Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Eiker til Roval Controle hjul

Eiker til Roval Controle hjul #853480 23/11/2009 15:49
aksel2 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Fikk nylig en ny (brukt) sykkel i stallen med Roval Controle hjulsett.

Etter en herjetur i skauen så fikk jeg kast i framhulet, og når jeg kikker nærmere etter, så ser jeg at det sansynligvis har vert fikset før.

7 av de 24 eikene er sorte, og når jeg setter de i jig'en så ruller hjulet med de sorte eikene ned. Dette er ganske markant. Hjulet tar ikke en runde først.
Som det også kommer fram av bildene, har de sorte eikene litt tykkere diameter på det smaleste punktet.

i følge produsenten , er det DT revolution 2.0/1.5/2.0mm round spokes

Jeg har ikke erfaring med hjulbygging, men har tenkt til å lære meg såpass at jeg kan ta vare på mine egne hjul. Så fint om dere tolker spørsmålene ut fra det.
Jeg vet ikke lengden på eikene enda, da jeg venter på at den rette eikenøkkelen skal komme i posten.

Så kommer spørsmålene:

-Er dette såkalt "straight pull" eiker? Og hvor får jeg tak i de?
(De eneste jeg har klart å finne, har albue i hodedelen)

-Bør jeg bytte alle eikene?

Vedlegg roval.jpgroval straight pull.jpgroval black spoke.jpgroval white spoke.jpg

Stumpjumper S-Works
eBay build Scott Spark Custom Comfort
Isak Impulse
Re: Eiker til Roval Controle hjul [Re: aksel2] #853784 24/11/2009 00:27
aksel2 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Tok av en eike, og målte den til 272mm. Vanlige eiker måles fra insiden av albuen, så jeg regner med at målet gjelder til anlegsflaten av hodet.

Etter masse surfing, så har jeg funnet en side som selger denne typen (står ikke at det er Revolution), men det nærmeste jeg kommer er 276mm.
De som er montert på felgen går gjennom hele nippelen, så alternativet da er vel å kappe de?

Kom gjerne med en kommentar hvis jeg er helt ute og sykler her.

Vedlegg spoke length.jpg

Stumpjumper S-Works
eBay build Scott Spark Custom Comfort
Isak Impulse
Re: Eiker til Roval Controle hjul [Re: aksel2] #853859 24/11/2009 08:24
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvis du sjekker det andre hjulet også, vil du sannsynligvis se at også det har sju svarte eiker. Det betyr altså ikke at det er blitt bytta eiker på hjula før, men at Specialized har bygd dem med noen svarte eiker, resten sølv, av estetiske hensyn.

Du kan jo høre med Specializeds ny norske representant, eller sende en forespørsel til den norske DT-importøren, Deler A/S. Kanskje Stians sport har noe liggende også.

Gaute

Moderator  support