unnskyld og skvære opp - slik han faktisk har gjort?

Re: Peter Mueller ute. [Re: Jokis] #853712 23/11/2009 21:35
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Sitat: Jokis
...det der er bra odds.

Du sier at Bøkka tar gull i OL og blir sekundert av PM når han gjør det?

Jeg slår til. 1000 imot.

Kontonr. mitt får du på PM. Altså på personlig melding.

Jeg sier ikke at Bøkko tar OL-gull, men jeg sier at PM sekunderer når han prøver.

Re: Peter Mueller ute. [Re: bjerkseth] #853717 23/11/2009 21:40
Jokis Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Okey, det er ikke fullt så bra odds...

Re: Peter Mueller ute. [Re: Jokis] #853723 23/11/2009 21:51
jodajoda Offline
Ringrev
Ringrev
Nå vet vi jo selvsagt ikke hva som ligger til grunn for denne avgjørelsen. men jeg tror det er trist for idretten, da dette kan legge presidens for andre idretter.
Etter dette så blir det neppe en eneste foppalspiller igjen når de er ferdige med å skjelle ut dommere som igjen anmelder for trakasering.

Trenere som Tom Nordlie og Kjetil Rekdal har vel ikke sjanse til å jobbe videre som trenere hvis NIF gjennomfører likhet i detta.

Vel dette til ettertanke.

Uansett så støtter jeg ikke det han har gjort, men jeg er ganske sikker på at dette kunne vært gjort på en smidigere måte i et særforbund som allerede sliter nok som de gjør.

Re: Peter Mueller ute. [Re: jodajoda] #853737 23/11/2009 22:04
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Sitat: jodajoda

Etter dette så blir det neppe en eneste foppalspiller igjen når de er ferdige med å skjelle ut dommere som igjen anmelder for trakasering.

Det er en forskjell på hva som blir sagt i kampens hete og hva som blir sagt under en middag. Også forskjell på å bli trakassert pga en dårlig idrettslig prestasjon og det å bli seksuelt trakassert.

Re: Peter Mueller ute. [Re: bjerkseth] #853739 23/11/2009 22:09
olechr Offline
More than words
More than words
Syntes dette er fryktelig synd. Jeg skjønner jo at han ikke kan fortsette, men å sparke han nå er feil. Han burde ha fått lov til og fortsette til etter OL for gutta. Så kunne de ansette en ny trener for damene.

Slik jeg ser det er Skøyter en idrett man har mye nytte av trenerer sin. Og da avslutte det rett før OL er fryktelig dumt. Nå er det faktisk Bøkko som blir straffet hardest. Han har når trent mot dette i 4 år og så blir treneren sparket rett før. Man kan si at at Bøkko bare er en person, men han har hvertfall ikke gjort noe galt. Når man da har lagt ned masse trening mot et mål i 4 år er det håpløst om han ikke kan fortsette med PM til etter OL.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Peter Mueller ute. [Re: olechr] #853749 23/11/2009 22:23
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det virker jo som skøyteforbundet sliter...

Dette er en gammel nasjonalsport som ikke greier å stable på beina et trenerteam som samler laget.

Spør du meg burde skøytelandslaget ha delt treneransvaret for lenge siden på grunn av PMs noe uortodokse stil. Så kunne han slenge med leppa - uten at det fikk alvorlige følger for jentene (og gutta) dette har gått ut over.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Side 1 av 4 1 2 3 4

Moderator  support